Praha - Kdekdo kritizuje pomalou výstavbu české dálniční sítě. Teď před volbami si to uvědomuje i většina kandidujících stran. Jak si představují budoucí rozvoj a stavbu českých dálnic a kolik nových kilometrů slibují?
V letošních volbách do Poslanecké sněmovny sice kandidují kandidáti za celkem 31 subjektů, EuroZprávy.cz vybraly ty největší politické strany a z jejich programů zjistily, jak chtějí rozšířit českou dálniční síť v nastávajícím volebním období.
Uvádějí, kolik kilometrů dálnic chtějí postavit:
hnutí ANO
Hnutí Andreje Babiše chce prosadit zákon o liniových stavbách, kde by bylo opraveno povolování klíčových staveb tak, že by probíhalo v rámci jednoho úřadu a jednoho řízení "a nebylo by možné tento proces donekonečna napadat". Do roku 2021 hnutí slibuje 280 kilometrů nových dálnic, kdy 110 kilometrů bude tvořit kompletně modernizovaná D1. "Dalších 220 km dálnic začneme stavět. Podpoříme výstavbu velkých odstavných parkovišť podél dálnic. Není možné, aby kamiony parkovaly v odstavných pruzích dálnic," stojí v programu hnutí.
TOP 09
Podobně jako hnutí ANO i TOP 09 udává konkrétní cíle. Za rok by strana chtěla uvést do provozu alespoň 70 kilometrů dálnic. Zároveň by prosadili tzv. projekt e-dálnice, tedy elektrifikaci pravého jízdního pruhu dálnic s vysokým podílem nákladní dopravy. Jako příklad uvádějí dálnice D1, D5 či D11. "Kamiony s hybridními motory by v elektrifikovaných úsecích používaly elektřinu z napájecí troleje. Došlo by k výrazným úsporám pohonných hmot a velkému snížení emisních zátěží," odůvodňuje topka. Stejně jako ODS by prosadila nový stavební zákon, který usnadní realizaci všech typů staveb.
Česká pirátská strana
Piráti volají po "restartu" koncepční výstavby dálniční sítě. "Plánování musí probíhat nezávisle na vrtoších politiků s jasnými cíli a kritérii úspěšnosti. Jen tak lze do roku 2040 potřebných 1000 km dálnic dostavět," deklarují. K cíli by mělo napomoci také zprůhlednění organizace jako je Ředitelství silnic a dálnic, které se zabývají dopravní infrastrukturou. "U každé veřejné zakázky chceme dlouhodobé záruky a kontroly," stojí v programu České pirátské strany.
Strana zelených
Strana Zelených chce ve funkčním období nové vlády dobudovat mezinárodní propojení dálniční sítě, která již existuje.
Starostové a nezávislí
Hnutí STAN chce zejména dokončit základní dálniční síť, konkrétně zmiňuje tato spojení: dokončení úseků dálnice D1, dokončení Pražského okruhu, dálnice vedoucí z Hradce Králové do Jaroměře a následně do Polska, komunikaci z Prahy přes České Budějovice do Rakouska, linii z Pardubic do Olomouce a také komunikaci z Brna do rakouské metropole.
Volají zejména po legislativní úpravě a zjednodušení celého procesu:
KDU-ČSL
Lidovci volají zejména po zjednodušení a snížení administrativní zátěže v oblasti investorské přípravy a realizace staveb klíčové dopravní infrastruktury.
ČSSD
Sociální demokracie chce prosadit přijetí zákona o liniových stavbách a volá také po urychleném rozvoji dálniční sítě. "Česká republika dnes doplácí na to, že v minulosti podcenila přípravu staveb i výkup pozemků. Proto zavedeme zrychlené povolovací řízení, sjednocení právních záležitostí a správních procesů pod jeden úřad a také jasná pravidla pro vypořádání oprávněných nároků majitelů pozemků, zejména farmářů a menších zemědělců," deklaruje strana.
ODS
ODS by k dostavbě dálnic také přistoupila cestou zákonné úpravy. Konkrétně chce prosadit zákon o prioritních stavbách, za které v současnosti považuje tyto: D35, D43, Pražský okruh, D3, D6 a vysokorychlostní trať Drážďany-Praha-Brno-Ostrava a Praha-Plzeň-Mnichov.
Realisté
Realisté Petra Robejška by šli rovnou cestou ústavního zákona o výstavbě strategické infrastruktury. Ten by měl určit obecné principy, detaily bude řešit běžný zákon. "Zvláštní legislativa zjednoduší a zrychlí rozhodovací procesy, umožní také kompetenční změny. Tou klíčovou bude koncentrace všech povolovacích řízení na ministerstvo dopravy, které bude integrovat územní řízení a stavební řízení s výsledným právním rozhodnutím. Zákon ponechá určitý prostor pro obranu dotčených osob, včetně nedotknutelného ústavního práva na soudní ochranu," plánuje strana.
KSČM
Dokončit dálniční infrastrukturu chtějí také komunisté, rádi by zjednodušili legislativu pro přípravu pro přípravu a realizaci dopravních staveb.
Nabízejí svoje originální řešení:
ODA
Obnovená ODA miliardáře Pavla Sehnala sice nestanovuje, které dálnice jsou pro ni prioritní, zároveň ale deklaruje, že nasype víc peněz do výkupů pozemků pro dopravní stavby a tím urychlí jejich realizaci.
Problematikou se nezabývají:
SPD
Hnutí Tomio Okamury otázku dálniční sítě v programu neřeší.
Související
ANO by bez d´Hondtovy metody mělo v roce 2017 o 15 křesel méně
ODS hrozí pokuta za předvolební kampaň v roce 2017
volby 2017 , Dálnice , hnutí ANO , ODS , KDU - ČSL , Realisté (strana) , program , doprava
Aktuálně se děje
před 25 minutami
Jak Zelenskyj šikovně ukázal Západu, jakým problémem je konání voleb ve válce
před 1 hodinou
Skvělá zpráva od policistů. Pohřešovaný dvanáctiletý chlapec se konečně našel
před 1 hodinou
Akt antisemitismu otřásl Austrálií. Pro násilí u nás není místo, řekl Albanese
před 2 hodinami
Maláčová definitivně skončila v čele SOCDEM. Novým předsedou je Nedvěd
před 3 hodinami
Babiš i Fiala odsoudili teroristický útok v australském Sydney
Aktualizováno před 4 hodinami
Útok na populární pláži v Sydney: Dva útočníci zastřelili několik lidí
před 4 hodinami
Babiš pod palbou. Rakušan ho přirovnal k Orbánovi, kritizoval i Hřib
před 6 hodinami
Trump slibuje odvetu po útoku v Sýrii. Zemřeli tři Američané
před 7 hodinami
Volby na Ukrajině by byly výzvou. Experti upozorňují na několik problémů
před 8 hodinami
Za tři dny se nenašel. Policie nasadila do pátrání po Markovi maximální síly
před 9 hodinami
Výhled počasí na příští víkend. Trend má pokračovat
včera
Plzeň prodloužila neporazitelnost. Sparta si zajistila pohár i na jaře, Olomouc vybouchla
Aktualizováno včera
Mnozí Ukrajinci jsou po dalším ruském útoku bez vody a elektřiny
včera
V neděli startuje nový jízdní řád. České dráhy nabídnou ještě více komfortních vlaků
včera
Kupka tepe Babiše, který nechce dát Ukrajincům už ani korunu
včera
Kmoníček má nahradit Pojara. Babiš oslovil i dalšího člověka
včera
Slavia hrála v Londýně sympaticky, kvalita soupeře ale byla jinde. Tottenham vyhrál 3:0
včera
Přes deset událostí. Na západě Čech se zase otřásá země
včera
Turek je stále kandidátem na ministra, tvrdí Motoristé
včera
Česko za Babiše nehodlá financovat Ukrajinu. Nebudeme tam dávat peníze, řekl
Česko podle nově jmenovaného premiéra Andreje Babiše (ANO) potřebuje peníze pro vlastní občany. Evropskou unii proto vyzývá k tomu, aby našla jiné způsoby financování Ukrajiny, která přes tři roky čelí ruské agresi. Nebudeme tam dávat peníze, prohlásil Babiš doslova.
Zdroj: Jan Hrabě