Bezpečnost na silnicích v Česku? Situace se lepší, přesto je co dohánět

Praha - V bezpečnosti silničního provozu se Česku daří v posledních letech postupně dohánět země západní Evropy. Vyplývá to z materiálu ministerstva dopravy pro pondělní jednání vlády. V počtu úmrtí do 24 hodin po nehodě a množství dopravních nehod s těžkým zraněním Česká republika plní stanovený cíl, jímž je snížení množství nehod se smrtelným zraněním na úroveň skandinávských zemí nebo Švýcarska do roku 2020. To představuje snížení počtu usmrcených na silnicích na 35 lidí na milion obyvatel.

Vloni na silnicích zahynulo 583 lidí, což představuje citelné snížení o bezmála stovku úmrtí proti roku 2012 a vůbec nejlepší výsledek od roku 1954, uvedlo ministerstvo dopravy. Kromě statistiky zaznamenávající úmrtí těsně po nehodě (do 24 hodin) ale existuje statistika úmrtí do 30 dnů, která už pro Česko tak příznivá není. V této statistice figuruje 654 osob, což představuje překročení počtu úmrtí o osm osob proti plánu stanovenému Národní strategií bezpečnosti provozu.

Loňský výsledek, kdy se počet obětí podařilo meziročně snížit o 12 procent, posunul Českou republiku v rámci evropské osmadvacítky na 19. místo, uvedlo ministerstvo dopravy. Zatímco roční průměr EU představuje 52 usmrcených na milion obyvatel, v Česku i přes toto výrazné zlepšení stále umírá 63 osob z milionu. 

Nejbezpečnější byly v loňském roce podle statistik silnice prvních tříd a komunikace na území hlavního města, kde se událo statisticky méně nehod než je celorepublikový průměr. Nejhorší situace je naopak na dálnicích, kde se nehodovost meziročně zvýšila, upozornil úřad.

Nejohroženější skupinou účastníků silničního provozu zůstávají nadále chodci a cyklisté, narůstajícím problémem jsou podle ministerstva závažné následky nehod s účastí seniorů. 

Co čeští ridiči neumí

Odbočení vlevo. Je to neuvěřitelné, ale značná část řidičů doleva odbočovat neumí. Na křižovatce se má řidič postavit co nejvíce vlevo ve svém pruhu, ale kola má mít rovně, dokud mu není umožněno odbočit. Pokud máte kola natočená vlevo nebo dokonce stojíte šikmo a nějaký trouba to do vás zezadu bouchne, strčí vás do protisměru, kde vás třeba sestřelí protijedoucí Tatra. Úplně vlevo se má řidič postavit proto, aby umožnil za sebou jedoucím autům projet, zatímco on čeká na odbočení. A to nejdůležitější - při samotném odbočování si řidič nemůže zkracovat cestu protisměrem, zejména pokud do zatáčky dobře nevidí. 

Zpětná zrcátka. Jsou řidiči, kteří je nepoužívají. Schválně až někdy uvíznete v zácpě se podívejte, zda vidíte oči řidiče auta před vámi ve jeho zpětném zrcátku. A možná budete překvapeni jako já, že místo očí uvidíte pusu, čelo nebo oči sličné spolujezdkyně. O bočních zrcátkách pak ani nemluvě. Jak takový řidič sleduje provoz za sebou je mi záhadou - možná viz předchozí odstavec.

Chodci na přechodu. Snad všichni ví, že chodci mají na přechodu přednost. Spousta řidičů na to stále ještě kašle (i když v jiných státech EU je to ještě mnohem horší), ale správně by se měli chovat i chodci. Měli by přecházet dostatečně rozhodně (nezaměňovat se skákáním pod kola) a neměli by stát, když nejbližší auto je 100m daleko. Navíc pokud je uprostřed silnice betonová ochrana chodců, nemají už vůbec žádnou výmluvu, proč zdržují provoz.

Uhýbání na dálnici. Pokud se řidič snaží chovat slušně, může (ale nemusí) uhnout do levého pruhu, pokud na dálnici najíždí jiné vozidlo. Ale než tak udělá měl by si být jistý, že neohrozí ani neomezí auta, která ho předjíždí. A v tom je právě ten problém. V Německu toto řeší plnou čarou, u nás se spoléhá na inteligenci řidičů. Ta je často nevalná, a tak se vám při předjížění kamionu může stát, že najednou uhne do vašeho pruhu, protože uhýbá jinému kamionu. A to už se slušností nemá pranic společného, uvedl server auto.macek.cc.

Související

Dálnice v Německu, ilustrační fotografie. Původní zpráva

Autem po Evropě: Jak kvalitní jsou silnice a kolik stojí dálniční známky? Česko chystá novou cenu

Ceny dálničních známek v Evropě se často výrazně liší a mnohdy nemusí odpovídat kvalitě poskytovaných služeb. V Česku znovu vzrostou ceny od roku 2025 na základě inflace a rozšíření dálniční sítě. Mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka zdůraznil, že příjmy z poplatků jsou klíčové pro financování modernizace a výstavby dopravní sítě.

Více souvisejících

Ministerstvo dopravy řidiči Silniční provoz

Aktuálně se děje

před 58 minutami

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 5 hodinami

Benjamin Netanjahu, známý pod přezdívkou Bibi

Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem

Zatykač na izraelského premiéra Benjamina Netanjahua a bývalého ministra obrany Yoava Gallanta situaci na Blízkém východě moc nezmění. Pro EuroZprávy.cz to vysvětlil Paul Salem, viceprezident pro mezinárodní spolupráci think tanku Middle East Institute. Podle něj je hlavní starostí arabských zemí normalizace vztahů s Izraelem a zatykač příliš neovlivní ani vojenskou pomoc z Evropy. Íránské bezpečnostní obavy nepoleví.

před 5 hodinami

Vladimir Putin na summitu Rusko Afrika 2023.

Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza

Rusko-ukrajinská válka vstoupila do dalšího nebezpečného cyklu eskalací a hrozeb, přičemž obavy z možného použití jaderných zbraní i nadále stoupají. Přestože mnoho analytiků zůstává skeptických k možnosti, že by Vladimir Putin skutečně použil jaderné zbraně na Ukrajině, rétorika Kremlu tuto možnost nevylučuje. Riziko chyby či špatného odhadu je vysoké, což situaci činí mimořádně nebezpečnou. Ve své analýze to uvedl server SkyNews.

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 6 hodinami

Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?

Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?

Pořízení hypotéky je pro většinu z nás jedním z největších rozhodnutí v našem životě. Představuje splnění snu o vlastním bydlení, ale také zodpovědnost a dlouhodobý finanční závazek. A právě fixace hraje u hypotečního úvěru zásadní roli.

před 6 hodinami

před 6 hodinami

před 7 hodinami

Donald Tusk

Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování

Polský premiér Donald Tusk varoval, že nedávné události naznačují reálné riziko globálního konfliktu. Tato prohlášení přicházejí poté, co Rusko odpálilo hypersonickou balistickou střelu středního doletu na ukrajinské město. Podle Tuska se konflikt na východě dostává do rozhodující fáze, což naznačuje nejistotu a potenciální eskalaci.

před 7 hodinami

před 7 hodinami

před 7 hodinami

před 8 hodinami

před 8 hodinami

před 9 hodinami

před 9 hodinami

před 10 hodinami

Co má KLDR ze spojenectví s Ruskem? Novináři odhalili, jak se Putin odměnil za vojáky na Ukrajině

Rusko údajně dodalo svému spojenci Severní Koreji od letošního března více než milion barelů ropy, ukazuje analýza Open Source Center (OSC) a BBC News

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy