S bezpečností na železnici se po loňských tragédiích nic neudělalo, říká strojvůdce

Člen prezidia Federace strojvůdců ČR David Votroubek považuje dvě dnešní železniční nehody, které se staly v jeden den, a to u Kralup nad Vltavou a u obce Milavče na Domažlicku, kde se srazily dva vlaky, za shodu události. Zároveň však připouští, že ohledně bezpečnosti se od loňských tragédií na dráze fakticky nic nezměnilo. „Soukromým dopravcům se vychází vstříc, aby nemuseli mít drahá zabezpečovací opatření, některým chybí i spojení. A ministerstvo dopravy místo řešení systému ETCS populisticky zavádí pro strojvedoucí, kteří projedou návěstidlem Stůj, padesátitisícové pokuty, jež nic nevyřeší,“ říká pro EuroZprávy.cz David Votroubek.

Smutně konstatuje, že nižší cena na tratích vítězí nad bezpečnostní. Členu prezidia Federace strojvůdců ČR Davidu Votroubkovi se nelíbí, že na železnici nevládnou jednotná pravidla pro všechny dopravce. Za příklad uvádí konkrétní příklad z Plzeňska, kdy výběrové řízení pro úsek na Šumavě vyhrál jeden ze soukromých dopravců, neboť kraji jeho levnější podmínky vyhovovaly.

„Naprosto ale úředníci ignorovali, že České dráhy nabízely soupravy vybavené zabezpečovacím systémem,  ETCS (European Train Control System) pomocí něhož lze i na dálku napravit chybu strojvůdce. Pokud disponujete takovým vybavením, pak je jasné, že vaše cena bude vyšší, ale zároveň bezpečnější. Objednavatel si ale bohužel vybral levnější variantu,“ posteskne si.

Resort dopravy zabezpečovací systém ETCS neřeší

Zástupce pro oblast Olomouc otevřeně z pohledu strojvůdce přiznává, že od loňského léta, kdy během osmi dní došlo k šesti mimořádným událostem, z nichž nejvážnější bylo neštěstí ze 7. července  u Perninku na Karlovarsku, kde při čelní srážce dvou osobních vlaků zemřeli dva cestující a 24 lidí se zranilo, se pro bezpečnost na tratích příliš mnoho neudělalo. „Stav se fakticky vůbec nezměnil.“ Přesto dnešní nehody, které se udály v jeden den, a to u Kralup nad Vltavou, u nichž vykolejil nákladní vlak, a u obce Milavče na Domažlicku, kde se srazily dva vlaky a tři lidé zemřeli, považuje za shodu událostí. „Jedná se o stejnou nešťastnou paralelu, jaká se odehrála loni při sérii tragédií a karambolů,“ soudí Votruba, jehož pochopitelně zasáhlo, že mezi obětmi jsou dva kolegové-strojvůdci. O život přišel loni 14. července při tragédii u Českého Brodu rovněž strojvůdce.

Podle dosavadního šetření strojvůdce Západního expresu číslo 351, který jezdí z Plzně do Mnichova, projel návěst Stůj ve výhybně Radonice a střetl se s osobním vlakem číslo 7413. David Votroubek se domnívá, že pokud by soupravy byly vybaveny ETCS, k neštěstí by nemuselo dojít. „Zařízení by expres buď úplně zastavilo, anebo zpomalilo na minimum.“ Zabezpečovací systém, který vyjde kolem patnácti milionů korun, ale není na tuzemských tratích povinný.

Zaveden by měl být až od 1. ledna roku 2025, a to jen na mezinárodních koridorech. „V současné době kolem provozování ETCS vládne taková pionýrská, průkopnická doba. Bohužel ministerstvo dopravy nezavedlo doposud žádné parametry, jak se v českém prostředí s ním na dráze pohybovat, a to i přes skutečnost, že naše ve federace ve spolupráci se Správou železnic vytváří na resort tlak, aby vypracoval jasné podmínky, se však nic neděje.“ Podle experta je zarážející, že téměř tři roky před spuštěním ETCS neexistuje ani žádný nástřel pravidel. „Pokud mám volit diplomatickou rétoriku, tak současný stav je politováníhodný a ministerstvo by si mělo uvědomit, že tři roky na zavedení systému je málo. Jedná se o velice krátkou dobu.“

Zástupce za nákladní oblast soudí, že za nehody na dráze může liberální přístup trhu. „Soukromým dopravcům se vychází vstříc, aby nemusely mít drahá zabezpečovací opatření. Nepanují tedy jednotné bezpečnostní podmínky. Je šokující, že stále nám jezdí po tratích vlaky, které nemají spojení a spoléhají jen na mobilní telefony, což je nedostačující. Jinak řadu systému, které by pomohly, máme, ale soukromí dopravci si vždy vymohou výjimku.“ Bezpečnostní systémy jsou totiž nákladné. „A tak, i když Správa železnic stanovila původně užívání vysílaček za povinné, alternativní soukromí dopravci se odvolali a povinnost padla. Jde o nebezpečný precedens,“ kroutí expert hlavou. Přesto upozorňuje, že za nastalé nedostatky nemohou soukromí dopravci. „Hlavní chybu vidím v bezduché liberalizaci a přístupu státu a krajů.“

Psychologové: U nedbalostních činů restrikce nepomohou

Aby bezpečnost na dráze byla naprosto primární, vyzval v rozhovoru pro EuroZprávy.cz už loni prezident Federace strojvůdců České republiky Jaroslav Vondrovic. „Přestaňme řešit luxus objednavatelů dopravy, zda mají ve vlaku wifinu na internetové připojení či možnost promítat filmy pro děti, aby mohly sledovat pohádky, ale zaměřme se na to, aby došlo k maximálnímu technickému zabezpečení na dráze, které ochrání životy našich lidí i cestujících.“ Jeho přání nebylo doposud naplněno. K riziku přispívají podle Davida Votroubka i takzvané dělené směny, u nichž přestávka mezi dvěma částmi činí alespoň více než jednu hodinu. „Jedná se o nutné zlo, které se nezapočítává ani do pracovní doby.“ Šéf strojvůdců Vondrovic je přesvědčený, že dělené směny někde nedávají smysl. „Pokud skončíte někde v horní - dolní o půlnoci a další spoj jede až ve čtyři ráno, pak se to dá ještě pochopit, ale například ve dne často smysl postrádají. Jde o kontroverzní téma.“

Votroubkovi, který mašiny řídí přes dvacet let, vadí, jak se ministerstvo dopravy staví k pochybením strojvůdců, kteří projedou návěstidlem signalizujícím Stůj. „Resort  místo řešení systému ETCS populisticky zavádí pro strojvedoucí, kteří projedou návěstidlem Stůj, padesátitisícové pokuty, jež nic nevyřeší. A stejný názor mají i psychologové, kteří tvrdí, že u nedbalostních činů, kam takové pochybení spadá, žádná restrikce nepomůže.“

Velká změna nenastala ani u doby odpočinku, kde po zásahu ministerstva práce a sociálních věcí došlo k navýšení o hodinu. „Úředníci si ale vůbec neuvědomili, že cesta na nocležnu zabere právě onu hodinu, a tak k žádnému posunu nedošlo. Když jsme náš návrh připomínkovali, nikdo se s námi na ministerstvu nebavil. Zřejmě si myslí, že problematice nerozumíme a chceme jen kritizovat,“ hlesne podrážděně. Určité zlepšení si železničáři slibují od novelizace zákona o drahách. „Zatím ale leží v Poslanecké sněmovně a máme k němu řadu připomínek.“ 

Votroubek i přes nehody na dráze vyzývá veřejnost, aby se nebála cestovat po železnici. „Strojvůdci jsou neskuteční profesionálové. Bohužel se na ně klade řada povinností, která se samotnou činností nesouvisí, a zbytečně je vyčerpává. Lidé si ale mylně myslí, že pokud se stane přešlap, tak za vše může automaticky strojvůdce, což tak v mnoha případech není. Děláme maximum pro to, abychom lidi i sebe dovezli do cíle bezpečně,“ uzavírá  pro EuroZprávy.cz člen prezidia Federace strojvůdců ČR David Votroubek.

Během týdne zemřeli před rokem na dráze tři lidé

Bilance železničních přehmatů od 7. července do 15. července loňského roku byla alarmující. Za osm dní došlo k šesti mimořádným událostem, které otřásly tuzemskou dráhou. Během jediného prázdninového týdne zemřeli tři lidé.

Série započala 7. července, kdy se u Perninku na Karlovarsku čelně srazily dva osobní vlaky; dva cestující zemřeli, 24 lidí se zranilo. Policie ČR letos obvinila 28letého strojvedoucího osobního vlaku jedoucího z Johanngeorgenstadtu. Podle ní tragický střet způsobil.

10. července se v Praze - Běchovicích srazil osobní vlak s rychlíkem, nikdo nebyl zraněn, 12. července včasným zastavením rychlíku zabránil strojvůdce jedoucí z Klatov tragédii u Černošic, když zjistil, že jede po stejné koleji jako osobní vlak před ním, 13. července došlo k projetí návěsti Stůj v Medlešicích na trati z Chrudimi do Pardubic.

14. července ve Štolmíři v Českém Brodě najel osobní vlak City Elefant směřující z Prahy Masarykova nádraží do Řečan nad Labem do konce nákladního expresu dopravce ČD Cargo, při nehodě zemřel čtyřicetiletý strojvůdce osobního vlaku City Elefant, 15. července se staly Medlešice na Chrudimsku opět svědkem další nepříjemnosti, tentokráte zde vykolejil osobní vlak, když vjížděl do stanice.

Související

Více souvisejících

Nehody vlaků Federace strojvůdců ČR David Votroubek srážka vlaků na Domažlicku (4.8.2021)

Aktuálně se děje

před 32 minutami

Švédský tým na MS v hokeji

Švédsko poráží Dánsko 6:2 a slaví bronz z mistrovství světa

V napínavém souboji o třetí místo mistrovství světa v ledním hokeji si Švédsko nakonec před zaplněnou Avicii Arenou pojistilo bronzové medaile, když porazilo houževnatý dánský výběr 6:2. Tři korunky dominovaly především ve druhé a třetí třetině, zatímco Dánové ani přes velkou bojovnost nedokázali odvrátit porážku.

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 4 hodinami

Dovoz a vývoz zboží

Evropa si pěstuje čínského hada na prsou. A začíná jí to docházet

Evropská unie čelí stále naléhavější bezpečnostní výzvě, kterou dlouho přehlížela: rozsáhlému podílu čínských firem na správě a vlastnictví více než 30 přístavů po celé Evropě. Zatímco v minulosti byly tyto investice vítány jako vítaný příliv kapitálu a příležitost pro modernizaci infrastruktury, dnes se stále častěji ukazuje, že přítomnost čínských firem v klíčových logistických uzlech představuje strategické riziko pro celou evropskou bezpečnost.

před 4 hodinami

Jana Maláčová

Šéfka SOCDEM a bývalý ministryně Maláčová má rakovinu

Bývalá ministryně práce a sociálních věcí a současná členka SOCDEM Jana Maláčová se rozhodla podělit o velmi osobní informaci. Na sociální síti X (dříve Twitter) otevřeně přiznala, že v posledních měsících čelí onkologickému onemocnění. Ve svém příspěvku uvedla, že nosí paruku – ne však jako módní doplněk, ale kvůli následkům náročné léčby.

před 5 hodinami

Ukrajinská armáda, ilustrační fotografie

"Chci domů za dcerou, ale pokud se vzdáme, vrátí se." Jak se žije na ukrajinské frontě?

Z východní Ukrajiny, kde se v posledních měsících boje soustředí především na město Pokrovsk a jeho okolí, přichází zvláštní ticho. Není to klid před bouří, ale spíše napjaté ticho plné otázek, které si vojáci i obyvatelé pokládají častěji než dříve: může být nadcházející návrh na mírová jednání s Ruskem počátkem konce války, která trvá již třetím rokem?

před 6 hodinami

před 8 hodinami

Ruská armáda, ilustrační foto

Experti se obávají nejhoršího: Rusko testuje zbraň, která může zvrátit situaci na Ukrajině

Ruská armáda podle nejnovějších zpráv zřejmě dokončuje finální testy své nejmodernější hypersonické zbraně RS-26 „Orešnik“. Tento vývoj vyvolává obavy, že Kreml se připravuje na nový masivní úder proti Ukrajině, jenž by mohl zásadně změnit průběh konfliktu. Upozorňuje na to americký vojenský analytik Brandon J. Weichert v článku pro deník The Washington Times, který vychází z informací ukrajinského serveru Militarnyi a portálu Defence-Blog.com.

před 9 hodinami

před 10 hodinami

před 11 hodinami

včera

Dovoz a vývoz zboží

"Trochu respektu..." EU zareagovala na Trumpovu hrozbu 50% cel

Evropská unie vyzvala Spojené státy k vzájemnému respektu v obchodních vztazích poté, co americký prezident Donald Trump pohrozil zavedením 50% cla na veškeré zboží dovážené z EU. Brusel zároveň varoval, že je připraven hájit své zájmy, pokud dojde k eskalaci obchodního napětí.

včera

včera

Elon Musk

Největší destrukce značky v dějinách? Expert popsal, jak Musk zničil Teslu

Americký marketingový expert Scott Galloway označil zapojení Elona Muska do vládních škrtů ve službách administrativy Donalda Trumpa za „jeden z největších případů zničení značky v dějinách“. Na páteční epizodě populárního podcastu Pivot, který Galloway spolumoderuje, uvedl, že Musk odcizil jádro své zákaznické základny tím, že se politicky přiblížil lidem, kteří o elektromobily nemají zájem.

včera

plynovod Nord Stream 2

Odpojení Ruska od SWIFTu, zákaz plynovodů Nord Stream. EU plánuje velmi tvrdé sankce

Evropská unie připravuje další kolo sankcí namířených proti Rusku, jehož cílem je vyvinout větší tlak na Moskvu kvůli pokračující válce proti Ukrajině. Podle informací agentury Bloomberg zvažuje Brusel mimo jiné odpojení více než 20 ruských bank od mezinárodního platebního systému SWIFT, snížení cenového stropu na ruskou ropu a zákaz plynovodů Nord Stream.

včera

Donald Trump

Trump zablokoval sankce proti Rusku. Evropa ztrácí trpělivost a propadá se do zoufalství

Zatímco napětí mezi Ruskem a Ukrajinou přetrvává a evropské státy zoufale hledají způsoby, jak přimět Moskvu k příměří, Spojené státy vedené Donaldem Trumpem odmítají zavést slíbené tvrdé sankce proti Kremlu. Tato situace vyvolává mezi evropskými lídry narůstající frustraci, kterou neutišil ani dvouhodinový telefonát Trumpa s Vladimirem Putinem, jenž k žádnému posunu směrem k míru nevedl.

včera

včera

Mistři světa slavili s fanoušky na Staroměstském náměstí. (27.5.2024)

Herní systém hokejového mistrovství světa by se změnit měl. A nejen ten

Tahle glosa může někomu připadat jako hořekování nad tím, že Češi vypadli z turnaje ve čtvrtfinále kvůli hernímu systému, jakým se turnaj hraje už od roku 2012, ale jde jen o shodu náhod. Češi ve čtvrtek z turnaje mistrovství světa vypadli zaslouženě, neboť jejich soupeř Švédové prokazovali od začátku turnaje nezpochybnitelnou a neoddiskutovatelnou kvalitu, který v týmu plné hvězd z NHL měli a rozdílná kvalita na obou stranách tak musela být znát. O změně herního systému mistrovství světa jsem však považoval za vhodné napsat, jelikož jsem čím dál víc toho názoru, že je nesmyslný, kromě toho, že už je přežitý. A pak především jsem se o tom rozhodl napsat poté, co tuto myšlenku spočívající ve změně herního systému MS, pozvedl po zápase Česka s Maďarskem český trenér Radim Rulík.

včera

MS v hokeji

Dánsko historicky postoupilo přes Kanadu. Švýcaři si poradili s Rakouskem, USA po obratu vyřadila Finy

Čtvrtfinálový čtvrtek vygeneroval semifinalisty letošního hokejového mistrovství světa v Dánsku a ve Švédsku. Do bojů o medaile se zapojí o víkendu Švýcaři, kteří si v alpském derby poradili s Rakouskem 6:0, stejně tak Američané, kteří v duelu dvou obratů vyřadili Finy. Rozhodně o největší překvapení se postarali domácí Dánové, kteří zaskočili favorizovanou Kanadu plnou hvězd NHL v nedbalkách a po nečekaně vyrovnaném průběhu až dvěma góly v závěru otočili senzačně z 0:1 na 2:1 a poprvé v historii si tak zahrají o medaile. Doplnili tak v bojích o ně další pořadatelský tým Švédsko, které přešlo, jak známo, přes Čechy.

včera

Svět má za sebou dva hektické týdny plné chaosu a jednání. A ukrajinský mír je stále v nedohlednu

Uplynulé dva týdny přinesly dramatické dění na frontách diplomacie i bojišť. Přestože se svět dočkal největší výměny válečných zajatců od začátku ruské invaze a Moskva s Kyjevem se poprvé po třech letech posadily ke společnému jednacímu stolu, žádný skutečný průlom směrem k míru se nekoná. A ruské vedení dává najevo, že si situaci vykládá jako vítězství – jak v oblasti diplomacie, tak vojenské převahy.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy