Od roku 1989 se v Česku změnilo cestování vlakem. Na hlavních železničních tratích se doba cestování zkrátila o třetinu. Před 30 lety trvala cesta vlakem z Prahy do Ostravy 4,5 hodiny a do Brna se jezdilo za 3,5 hodiny. Staré vozy nahradili nové soupravy a lidé cestují ve vozech s Wi-Fi připojením a klimatizací.
Cestovní rychlosti vlaků byly před 30 lety podstatně nižší. Nejrychlejší byla Slovenská strela, která měla cestovní rychlost 80 km/hod. Za nejkomfortnější a nejrychlejší vlak Československa se považoval Expres Ostravan, který dosahoval rychlost 78 km/hod. Průměrná rychlost vlaků se pohybovala kolem 50 až 60 km/hod, informovali České dráhy ve své tiskové zprávě.
Dnes jsou vlaky o třetinu rychlejší a jejich rychlost se pohybuje kolem 90 až 100 km/hod. Snižuje se i doba jízdy. Cesta z Prahy do Brna trvá 2,5 hodiny. Trasu z Prahy do Ostravy ujede pendolino jen za 3 hodiny rychlostí kolem 120 km/hod.
Kromě rychlosti vlaků vzrostla i nabídka spojů a jejich komfort. V roce 1989 ujely expresy a rychlíky v celém Československu jen 31 milionů kilometrů, zatímco v roce 2019 to je jen na území České republiky přes 41 milionů kilometrů.
Ve vlacích se rozšířili moderní služby a více než 1 200 vozů má klimatizaci. Vlaky dnes nabízí Wi-Fi připojení k internetu a spoje jsou vybavení i elektrickými zásuvkami pro dobíjení elektroniky. Dnes jsou všechny spoje Českých drah nekuřácké. Co se ale bohužel nezměnilo, jsou častá zpoždění vlaků.
Související
Na Liberecku shořel vlak, desítky lidí byly evakuovány
Změna času ovlivní i noční vlaky. České dráhy upozorňují na zpoždění
železnice , doprava , 17. listopad 1989 , Vlaky , 1989 , Praha , Brno , Ostrava , Slovensko , Československo , Česká republika
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Zelenskyj i Putin chtějí ukončit válku na Ukrajině, prohlásil Trump
Aktualizováno před 2 hodinami
Nebezpečné počasí hrozí už dnes večer. Výstraha se týká celé ČR
před 2 hodinami
Trump měl na telefonu Putina. Hovor byl dobrý a produktivní, tvrdí šéf Bílého domu
před 3 hodinami
Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo
před 4 hodinami
Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř
před 4 hodinami
Příměří u jaderné elektrárny v Záporoží. Začaly kritické opravy vedení
před 5 hodinami
Muž s nožem v Budějovicích vyhrožoval kolemjdoucím. Policista ho zpacifikoval
před 6 hodinami
Francie oplakává Bardotovou. O dojmy se podělil i prezident Macron
před 7 hodinami
Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany
před 9 hodinami
Hazard, jaký se nevidí. Žena v Krkonoších bruslila na tenkém ledu i s kočárkem
před 10 hodinami
Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová
před 10 hodinami
Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec
před 11 hodinami
Zimní počasí na přelomu roku. Napadnout mohou desítky centimetrů sněhu
před 12 hodinami
Trump přivítá Zelenského. Zbývá deset procent a plán bude hotový, tvrdí Kyjev
před 13 hodinami
Anonym vyhrožoval střelbou v teplickém obchodním domě. Policie po něm pátrá
před 14 hodinami
Předpověď počasí: Poslední týden roku bude ve znamení pravé zimy
včera
"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině
včera
Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry
včera
Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti
včera
Období hlubokého otřesu a nejistoty. Rok 2025 se zapíše do dějin Evropské unie
Uplynulý rok 2025 se do dějin evropské ekonomiky zapíše jako období hlubokého otřesu a nejistoty. Server Politico jej popisuje jako jeden z nejvíce vyčerpávajících roků pro unijní obchod, kterému dominoval nevybíravý tlak staronového amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ten od svého lednového návratu do úřadu nešetřil na adresu Bruselu urážkami a označil Evropskou unii za uskupení vytvořené k parazitování na Americe, což následně podpořil zavedením nejtvrdších celních bariér za posledních sto let.
Zdroj: Libor Novák