Rozšíření mýtného systému. Naplnily se obavy krajů a obcí?

Problémy v dopravě kvůli letošnímu rozšíření mýta zatím obce a kraje většinou nezaznamenaly. Vyplývá to z vyjádření jejich představitelů. Některé obce se obávají, že kamiony budou placené úseky objíždět po nezpoplatněných silnicích nižších tříd.

Od ledna se mýto rozšířilo na dalších asi 900 kilometrů silnic, většinou první třídy. Mýto je tak už na 2409 kilometrech českých silnic a dálnic. Roční výnosy z mýta stoupnou po rozšíření podle státu o 1,5 miliardy korun na 12,5 miliardy.

Nově se platí třeba na silnici I/50 ve Zlínském kraji. Náměstek hejtmana Pavel Botek (KDU-ČSL) řekl, že kamiony ji neobjíždějí. Protíná kopcovitou krajinu, kde jsou podle něj možnosti objízdných tras omezené. Stížnosti zatím neeviduje ani třeba Křelov na Olomoucku, v jehož blízkosti vede dálnice a nově zpoplatněná část silnice první třídy. "Spíš nás dlouhodobě trápí to, že jsme tranzitní obec pro připojení na dálnici. Je to situace, která se řeší několik let," řekla starostka Marie Škavronková.

Pardubický kraj také prozatím problémy nezaznamenal. Pokud by se situace změnila, omezil by tranzitní provoz na silnicích druhé a třetí třídy značkami, řekl ČTK vedoucí krajského odboru dopravy Ladislav Umbraun.

"U silnic první třídy bychom jednali s Ředitelstvím silnic a dálnic a ministerstvem dopravy o aplikaci mýtného systému i na další úseky," dodal. Ani zpoplatnění úseků silnic I/20 a I/26 v Plzeňském kraji ještě problémy nepřineslo, uvedl vedoucí krajského odboru dopravy Dušan Pakandl. Podle něj je však začátek roku pro hodnocení dopadů mýta předčasný. Kraj si nechá zpracovat sčítání vozidel v dubnu a srovná je s daty z října 2019.

V sousedním Karlovarském kraji se mýto nově týká úseku I/6 mezi Bošovem a Karlovými Vary, jehož objíždění by bylo neekonomické, řekl ČTK náměstek hejtmana Martin Hurajčík (ANO). Podle starostky Vrbic, pod kterou Bošov spadá, Evženie Štěpánové by bylo možno úsek objet jedině přes Doupovské Hradiště. "A to by nikdo rozumný neudělal," míní. Je to úzká klikatá a špatně sjízdná silnice.

Zpoplatněny jsou nově i hlavní tahy z jižních a středních Čech na Vysočinu. Starostové okolních obcí se ale nyní vesměs shodli, že je na hodnocení dopadů zavedení mýta moc brzy. Kraj Vysočina je podle hejtmana Jiřího Běhounka (za ČSSD) připraven provoz monitorovat prostřednictvím silničářů a nevylučuje případné omezení dopravy. "Ale zatím k tomu není důvod," uvedl hejtman.

Také jihomoravští starostové uváděli, že je na hodnocení brzy. Například v okolí Kyjova chystají v únoru měření, jež budou srovnávat s loňským listopadovým. I Moravskoslezský kraj měří kvůli rozšíření mýta hustotu dopravy. Objíždění zpoplatněných úseků by se mohlo týkat hlavně prodloužené Rudné silnice v Ostravě, řidiči by mohli mezi Ostravou a Opavou jezdit po silnici I/56 přes Hlučín. "Děláme měření, kolik tam jezdilo aut předtím a kolik aut tam jezdí teď. Zhruba na konci ledna budeme vědět, jestli kamiony náhodou ten placený úsek neobjíždějí," řekl náměstek hejtmana Jakub Unucka (ODS).

Třeba v Mimoni na Českolipsku ale podle starosty Petra Krále (ANO) už teď kamionů po rozšíření mýtného přibylo. Po krajské silnici II/268 objíždějí zpoplatněný úsek silnice I/38. Liberecký kraj chce omezit průjezd kamionů dopravními značkami. "Už máme zpracovaný projekt, čeká na připomínky policie a silničních správních úřadů, a pak ho chceme ještě projednat se všemi dotčenými obcemi," řekl ČTK vedoucí krajského odboru dopravy Jan Čáp. Značky zřejmě na silnicích nebudou dřív než v dubnu.

I někteří středočeští starostové tvrdí, že hustota nákladní dopravy po rozšíření mýta stoupla. "Nárůst kamionové dopravy přes Olešku je dost znatelný, lidé si na to stěžují," uvedl starosta Olešky u Prahy Josef Kaše (Cesta k sobě). Obce se bojí nárůstu dopravy po zpoplatnění silnice I/12. Souběžná silnice I/2 totiž zůstala nezpoplatněná. "Že by se to dramaticky změnilo, to zatím ne, ale čekám, že se to zhorší," řekl starosta Vyžlovky u Prahy Jan Pelikán (Společně pro Vyžlovku).

Také jihočeské obce mají podobné obavy. Jihočeský kraj chce proto prosadit zákaz vjezdu kamionů na silnice druhé a třetí třídy. V únoru bude mít kraj výsledky sčítání dopravy, kdy bude zjišťovat, jak se změnil provoz na silnicích, po nichž lze ty zpoplatněné objet. V současnosti ale hejtmanství ještě údaje o tom, zda kamiony objíždějí placené úseky, nemá. ČTK to řekli jihočeská hejtmanka Ivana Stráská (ČSSD) a vedoucí krajského odboru dopravy a silničního hospodářství Jiří Klása.

Správa silnic Královéhradeckého kraje už loni požádala příslušné úřady o vydání zákazu jízd pro auta nad 12 tun na čtyřech úsecích v kraji. Policie ale k návrhu dala negativní stanovisko. Podle vedoucího krajské dopravní policie Petra Duška zatím nebylo prokázáno, že kamiony zpoplatněné silnice po těchto úsecích objíždí. Řízení o vydání zákazů ještě neskončilo.

Související

Martin Kupka

Mýtné na dálnicích příští rok zdraží, oznámil Kupka

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) ve dnešním dílu pořadu Otázky Václava Moravce na České televizi (ČT) oznámil, že od příštího března by se mýtné na českých dálnicích mohlo zvýšit o deset až 15 procent. Důvodem pro toto navýšení je možnost využití změny evropské směrnice, která umožňuje zahrnutí poplatků za emise do výše mýtného. 
Ilustrační fotografie.

Dopravci loni zaplatili za mýto v Česku téměř 15 miliard korun

Dopravci loni zaplatili v ČR za mýto 14,85 miliardy korun, meziročně o 4,6 procenta více. ČTK o tom informoval správce mýtného systému, společnost CzechToll. Celkové náklady na provoz a rozvoj systému podle firmy zůstaly pod miliardou korun, v poměru k výnosům tedy stejně jako v roce 2021 nepřekročily hranici sedmi procent.

Více souvisejících

Mýtné doprava kraje dálnice silnice nákladní doprava kamiony

Aktuálně se děje

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 2 hodinami

Donald Trump vystoupil během volební noci. (6.11.2024)

Izrael začal radit Trumpovi, co má dělat

Izraelský zvláštní vyslanec pro změnu klimatu a udržitelnost Gideon Behar doporučil Donaldu Trumpovi neodstupovat od Pařížské dohody, kterou Spojené státy podepsaly v roce 2015. Uvedl to server Politico.

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

Peter Pellegrini

O počasí nám nejde, ale využijeme ho. Politico zmapovalo, jak Slovensko či Maďarsko zneužily COP29

Někteří pravicoví lídři v Evropě, jako je italská premiérka Giorgia Meloni, se zasazují o nový přístup k řešení klimatických změn s důrazem na národní zájmy a bezpečnost. V úvodních dnech letošního klimatického summitu COP29 někteří evropští nacionalisté a autoritářští vůdci překvapivě podpořili určité klimatické kroky, a to navzdory tomu, že například bývalý americký prezident Donald Trump plánuje odstoupení USA od Pařížské dohody.

před 6 hodinami

před 6 hodinami

před 7 hodinami

před 7 hodinami

Dominik Feri

Dominika Feriho převezli zpět do vězení. Ke zranění mělo dojít jinak

Exposlanec Dominik Feri, který si odpykává tříletý trest odnětí svobody za znásilnění dvou dívek a jeden další pokus o znásilnění, je zpátky v teplické nemocnici. V uplynulých dnech ji vyměnil za prostředí vězeňské nemocnice v Praze na Pankráci, protože panovaly obavy z možné nákazy virem HIV. 

před 7 hodinami

před 7 hodinami

Donald Trump po volbách promluvil ve West Palm Beach na Floridě (6. listopadu 2024).

Přežijí jen ti nejbohatší? Před změnami počasí zavírají oči, na případné katastrofy se chystají po svém

Vítězství Donalda Trumpa představuje triumf politiky „bunkru na konci světa“, což je špatnou zprávou pro globální životní prostředí. Tento přístup vychází z myšlenky, že v době klimatických katastrof, vymírání přírody a narůstající nerovnosti je pro bohaté nejlepší šancí na přežití vybudování osobního útočiště, kde se mohou chránit před zoufalými masami. Jedná se o přežití těch nejbohatších, varuje server The Guardian.

před 8 hodinami

před 9 hodinami

před 9 hodinami

Krůček od apokalypsy? Studená válka by nově zahrnovala tři strany, a byla by pořádně horká

S aktuálními hrozbami ze strany ruského prezidenta Vladimira Putina na Ukrajině, zrychleným programem zbrojení v Číně a americkou touhou po nadřazenosti, vyvstává podle serveru The Guardian základní otázka: Co by donutilo světové vůdce ustoupit od hrozící světové války?

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy