Motoristé by měli od roku 2021 používat elektronické dálniční známky místo dosavadních papírových nálepek. Změnu zákona, která to umožní, schválila Sněmovna. Nyní ji dostane k projednání Senát. Poslanci při závěrečném schvalování odmítli poslanecký pozměňovací návrh, který by umožnil vládě zdražit roční dálniční známku z nynějších 1500 korun až na 2000 korun. Nesouhlasil s ním ani ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO). Pro zákon dnes hlasovalo 171 přítomných poslanců, proti nebyl nikdo.
V novém systému bude možné dálniční poplatek uhradit elektronicky prostřednictvím internetu nebo mobilní aplikace. Platby, které budou vázány na registrační značku vozidla, zaznamená informační systém Státního fondu dopravní infrastruktury. Budou se kontrolovat prostřednictvím kamer, k prověrkám by mohly sloužit i nynější mýtné brány. Systém by mohl do budoucna umožnit rovněž takzvané krajské dálniční známky.
Elektronický dálniční kupón dostal od poslanců zelenou ✅. Pokud nebudou proti senátoři, řidiči si již od roku 2021 nebudou muset lepit na sklo dálniční známku a nákup mohou pohodlně vyřídit přes e-shop. Cena kupónu se nemění: 1500 Kč.?
— Vladimír Kremlík (@KremlikVladimir) 12. července 2019
Sněmovna naprostou většinou hlasů odmítla návrh Martina Kolovratníka (ANO), který zvyšoval zákonný limit ceny dálničního kuponu. Cenu stanovuje vláda nařízením a musí se do zákonem stanoveného limitu vejít. Ministr Kremlík (za ANO) ujišťoval, že na zdražení dálničního kuponu nepřistoupí. Bylo by to podle něj nefér vůči řidičům. Poděkoval jim za trpělivost, kterou projevují, když čekají při opravách dálnice D1. O zvýšení ceny kuponu je ochoten uvažovat až po dokončení modernizace dálnice D1, které se plánuje na rok 2021.
Sněmovna také odmítla návrh Jana Skopečka (ODS), aby motoristé nemuseli v příštím roce platit za dálniční známky. Skopeček svůj návrh zdůvodňoval hlavně stavem dálnice D1. Sněmovna naopak přes nesouhlas ministra Kremlíka schválila návrh poslance ANO Petra Sadovského, aby si dálniční známky nemusela kupovat historická vozidla opatřená patřičnou registrační značkou.
Poslanci schválili návrh poslance ANO a někdejšího náměstka ministra dopravy Milana Ferance, který se týkal sazeb mýtného. Feranec navrhl, aby mýtné, které platí vozidla nad 3,5 tuny, také zohledňovalo emise a hluk vozidel. Sazby mýtného by tak měly zohledňovat emisní třídu vozidla a denní dobu, kdy auto jede po zpoplatněném úseku.
Novela na návrh vlády osvobozuje od poplatků auta na elektřinu, vodík a případně hybridy, které v kombinaci s elektřinou nebo vodíkem používají ještě jiné palivo. Emise oxidu uhličitého v takovém případě nebudou smět přesahovat 50 gramů na kilometr. Za poloviční sazby by měla jezdit auta na zemní plyn a biometan (CNG). Vláda nechtěla zvýhodnit auta na propan-butan (LPG) s tím, že jejich podpora není nutná, protože jich již nyní jezdí mnoho.
Ministerstvo dopravy si od elektronických známek slibuje zvýšení příjmů z dálničních poplatků o 220 milionů korun ročně. Zároveň by se měly snížit provozní náklady až o 120 milionů korun za rok.
Za dálnice se v Česku prostřednictvím časových kuponů platí od roku 1995, elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007. Současných 1500 korun ročně platí motoristé od roku 2012. Stát loni za prodej kuponů získal více než pět miliard korun, zhruba stejně jako předloni.
Související

Dálniční známky zdražují. Poslední možnost nákupu za starou cenu je dnes

Autem po Evropě: Jak kvalitní jsou silnice a kolik stojí dálniční známky? Česko chystá novou cenu
dálniční známky , Poslanecká sněmovna , Martin Kolovratník , Vladimír Kremlík
Aktuálně se děje
před 52 minutami

Torpédoborec se v Severní Koreji převrátil na bok. Úřady pozatýkaly pracovníky loděnice
před 2 hodinami

Evropa si pěstuje čínského hada na prsou. A začíná jí to docházet
před 3 hodinami

Šéfka SOCDEM a bývalý ministryně Maláčová má rakovinu
před 4 hodinami

"Chci domů za dcerou, ale pokud se vzdáme, vrátí se." Jak se žije na ukrajinské frontě?
před 5 hodinami

Největší ruský útok od začátku války: Na Ukrajině umíraly pod palbou raket a dronů i děti
před 6 hodinami

Experti se obávají nejhoršího: Rusko testuje zbraň, která může zvrátit situaci na Ukrajině
před 8 hodinami

"Svět se nestará, jestli všichni zemřeme." V troskách Gazy panuje hlad a zoufalství
před 9 hodinami

Trumpova strategie nevyšla. Kvůli clům zdražíme, ať si náklady zaplatí Američané, vzkazují firmy
před 10 hodinami

Počasí se příští týden citelně oteplí, dorazí ale déšť
včera

"Trochu respektu..." EU zareagovala na Trumpovu hrozbu 50% cel
včera

Švýcarsko rozdrtilo Dánsko 7:0 a postupuje do finále hokejového mistrovství světa
včera

Největší destrukce značky v dějinách? Expert popsal, jak Musk zničil Teslu
včera

Odpojení Ruska od SWIFTu, zákaz plynovodů Nord Stream. EU plánuje velmi tvrdé sankce
včera

Trump zablokoval sankce proti Rusku. Evropa ztrácí trpělivost a propadá se do zoufalství
včera

Američané na hokejovém MS rozdrtili Švédy 6:2. O zlato si zahrají poprvé po 65 letech
včera

Herní systém hokejového mistrovství světa by se změnit měl. A nejen ten
včera

Dánsko historicky postoupilo přes Kanadu. Švýcaři si poradili s Rakouskem, USA po obratu vyřadila Finy
včera

Svět má za sebou dva hektické týdny plné chaosu a jednání. A ukrajinský mír je stále v nedohlednu
včera

Izraelští vojáci přiznali, že používají palestinské civilisty jako lidské štíty
včera
Kyjev v noci čelil jednomu z největších útoků od začátku války
V noci na dnešek zažila ukrajinská metropole Kyjev jeden z největších leteckých útoků od počátku ruské invaze v únoru 2022. Podle ukrajinského letectva Rusko vypustilo celkem 250 dronů a 14 balistických raket, přičemž šest raket a 245 dronů se podařilo sestřelit. Útok způsobil rozsáhlé škody na obytných budovách, podnicích i civilních vozidlech a zanechal nejméně 14 zraněných.
Zdroj: Libor Novák