Nepozorní řidiči zírající do mobilů, cyklisté bez přilby a nepřipoutání lidé v autech stále umírají na silnicích. Přitom právě zde je nevyužitý potenciál pro snížení počtu smrtelných nehod. V tiskové zprávě to dnes ČTK sdělil vedoucí samostatného oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Loni na silnicích podle dnešních informací dopravní policie zemřelo 565 lidí, což je o 63 více než v roce 2017. Za nejčastější příčinu nehod policie označila nepozorné řidiče. Při nehodách loni zemřelo 88 motocyklistů a 113 chodců, což oproti roku 2017 představuje nárůst o 43,3 procenta, respektive 11,9 procenta.
"Přestože před více než 20 lety umíralo na silnicích násobně více osob, než tomu bylo v uplynulých letech, stále vidím nevyužitý potenciál k dalšímu snižování. Nová auta jsou zpravidla bezpečnější, ale i v těchto, bohužel, umírají nepřipoutaní lidé, stále máme vysoké počty usmrcených i těžce zraněných cyklistů, kteří nepoužili přilbu, fatální následky nehod 'neviditelných' chodců jsou také neustále omílaným tématem. Zcela zbytečné jsou fatální nehody způsobené tím, že se řidič rozptyluje mobilním telefonem nebo nedodržuje ani minimální bezpečnostní odstup od vozidla před sebou," uvedl Neřold.
Nárůst v počtu smrtelných nehod byl loni zaznamenán téměř na všech komunikacích. "Nejvíce usmrcených je vždy evidováno na silnicích prvních (38 procent) a s odstupem pak na silnicích druhých tříd (23 pct)," uvedl Neořold. Podle dnešních informací policie loni na silnicích první třídy přišlo o život 214 lidí, což je o 28 víc než v roce 2017. Při nehodách na silnicích druhé třídy v roce 2018 zahynulo 133 lidí, tedy o 16 více než rok předtím.
Během řízení motorového vozidla je nejdůležitější dodržovat maximální povolenou rychlost v daném úseku. Rychlost je jedna ze společných příčin tragických dopravních nehod. Dle průzkumu nejvíce rychlost porušují řidiči od 18 - 25 let, druzí jsou 25 - 64 let a třetí 65 a více let. pic.twitter.com/W9qRWi1Ley
— BESIP (@ibesip) 4. ledna 2019
"Nejvíce usmrcených je evidováno na přímých úsecích," uvedl Neřold a doplnil, že příčinou smrtelných nehod nejčastěji bývá nepřiměřená rychlost. "Nejvíce usmrcených a těžce zraněných osob v důsledku nepřiměřené rychlosti z pohledu směrových poměrů komunikace bylo evidováno v zatáčkách, vysoký podíl je pak evidován také v přímých úsecích po projetí zatáčky," upřesnil Neřold.
Kampaně BESIP se letos zaměří na nepozornost řidičů, motocyklisty i dodržování bezpečné vzdálenosti. Ve spolupráci s Českou asociací pojišťoven bude BESIP pokračovat v kampani "Nepozornost zabíjí", která varuje před používáním telefonu za volantem. Zároveň bude vyzývat i chodce, aby v dopravním provozu byli pozorní a nekoukali do mobilních telefonů. V rámci kampaně budou lidé mít možnost vyzkoušet si na cvičné ploše, jak nebezpečné je používat telefon v provozu.
Další kampaň se bude věnovat bezpečné vzdálenosti, kterou podle průzkumů nejméně třetina českých řidičů nedodržuje. V kombinaci s nepozorností a nepřiměřenou rychlostí je přitom ignorování bezpečného odstupu kritickým faktorem řady fatálních nehod.
BESIP se letos zaměří také na motocyklisty a připraví kampaň zaměřenou na rizikové kolizní situace z pohledu řidičů aut. Při terénních kampaních BESIP nabídne řidičům kontrolu zraku a dále se bude podílet na dalších preventivních projektech, jejichž cílovou skupinou jsou například děti či senioři.
Související
Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo
Tragédie v Českých Budějovicích. Chodkyně nepřežila střet s autem
Dopravní nehody , besip , Česká republika
Aktuálně se děje
před 49 minutami
Zelenskyj i Putin chtějí ukončit válku na Ukrajině, prohlásil Trump
Aktualizováno před 1 hodinou
Nebezpečné počasí hrozí už dnes večer. Výstraha se týká celé ČR
před 2 hodinami
Trump měl na telefonu Putina. Hovor byl dobrý a produktivní, tvrdí šéf Bílého domu
před 2 hodinami
Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo
před 3 hodinami
Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř
před 4 hodinami
Příměří u jaderné elektrárny v Záporoží. Začaly kritické opravy vedení
před 5 hodinami
Muž s nožem v Budějovicích vyhrožoval kolemjdoucím. Policista ho zpacifikoval
před 6 hodinami
Francie oplakává Bardotovou. O dojmy se podělil i prezident Macron
před 7 hodinami
Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany
před 8 hodinami
Hazard, jaký se nevidí. Žena v Krkonoších bruslila na tenkém ledu i s kočárkem
před 9 hodinami
Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová
před 10 hodinami
Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec
před 11 hodinami
Zimní počasí na přelomu roku. Napadnout mohou desítky centimetrů sněhu
před 12 hodinami
Trump přivítá Zelenského. Zbývá deset procent a plán bude hotový, tvrdí Kyjev
před 12 hodinami
Anonym vyhrožoval střelbou v teplickém obchodním domě. Policie po něm pátrá
před 14 hodinami
Předpověď počasí: Poslední týden roku bude ve znamení pravé zimy
včera
"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině
včera
Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry
včera
Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti
včera
Období hlubokého otřesu a nejistoty. Rok 2025 se zapíše do dějin Evropské unie
Uplynulý rok 2025 se do dějin evropské ekonomiky zapíše jako období hlubokého otřesu a nejistoty. Server Politico jej popisuje jako jeden z nejvíce vyčerpávajících roků pro unijní obchod, kterému dominoval nevybíravý tlak staronového amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ten od svého lednového návratu do úřadu nešetřil na adresu Bruselu urážkami a označil Evropskou unii za uskupení vytvořené k parazitování na Americe, což následně podpořil zavedením nejtvrdších celních bariér za posledních sto let.
Zdroj: Libor Novák