Od roku 1989 se v Česku změnilo cestování vlakem. Na hlavních železničních tratích se doba cestování zkrátila o třetinu. Před 30 lety trvala cesta vlakem z Prahy do Ostravy 4,5 hodiny a do Brna se jezdilo za 3,5 hodiny. Staré vozy nahradili nové soupravy a lidé cestují ve vozech s Wi-Fi připojením a klimatizací.
Cestovní rychlosti vlaků byly před 30 lety podstatně nižší. Nejrychlejší byla Slovenská strela, která měla cestovní rychlost 80 km/hod. Za nejkomfortnější a nejrychlejší vlak Československa se považoval Expres Ostravan, který dosahoval rychlost 78 km/hod. Průměrná rychlost vlaků se pohybovala kolem 50 až 60 km/hod, informovali České dráhy ve své tiskové zprávě.
Dnes jsou vlaky o třetinu rychlejší a jejich rychlost se pohybuje kolem 90 až 100 km/hod. Snižuje se i doba jízdy. Cesta z Prahy do Brna trvá 2,5 hodiny. Trasu z Prahy do Ostravy ujede pendolino jen za 3 hodiny rychlostí kolem 120 km/hod.
Kromě rychlosti vlaků vzrostla i nabídka spojů a jejich komfort. V roce 1989 ujely expresy a rychlíky v celém Československu jen 31 milionů kilometrů, zatímco v roce 2019 to je jen na území České republiky přes 41 milionů kilometrů.
Ve vlacích se rozšířili moderní služby a více než 1 200 vozů má klimatizaci. Vlaky dnes nabízí Wi-Fi připojení k internetu a spoje jsou vybavení i elektrickými zásuvkami pro dobíjení elektroniky. Dnes jsou všechny spoje Českých drah nekuřácké. Co se ale bohužel nezměnilo, jsou častá zpoždění vlaků.
Související
Na Liberecku shořel vlak, desítky lidí byly evakuovány
Změna času ovlivní i noční vlaky. České dráhy upozorňují na zpoždění
železnice , doprava , 17. listopad 1989 , Vlaky , 1989 , Praha , Brno , Ostrava , Slovensko , Československo , Česká republika
Aktuálně se děje
před 16 minutami
Ztracenému chlapci šlo nejspíš o život. Policie předpokládá, že byl unesen
před 52 minutami
Jak Zelenskyj šikovně ukázal Západu, jakým problémem je konání voleb ve válce
před 1 hodinou
Skvělá zpráva od policistů. Pohřešovaný dvanáctiletý chlapec se konečně našel
před 2 hodinami
Akt antisemitismu otřásl Austrálií. Pro násilí u nás není místo, řekl Albanese
před 2 hodinami
Maláčová definitivně skončila v čele SOCDEM. Novým předsedou je Nedvěd
před 3 hodinami
Babiš i Fiala odsoudili teroristický útok v australském Sydney
Aktualizováno před 4 hodinami
Útok na populární pláži v Sydney: Dva útočníci zastřelili několik lidí
před 5 hodinami
Babiš pod palbou. Rakušan ho přirovnal k Orbánovi, kritizoval i Hřib
před 6 hodinami
Trump slibuje odvetu po útoku v Sýrii. Zemřeli tři Američané
před 7 hodinami
Volby na Ukrajině by byly výzvou. Experti upozorňují na několik problémů
před 8 hodinami
Za tři dny se nenašel. Policie nasadila do pátrání po Markovi maximální síly
před 10 hodinami
Výhled počasí na příští víkend. Trend má pokračovat
včera
Plzeň prodloužila neporazitelnost. Sparta si zajistila pohár i na jaře, Olomouc vybouchla
Aktualizováno včera
Mnozí Ukrajinci jsou po dalším ruském útoku bez vody a elektřiny
včera
V neděli startuje nový jízdní řád. České dráhy nabídnou ještě více komfortních vlaků
včera
Kupka tepe Babiše, který nechce dát Ukrajincům už ani korunu
včera
Kmoníček má nahradit Pojara. Babiš oslovil i dalšího člověka
včera
Slavia hrála v Londýně sympaticky, kvalita soupeře ale byla jinde. Tottenham vyhrál 3:0
včera
Přes deset událostí. Na západě Čech se zase otřásá země
včera
Turek je stále kandidátem na ministra, tvrdí Motoristé
Motoristé i nadále počítají s vládním angažmá poslance Filipa Turka. Potvrdil to jeho kolega Boris Šťastný v sobotním vysílání televize Nova. Strana s Turkem počítá do čela ministerstva životního prostředí, v pondělí ale k jeho jmenování členem vlády nedojde.
Zdroj: Jan Hrabě