Za chybami strojvůdců může být i jejich přetěžování dopravci, kteří tak řeší jejich nedostatek. Zejména menší dopravci pak například formou brigád zaměstnávají strojvůdce, kteří současně jezdí u konkurence. Problémem je také nevěnování se řízení, například sledování mobilních telefonů. ČTK to dnes řekl mluvčí Drážního úřadu Martin Novák.
Dodržování stanovených limitů jízdy strojvůdců i jejich odpočinku by mohl ověřovat nový kontrolní systém, zavést by jej měla novela zákona o drahách. V Česku je 9565 strojvůdců, dopravcům jich schází přes 300.
Právě únava způsobená přetěžováním strojvůdců je podle Nováka jedním z důvodů zvyšujícího se počtu mimořádných událostí na železnici. Někteří dopravci řeší personální nedostatek jejich využíváním nad rámec zákonem stanovené doby. Strojvůdci podle zákona o drahách mohou být ve službě maximálně 13 hodin, poté musí následovat minimálně jedenáctihodinový odpočinek.
Novák připustil, že někteří dopravci tyto limity nedodržují. "Pokud ale vyrazíme nyní na kontroly, je většinou vše v pořádku. Potřebovali bychom další nástroje pro kontrolu," řekl.
Únavu strojvůdců může zvyšovat i konkurenční boj dopravců o ně. Někteří strojvůdci dokonce jezdí pro více dopravců najednou, často na úkor odpočinku. "Máme náznaky, že především menší dopravci využívají strojvůdce od větších firem, například formou brigád," podotkl mluvčí.
Drážní úřad proto chce zavést takzvaný monitoring licence strojvedoucího. Dopravce by při každé jízdě musel do systému zadávat licenci strojvedoucího, úřad by tak mohl lépe sledovat, zda strojvedoucí nepřekračuje maximální dobu jízdy, případně zda v době odpočinku nejezdí pro jiného dopravce. Úřad na systému začal pracovat před dvěma lety a zatím je ve zkušebním provozu, přičemž zapojení dopravců je dobrovolné. Povinné využití systému totiž zatím neumožňuje zákon o drahách, změnit by to mohla připravovaná novela.
Dalším faktorem, který může stát za chybami strojvůdců, může být podle Drážního úřadu i chování strojvůdců. Někteří se podle zjištění nedostatečně věnují řízení. Děje se tak zejména na trasách, které jsou pro strojvůdce rutinní, někteří tak za jízdy mohou používat chytré telefony či tablety, na nichž například sledují filmy či hrají hry.
Požadavky na strojvůdce, jejich výcvik a kvalifikaci se podle Nováka oproti minulosti příliš nezměnily. Jedinou změnou je omezení počtu zkoušek, které uchazeč může u Drážního úřadu absolvovat. Zatímco v minulosti byl neomezený, nyní jsou povoleny pouze tři zkoušky.
Dosud se nezměnily ani zdravotní podmínky pro výkon strojvůdce. Řada z nich je přitom důchodového věku, v případě potvrzení od lékaře však mohou jezdit dále. Drážní úřad chce proto v novele zákona o drahách specifikovat lékaře, kteří toto potvrzení mohou vydávat, aby nehrozilo zneužívání těchto potvrzení. Doktoři by měli nově splňovat například znalosti z dopravní psychologie.
Drážní úřad chce v souvislosti s přibývajícím počtem nehod vytvořit také dvě centra s tréninkovými trenažéry. Mohli by je využívat noví i zkušení strojvedoucí, kteří by se tak mohli vyvarovat špatných návyků.
Počet mimořádných událostí na železnici letos prudce vzrostl, za první dva měsíce jich inspektoři museli řešit už 220, meziročně o čtvrtinu více. Zatím poslední případ se stal ráno v Brně na hlavním nádraží, kde se srazily dva vlaky. Podle Drážní inspekce bylo 22 cestujících zraněno. Záchranné složky evakuovaly z vlaků 250 lidí.
Související

České dráhy loni přepravily 157 milionů cestujících

Bloomberg: Ruská železnice je důležitá pro dovoz strategických kovů do EU
Vlaky , Vlaková neštěstí , drážní inspekce , Srážka vlaků na hlavním nádraží v Brně (5. 3. 2019)
Aktuálně se děje
Aktualizováno včera

Praha se zřejmě konečně dočká nové vlády. Spolu, Piráti a STAN dokončují dohodu
včera

Stropnický chyboval a uznal to, uvedl Lipavský. Věc považuje za vyřešenou
včera

Změny ve fotbalové Slavii. Přichází mladý Nor, ale do Lince odchází druhý slávista za krátký čas
včera

Scholz vidí jedinou možnost pro jednání s Ruskem, až jeho vojáci opustí Ukrajinu
včera

Djokovič vyrovnal Nadala v počtu grandslamových titulů. Zanechal však po sobě pachuť
včera

Szijjártó kritizoval amerického velvyslance v Budapešti
včera

FBI při vyšetřování kauzy utajovaných dokumentů prohledá i dům viceprezidenta Pence
včera

V Česku je podle Fialy potenciál pro budování dalších bioplynových stanic
Aktualizováno včera

V pražské zoo se narodilo první mládě luskouna v Evropě
včera

Krvavá jatka u Bachmutu pokračují. Rusům dál přichází na pomoc noví vojáci, Ukrajinci brání dálnici
včera

Vláda chce i kvůli vysokým cenám potravin prověřit marže
včera

Pavel pro AFP: Spojenci by měli v podpoře Ukrajině projevit víc odvahy
Aktualizováno včera

Znovu nás ohrožují německé tanky, prohlásil Putin při výročí bitvy u Stalingradu
včera

Případ výroků Stehlíkové o Zemanovi se odkládá, potvrdila žalobkyně
včera

Pavel jednal s policejním prezidentem, probrali ochranu i kontroly na Hradě
včera

ČNB zlepšila odhad vývoje český ekonomiky, její pokles bude nižší
včera

V Haagu podle von der Leyenové vznikne středisko pro stíhání ruských zločinů
včera

Banderu nemá na nočním stolku každý Ukrajinec. Historik pro EZ popisuje historii banderovců i vztahy Ukrajiny s Polskem
včera

Finsko a Švédsko chtějí vstoupit do NATO společně
včera
E.ON sníží stálým zákazníkům ceny energií pod cenový strop
Energetická společnost E.ON sníží od poloviny února všem svým stálým zákazníkům bez fixací ceny energií pod vládou stanovené cenové maximum. U elektřiny budou ceny nižší o šest procent, než činí cenový strop, u plynu o osm procent. Zlevnění se bude týkat více než milionu zákazníků. Roční úspora u klientů, kteří nepoužívají elektřinu či plyn k vytápění, bude v řádu vyšších stovek korun, u ostatních vyšší. Informovala o tom dnes společnost E.ON. Dosud tuzemští dodavatelé snižovali ceny pouze u produktů s fixací. Nové ceníky připravují i další dodavatelé.
Zdroj: ČTK