Obavy obcí ze zvýšení provozu po rozšíření mýtného systému na některé úseky silnic prvních tříd od začátku příštího roku má rozptýlit zákaz sjezdu kamionů na silnice druhých a třetích tříd. Nezpoplatněné úseky silnic prvních tříd chce ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) sledovat půl roku. Pokud se prokáže, že je dopravci využívají k objíždění zpoplatněných míst, úřad na ně rozšíří mýto také.
Ministr dopravy Vladimír Kremlík o tom informoval novináře po dnešní schůzce s předsedou Svazu měst a obcí Františkem Luklem a premiérem Andrejem Babišem (ANO).
Další z opatření, o nichž vládní koalice jedná, je zákaz jízdy kamionů v neděli s tím, že dopravci by měli možnost dojezdu na místo vykládky, řekl novinářům Babiš. O úpravách provozu kamionů bude tento týden jednat se sdružením dopravců ČESMAD.
Nový systém výběru mýtného má platit od 1. prosince, ministr vyzval dopravce, aby si proto vyzvedávali palubní jednotky, které mají pohyb nákladních aut monitorovat. Obce pak podle něj mají v co nejkratší době úseky, na nichž kamiony nechtějí, vybavit potřebnými značkami. Rozšíření stávajících zpoplatněných silnic je naplánováno na 1. leden. Plošný zákaz jízdy kamionů po silnicích nižších tříd si vyžádá změnu zákona, kterou ministerstvo připravuje a hodlá ve Sněmovně předložit jako poslaneckou iniciativu.
Nezpoplatněné úseky silnic prvních tříd bude ministerstvo po zavedení změny sledovat. "Pokud to bude mít dopad na životy občanů, po šesti měsících bych provedl změnu vyhlášky a rozšířil zpoplatnění i na tyto dosud nezpoplatněné úseky, což je přibližně 900 kilometrů," uvedl Kremlík.
Obce podle Lukla také žádají, aby dopravci dostali povinnost monitorovací palubní jednotky nevypínat po celou dobu jízdy po území Česka, což by ukázalo, zda se zpoplatněným úsekům nevyhýbají. Podle Kremlíka je to možné, obdobná forma sledování jízd se používá na Slovensku. Zda tuto možnost do novely zahrne, ale neuvedl. Lukl po jednání novinářům řekl, že obce také chtějí, aby se v listopadu a prosinci počty kamionů podrobně sledovaly tak, aby bylo možné po zavedení změn jasně říct, jaké mají dopady.
Možnost neustálého sledování kamionů prostřednictvím palubních jednotek kritizuje stávající provozovatel mýtného firma Kapsch. "Na Slovensku zavedli povinnost kamionů mít zapnutou palubní jednotku na všech silnicích republiky, aby je sledovali stylem velkého bratra. Výsledkem je, že na Slovensku vyberou o polovinu mýtného méně než v Česku, a SkyTollu tam na provozních nákladech zaplatí každoročně víc než 50 procent ze všech vybraných peněz," uvedl mluvčí společnosti Kapsch David Šimoník. Přístup ministerstva podle něj dokazuje, že resortu stále chybí jasná koncepce zpoplatňování silnic.
Do nového mýtného systému se po prvním týdnu zaregistrovalo 38.000 vozidel od 4000 dopravců. Registrace zatím brzdí právní spory kolem mýta, většina z registrovaných jsou velké dopravní firmy, malí dopravci vyčkávají. Vyplývá to z informací budoucího správce mýta společnosti CzechToll. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže minulý týden zatím nepravomocně zakázal plnění mýtné smlouvy, a to s ročním odkladem. Stát proti tomu podá rozklad.
Související

Slováci obnovili blokádu na hranicích s Ukrajinou. Připojili se také Maďaři

Na Slovensku bude obnovena dopravní blokáda na hranicích s Ukrajinou
kamiony , Vladimír Kremlík , nákladní doprava , Mýtné , doprava , Svaz měst a obcí ČR , František Lukl , Kapsch
Aktuálně se děje
před 50 minutami

Počasí s letními teplotami je tady. Naměříme i 28 stupňů
včera

To je vydírání? Nikdo mi nebude nic přikazovat, jedu do Moskvy, vzkázal Fico EU
včera

Trump jedná o clech s více než patnácti státy, první dohody mají přijít velmi brzy
včera

Rakušan lituje smrti matky oběti střelby na FF UK. Odmítala pomoc, napsal ministr
včera

Češka se nevrátila z návštěvy Velké čínské zdi. Ministerstvo potvrdilo úmrtí
včera

Když Hollywood truchlil. Před 35 lety zemřela Greta Garbo
včera

Stinná stránka teplého počasí. Meteorologové už v dubnu varují před požáry
včera

Joe Biden se vrací. V prvním zásadním projevu od odchodu z Bílého domu zkritizuje Trumpa
včera

Česko se rozloučilo s Annou Slováčkovou. Přišel i prezident Pavel
včera

Trump znepokojuje Evropu. Počet zemí, které varují před cestou do USA, přibývá
včera

Slovensko dostalo od Moskvy pozvánku na oslavy Dne vítězství. EU varuje evropské lídry před účastí
včera

Vance opět tvrdě zkritizoval Evropu. Nazval ji vazalem USA
včera

Jak Putin balamutí Trumpa: Šlo o omyl, prohlásil po útoku v Sumy. Ve skutečnosti to bylo přesně naopak
včera

Británie hasí obří skandál: Čína má přístup ke zdravotním záznamů statisíců Britů
včera

Trump sestřelil Zelenského: Pořád chcete rakety, neměl jste si začínat se silnějším nepřítelem
včera

Brutální konflikt si vybral svou daň. Súdán zažívá nejhorší krizi na světě, stojí na pokraji totálního kolapsu
včera

Trump obvinil Zelenského ze zahájení války, den po masivním útoku Ruska na Ukrajinu
včera

Postupná okupace Gazy pokračuje. Izrael zaútočil na poslední plně funkční nemocnici
včera

Všichni prezidentovi muži: Jak vypadá uzavřený svět Putinových klíčových poradců?
včera
Skutečné dopady extrémního počasí? Smrtící povodně loni zasáhly jen v Evropě na půl milionu lidí
Evropa zažila v roce 2024 nejteplejší období ve své historii, které bylo doprovázeno ničivými bouřemi a rozsáhlými povodněmi. Podle nové zprávy „Evropský stav klimatu“, kterou v úterý zveřejnily klimatické služby EU Copernicus a Světová meteorologická organizace (WMO), bylo přírodními katastrofami postiženo více než 413 000 obyvatel kontinentu.
Zdroj: Libor Novák