Že se chybami člověk učí, a že všichni jsme jenom lidé, platí pro obyčejné smrtelníky, ale ne pro osoby, které mají odpovědnost za lidské životy, mezi něž kromě lékařů a sester patří i řidiči dopravních prostředků. O tom se teď přesvědčil kapitán letu Smartwings, který přepravoval cestující z Řecka do Prahy a podle informací vědomě letět s jedním motorem, aniž by to s kýmkoliv řešil. Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých (ÚZPLN) nehod už potvrdil, že se tím dopustil celkem 21 pochybení.
Dotyčný pilot Pavel Veselý byl z tohoto důvodu stažen ze služby a bylo mu také doporučeno vyšetření u psychologa. V případě negativního stanoviska se už do kabiny letadla vrátí leda jako pasažér, ale nikoliv jako vedoucí letu.
"Jsem přesvědčen, že moje bohatá letová praxe je dostatečně velká, abych dokázal zhodnotit všechna rizika spojená s rozhodovacím procesem,“ odmítl Veselý podle informací Lidových novin přijmout svojí vinu.
Odborníci však mají za to, že by při zjištění takové závady měl neprodleně přistát na nejbližším letišti. Při vyšetřování letu z loňského srpna se ÚZLPN usnesl, že dotyčný kapitán pochybil v celkem 21 bodech, kdy nepostupoval v souladu s bezpečnostními pokyny.
Vyšetřovatelé se ve svém stanovisku vyjadřují také k přešlapům spočívajícím v neodpovídající komunikaci řízení letadla se stevardy a cestujícími, což je porušením předpisů, jakož i provozních příruček letounu i aerolinií a následném osudovém rozhodnutí pokračovat v cestě do Prahy navzdory jednomu motoru, který byl vyřazený z provozu.
"Ignoroval oprávněný požadavek F/O (druhého pilota – pozn. red.) na urychlené snížení letové hladiny z důvodu klesající rychlosti letounu po vysazení pohonné jednotky, a ve výsledku tak zapříčinil gradování stresu v posádce,“ zpráva se vyjadřuje také k odmítnutí reagovat na doporučení kopilota.
Kapitán letu rovněž riskoval i v případě paliva, jelikož si nemohl být jistý, zda porucha motoru nespočívá v jeho kontaminaci. To by pak mohlo mít za následek vysazení i zbývajícího motoru, což by mohlo skončit katastrofou. Ústav se zároveň také nechal slyšet, že lze počítat i s případnými ekonomickými sankcemi pro dotyčného pilota.
Pilot musí k psychologovi
"ÚZPLN doporučuje společnosti Smartwings na základě provedení letu a přetrvávajícího přesvědčení PIC (velícího pilota – pozn. red.), že jeho výsledný rozhodovací proces byl proveden správně, provést u PIC psychologické vyšetření v Ústavu leteckého zdravotnictví,“ usnesla se komise a do letecké společnosti poslala také kontrolu.
"Smartwings se bude řídit všemi doporučeními vyplývajícími ze závěrečné zprávy ÚZPLN,“ ubezpečila mluvčí aerolinií Vladimíra Dufková s dodatkem, že do splnění požadavků nebude Veselý řídit letadla.
Přestože byl kapitán krátce po incidentu suspendován, zůstal ve funkci vedoucího letu, a to až do čtvrtečního vydání závěrečného auditu.
"K návratu do funkce velitele dopravních letadel musel dotyčný kapitán projít přezkoušením. Splnil tak požadavky úřadů a všechny zákonné podmínky pro výkon této funkce,“ informovala mluvčí. Navzdory nejistému zdravotnímu stavu ale dotyčný i minimálně rok nadále pilotoval.
K případnému postihu vedoucího letu se úřady zatím neuchýlily. Správní řízení však může mít za následek buď zákaz činnosti nebo jiný disciplinární postih. V krajním případě může mít Veselý na krku i trestní stíhání.
Související
Let Smartwings vyhlásil stav nouze, v Turecku ale bezpečně přistál
Americký soud odmítl žalobu českých aerolinek Smartwings
Smartwings , letadla, letectví , doprava
Aktuálně se děje
před 47 minutami
Moskva se chlubí ukořistěnou západní vojenskou technikou ve válce na Ukrajině + VIDEO
včera
Vstup Česka do Evropské unie byl výhrou, i když EU není bezchybná, řekl Pavel
včera
USA oznámily obří balík sankcí proti Rusku a zemím, které pomáhají jejich vojenskému průmyslu. Včetně Slovenska
včera
Blinken: Odmítnutím dohody Hamás ukáže, že se o Palestince „nestará“
včera
Nová bilance: V Pásmu Gazy zemřelo přes 34 500 lidí
včera
„Udeřte je do obličeje,“ radí Lukašenko běloruským sportovcům před olympiádou
včera
Většina Američanů věří, že Čína využívá TikTok k ovládání občanů v USA
včera
V Německu se převrhl traktor s vlečkou. 30 zraněných, 10 lidí bojuje o život
včera
V Pásmu Gazy se nachází více válečného odpadu a trosek než na Ukrajině
včera
Diskuse, koncerty i výstavy. Česko slaví 20 let v EU, odstartuje Týden Evropy
včera
Evropou prošly prvomájové demonstrace. V Německu a Francii zasahovala policie
včera
V Číně se zřítila dálnice. Zemřely desítky lidí
včera
Rusko ještě víc zvýší výrobu zbraní. Kvůli americké podpoře Ukrajiny
včera
Počasí narušilo lodní dopravu v Panamském průplavu, zjistili vědci. Region postihlo rekordní sucho
včera
Rusko tvrdí, že provedlo útok na štáb operačního velení ukrajinských ozbrojených sil
Aktualizováno včera
Zemřel zakladatel a výrazná osobnost ODS Miroslav Macek
včera
Génius Newey končí v Red Bullu. Zamíří k Ferrari?
včera
Žoldáci z Nepálu ve velkém dezertují z ruské armády na Ukrajině
včera
Boj proti Green Dealu i migraci. Hnutí ANO zahájilo předvolební kampaň
včera
Svátek práce se slaví již 135 let. Jak se za tuto dobu proměňovala jeho podoba?
Na první květnový den připadá Svátek práce, který není jenom státním svátkem, ale i tím mezinárodním. Jeho historie sahá až do roku 1889, kdy byl jiný, než se prezentoval v dobách komunistického režimu. Povinné prvomájové průvody doprovázené budovatelskými slogany, oslavami pracovních úspěchů a stranickými představiteli na tribunách měly s původní myšlenkou svátku pramálo společného.
Zdroj: Lucie Žáková