Praha - Výstavba vodního koridoru Dunaj – Odra – Labe je opět ve hře. Ředitelství vodních cest má ještě během letošního roku vypracovat studii proveditelnosti, stavba by měla být zahrnutá do transevropských dopravních koridorů TEN-T.
Ředitelství vodních cest o výstavbu 300 kilometrů dlouhé vodní cesty usiluje dlouhou dobu, ale stavba byla kvůli finanční náročnosti a nejrůznějším vlivům vždy odsunutá.
Kanál je chybějícím článkem propojení evropských vodních cest a měl by pomoci vyřešit propojení Česka s mořem. Vedle nákladní i osobní dopravy má zajišťovat i vodohospodářskou a protipovodňovou funkci.
Zájem o využití kanálu mají mimo jiné velké průmyslové podniky severní Moravy, například Vítkovice Steel, Acellor Mital nebo Třinecké železárny.
"Kdo na živo nezažil přepravu nadměrného nákladu, těžko si dokáže představit, jak složitý a hlavně drahý je to proces. Nejdříve desítky hodin plánování a hledaní schůdné cesty. Hned na začátku rychle zjistíte, že převézt výrobek po železnici je nemyslitelné, protože vlak má naprosto přesně dané maximální rozměry a váhu přepravovaného zboží. Nad letadlem ani neuvažujete. Co tedy zbývá? Náklaďák nebo loď. Jenže vodu nemáme," uvedl generální ředitel Vítkovice Holding Jan Světlík.
Připomněl, že i lodě mají svá omezení, ale: „Při přepravě nadrozměrných nákladů jsou bezkonkurenčně nejlevnější, nejrychlejší a nejekologičtější. To věděli už naši předci. Naplánovali splavněni Labe do Pardubic a dál vodní koridor Dunaj–Odra–Labe," řekl ředitel Vítkovic.
Podle něj musí ve stavbě kanálu padnout politické rozhodnuti a k tomu zatím není vůle. "Potřebujeme celkový koncepční pohled na dopravní cesty z hlediska podpory exportních možnosti českého průmyslu. Pro někoho by to znamenalo větší konkurenci na dopravním trhu, pro někoho se to zdá neekologické, další křičí o nerentabilitě a velkých nákladech. A tak se u nás v době, kdy Evropská unie hledá cesty, jak podporovat a dále rozvíjet vodní dopravu, schováváme za vzletná slova o ochraně přírody a dáváme maximální prostor ekoaktivistům ke snadným výdělkům při hledaní důvodů, proč to nejde," popisuje současnou situaci Světlík.
Je spokojený, že podporu vodnímu dílu vyslovil prezident Miloš Zeman, který o něm jednal s předsedou Evropské komise José Barrosem při jeho dubnové návštěvě Prahy.
To, že se situace kolem stavby vodního koridoru mění, přivítal také Miroslav Novák, hejtman Moravskoslezského kraje. "Je pozitivní, že se o propojení Dunaje, Odry a Labe vodním koridorem začíná opět diskutovat, přestože samotná realizace stavby není v nejbližší době příliš pravděpodobná."
O výstavbě průplavu se začalo uvažovat už v 17. století, debaty se pak vystupňovaly hlavně před druhou světovou válkou a jeho podporovateli byli i Tomáš a Jan Antonín Baťovi. Průplav byl již také obsahem několika strategických dokumentů, ale ekonomická situace jeho stavbu odsunula do roviny snů a přání.
Celý projekt má ale také kritiky, kteří se obávají, že vodní dílo zničí některá vzácná území.
Související
Jako z hollywoodského trháku. Trosečníky na ostrově zachránil nápis z palmových listů
Co skutečně leží na dně světových oceánů? Vědci spočítali, kolik plastu jsme už nastřádali
Moře , Labe , vodní doprava
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Politico: Svět má nového vítěze v boji s extrémním počasím. Překvapivě jím není západní země
před 2 hodinami
Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem
před 2 hodinami
Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza
před 3 hodinami
Nemocnice v Pásmu Gazy jsou před zhroucením. O víkendu hrozí kompletní kolaps zdravotnického systému
před 3 hodinami
Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu Orešnik. Hromadná produkce nehrozí, myslí si expert
před 3 hodinami
Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?
před 4 hodinami
Do napjaté situace si přisadil i Kim Čong-un: Svět míří k ničivé termonukleární válce
před 4 hodinami
Víte, jaký program dokáže ušetřit práci každému podnikateli? Online fakturace
před 4 hodinami
Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování
před 4 hodinami
Tragický konec pátrání po miminku ve Vídni. Policie podezřívá matku
před 5 hodinami
Situace je nejhorší od začátku války. Evropa znepokojená, Moskva hrozí, Číňané vyzývají ke klidu
před 5 hodinami
USA zavádí nové sankce. Destabilizují Rusko, citelně se ale dotknou Evropy
před 5 hodinami
Británie stupňuje rétoriku: Pokud dnes Putin napadne východní Evropu, jsme připraveni na válku
před 6 hodinami
Orbán chce pozvat Netanjahua do Maďarska. Slibuje, že ho nezatkne
před 6 hodinami
Diplomat prozradil, proč Putin eskaluje konflikt na Ukrajině. Kreml sdělil důvod odpálení rakety
před 7 hodinami
Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí
před 7 hodinami
Co má KLDR ze spojenectví s Ruskem? Novináři odhalili, jak se Putin odměnil za vojáky na Ukrajině
před 8 hodinami
Kvůli ruskému útoku balistickou raketou se Kyjev sejde se zástupci NATO
před 8 hodinami
Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu
před 9 hodinami
BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí
Tento týden Kreml obvinil „kolektivní Západ“ z eskalace války na Ukrajině. Přesto téměř tři roky trvající konflikt jasně ukazují, že právě Vladimir Putin považuje eskalaci za klíčový nástroj pro dosažení svých cílů. Ať už jde o úplnou kontrolu nad Ukrajinou, nebo alespoň o uzavření míru na ruských podmínkách, eskalace zůstává ústřední strategií jeho vedení války. Uvedl to server BBC.
Zdroj: Libor Novák