Za chybami strojvůdců může být i jejich přetěžování dopravci, kteří tak řeší jejich nedostatek. Zejména menší dopravci pak například formou brigád zaměstnávají strojvůdce, kteří současně jezdí u konkurence. Problémem je také nevěnování se řízení, například sledování mobilních telefonů. ČTK to dnes řekl mluvčí Drážního úřadu Martin Novák.
Dodržování stanovených limitů jízdy strojvůdců i jejich odpočinku by mohl ověřovat nový kontrolní systém, zavést by jej měla novela zákona o drahách. V Česku je 9565 strojvůdců, dopravcům jich schází přes 300.
Právě únava způsobená přetěžováním strojvůdců je podle Nováka jedním z důvodů zvyšujícího se počtu mimořádných událostí na železnici. Někteří dopravci řeší personální nedostatek jejich využíváním nad rámec zákonem stanovené doby. Strojvůdci podle zákona o drahách mohou být ve službě maximálně 13 hodin, poté musí následovat minimálně jedenáctihodinový odpočinek.
Novák připustil, že někteří dopravci tyto limity nedodržují. "Pokud ale vyrazíme nyní na kontroly, je většinou vše v pořádku. Potřebovali bychom další nástroje pro kontrolu," řekl.
Únavu strojvůdců může zvyšovat i konkurenční boj dopravců o ně. Někteří strojvůdci dokonce jezdí pro více dopravců najednou, často na úkor odpočinku. "Máme náznaky, že především menší dopravci využívají strojvůdce od větších firem, například formou brigád," podotkl mluvčí.
Drážní úřad proto chce zavést takzvaný monitoring licence strojvedoucího. Dopravce by při každé jízdě musel do systému zadávat licenci strojvedoucího, úřad by tak mohl lépe sledovat, zda strojvedoucí nepřekračuje maximální dobu jízdy, případně zda v době odpočinku nejezdí pro jiného dopravce. Úřad na systému začal pracovat před dvěma lety a zatím je ve zkušebním provozu, přičemž zapojení dopravců je dobrovolné. Povinné využití systému totiž zatím neumožňuje zákon o drahách, změnit by to mohla připravovaná novela.
Dalším faktorem, který může stát za chybami strojvůdců, může být podle Drážního úřadu i chování strojvůdců. Někteří se podle zjištění nedostatečně věnují řízení. Děje se tak zejména na trasách, které jsou pro strojvůdce rutinní, někteří tak za jízdy mohou používat chytré telefony či tablety, na nichž například sledují filmy či hrají hry.
Požadavky na strojvůdce, jejich výcvik a kvalifikaci se podle Nováka oproti minulosti příliš nezměnily. Jedinou změnou je omezení počtu zkoušek, které uchazeč může u Drážního úřadu absolvovat. Zatímco v minulosti byl neomezený, nyní jsou povoleny pouze tři zkoušky.
Dosud se nezměnily ani zdravotní podmínky pro výkon strojvůdce. Řada z nich je přitom důchodového věku, v případě potvrzení od lékaře však mohou jezdit dále. Drážní úřad chce proto v novele zákona o drahách specifikovat lékaře, kteří toto potvrzení mohou vydávat, aby nehrozilo zneužívání těchto potvrzení. Doktoři by měli nově splňovat například znalosti z dopravní psychologie.
Drážní úřad chce v souvislosti s přibývajícím počtem nehod vytvořit také dvě centra s tréninkovými trenažéry. Mohli by je využívat noví i zkušení strojvedoucí, kteří by se tak mohli vyvarovat špatných návyků.
Počet mimořádných událostí na železnici letos prudce vzrostl, za první dva měsíce jich inspektoři museli řešit už 220, meziročně o čtvrtinu více. Zatím poslední případ se stal ráno v Brně na hlavním nádraží, kde se srazily dva vlaky. Podle Drážní inspekce bylo 22 cestujících zraněno. Záchranné složky evakuovaly z vlaků 250 lidí.
Související
Sametové revoluci předcházela jedna z velkých tragédií na české železnici
Tragický výbuch na nádraží v Pákistánu. Separatisté zabili nejméně 25 lidí
Vlaky , Vlaková neštěstí , drážní inspekce , Srážka vlaků na hlavním nádraží v Brně (5. 3. 2019)
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Útok balistickou střelou na Ukrajině: Západ zpochybnil použití ICBM, internetem kolují nové záběry
před 1 hodinou
Svět řeší podivnou ruskou tiskovku. Neříkejte nic o útoku balistickou střelou, nařídil někdo Zacharovové
před 2 hodinami
Generální ředitel WHO skončil v nemocnici
před 2 hodinami
27 milionů obyvatel na místě, které je zabíjí. Jak se žije v nejznečištěnějším městě na světě?
před 3 hodinami
Rusko jedinou střelou zahodilo všechny snahy ze studené války. Západ nesmí polevit
před 3 hodinami
Rusko je ochotné jednat o míru na Ukrajině. Když se splní jeho požadavky
před 3 hodinami
Netanjahu podle OSN zdecimoval Pásmo Gazy. Absurdní, brání se zatykači
před 4 hodinami
EU se připravuje na obchodní válku. Podle ekonoma Kuchaře Trumpova cla pocítí hlavně Američané
před 4 hodinami
ICC vydal zatykače na Netanjahua a Gallanta
před 5 hodinami
Nástup Trumpa znervózňuje všechny. Kyjev i Moskva se snaží získat výhodu ve válce, než převezme úřad
před 5 hodinami
Rusko vypálením ICBM vyslalo signál, že má technologie a je ochotné je použít, řekl Kraus pro EZ
před 5 hodinami
Polsko je naším prioritním cílem, prohlásila Zacharovová
před 5 hodinami
Nové varování meteorologů. Sněhu bude až 15 centimetrů, zesílí i vítr
před 6 hodinami
Hamás obvinil USA z genocidy v Pásmu Gazy. Izraeli vzkázal, kdy propustí rukojmí
před 6 hodinami
Jak se západní zbraně dostávají do Ruska, sankcím navzdory? Stačí jedna instagramová modelka
před 7 hodinami
Biden poslal Ukrajině další silnou zbraň. Je zakázaná a vysoce kontroverzní
před 7 hodinami
Co je mezikontinentální balistická raketa (ICBM)?
před 8 hodinami
Rusko odpálilo mezikontinentální balistickou raketu. Poprvé v historii
před 9 hodinami
Ukrajinská fronta by mohla brzy zkolabovat, varují odborníci
před 9 hodinami
Nasazení ATACMS a Storm Shadow na ruském území: Symbolické gesto, nebo zlom ve válce na Ukrajině?
Spojené státy poprvé povolily Ukrajině použít rakety dlouhého doletu ATACMS k útoku na území Ruska. Tento krok znamená zásadní změnu americké politiky, která dosud zakazovala využití těchto zbraní mimo ukrajinské území, obzvláště na mezinárodně uznaném ruském území. Rozhodnutí Washingtonu bylo přijato navzdory obavám z eskalace války. Co vedlo ke změně postoje USA a jaké důsledky mohou tyto útoky mít? Na to odpověděl server BBC.
Zdroj: Libor Novák