Dostavba dálniční sítě v Česku je hlavním dopravním bodem v programu politických stran, které mají podle průzkumů reálnou šanci na vstup do Sněmovny.
Slibují tak urychlení a zjednodušení výstavby. Mezi priority většiny stran patří také rozvoj železnice včetně vysokorychlostních spojení, změny v legislativě a financování dopravních staveb a zkvalitnění veřejné dopravy. Vyplývá to z ankety ČTK a volebních programů jednotlivých stran a hnutí.
Vládní hnutí ANO má resort dopravy pod kontrolou posledních osm let. Strana zatím svůj předvolební program nepředstavila, už dříve ovšem ministr dopravy Karel Havlíček avizoval, že pro vládu jsou prioritou větší investice do dopravní infrastruktury. Ta by se podle ministra měla stát impulzem pro celé hospodářství po koronavirové krizi. Strana se chce zaměřit na další stavby dálnic i vysokorychlostní železnice. Ve veřejné dopravě by pak měla pokračovat v liberalizaci provozu.
Sociální demokraté kladou ve svém programu důraz na veřejnou dopravu a její dostupnost. Podle poslance Jana Birkeho je jejich cílem zvyšování kapacity infrastruktury ve veřejné dopravě hlavně velkých aglomerací. Jako klíčové označil Birke také dokončení páteřní sítě dálnic a rychlostních komunikací včetně obchvatů. Na železnici chce ČSSD navrhnout zvláštní zákon o výstavbě páteře vysokorychlostní železnice, ve kterém bude harmonogram výstavby a také modernizace současných koridorů. Strana podporuje také další rozvoj pražského letiště včetně stavby nové paralelní dráhy. Vodní dopravě pak chce pomoci splavněním Labe a stavbou jezu v Děčíně.
Koalice Pirátů a Starostů chce provést změny v systému výstavby dopravní infrastruktury. Pro tu chce vytvořit dlouhodobý plán, který bude obsahovat pro stavby harmonogram. Na to chce navázat i zákon financování staveb na období dalších deseti let. Pokračovat chce také v případě vysokorychlostních železnic, jejich stavbu však chce propojit i s dalšími projekty z jiných oborů. Koalice plánuje další změny liniového zákona ke stavbám. Jako jediná z velkých stran či koalic se věnuje také kosmickému programu.
Koalice Spolu (ODS, KDU-ČSL, TOP 09) pojmenovala svou dopravní část programu Chytrá doprava. Zaměřit se chce tedy na využívání moderních technologií při plánování dopravy, propojování jednotlivých druhů přepravy a také v dopravní výstavbě. Součástí toho by měla být i dostavba dálniční sítě včetně okruhu kolem Prahy, dále budování vysokorychlostních železnic a vlakových spojení v regionech a městech. V rámci toho slibuje také legislativní změny. Podporuje také další rozšíření pražského letiště, podpoří proto stavbu nové ranveje. Koalice chce naopak zastavit projekt vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe.
Prioritou komunistů v dopravě je podle jejich stínového ministra pro průmysl a dopravu Pavla Hojdy zintenzivnění investic do dopravní infrastruktury, včetně zvýšení podílu peněz na opravy a údržbu. Strana chce dále posílit význam veřejné dopravy, v rámci které slibuje jízdné zdarma nebo s až 90 procentní slevou pro studenty a důchodce. Stát by podle komunistů měl také více podporovat dopravce, které zřizuje stát nebo samosprávy.
Hnutí SPD v minulých dnech představilo základní body svého předvolebního programu, samotné dopravě se ovšem v nich zatím blíže nevěnuje. V minulosti ovšem SPD označovalo jako jednu ze svých priorit dopravní výstavu, a to v rámci dálnic i železnic. Hnutí v uplynulém období kritizovalo působení vlády v dopravě, která podle něj zaostává při výstavbě dálnic. "Pořád se nestaví takovým tempem, jakým bychom si představovali," řekl v minulosti místopředseda hnutí Radim Fiala. Hnutí také kritizovalo změny na ministerstvu dopravy, které je podle něj v personální krizi.
Zrychlení dopravní výstavby slibuje i hnutí Přísaha. To chce připravit kvůli tomu další legislativní změny, které by se měly věnovat i ekologickým vlivům staveb. Z Ředitelství silnic a dálnic chce hnutí vytvořit novou státní investorskou společnost, inspirovat se přitom chce v zahraničí. Změny plánuje hnutí také v Českých drahách, u kterých kritizuje změny vedení z posledních let. Zároveň chce částečně zprivatizování ČD Cargo s tím, že státu by zůstalo 67 procent akcií. Podle hnutí může vstup nových akcionářů zajistit až 15 miliard korun na oddlužení Českých drah.
Související
Češi potřebují novou stranu, ale ne catch-all party. Bez značného úsilí se projekt neobejde
Dohledový úřad neobdržel výroční zprávu od třetiny politických stran a hnutí
Aktuálně se děje
před 6 minutami
Poslední šance si vyřídit všechno potřebné. Pošta sdělila, jak bude mít otevřeno
před 1 hodinou
Davidovou trápí vyhřezlá ploténka. Na operaci se však zatím nechystá
před 1 hodinou
Bramborový salát podle Magdaleny Dobromily Rettigové
před 2 hodinami
Prosincové projevy politiků: Pavel bude poslední v řadě. Promluví i Zeman
před 3 hodinami
Důchody dostanou lidé do Štědrého dne. Příští rok už to bude o Vánocích jinak
před 5 hodinami
Rok od střelby na FF UK: Oběti se spravedlnosti nedočkají, přestože viníka smrti 14 lidí známe
před 7 hodinami
Otevírací doba o Vánocích. Pořádky se nemění, zákon mluví jasně
před 9 hodinami
Rok od tragédie, která změnila život mnoha lidem. Česko si připomíná nejhorší masovou střelbu v historii
Aktualizováno před 16 hodinami
OBRAZEM: Česko si připomnělo oběti tragédie na FF UK. Naší společností otřásla, říká Fiala
včera
Kate a William dojali Brity vánoční pohlednicí. Zachycuje klíčový moment tohoto roku
včera
Česká hymna poprvé zazněla před 190 lety. V Tylově Fidlovačce
včera
Policii znepokojuje, co se děje na D1 před Brnem. Ukázala záběry nebezpečných nehod
včera
Nobelova cena pro Trumpa? Při splnění jednoho předpokladu může být kandidátem
včera
Zlatý měsíc českých dálnic završen. Otevřelo se 28 nových kilometrů na D3
včera
Pavel kondoloval Steinmeierovi. Připomněl tragickou střelbu na FF UK
včera
Fico tvrdí, že mu Zelenskyj nabídl půlmiliardu eur za souhlas s Ukrajinou v NATO
včera
Z mírumilovného trhu se stalo místo hrůzného činu. Scholz promluvil v Magdeburgu
včera
Vymyslel si muže se zbraní a zaměstnal policii. Hrozí mu tři roky vězení
včera
Počasí do Vánoc. Meteorologové slibují až 40 centimetrů nového sněhu
včera
Volby by jasně vyhrálo hnutí ANO. Poslance by měli komunisté či Motoristé
Sněmovní volby by v listopadu vyhrálo nejsilnější opoziční hnutí ANO, přičemž mandáty by získalo dalších šest politických stran či hnutí, vyplývá z nejnovějšího volebního modelu agentury Median. Pod pětiprocentní hranicí by samostatně skončily vládní strany TOP 09 a KDU-ČSL, které však mají v příštím roce kandidovat s ODS pod hlavičkou koalice Spolu.
Zdroj: Jan Hrabě