Zájem o cestování je v tuto chvíli minimální. Například společnost RegioJet minimálně do 5. dubna stáhla z provozu svých komerčních linek asi 40 procent spojů. Pro nestátní dopravce je zvládnutí aktuální situace kritickou ekonomickou výzvou, přiznává pro EuroZprávy.cz mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.
K omezení musel přistoupit i jeden z největších tuzemských dopravců – společnost RegioJet. „Provoz našich spojů jsme přizpůsobili tomu, aby i v této situaci jsme byli schopni nabídnout základní a bezpečnou dopravu těm, kdo se i v této situaci potřebují na klíčových trasách někam dostat. To je naše priorita a bereme to jako něco, co máme i v této situaci povinnost pro veřejnost zajistit, přestože se jedná i o spoje, které nejsou nijak dotovány a jezdí na komerční riziko,“ vysvětluje pro EuroZprávy.cz mluvčí firmy Aleš Ondrůj.
Vlaky RegioJet aktuálně jezdí tak, aby zajistily alespoň základní rozsah spojení pro ty, kdo musí z nějakého důvodu cestovat. „To stejné platí také o autobusových spojích, které i nadále budou zajišťovat základní spojení jednotlivých měst. Dá se říci, že na řadě autobusových tras jsme zůstali jako pomyslný „poslední mohykán", který stále pro cestující jezdí,“ popisuje pro EuroZprávy.cz Ondrůj.
Vlaky a autobusy jezdí v době koronakrize poloprázdné. Zájem o cestování je kvůli obavám z nákazy v kombinaci se zákazem vycházení na minimu - a tomu odpovídá rozsah spojení. „Jezdí skutečně jenom ti cestující, kteří z nějakého nevyhnutelného důvodu musí. U vlakových spojů se proto snažíme zbývající poptávku po cestování koncentrovat do časů ranní a odpolední špičky - což znamená, že ráno pojede spoj v každém směru a stejně tak odpoledne,“ řekl ke změně jízdního řádu mluvčí s tím, že během víkendové špičky, tedy od pátku do pondělí, jsou vlaky posíleny o další pár posilových spojů.
U autobusů pojedou spoje tak, aby také byl zachován základní rozsah spojení mezi jednotlivými městy několikrát denně v obou směrech. I v tomto případě tedy spoje jezdí v časech, kdy musí cestovat nejvíce cestujících. Autobusy RegioJet tak většinou jezdí v rozsahu 2 až 5 spojů denně v každém směru.
Přestože došlo k výraznému omezení, mají podle něj spoje dostatečnou kapacitu tak, aby odvezly všechny cestující, kteří budou potřebovat cestovat. „V případě poptávky jsme u vlaků připraveni nasadit posilové vozy a u autobusových spojů posilové autobusy. Pokud by se ukázala naopak potřeba zavedení dalších spojů, jsme připraveni je znovu zavést,“ říká mluvčí RegioJetu,
Ti, kdo musí vlakem či autobusem cestovat, ale prý mohou být v klidu. „Ve vlakových spojích a také v autobusech garantujeme cestujícím dostatek místa tak, aby se minimalizoval vzájemný kontakt,“ uklidňuje Ondrůj. Rezervační systém je upraven, aby cestující usazoval tak, že ve vlaku budou mít kolem sebe 2 metry místa, skupiny dostanou vlastní kupé. V autobuse pak mají cestující od sebe odstup nejméně 1,7 metru přes uličku. „Takto jsme upravili cestování již před dvěma týdny,“ řekl nám Ondrůj.
Po dohodě s objednatelem, kterým je ministerstvo dopravy, provozuje RegioJet rychlíkové spoje na trase Brno - Přerov - Ostrava - Bohumín a zpět. Aktuálně na ní nejede celkem 8 spojů v každém směru z celkových sedmnácti s tím, že hodinový interval spojů je zachován v ranní a odpolední špičce; jinak jezdí spoje v dvouhodinovém intervalu. První ranní spoje v obou směrech s odjezdem kolem 5.00 hodiny a poslední dva večerní spoje v obou směrech s odjezdem z Brna a z Bohumína po 19.00 a 20.00 hodině jsou zrušeny.
„Všechna opatření jsou dočasná a samozřejmě předpokládáme, že ihned, jakmile to bude možné, obnovíme provoz původních spojů a také rozsah nabízených služeb,“ ujišťuje Ondrůj.
Zároveň ale dodává, že pro nestátní dopravce je zvládnutí aktuální situace kritickou ekonomickou výzvou. „Na rozdíl od Českých drah na provoz většiny spojů nedostáváme žádné dotace a u dotovaných spojů, jejichž provoz byl vysoutěžen v tzv. rozstřelu MD (například rychlíky Brno – Bohumín), pokrývají díky úsporám veřejných výdajů dotace jen kolem 50 % nákladů. Na vše ostatní si musíme vydělat z tržeb za jízdné, což je v této situaci absolutně nereálné a provoz zajišťujeme především z důvodu, aby bylo zajištěno alespoň nějaké spojení pro ty, kdo musí cestovat,“ vysvětluje.
To, že stát přichází s plošným řešením pomoci postiženým firmám - jako je například tzv. Kurzarbeit, je ale podle něj vhodné opatření. „To je cesta, kterou zvolilo například Rakousko, a osvědčila se také v Německu v průběhu ekonomické krize. Jestliže se stát bude podílet na financování mezd zaměstnanců, kteří museli kvůli omezení provozu firem zůstat doma, je to nejlepší cesta jak v této kritické situaci ochránit co nejvíce pracovních míst,“ dodává pro EuroZprávy.cz Ondrůj.
Nízký počet cestujících potvrdili i další dopravci. Například společnost Leo Express zaznamenala během současné koronavirové krize ztráty v řádu desítek milionů korun. Firma od minulého týdne stáhla z provozu 75 procent spojů. Opatření potrvá minimálně do 7. dubna.
Související

RegioJet po tragické nehodě vyřazuje všechny spací vozy rakouského typu

České dráhy podle Evropské komise poškodily firmu Regiojet
regiojet , doprava , Covid-19 (koronavirus SARS-CoV-2)
Aktuálně se děje
včera

Důchody a novinka ohledně tisícovky navíc. V červenci nastává změna
včera

Australanka je vinná z trojnásobné vraždy. Smrtícím prostředkem se staly houby
včera

Dva incidenty na D3. Dálnici uzavřely hořící kamion i nehoda
včera

Vláda zakázala čínské služby ve státní správě. Znovu řešila i páteční blackout
včera

Rusko může za sestřelení letounu MH17 nad východní Ukrajinou, rozhodl soud
včera

Předsezónní strasti a radosti fotbalové Slavie. Hlásí posily i zranění, zůstane kouč Trpišovský?
včera

Fico promluvil u soudu, ale nikoliv osobně. Atentátník odmítá doživotí
včera

Šok v Red Bullu: Christian Horner po dvou dekádách končí na pozici šéfa
včera

Izrael chce přesídlit lidi z Gazy do „humanitárního města“. Šlo by zřejmě o válečný zločin
včera

Norskem otřásá skandál. Syn korunní princezny je obviněn ze znásilnění
včera

Pavel: Rusko musí pochopit, že je nutné jednat. Válka jinak může trvat roky
včera

Pravda o americké vojenské pomoci Ukrajině. Má dorazit další, Trump už ji slíbil
včera

Schillerová si neúspěch u Ústavního soudu vyložila po svém. Mluví o dobré zprávě
včera

Trump údajně hrozil Putinovi, že nechá bombardovat Moskvu. Vyhrožovat měl i Číně
včera

Předpověď počasí už s extrémy nepočítá. Meteorologové upřesnili výstrahu
včera

Unijní ostuda: Jen jedna z 27 zemí si splnila úkol. Šlo přitom o klima
včera

Důchodová reforma platí. ANO u Ústavního soudu narazilo
včera

Povodně v Texasu už mají přes sto obětí. Zemřely desítky dětí, padají první obvinění
včera

Nové informace o rozsahu škod pro íránský jaderný program. Šéf rozvědky promluvil
včera
Putin tak dlouho ignoroval Trumpa, až ho rozzuřil. USA mohou brzy promluvit jazykem síly
Po celé měsíce vystupoval americký prezident Donald Trump ve vztahu k válce na Ukrajině zdrženlivě. Jeho vyjádření byla sice často ostrá v tónu, ale obsahově střídmá – ať už směrem ke Kyjevu, nebo Moskvě. Bylo zřejmé, že jeho primárním cílem je uklidnit ruského prezidenta a přimět ho k větší vstřícnosti vůči požadavkům Ukrajiny i západních spojenců. Jenže s rostoucí neochotou Vladimira Putina ustoupit se tento přístup začal jevit jako neúčinný. Změna na sebe nenechala dlouho čekat.
Zdroj: Jakub Jurek