Přeprava lidí v kapslích tubusem systému Hyperloop se asi v budoucnu stane jedním z využitelných dopravních systémů, ale zřejmě ne v Česku.
Řekl to Petr Dvořák z Ústavu fyzikálního inženýrství na brněnském Vysokém učení technickém (VUT). Hyperloop spíše propojí místa, mezi nimiž povede řídce osídlenou krajinou v rovině, ideálně v poušti. Stavbu tubusu v hustě osídlené krajině s velkými převýšeními, čímž se vyznačuje Česko i velká část Evropy, si Dvořák nedokáže představit. K projektu hyperloopu se přihlásilo před dvěma lety vedení města Brna s firmou Hyperloop Transport Technologies (HTT) z USA.
Hyperloop, jehož název se překládá jako hypersmyčka, má být podle svých tvůrců rychlá pozemská doprava budoucnosti. Kapsle s místy pro cestující se bude pohybovat v tubusu, z něhož bude odčerpán vzduch a tlak v něm bude přibližně tisíckrát nižší, než je atmosférický tlak. Maximální rychlost kapsle se bude blížit rychlosti zvuku, což je zhruba 1200 kilometrů za hodinu.
Pro podmínky v Česku je ale podle Dvořáka hyperloop natolik technologicky náročný, že by jeho stavba byla obtížně uskutečnitelná. "Při tak vysokých rychlostech je potřeba, aby tubus neměl ideálně žádné oblouky a žádné převýšení. Při spojení Prahy a Brna je potřeba překonat Vysočinu, kde jsou běžně kopce o výškových rozdílech až stovky metrů na pár set metrech vzdálenosti. Kdyby měl tubus kopírovat dálnici, musela by být rychlost maximálně 400 kilometrů v hodině, aby bylo přetížení pro cestující snesitelné," řekl.
Vývoj technologií a řešení technologických problémů souvisejících s hyperloopem ale postupuje v posledních letech velmi rychle. "Před deseti až 15 lety se myšlenka ještě odsuzovala a řešila se jen mezi vizionáři a snílky. Komerční firmy však projekt velmi rychle tlačí kupředu. Reálně se hyperloop řeší již více jak pět let," řekl Dvořák.
Vývoj hyperloopu přirovnal k přípravám letu člověka na Měsíc. Základní fyzikální principy fungování hyperloopu jsou totiž známy již desítky let, ale jedná se o náročný technologický problém. "Že lze letět na Měsíc, se také vědělo dlouho, ale trvalo desetiletí, než se zjistilo, jak na to a než se tak stalo. Toto je podobné," řekl Dvořák.
V Česku Dvořák nezná nikoho, kdo by se nyní vývojem hyperloopu zabýval. Což by se mohlo změnit, pokud Brno nakonec nechá zadat studii proveditelnosti, zda lze hyperloop využít v českých podmínkách. "Záleží na rozhodnutí nové koalice," napsala ČTK mluvčí města Kateřina Gardoňová.
Podle bývalého náměstka primátora Jaroslava Kacera, který se problematice věnoval, je klíčové, aby se na studii podílely české firmy a akademici. "Brno je v Česku tahoun, protože ministerstvo dopravy to nevnímá jako prioritní záležitost," řekl ČTK Kacer.
Právě zapojení menších firem a akademické sféry vnímá jako velmi pozitivní i Dvořák, protože s postupem projektu je potřeba řešit řadu technických a technologických detailů, které jsou podle něj pokrokem pro celé lidstvo. Vývoj už dospěl k tomu, že americká firma HTT letos představila hotovou podobu kapsle a v pondělí má začít fungovat první zkušení tunel v Kalifornii, který postavila firma Boring Company, v níž se angažuje vizionář Elon Musk.
Související
Měl způsobit revoluci v cestování. Kam se poděl Muskův Hyperloop?
Elon Musk jedná v Izraeli o stavbě tunelů, Netanjahu je z projektu nadšen
Hyperloop , VÚT v Brně , doprava
Aktuálně se děje
včera
V Česku se potvrdilo další ohnisko ptačí chřipky
včera
Zelenskyj i Putin chtějí ukončit válku na Ukrajině, prohlásil Trump
Aktualizováno včera
Nebezpečné počasí hrozí už dnes večer. Výstraha se týká celé ČR
včera
Trump měl na telefonu Putina. Hovor byl dobrý a produktivní, tvrdí šéf Bílého domu
včera
Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo
včera
Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř
včera
Příměří u jaderné elektrárny v Záporoží. Začaly kritické opravy vedení
včera
Muž s nožem v Budějovicích vyhrožoval kolemjdoucím. Policista ho zpacifikoval
včera
Francie oplakává Bardotovou. O dojmy se podělil i prezident Macron
včera
Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany
včera
Hazard, jaký se nevidí. Žena v Krkonoších bruslila na tenkém ledu i s kočárkem
včera
Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová
včera
Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec
včera
Zimní počasí na přelomu roku. Napadnout mohou desítky centimetrů sněhu
včera
Trump přivítá Zelenského. Zbývá deset procent a plán bude hotový, tvrdí Kyjev
včera
Anonym vyhrožoval střelbou v teplickém obchodním domě. Policie po něm pátrá
včera
Předpověď počasí: Poslední týden roku bude ve znamení pravé zimy
27. prosince 2025 21:20
"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině
27. prosince 2025 20:05
Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry
27. prosince 2025 18:51
Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti
Ruská federace se s blížícím se čtvrtým rokem plnohodnotné invaze na Ukrajinu potýká s nečekaným vedlejším efektem své válečné politiky. Regiony bohaté na energetické suroviny, které tvoří hospodářskou páteř země, totiž doplácejí na konflikt nejvyššími lidskými i ekonomickými ztrátami. Kreml proměnil odlehlé oblasti v zásobárnu vojáků i peněz, čímž však paradoxně ohrožuje průmyslová odvětví, která Putinovu agresi financují.
Zdroj: Libor Novák