Že se chybami člověk učí, a že všichni jsme jenom lidé, platí pro obyčejné smrtelníky, ale ne pro osoby, které mají odpovědnost za lidské životy, mezi něž kromě lékařů a sester patří i řidiči dopravních prostředků. O tom se teď přesvědčil kapitán letu Smartwings, který přepravoval cestující z Řecka do Prahy a podle informací vědomě letět s jedním motorem, aniž by to s kýmkoliv řešil. Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých (ÚZPLN) nehod už potvrdil, že se tím dopustil celkem 21 pochybení.
Dotyčný pilot Pavel Veselý byl z tohoto důvodu stažen ze služby a bylo mu také doporučeno vyšetření u psychologa. V případě negativního stanoviska se už do kabiny letadla vrátí leda jako pasažér, ale nikoliv jako vedoucí letu.
"Jsem přesvědčen, že moje bohatá letová praxe je dostatečně velká, abych dokázal zhodnotit všechna rizika spojená s rozhodovacím procesem,“ odmítl Veselý podle informací Lidových novin přijmout svojí vinu.
Odborníci však mají za to, že by při zjištění takové závady měl neprodleně přistát na nejbližším letišti. Při vyšetřování letu z loňského srpna se ÚZLPN usnesl, že dotyčný kapitán pochybil v celkem 21 bodech, kdy nepostupoval v souladu s bezpečnostními pokyny.
Vyšetřovatelé se ve svém stanovisku vyjadřují také k přešlapům spočívajícím v neodpovídající komunikaci řízení letadla se stevardy a cestujícími, což je porušením předpisů, jakož i provozních příruček letounu i aerolinií a následném osudovém rozhodnutí pokračovat v cestě do Prahy navzdory jednomu motoru, který byl vyřazený z provozu.
"Ignoroval oprávněný požadavek F/O (druhého pilota – pozn. red.) na urychlené snížení letové hladiny z důvodu klesající rychlosti letounu po vysazení pohonné jednotky, a ve výsledku tak zapříčinil gradování stresu v posádce,“ zpráva se vyjadřuje také k odmítnutí reagovat na doporučení kopilota.
Kapitán letu rovněž riskoval i v případě paliva, jelikož si nemohl být jistý, zda porucha motoru nespočívá v jeho kontaminaci. To by pak mohlo mít za následek vysazení i zbývajícího motoru, což by mohlo skončit katastrofou. Ústav se zároveň také nechal slyšet, že lze počítat i s případnými ekonomickými sankcemi pro dotyčného pilota.
Pilot musí k psychologovi
"ÚZPLN doporučuje společnosti Smartwings na základě provedení letu a přetrvávajícího přesvědčení PIC (velícího pilota – pozn. red.), že jeho výsledný rozhodovací proces byl proveden správně, provést u PIC psychologické vyšetření v Ústavu leteckého zdravotnictví,“ usnesla se komise a do letecké společnosti poslala také kontrolu.
"Smartwings se bude řídit všemi doporučeními vyplývajícími ze závěrečné zprávy ÚZPLN,“ ubezpečila mluvčí aerolinií Vladimíra Dufková s dodatkem, že do splnění požadavků nebude Veselý řídit letadla.
Přestože byl kapitán krátce po incidentu suspendován, zůstal ve funkci vedoucího letu, a to až do čtvrtečního vydání závěrečného auditu.
"K návratu do funkce velitele dopravních letadel musel dotyčný kapitán projít přezkoušením. Splnil tak požadavky úřadů a všechny zákonné podmínky pro výkon této funkce,“ informovala mluvčí. Navzdory nejistému zdravotnímu stavu ale dotyčný i minimálně rok nadále pilotoval.
K případnému postihu vedoucího letu se úřady zatím neuchýlily. Správní řízení však může mít za následek buď zákaz činnosti nebo jiný disciplinární postih. V krajním případě může mít Veselý na krku i trestní stíhání.
Související

Let na dovolenou se může protáhnout. Smartwings upozornily na problém na nebi nad Evropou

Let Smartwings vyhlásil stav nouze, v Turecku ale bezpečně přistál
Smartwings , letadla, letectví , doprava
Aktuálně se děje
před 7 minutami

Ruské útoky na Ukrajinu sílí. Osm mrtvých a desítky zraněných během jediného dne
před 24 minutami

Španělsko a Portugalsko se vzpamatovávají po blackoutu. Elektřina je zpět, ale chaos trvá
před 4 hodinami

Carney pronesl ostrý povolební projev: Trump je hrozba. Snaží se nás zlomit a podmanit
před 4 hodinami

Volby v Kanadě: Liberálové slaví nečekané vítězství, jak se jim povedlo porazit konzervativce?
před 6 hodinami

Počasí se o prodlouženém víkendu ochladí. Letní teploty vystřídá déšť a bouřky
Aktualizováno před 7 hodinami

Kanadští liberálové Marka Carneyho vyhráli volby, ale ve stínu Trumpových hrozeb
včera

Putin bude v pohodě, tvrdí Trump
včera

Proč zhasla světla ve Španělsku a Portugalsku? A co to znamená pro Evropu a její energetické sítě?
včera

Tesla je v horším stavu, než se zdá. Doslova bojuje o svou existenci
včera

Putin oznámil, že Rusko vyhlásilo příměří na Ukrajině
včera

Mimořádná zpráva Příčina masivního blackoutu odhalena. O kyberútok nešlo
včera

Selhaly semafory i doprava. Španělsko se ponořilo do tmy, spekuluje se o kyberútoku
Aktualizováno včera

Blackout v Evropě: Bez proudu je Španělsko i Portugalsko, vypukl chaos, doprava zkolabovala
včera

Dronová zeď v pohotovosti. Ukrajina s mírem nepočítá, připravuje se na mohutný jarní ruský útok
včera

Sto dnů chaosu: Změny v Bílém domě způsobují destabilizaci a konflikt po celém světě
včera

Izrael proměnil Gazu v masový hrob, zaznělo na půdě Mezinárodního soudního dvora
včera

Proti Trumpovi je nutné zahájit odhodlaný celosvětový protiútok, vyzývá expert
včera

Válka na Ukrajině odhalila stejný cynismus, jako za Černobylu. Kreml vnímá lidské životy jen jako číslo, říká historik
včera

Rubio: Tento týden bude klíčový. Rozhodne se o všem
včera
Proč neumíme zastavit extrémní počasí? Firmy přišly na způsob, jak se dostat z obliga
Evropské veřejné právní firmy výrazně přispívají k prodlužování éry znečištění tím, že lobují za velké ropné společnosti, ukazuje nová analýza. Podle dat zveřejněných neziskovou organizací The Good Lobby pracuje většina hlavních hráčů v tomto sektoru alespoň pro jednoho klienta z oblasti fosilních paliv.
Zdroj: Libor Novák