Praha - Výstavba vodního koridoru Dunaj – Odra – Labe je opět ve hře. Ředitelství vodních cest má ještě během letošního roku vypracovat studii proveditelnosti, stavba by měla být zahrnutá do transevropských dopravních koridorů TEN-T.
Ředitelství vodních cest o výstavbu 300 kilometrů dlouhé vodní cesty usiluje dlouhou dobu, ale stavba byla kvůli finanční náročnosti a nejrůznějším vlivům vždy odsunutá.
Kanál je chybějícím článkem propojení evropských vodních cest a měl by pomoci vyřešit propojení Česka s mořem. Vedle nákladní i osobní dopravy má zajišťovat i vodohospodářskou a protipovodňovou funkci.
Zájem o využití kanálu mají mimo jiné velké průmyslové podniky severní Moravy, například Vítkovice Steel, Acellor Mital nebo Třinecké železárny.
"Kdo na živo nezažil přepravu nadměrného nákladu, těžko si dokáže představit, jak složitý a hlavně drahý je to proces. Nejdříve desítky hodin plánování a hledaní schůdné cesty. Hned na začátku rychle zjistíte, že převézt výrobek po železnici je nemyslitelné, protože vlak má naprosto přesně dané maximální rozměry a váhu přepravovaného zboží. Nad letadlem ani neuvažujete. Co tedy zbývá? Náklaďák nebo loď. Jenže vodu nemáme," uvedl generální ředitel Vítkovice Holding Jan Světlík.
Připomněl, že i lodě mají svá omezení, ale: „Při přepravě nadrozměrných nákladů jsou bezkonkurenčně nejlevnější, nejrychlejší a nejekologičtější. To věděli už naši předci. Naplánovali splavněni Labe do Pardubic a dál vodní koridor Dunaj–Odra–Labe," řekl ředitel Vítkovic.
Podle něj musí ve stavbě kanálu padnout politické rozhodnuti a k tomu zatím není vůle. "Potřebujeme celkový koncepční pohled na dopravní cesty z hlediska podpory exportních možnosti českého průmyslu. Pro někoho by to znamenalo větší konkurenci na dopravním trhu, pro někoho se to zdá neekologické, další křičí o nerentabilitě a velkých nákladech. A tak se u nás v době, kdy Evropská unie hledá cesty, jak podporovat a dále rozvíjet vodní dopravu, schováváme za vzletná slova o ochraně přírody a dáváme maximální prostor ekoaktivistům ke snadným výdělkům při hledaní důvodů, proč to nejde," popisuje současnou situaci Světlík.
Je spokojený, že podporu vodnímu dílu vyslovil prezident Miloš Zeman, který o něm jednal s předsedou Evropské komise José Barrosem při jeho dubnové návštěvě Prahy.
To, že se situace kolem stavby vodního koridoru mění, přivítal také Miroslav Novák, hejtman Moravskoslezského kraje. "Je pozitivní, že se o propojení Dunaje, Odry a Labe vodním koridorem začíná opět diskutovat, přestože samotná realizace stavby není v nejbližší době příliš pravděpodobná."
O výstavbě průplavu se začalo uvažovat už v 17. století, debaty se pak vystupňovaly hlavně před druhou světovou válkou a jeho podporovateli byli i Tomáš a Jan Antonín Baťovi. Průplav byl již také obsahem několika strategických dokumentů, ale ekonomická situace jeho stavbu odsunula do roviny snů a přání.
Celý projekt má ale také kritiky, kteří se obávají, že vodní dílo zničí některá vzácná území.
Související
Počasí jako skrytá hrozba pro svět? Vědci varují před ohromným rizikem, které si uvědomuje jen málokdo
Jako z hollywoodského trháku. Trosečníky na ostrově zachránil nápis z palmových listů
Moře , Labe , vodní doprava
Aktuálně se děje
včera
Lidé si přejí, aby původce zla zemřel, vzkázal Zelenskyj ve vánočním projevu Putinovi
včera
Nejvlivnější osobou v Evropě je Trump, ukazuje prestižní žebříček
včera
Ukrajinská armáda provedla raketami Storm Shadow masivní úder na ruskou energetickou infrastrukturu
včera
Pentagon: Čína v roce 2027 rozpoutá válku s Tchaj-wanem
včera
Izraelská policie zatkla palestinského muže. Převlékl se za Santa Clause
včera
Předvánoční úspěchy českých sportovců, které dávají naději směrem k Zimním olympijským hrám
včera
Ještě v neděli závodil, před Štědrým dnem ho našli v hotelu. Zemřel biatlonista Bakken
včera
Zůna ukázal SPD tvrdou realitu. Bohužel však skončil dříve, než vůbec začal
včera
Na Kilimandžáru se zřítil vrtulník s pěti lidmi na palubě. Mezi mrtvými jsou čeští turisté
včera
Papež vyzval Ukrajinu a Rusko, aby zasedly k jednomu stolu a začaly jednat
včera
Soud poslal MMA zápasníka Karlose Vémolu do vazby
včera
Turecko zadrželo stovku sympatizantů Islámského státu. Chystali teroristické útoky během novoročních oslav
včera
Islámský stát v tichosti opět sílí. Vytváří statisíce nových uprchlíků
včera
Úřady oznámily, že našly přes milion nových dokumentů v kauze Epsteina
včera
Evropa může čelit válce s Ruskem do několika let. Podle expertů na to není vůbec připravena
včera
Počasí bude mrazivé i po svátcích, o víkendu se přidá sněžení
24. prosince 2025 21:48
Brusel vrací úder. Tlaku USA ustoupit nehodlá
24. prosince 2025 21:26
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
24. prosince 2025 19:52
Napětí na Blízkém východě: Izrael stupňuje údery v Libanonu před klíčovým termínem
24. prosince 2025 18:44
Referendum o konci války, budoucnost Záporožské jaderné elektrárny. Co obsahuje 20bodový mírový plán?
Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj dal najevo novou ochotu ke kompromisům v klíčových bodech, které dosud brzdily mírový proces s Moskvou. Během úterního setkání s novináři detailně popsal dvacetibodový plán, který označil za základní politický dokument mezi Ukrajinou, Amerikou, Evropou a Ruskem. Podle jeho slov je nyní míč na straně Kremlu, od kterého Kyjev očekává vyjádření po středečním jednání amerických zástupců s ruskou stranou.
Zdroj: Libor Novák