Motoristé by měli od roku 2021 používat elektronické dálniční známky místo dosavadních papírových nálepek. Změnu zákona, která to umožní, schválila Sněmovna. Nyní ji dostane k projednání Senát. Poslanci při závěrečném schvalování odmítli poslanecký pozměňovací návrh, který by umožnil vládě zdražit roční dálniční známku z nynějších 1500 korun až na 2000 korun. Nesouhlasil s ním ani ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO). Pro zákon dnes hlasovalo 171 přítomných poslanců, proti nebyl nikdo.
V novém systému bude možné dálniční poplatek uhradit elektronicky prostřednictvím internetu nebo mobilní aplikace. Platby, které budou vázány na registrační značku vozidla, zaznamená informační systém Státního fondu dopravní infrastruktury. Budou se kontrolovat prostřednictvím kamer, k prověrkám by mohly sloužit i nynější mýtné brány. Systém by mohl do budoucna umožnit rovněž takzvané krajské dálniční známky.
Elektronický dálniční kupón dostal od poslanců zelenou ✅. Pokud nebudou proti senátoři, řidiči si již od roku 2021 nebudou muset lepit na sklo dálniční známku a nákup mohou pohodlně vyřídit přes e-shop. Cena kupónu se nemění: 1500 Kč.?
— Vladimír Kremlík (@KremlikVladimir) 12. července 2019
Sněmovna naprostou většinou hlasů odmítla návrh Martina Kolovratníka (ANO), který zvyšoval zákonný limit ceny dálničního kuponu. Cenu stanovuje vláda nařízením a musí se do zákonem stanoveného limitu vejít. Ministr Kremlík (za ANO) ujišťoval, že na zdražení dálničního kuponu nepřistoupí. Bylo by to podle něj nefér vůči řidičům. Poděkoval jim za trpělivost, kterou projevují, když čekají při opravách dálnice D1. O zvýšení ceny kuponu je ochoten uvažovat až po dokončení modernizace dálnice D1, které se plánuje na rok 2021.
Sněmovna také odmítla návrh Jana Skopečka (ODS), aby motoristé nemuseli v příštím roce platit za dálniční známky. Skopeček svůj návrh zdůvodňoval hlavně stavem dálnice D1. Sněmovna naopak přes nesouhlas ministra Kremlíka schválila návrh poslance ANO Petra Sadovského, aby si dálniční známky nemusela kupovat historická vozidla opatřená patřičnou registrační značkou.
Poslanci schválili návrh poslance ANO a někdejšího náměstka ministra dopravy Milana Ferance, který se týkal sazeb mýtného. Feranec navrhl, aby mýtné, které platí vozidla nad 3,5 tuny, také zohledňovalo emise a hluk vozidel. Sazby mýtného by tak měly zohledňovat emisní třídu vozidla a denní dobu, kdy auto jede po zpoplatněném úseku.
Novela na návrh vlády osvobozuje od poplatků auta na elektřinu, vodík a případně hybridy, které v kombinaci s elektřinou nebo vodíkem používají ještě jiné palivo. Emise oxidu uhličitého v takovém případě nebudou smět přesahovat 50 gramů na kilometr. Za poloviční sazby by měla jezdit auta na zemní plyn a biometan (CNG). Vláda nechtěla zvýhodnit auta na propan-butan (LPG) s tím, že jejich podpora není nutná, protože jich již nyní jezdí mnoho.
Ministerstvo dopravy si od elektronických známek slibuje zvýšení příjmů z dálničních poplatků o 220 milionů korun ročně. Zároveň by se měly snížit provozní náklady až o 120 milionů korun za rok.
Za dálnice se v Česku prostřednictvím časových kuponů platí od roku 1995, elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007. Současných 1500 korun ročně platí motoristé od roku 2012. Stát loni za prodej kuponů získal více než pět miliard korun, zhruba stejně jako předloni.
Související

Dálniční známky zdražují. Poslední možnost nákupu za starou cenu je dnes

Autem po Evropě: Jak kvalitní jsou silnice a kolik stojí dálniční známky? Česko chystá novou cenu
dálniční známky , Poslanecká sněmovna , Martin Kolovratník , Vladimír Kremlík
Aktuálně se děje
před 26 minutami

Putin brzy zemře a všechno skončí, prohlásil Zelenskyj
před 1 hodinou

NÁVOD: Jak si připravit nouzové zavazadlo pro případ krize?
před 2 hodinami

90 procent lidí na dlažbě, konec podpory očkování i boje s HIV. Dokument odhalil rozsah Trumpových změn
před 2 hodinami

Litva exkluzivně pro EZ: Záchranná operace v stále probíhá. Smrt amerických vojáků není potvrzená
před 2 hodinami

Nastal čas na evropskou odvetu. Cla na automobily nenecháme jen tak, vzkazuje von der Leyenová
před 3 hodinami

Ubohost politických stran dosahuje nové úrovně. Už se ani nedozvíme, kdo je nejhorší premiér
před 4 hodinami

Odolají USA ruskému tlaku? Zelenskyj si není jistý, neví ani o vztahu Trumpa s Putinem
před 4 hodinami

Trump uvalí 25% cla na všechna auta dovážená do USA. Američany čeká raketový nárůst cen nových vozů
před 4 hodinami

Severní Korea poslala Rusku další tisíce vojáků, mají bojovat proti Ukrajině
před 6 hodinami

Předpověď počasí do konce týdne slibuje jarní teploty
včera

Hrozba války roste, přiznává EU. Nachystejte si zásoby potravin, vody i léků, vyzvala půl miliardy občanů
včera

Pokud zaútočíte na Polsko, přijde devastující reakce, varuje NATO Putina
včera

Únik konverzace na Signalu: Které informace jsou nejcitlivější a neměly se dostat na veřejnost?
včera

Budeme bránit Polsko plnou silou, vzkázal Rutte do Kremlu
včera

Táhněte, obořila se vulgární lékařka na pacientku. Incident řeší i policie
včera

„Nejhorší premiér Babiš!“ Koalice SPOLU paroduje kampaň hnutí ANO a vrací úder webem a kolážemi
včera

Výbuch v Poličce se vyšetřuje. Policie prozradila, na co má podezření
včera

Atlantic zveřejnil celou konverzaci Trumpových poradců. Bílý dům se opět bouří
včera

Odborníků na armádu je stejně jako na fotbal, pustil se Pavel do kritiků. Poslanci pak raději schůzi uzavřeli
včera
Domácí zájem má přednost, přede vším. Francii došla trpělivost a vyhodila "jaderného lídra"
Odvolání "jaderného lídra" Luca Rémonta z čela státní energetické společnosti EDF je podle webu Politico dalším důkazem, že ve Francii pod vedením prezidenta Emmanuela Macrona platí jasné pravidlo: domácí zájmy mají přednost před vším ostatním. Přestože Rémont dokázal během svého krátkého působení firmu stabilizovat a zvýšit produkci jaderné energie na úroveň nevídanou od roku 2019, jeho odlišná vize budoucnosti EDF ho nakonec stála místo.
Zdroj: Libor Novák