Praha - V bezpečnosti silničního provozu se Česku daří v posledních letech postupně dohánět země západní Evropy. Vyplývá to z materiálu ministerstva dopravy pro pondělní jednání vlády. V počtu úmrtí do 24 hodin po nehodě a množství dopravních nehod s těžkým zraněním Česká republika plní stanovený cíl, jímž je snížení množství nehod se smrtelným zraněním na úroveň skandinávských zemí nebo Švýcarska do roku 2020. To představuje snížení počtu usmrcených na silnicích na 35 lidí na milion obyvatel.
Vloni na silnicích zahynulo 583 lidí, což představuje citelné snížení o bezmála stovku úmrtí proti roku 2012 a vůbec nejlepší výsledek od roku 1954, uvedlo ministerstvo dopravy. Kromě statistiky zaznamenávající úmrtí těsně po nehodě (do 24 hodin) ale existuje statistika úmrtí do 30 dnů, která už pro Česko tak příznivá není. V této statistice figuruje 654 osob, což představuje překročení počtu úmrtí o osm osob proti plánu stanovenému Národní strategií bezpečnosti provozu.
Loňský výsledek, kdy se počet obětí podařilo meziročně snížit o 12 procent, posunul Českou republiku v rámci evropské osmadvacítky na 19. místo, uvedlo ministerstvo dopravy. Zatímco roční průměr EU představuje 52 usmrcených na milion obyvatel, v Česku i přes toto výrazné zlepšení stále umírá 63 osob z milionu.
Nejbezpečnější byly v loňském roce podle statistik silnice prvních tříd a komunikace na území hlavního města, kde se událo statisticky méně nehod než je celorepublikový průměr. Nejhorší situace je naopak na dálnicích, kde se nehodovost meziročně zvýšila, upozornil úřad.
Nejohroženější skupinou účastníků silničního provozu zůstávají nadále chodci a cyklisté, narůstajícím problémem jsou podle ministerstva závažné následky nehod s účastí seniorů.
Co čeští ridiči neumí
Odbočení vlevo. Je to neuvěřitelné, ale značná část řidičů doleva odbočovat neumí. Na křižovatce se má řidič postavit co nejvíce vlevo ve svém pruhu, ale kola má mít rovně, dokud mu není umožněno odbočit. Pokud máte kola natočená vlevo nebo dokonce stojíte šikmo a nějaký trouba to do vás zezadu bouchne, strčí vás do protisměru, kde vás třeba sestřelí protijedoucí Tatra. Úplně vlevo se má řidič postavit proto, aby umožnil za sebou jedoucím autům projet, zatímco on čeká na odbočení. A to nejdůležitější - při samotném odbočování si řidič nemůže zkracovat cestu protisměrem, zejména pokud do zatáčky dobře nevidí.
Zpětná zrcátka. Jsou řidiči, kteří je nepoužívají. Schválně až někdy uvíznete v zácpě se podívejte, zda vidíte oči řidiče auta před vámi ve jeho zpětném zrcátku. A možná budete překvapeni jako já, že místo očí uvidíte pusu, čelo nebo oči sličné spolujezdkyně. O bočních zrcátkách pak ani nemluvě. Jak takový řidič sleduje provoz za sebou je mi záhadou - možná viz předchozí odstavec.
Chodci na přechodu. Snad všichni ví, že chodci mají na přechodu přednost. Spousta řidičů na to stále ještě kašle (i když v jiných státech EU je to ještě mnohem horší), ale správně by se měli chovat i chodci. Měli by přecházet dostatečně rozhodně (nezaměňovat se skákáním pod kola) a neměli by stát, když nejbližší auto je 100m daleko. Navíc pokud je uprostřed silnice betonová ochrana chodců, nemají už vůbec žádnou výmluvu, proč zdržují provoz.
Uhýbání na dálnici. Pokud se řidič snaží chovat slušně, může (ale nemusí) uhnout do levého pruhu, pokud na dálnici najíždí jiné vozidlo. Ale než tak udělá měl by si být jistý, že neohrozí ani neomezí auta, která ho předjíždí. A v tom je právě ten problém. V Německu toto řeší plnou čarou, u nás se spoléhá na inteligenci řidičů. Ta je často nevalná, a tak se vám při předjížění kamionu může stát, že najednou uhne do vašeho pruhu, protože uhýbá jinému kamionu. A to už se slušností nemá pranic společného, uvedl server auto.macek.cc.
Související
Autem po Evropě: Jak kvalitní jsou silnice a kolik stojí dálniční známky? Česko chystá novou cenu
Rekordní prodeje dálničních známek. Ve čtvrtek se jich prodalo přes 200 tisíc
Ministerstvo dopravy , řidiči , Silniční provoz
Aktuálně se děje
před 58 minutami
Dramatický týden války na Ukrajině: Eskalace a nové zbraně mění pravidla hry
před 2 hodinami
1000 dní války na Ukrajině: Nastává přelomové období, shodují se experti
před 2 hodinami
Putin: Raketu Orešnik nedokáže zachytit nic na světě. Zahájíme sériovou výrobu
před 3 hodinami
Politico: Svět má nového vítěze v boji s extrémním počasím. Překvapivě jím není západní země
před 5 hodinami
Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem
před 5 hodinami
Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza
před 5 hodinami
Nemocnice v Pásmu Gazy jsou před zhroucením. O víkendu hrozí kompletní kolaps zdravotnického systému
před 6 hodinami
Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu Orešnik. Hromadná produkce nehrozí, myslí si expert
před 6 hodinami
Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?
před 6 hodinami
Do napjaté situace si přisadil i Kim Čong-un: Svět míří k ničivé termonukleární válce
před 6 hodinami
Víte, jaký program dokáže ušetřit práci každému podnikateli? Online fakturace
před 7 hodinami
Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování
před 7 hodinami
Tragický konec pátrání po miminku ve Vídni. Policie podezřívá matku
před 7 hodinami
Situace je nejhorší od začátku války. Evropa znepokojená, Moskva hrozí, Číňané vyzývají ke klidu
před 7 hodinami
USA zavádí nové sankce. Destabilizují Rusko, citelně se ale dotknou Evropy
před 8 hodinami
Británie stupňuje rétoriku: Pokud dnes Putin napadne východní Evropu, jsme připraveni na válku
před 8 hodinami
Orbán chce pozvat Netanjahua do Maďarska. Slibuje, že ho nezatkne
před 9 hodinami
Diplomat prozradil, proč Putin eskaluje konflikt na Ukrajině. Kreml sdělil důvod odpálení rakety
před 9 hodinami
Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí
před 10 hodinami
Co má KLDR ze spojenectví s Ruskem? Novináři odhalili, jak se Putin odměnil za vojáky na Ukrajině
Rusko údajně dodalo svému spojenci Severní Koreji od letošního března více než milion barelů ropy, ukazuje analýza Open Source Center (OSC) a BBC News.
Zdroj: Libor Novák