Za chybami strojvůdců může být i jejich přetěžování dopravci, kteří tak řeší jejich nedostatek. Zejména menší dopravci pak například formou brigád zaměstnávají strojvůdce, kteří současně jezdí u konkurence. Problémem je také nevěnování se řízení, například sledování mobilních telefonů. ČTK to dnes řekl mluvčí Drážního úřadu Martin Novák.
Dodržování stanovených limitů jízdy strojvůdců i jejich odpočinku by mohl ověřovat nový kontrolní systém, zavést by jej měla novela zákona o drahách. V Česku je 9565 strojvůdců, dopravcům jich schází přes 300.
Právě únava způsobená přetěžováním strojvůdců je podle Nováka jedním z důvodů zvyšujícího se počtu mimořádných událostí na železnici. Někteří dopravci řeší personální nedostatek jejich využíváním nad rámec zákonem stanovené doby. Strojvůdci podle zákona o drahách mohou být ve službě maximálně 13 hodin, poté musí následovat minimálně jedenáctihodinový odpočinek.
Novák připustil, že někteří dopravci tyto limity nedodržují. "Pokud ale vyrazíme nyní na kontroly, je většinou vše v pořádku. Potřebovali bychom další nástroje pro kontrolu," řekl.
Únavu strojvůdců může zvyšovat i konkurenční boj dopravců o ně. Někteří strojvůdci dokonce jezdí pro více dopravců najednou, často na úkor odpočinku. "Máme náznaky, že především menší dopravci využívají strojvůdce od větších firem, například formou brigád," podotkl mluvčí.
Drážní úřad proto chce zavést takzvaný monitoring licence strojvedoucího. Dopravce by při každé jízdě musel do systému zadávat licenci strojvedoucího, úřad by tak mohl lépe sledovat, zda strojvedoucí nepřekračuje maximální dobu jízdy, případně zda v době odpočinku nejezdí pro jiného dopravce. Úřad na systému začal pracovat před dvěma lety a zatím je ve zkušebním provozu, přičemž zapojení dopravců je dobrovolné. Povinné využití systému totiž zatím neumožňuje zákon o drahách, změnit by to mohla připravovaná novela.
Dalším faktorem, který může stát za chybami strojvůdců, může být podle Drážního úřadu i chování strojvůdců. Někteří se podle zjištění nedostatečně věnují řízení. Děje se tak zejména na trasách, které jsou pro strojvůdce rutinní, někteří tak za jízdy mohou používat chytré telefony či tablety, na nichž například sledují filmy či hrají hry.
Požadavky na strojvůdce, jejich výcvik a kvalifikaci se podle Nováka oproti minulosti příliš nezměnily. Jedinou změnou je omezení počtu zkoušek, které uchazeč může u Drážního úřadu absolvovat. Zatímco v minulosti byl neomezený, nyní jsou povoleny pouze tři zkoušky.
Dosud se nezměnily ani zdravotní podmínky pro výkon strojvůdce. Řada z nich je přitom důchodového věku, v případě potvrzení od lékaře však mohou jezdit dále. Drážní úřad chce proto v novele zákona o drahách specifikovat lékaře, kteří toto potvrzení mohou vydávat, aby nehrozilo zneužívání těchto potvrzení. Doktoři by měli nově splňovat například znalosti z dopravní psychologie.
Drážní úřad chce v souvislosti s přibývajícím počtem nehod vytvořit také dvě centra s tréninkovými trenažéry. Mohli by je využívat noví i zkušení strojvedoucí, kteří by se tak mohli vyvarovat špatných návyků.
Počet mimořádných událostí na železnici letos prudce vzrostl, za první dva měsíce jich inspektoři museli řešit už 220, meziročně o čtvrtinu více. Zatím poslední případ se stal ráno v Brně na hlavním nádraží, kde se srazily dva vlaky. Podle Drážní inspekce bylo 22 cestujících zraněno. Záchranné složky evakuovaly z vlaků 250 lidí.
Související

Autem, nebo vlakem? Češi míří na Slovensko, za volantem sedět nemusí

Britové provedli kontrolu hospodaření monarchie. Chystá se jeden zásadní škrt
Vlaky , Vlaková neštěstí , drážní inspekce , Srážka vlaků na hlavním nádraží v Brně (5. 3. 2019)
Aktuálně se děje
před 11 minutami

Ministerstvo vnitra odhalilo útok hackerů. Citlivá data údajně neunikla
před 48 minutami

Trump splnil slib poté, co ho rozzuřil Putin. Na Ukrajinu opět proudí americké dodávky
před 1 hodinou

Rusové se pokoušeli o další sabotáže v Česku. BIS je zastavila
před 2 hodinami

Rubio míří na klíčové jednání s Lavrovem. Trump stupňuje tlak na Putina i spojence v Asii
před 2 hodinami

Zdražování nafty má pokračovat. Ve světě panují obavy z jejího nedostatku
před 2 hodinami

Budoucnost ekonomických vztahů Moskvy se Západem. Ekonom si jeden scénář neumí představit
před 3 hodinami

Izrael oznámil pozemní operaci v Libanonu. Křehké příměří se rozpadá, hrozí další konflikt
před 3 hodinami

Exprezidenta Juna znovu zatkli. Jihokorejci se obávají, že by ničil důkazy
před 4 hodinami

Von der Leyenová čelí hlasování o nedůvěře. Nejspíš ho ustojí, ale za vysokou cenu
před 4 hodinami

Další prázdninová tragédie. Hoch zemřel po pádu ze střechy továrny
před 4 hodinami

Další bezesná noc nad Kyjevem. Masivní ruský útok zabil důchodkyni a mladou policistku
před 5 hodinami

Uzavírka Staroměstské se protáhne na měsíc, naznačil Hřib
před 5 hodinami

Putin Trumpovo rozčarování ignoruje. Kreml je dle expertů vždy připraven na nejhorší variantu
před 6 hodinami

Příjemné letní počasí přetrvá. Po víkendu se oteplí, ale jen nepatrně
včera

Důchody a novinka ohledně tisícovky navíc. V červenci nastává změna
včera

Australanka je vinná z trojnásobné vraždy. Smrtícím prostředkem se staly houby
včera

Dva incidenty na D3. Dálnici uzavřely hořící kamion i nehoda
včera

Vláda zakázala čínské služby ve státní správě. Znovu řešila i páteční blackout
včera

Rusko může za sestřelení letounu MH17 nad východní Ukrajinou, rozhodl soud
včera
Předsezónní strasti a radosti fotbalové Slavie. Hlásí posily i zranění, zůstane kouč Trpišovský?
Vzhledem k blížícímu se startu nové sezóny tuzemské nejvyšší fotbalové soutěže Chance ligy, jenž je naplánován již na pátek 18. července, se v těchto dnech a týdnech připravují prvoligové kluby na svých soustředěních a úřadující český mistr Slavia Praha není výjimkou. Dosud přivedla mnoho zajímavých posil v čele s Michalem Sadílkem a Japoncem se zkušenostmi z anglické Premier League Daikim Hašiokou. V současnosti však řeší trable s další posilou Dominikem Javorčekem a čile se také mluví o možném odchodu El Hadjiho Malicka Dioufa. Poslední dny pak také o zájmu o služby samotného kouče Jindřicha Trpišovského.
Zdroj: David Holub