Ministerstvo dopravy avizovalo, že se nechystá k provizornímu zabezpečení lokálních tratí, které jsou momentálně z hlediska bezpečnosti závislé především na lidech. Šéf resortu Karel Havlíček (ANO) uvedl, že je potřeba počkat na možnost zavést odlehčenou variantu jednotného evropského zabezpečovacího systému. Urychlení procesu o pět let proto odmítl.
Během pracovního týdne došlo ke dvěma velkým vlakovým neštěstím. V úterý se na místní trati v Krušných horách srazily čelně dva vlaky. Nehoda si vyžádala dva lidské životy. Více než dvacet osob bylo zraněných. V pátek zase na pražské trati narazila prázdná souprava do stojícího rychlíku. Incident si naštěstí nevyžádal žádné oběti. Kvůli tomu se začalo polemizovat o kvalitě zabezpečení. Například na krušnohorské lokálce jsou za bezpečnost odpovědní pouze strojvedoucí a na dálku také dispečer, který jim dává pokyn k jízdě.
Tento systém bude i nadále pokračovat, jelikož resort dopravy a jemu podřízená Správa železnic hodlají i nadále vyčkávat na spuštění odlehčené verze evropského zabezpečovacího systému ETCS určeného pro lokálky. Ministr dopravy se už nechal slyšet, že se na vedlejších tratích nebude zavádět nic, co nemá celoevropské osvědčení.
"My to nemůžeme řešit provizoriem. Musí to projít certifikací a musí to odpovídat evropským parametrům. Například vlak, ve kterém se to neštěstí stalo, je vlak, který jezdí do Německa,“ vysvětlil Havlíček v rozhovoru pro ČT24 s poznámkou, že železniční síť je provázaná.
Ministr se zároveň také nechal slyšet, že mu celá diskuze o zabezpečení lokálek přijde zbytečná, a že situace železniční dopravy je srovnatelná se silnicí. "Není den, kdy by nebylo smrtelné neštěstí. Vždy můžeme říct, že kdybychom silnice a dálnice ještě lépe zabezpečili, tak toho mohlo být o něco méně. Nejsme schopni během několika let investovat stovky miliard korun jak do silničního zabezpečení, tak do železničního,“ podotkl.
Dále také řekl, že by se nebál jet vlakem po krušnohorské trati Pernink, kde k úterní nehodě došlo. "Toto může nastat kdykoli. Ale je to v tak minimální míře, v porovnání se silnicemi je to absolutní zlomek,“ konstatoval.
"Je třeba vidět, kde se stávají největší neštěstí. Ta nastávají na přejezdech. Proto jsme se rozhodli, že uspíšíme automatizaci a zabezpečení,“ připomněl české priority při zabezpečování železničních tratí.
"Připravujeme skutečně robustní řešení panevropského ETCS, které bude začínat v řádu desítek miliard korun, a všechny hlavní koridory budou během následujících let zabezpečeny,“ vyjádřil se šéf resortu dopravy k zavádění ETCS, které by se ale mělo momentálně týkat nejdůležitějších koridorových tahů.
Tyto priority se nezměnily ani po dokončení vyšetřování neštěstí z minulého roka u Ronova nad Doubravou, kdy se odehrál vesměs podobný scénář jako v případě Krušných hor, byť bez tragických následků. Rovněž se čelně srazily dva vlaky na trati se zjednodušeným řízením provozu, kde si strojvedoucí zřejmě spletl, v jaké stanici měl čekat na vlak v protisměru. Už tehdy inspektoři žádali ministra dopravy o urychlené zabezpečení takových tratí, k čemuž ale nedošlo.
"Můžeme říct, že na každé křižovatce, kde jezdí auta, by mohly být semafory – že když řidič nedá přednost, tak může dojít ke smrtelné nehodě. Je přece všem jasné, že nemůžeme dát semafory na každou křižovatku a stoprocentně vše zabezpečit,“ dodal Havlíček.
Související
ANO vyzvalo vládu, aby zveřejnila částku, kterou Česko přispěje na nákup munice pro Ukrajinu
Kupkovi by se líbil Korčok. Havlíček preferuje Pellegriniho, přeje si ho i Babiš
Karel Havlíček , Ministerstvo dopravy , železnice , Vlaky , Srážka vlaků u Perninku (7.7.2020)
Aktuálně se děje
před 49 minutami
Turecko definitivně zastavilo veškerý obchod s Izraelem
před 1 hodinou
Policie zasahuje na gymnáziu v Litvínově. Škola byla evakuována
před 1 hodinou
„Rusové se učí a upravují taktiku,“ říkají ukrajinští energetici. Firmám dochází peníze, žádají o Patrioty
před 1 hodinou
USA nevidí, že by Čína chtěla spravedlivé ukončení války na Ukrajině
před 1 hodinou
FOTO: Vykolejený vlak skončil na dva kusy mimo trať. Jel přes 100 km/h
před 2 hodinami
Rusko tajně dodává rafinovanou ropu do Severní Koreje, zákazu navzdory
před 3 hodinami
Předpověď počasí naznačuje, že současný trend bude pokračovat
včera
Trump naznačil, zdali by tentokrát uznal porážku ve volbách s Bidenem
včera
RECENZE: Kaskadér v čele s křehkým Goslingem je ideální letní zábavou z idealizovaného filmařského zákulisí
včera
NATO se snaží čelit ruské hybridní válce. Moskva cílí i na Česko
včera
V ZOO Praha se narodil orangutan. Mládě se má čile k světu
včera
Liverpool už má náhradu za Kloppa. Nový kouč si z Feyenoordu může přivést i slovenského fotbalistu
včera
Užitečný idiot, ruská onuce. Morawiecki to schytal za slova pro maďarský týdeník
včera
Pavel přijal demisi ministryně Langšádlové, nahradit ji má Tuleja
včera
Rána pro Putina: Ukrajinci ničí rafinerie, Rusům došly zásoby paliva
včera
Fiala uvedl do funkce nového ředitele NBÚ. Je jím Čuřín
včera
Gazprom skončil ve ztrátě 160 miliard korun. Poprvé od roku 1999
včera
Koubek se rozhodl. I v příští sezóně bude nadále trénovat Viktorii Plzeň
včera
Kuleba řekl, kdy by Ukrajina mohla začít jednat o míru s Ruskem
včera
Rusko poslalo během března na Ukrajinu stovky raket, dronů a tisíce bomb
Při dubnových útocích na Ukrajinu použilo Rusko více než 300 raket, přibližně 300 dronů íránské výroby Šáhid a více než 3200 naváděných bomb. Uvedl to podle agentury Reuters ve čtvrtek ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj.
Zdroj: Libor Novák