Člen prezidia Federace strojvůdců ČR David Votroubek považuje dvě dnešní železniční nehody, které se staly v jeden den, a to u Kralup nad Vltavou a u obce Milavče na Domažlicku, kde se srazily dva vlaky, za shodu události. Zároveň však připouští, že ohledně bezpečnosti se od loňských tragédií na dráze fakticky nic nezměnilo. „Soukromým dopravcům se vychází vstříc, aby nemuseli mít drahá zabezpečovací opatření, některým chybí i spojení. A ministerstvo dopravy místo řešení systému ETCS populisticky zavádí pro strojvedoucí, kteří projedou návěstidlem Stůj, padesátitisícové pokuty, jež nic nevyřeší,“ říká pro EuroZprávy.cz David Votroubek.
Smutně konstatuje, že nižší cena na tratích vítězí nad bezpečnostní. Členu prezidia Federace strojvůdců ČR Davidu Votroubkovi se nelíbí, že na železnici nevládnou jednotná pravidla pro všechny dopravce. Za příklad uvádí konkrétní příklad z Plzeňska, kdy výběrové řízení pro úsek na Šumavě vyhrál jeden ze soukromých dopravců, neboť kraji jeho levnější podmínky vyhovovaly.
„Naprosto ale úředníci ignorovali, že České dráhy nabízely soupravy vybavené zabezpečovacím systémem, ETCS (European Train Control System) pomocí něhož lze i na dálku napravit chybu strojvůdce. Pokud disponujete takovým vybavením, pak je jasné, že vaše cena bude vyšší, ale zároveň bezpečnější. Objednavatel si ale bohužel vybral levnější variantu,“ posteskne si.
Resort dopravy zabezpečovací systém ETCS neřeší
Zástupce pro oblast Olomouc otevřeně z pohledu strojvůdce přiznává, že od loňského léta, kdy během osmi dní došlo k šesti mimořádným událostem, z nichž nejvážnější bylo neštěstí ze 7. července u Perninku na Karlovarsku, kde při čelní srážce dvou osobních vlaků zemřeli dva cestující a 24 lidí se zranilo, se pro bezpečnost na tratích příliš mnoho neudělalo. „Stav se fakticky vůbec nezměnil.“ Přesto dnešní nehody, které se udály v jeden den, a to u Kralup nad Vltavou, u nichž vykolejil nákladní vlak, a u obce Milavče na Domažlicku, kde se srazily dva vlaky a tři lidé zemřeli, považuje za shodu událostí. „Jedná se o stejnou nešťastnou paralelu, jaká se odehrála loni při sérii tragédií a karambolů,“ soudí Votruba, jehož pochopitelně zasáhlo, že mezi obětmi jsou dva kolegové-strojvůdci. O život přišel loni 14. července při tragédii u Českého Brodu rovněž strojvůdce.
Podle dosavadního šetření strojvůdce Západního expresu číslo 351, který jezdí z Plzně do Mnichova, projel návěst Stůj ve výhybně Radonice a střetl se s osobním vlakem číslo 7413. David Votroubek se domnívá, že pokud by soupravy byly vybaveny ETCS, k neštěstí by nemuselo dojít. „Zařízení by expres buď úplně zastavilo, anebo zpomalilo na minimum.“ Zabezpečovací systém, který vyjde kolem patnácti milionů korun, ale není na tuzemských tratích povinný.
Zaveden by měl být až od 1. ledna roku 2025, a to jen na mezinárodních koridorech. „V současné době kolem provozování ETCS vládne taková pionýrská, průkopnická doba. Bohužel ministerstvo dopravy nezavedlo doposud žádné parametry, jak se v českém prostředí s ním na dráze pohybovat, a to i přes skutečnost, že naše ve federace ve spolupráci se Správou železnic vytváří na resort tlak, aby vypracoval jasné podmínky, se však nic neděje.“ Podle experta je zarážející, že téměř tři roky před spuštěním ETCS neexistuje ani žádný nástřel pravidel. „Pokud mám volit diplomatickou rétoriku, tak současný stav je politováníhodný a ministerstvo by si mělo uvědomit, že tři roky na zavedení systému je málo. Jedná se o velice krátkou dobu.“
Zástupce za nákladní oblast soudí, že za nehody na dráze může liberální přístup trhu. „Soukromým dopravcům se vychází vstříc, aby nemusely mít drahá zabezpečovací opatření. Nepanují tedy jednotné bezpečnostní podmínky. Je šokující, že stále nám jezdí po tratích vlaky, které nemají spojení a spoléhají jen na mobilní telefony, což je nedostačující. Jinak řadu systému, které by pomohly, máme, ale soukromí dopravci si vždy vymohou výjimku.“ Bezpečnostní systémy jsou totiž nákladné. „A tak, i když Správa železnic stanovila původně užívání vysílaček za povinné, alternativní soukromí dopravci se odvolali a povinnost padla. Jde o nebezpečný precedens,“ kroutí expert hlavou. Přesto upozorňuje, že za nastalé nedostatky nemohou soukromí dopravci. „Hlavní chybu vidím v bezduché liberalizaci a přístupu státu a krajů.“
Psychologové: U nedbalostních činů restrikce nepomohou
Aby bezpečnost na dráze byla naprosto primární, vyzval v rozhovoru pro EuroZprávy.cz už loni prezident Federace strojvůdců České republiky Jaroslav Vondrovic. „Přestaňme řešit luxus objednavatelů dopravy, zda mají ve vlaku wifinu na internetové připojení či možnost promítat filmy pro děti, aby mohly sledovat pohádky, ale zaměřme se na to, aby došlo k maximálnímu technickému zabezpečení na dráze, které ochrání životy našich lidí i cestujících.“ Jeho přání nebylo doposud naplněno. K riziku přispívají podle Davida Votroubka i takzvané dělené směny, u nichž přestávka mezi dvěma částmi činí alespoň více než jednu hodinu. „Jedná se o nutné zlo, které se nezapočítává ani do pracovní doby.“ Šéf strojvůdců Vondrovic je přesvědčený, že dělené směny někde nedávají smysl. „Pokud skončíte někde v horní - dolní o půlnoci a další spoj jede až ve čtyři ráno, pak se to dá ještě pochopit, ale například ve dne často smysl postrádají. Jde o kontroverzní téma.“
Votroubkovi, který mašiny řídí přes dvacet let, vadí, jak se ministerstvo dopravy staví k pochybením strojvůdců, kteří projedou návěstidlem signalizujícím Stůj. „Resort místo řešení systému ETCS populisticky zavádí pro strojvedoucí, kteří projedou návěstidlem Stůj, padesátitisícové pokuty, jež nic nevyřeší. A stejný názor mají i psychologové, kteří tvrdí, že u nedbalostních činů, kam takové pochybení spadá, žádná restrikce nepomůže.“
Velká změna nenastala ani u doby odpočinku, kde po zásahu ministerstva práce a sociálních věcí došlo k navýšení o hodinu. „Úředníci si ale vůbec neuvědomili, že cesta na nocležnu zabere právě onu hodinu, a tak k žádnému posunu nedošlo. Když jsme náš návrh připomínkovali, nikdo se s námi na ministerstvu nebavil. Zřejmě si myslí, že problematice nerozumíme a chceme jen kritizovat,“ hlesne podrážděně. Určité zlepšení si železničáři slibují od novelizace zákona o drahách. „Zatím ale leží v Poslanecké sněmovně a máme k němu řadu připomínek.“
Votroubek i přes nehody na dráze vyzývá veřejnost, aby se nebála cestovat po železnici. „Strojvůdci jsou neskuteční profesionálové. Bohužel se na ně klade řada povinností, která se samotnou činností nesouvisí, a zbytečně je vyčerpává. Lidé si ale mylně myslí, že pokud se stane přešlap, tak za vše může automaticky strojvůdce, což tak v mnoha případech není. Děláme maximum pro to, abychom lidi i sebe dovezli do cíle bezpečně,“ uzavírá pro EuroZprávy.cz člen prezidia Federace strojvůdců ČR David Votroubek.
Během týdne zemřeli před rokem na dráze tři lidé
Bilance železničních přehmatů od 7. července do 15. července loňského roku byla alarmující. Za osm dní došlo k šesti mimořádným událostem, které otřásly tuzemskou dráhou. Během jediného prázdninového týdne zemřeli tři lidé.
Série započala 7. července, kdy se u Perninku na Karlovarsku čelně srazily dva osobní vlaky; dva cestující zemřeli, 24 lidí se zranilo. Policie ČR letos obvinila 28letého strojvedoucího osobního vlaku jedoucího z Johanngeorgenstadtu. Podle ní tragický střet způsobil.
10. července se v Praze - Běchovicích srazil osobní vlak s rychlíkem, nikdo nebyl zraněn, 12. července včasným zastavením rychlíku zabránil strojvůdce jedoucí z Klatov tragédii u Černošic, když zjistil, že jede po stejné koleji jako osobní vlak před ním, 13. července došlo k projetí návěsti Stůj v Medlešicích na trati z Chrudimi do Pardubic.
14. července ve Štolmíři v Českém Brodě najel osobní vlak City Elefant směřující z Prahy Masarykova nádraží do Řečan nad Labem do konce nákladního expresu dopravce ČD Cargo, při nehodě zemřel čtyřicetiletý strojvůdce osobního vlaku City Elefant, 15. července se staly Medlešice na Chrudimsku opět svědkem další nepříjemnosti, tentokráte zde vykolejil osobní vlak, když vjížděl do stanice.
21. prosince 2024 19:33
Policii znepokojuje, co se děje na D1 před Brnem. Ukázala záběry nebezpečných nehod
Související
Tragická nehoda u Mšena. Srazil se vlak s autem, dva lidé zemřeli
Vlak vykolejil v České Třebové. Provoz je omezen, spoje nabírají zpoždění
Nehody vlaků , Federace strojvůdců ČR , David Votroubek , srážka vlaků na Domažlicku (4.8.2021)
Aktuálně se děje
včera
Karel III. o Vánocích neuvidí dva prince. Do Sandringhamu nepřijedou
včera
Schick pokračuje ve výtečné fazóně. Čtyřmi góly proti Freiburgu přeskočil Kollera
včera
Útočník z Magdeburgu míří do vazby. Bilance páteční tragédie se změnila
včera
Počasí se ochladilo a déšť se mění ve sníh. Meteorologové poskytli předpověď
včera
RECENZE: Americký muzikálový hit Čarodějka protíná Hollywood a TikTok
včera
Robert Fico je u Putina v Kremlu
včera
Ukrajinci zaútočili na Kazaň. Putin teď slibuje mnohem větší destrukci na Ukrajině
včera
Poslední šance si vyřídit všechno potřebné. Pošta sdělila, jak bude mít otevřeno
včera
Davidovou trápí vyhřezlá ploténka. Na operaci se však zatím nechystá
včera
Bramborový salát podle Magdaleny Dobromily Rettigové
včera
Prosincové projevy politiků: Pavel bude poslední v řadě. Promluví i Zeman
včera
Důchody dostanou lidé do Štědrého dne. Příští rok už to bude o Vánocích jinak
včera
Rok od střelby na FF UK: Oběti se spravedlnosti nedočkají, přestože viníka smrti 14 lidí známe
včera
Otevírací doba o Vánocích. Pořádky se nemění, zákon mluví jasně
včera
Rok od tragédie, která změnila život mnoha lidem. Česko si připomíná nejhorší masovou střelbu v historii
Aktualizováno včera
OBRAZEM: Česko si připomnělo oběti tragédie na FF UK. Naší společností otřásla, říká Fiala
21. prosince 2024 21:56
Kate a William dojali Brity vánoční pohlednicí. Zachycuje klíčový moment tohoto roku
21. prosince 2024 20:30
Česká hymna poprvé zazněla před 190 lety. V Tylově Fidlovačce
21. prosince 2024 19:33
Policii znepokojuje, co se děje na D1 před Brnem. Ukázala záběry nebezpečných nehod
21. prosince 2024 18:50
Nobelova cena pro Trumpa? Při splnění jednoho předpokladu může být kandidátem
Pokud budoucí americký prezident Donald Trump dokáže docílit vyřešení konfliktu na Ukrajině, mohl by dostat Nobelovu cenu míru. V komentáři pro server Foreign Affairs napsal americký politolog Michael McFaul.
Zdroj: Jakub Jurek