Ministerstvo dopravy avizovalo, že se nechystá k provizornímu zabezpečení lokálních tratí, které jsou momentálně z hlediska bezpečnosti závislé především na lidech. Šéf resortu Karel Havlíček (ANO) uvedl, že je potřeba počkat na možnost zavést odlehčenou variantu jednotného evropského zabezpečovacího systému. Urychlení procesu o pět let proto odmítl.
Během pracovního týdne došlo ke dvěma velkým vlakovým neštěstím. V úterý se na místní trati v Krušných horách srazily čelně dva vlaky. Nehoda si vyžádala dva lidské životy. Více než dvacet osob bylo zraněných. V pátek zase na pražské trati narazila prázdná souprava do stojícího rychlíku. Incident si naštěstí nevyžádal žádné oběti. Kvůli tomu se začalo polemizovat o kvalitě zabezpečení. Například na krušnohorské lokálce jsou za bezpečnost odpovědní pouze strojvedoucí a na dálku také dispečer, který jim dává pokyn k jízdě.
Tento systém bude i nadále pokračovat, jelikož resort dopravy a jemu podřízená Správa železnic hodlají i nadále vyčkávat na spuštění odlehčené verze evropského zabezpečovacího systému ETCS určeného pro lokálky. Ministr dopravy se už nechal slyšet, že se na vedlejších tratích nebude zavádět nic, co nemá celoevropské osvědčení.
"My to nemůžeme řešit provizoriem. Musí to projít certifikací a musí to odpovídat evropským parametrům. Například vlak, ve kterém se to neštěstí stalo, je vlak, který jezdí do Německa,“ vysvětlil Havlíček v rozhovoru pro ČT24 s poznámkou, že železniční síť je provázaná.
Ministr se zároveň také nechal slyšet, že mu celá diskuze o zabezpečení lokálek přijde zbytečná, a že situace železniční dopravy je srovnatelná se silnicí. "Není den, kdy by nebylo smrtelné neštěstí. Vždy můžeme říct, že kdybychom silnice a dálnice ještě lépe zabezpečili, tak toho mohlo být o něco méně. Nejsme schopni během několika let investovat stovky miliard korun jak do silničního zabezpečení, tak do železničního,“ podotkl.
Dále také řekl, že by se nebál jet vlakem po krušnohorské trati Pernink, kde k úterní nehodě došlo. "Toto může nastat kdykoli. Ale je to v tak minimální míře, v porovnání se silnicemi je to absolutní zlomek,“ konstatoval.
"Je třeba vidět, kde se stávají největší neštěstí. Ta nastávají na přejezdech. Proto jsme se rozhodli, že uspíšíme automatizaci a zabezpečení,“ připomněl české priority při zabezpečování železničních tratí.
"Připravujeme skutečně robustní řešení panevropského ETCS, které bude začínat v řádu desítek miliard korun, a všechny hlavní koridory budou během následujících let zabezpečeny,“ vyjádřil se šéf resortu dopravy k zavádění ETCS, které by se ale mělo momentálně týkat nejdůležitějších koridorových tahů.
Tyto priority se nezměnily ani po dokončení vyšetřování neštěstí z minulého roka u Ronova nad Doubravou, kdy se odehrál vesměs podobný scénář jako v případě Krušných hor, byť bez tragických následků. Rovněž se čelně srazily dva vlaky na trati se zjednodušeným řízením provozu, kde si strojvedoucí zřejmě spletl, v jaké stanici měl čekat na vlak v protisměru. Už tehdy inspektoři žádali ministra dopravy o urychlené zabezpečení takových tratí, k čemuž ale nedošlo.
"Můžeme říct, že na každé křižovatce, kde jezdí auta, by mohly být semafory – že když řidič nedá přednost, tak může dojít ke smrtelné nehodě. Je přece všem jasné, že nemůžeme dát semafory na každou křižovatku a stoprocentně vše zabezpečit,“ dodal Havlíček.
Související
Turek se má stát ministrem, koalice ho nechává na seznamu
Motorem růstu nemůže být stát, ale privátní sektor, řekl Havlíček. Vláda bude do Vánoc, věří Schillerová
Karel Havlíček , Ministerstvo dopravy , železnice , Vlaky , Srážka vlaků u Perninku (7.7.2020)
Aktuálně se děje
před 48 minutami
Pentagon: Čína v roce 2027 rozpoutá válku s Tchaj-wanem
před 2 hodinami
Izraelská policie zatkla palestinského muže. Převlékl se za Santa Clause
před 2 hodinami
Předvánoční úspěchy českých sportovců, které dávají naději směrem k Zimním olympijským hrám
před 2 hodinami
Ještě v neděli závodil, před Štědrým dnem ho našli v hotelu. Zemřel biatlonista Bakken
před 2 hodinami
Zůna ukázal SPD tvrdou realitu. Bohužel však skončil dříve, než vůbec začal
před 3 hodinami
Na Kilimandžáru se zřítil vrtulník s pěti lidmi na palubě. Mezi mrtvými jsou čeští turisté
před 4 hodinami
Papež vyzval Ukrajinu a Rusko, aby zasedly k jednomu stolu a začaly jednat
před 4 hodinami
Soud poslal MMA zápasníka Karlose Vémolu do vazby
před 5 hodinami
Turecko zadrželo stovku sympatizantů Islámského státu. Chystali teroristické útoky během novoročních oslav
před 7 hodinami
Islámský stát v tichosti opět sílí. Vytváří statisíce nových uprchlíků
před 8 hodinami
Úřady oznámily, že našly přes milion nových dokumentů v kauze Epsteina
před 9 hodinami
Evropa může čelit válce s Ruskem do několika let. Podle expertů na to není vůbec připravena
před 11 hodinami
Počasí bude mrazivé i po svátcích, o víkendu se přidá sněžení
včera
Brusel vrací úder. Tlaku USA ustoupit nehodlá
včera
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
včera
Napětí na Blízkém východě: Izrael stupňuje údery v Libanonu před klíčovým termínem
včera
Referendum o konci války, budoucnost Záporožské jaderné elektrárny. Co obsahuje 20bodový mírový plán?
včera
Jihomoravští záchranáři jsou na pokraji sil: Místo nehod řeší rýmu a teploty
včera
Ruské jednotky v noci vtrhly do ukrajinské vesnice. Odvlekly desítky lidí
včera
Transatlantická roztržka graduje: USA zakázaly vstup do země strůjcům evropské digitální regulace
Vztahy mezi Evropou a Spojenými státy zažívají prudké ochlazení. Francouzský prezident Emmanuel Macron a zástupci Evropské unie ostře odsoudili rozhodnutí Washingtonu uvalit zákaz udělování víz pěti vlivným evropským osobnostem. Jde o lidi, kteří stojí v čele boje za regulaci amerických technologických gigantů a potírání dezinformací. Evropská strana mluví o „zastrašování a nátlaku“, zatímco USA argumentují bojem proti „mimosoudní cenzuře“.
Zdroj: Libor Novák