Pro Českou republiku je navrhovaná emisní norma Euro 7 v současné podobě nepřijatelná. Znamenala by ohrožení výroby osobních i nákladních aut a autobusů, snížení dostupnosti nových aut a jejich zdražení. Dopady na snižování emisí jsou přitom spíše sporné. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) proto chce v pátek v Bruselu jednat o změnách normy s v Bruselu s eurokomisařem pro vnitřní trh Thierry Bretonem. Uvedl to dnes na tiskové konferenci v Poslanecké sněmovně.
"Náš postoj ke stávající podobě normy je jednoznačně odmítavý. Uvědomujeme si ohrožení automobilové výroby osobní i nákladní a autobusové i významné ohrožení dostupnosti aut pro veřejnost. Budeme apelovat za nezbytnou úpravu té normy," uvedl Kupka. Proti normě se podle něj staví většina evropských výrobců, ale i některé členské země, zmínil například německého ministra dopravy.
Navrhovaná norma má mimo jiné snížit zplodiny oxidů dusíku a pevných částic vypouštěných do ovzduší. Euro 7 má sladit limity pro benzinová a naftová auta, vozidla jí budou muset vyhovovat dvakrát déle než dosavadním standardům a kromě výfuků se bude vztahovat i na brzdy a pneumatiky. Vozy mají mít navíc čidla, která emise umožní kdykoliv zkontrolovat.
Norma by podle Kupky měla poskytnout jednotlivým výrobcům dostatek času na to, aby vůbec měli k dispozici dostupné technologie, jako jsou třeba nízkoemisní brzdy nebo senzory sledující množství emisí za jízdy.
Podle automobilek to nové vozy prodraží o desítky tisíc korun. Například menší modely Škody Auto, jako jsou Scala, Kamiq nebo Fabia, se však podle ředitele vnějších vztahů Škody Michala Kadery dostanou na cenovou úroveň, za kterou budou pro zákazníky neprodejné. Zatímco nyní modelová řada Škody začíná na úrovni 300.000 korun, tak by podle něho, aby byla vyrobitelná podle nových podmínek, prodražila na 450.000 až 500.000 korun. "Zákazníci na tyto vozy nebudou mít,“ varoval. To bude mít podle něho za následek delší využívání méně ekologických ojetých aut a stárnutí vozového parku. Upozornil také na uvažovanou platnost od roku 2025, přičemž automobilky by na zavedení požadavků normy potřebovaly zhruba čtyři roky.
Návrh podle Sdružení automobilového průmyslu neposkytuje fakticky čas na vývoj a adaptaci výroby, což způsobí výpadky ve výrobě v řadě závodů. Vyžadované masivní investice budou navíc využitelné jen pro relativně krátké časové období do roku 2035, kdy EU spalovací motory zakázala úplně, přitom však výrazně omezí dostupné zdroje pro vývoj a výrobu zcela bezemisních vozidel. "Bude mít negativní dopad na občany, neboť povede k zásadnímu omezení nabídky dostupných menších vozidel a nárůstu nákladů na osobní silniční dopravu, potažmo mobilitu celkově," uvedl výkonný ředitel sdružení Zdeněk Petzl. Přínos pro životní prostředí je podle něj přitom zanedbatelný, protože při neexistenci systémové podpory obnovy zastarávajícího vozového parku, bude podíl emisí z provozu vozidel splňujících normy starší než Euro 7/VII, dlouhodobě výrazně převyšovat emise z vozidel na trh nově přicházejících. Přínos nové emisní normy přitom dále sníží rychle rostoucí podíl zcela bezemisních vozidel.
Komise odhaduje, že ve srovnání s dosavadní normou by měla Euro 7 zajistit do roku 2035 snížení emisí oxidů dusíku o 35 procent, u pevných částic pak o 13 procent. U nákladních aut a autobusů má jít o 56 procent emisí oxidů dusíku a 39 procent pevných částic.
Související
Zlatý měsíc českých dálnic završen. Otevřelo se 28 nových kilometrů na D3
Český astronaut Aleš Svoboda má za sebou první fázi výcviku
Martin Kupka (ODS) , emise , doprava , EU (Evropská unie)
Aktuálně se děje
včera
Zemřel krokodýl, který se stal filmovou hvězdou. Burt žil déle než 90 let
včera
RECENZE: Tři princezny jsou dalším nekonzistentním a paradoxně zpátečnickým pokusem o inovaci
včera
Vánoce za dob protektorátu. Jak Češi trávili svátky za nelehkých časů
Aktualizováno včera
Velký požár v Bruntále: Hoří bývalé kasárny, dva hasiči se zranili
včera
Clinton je v nemocnici. Zdroj z okolí exprezidenta přiblížil jeho stav
včera
Tržnici SAPA zachvátil na Štědrý den požár. Škoda jde do milionů
včera
Útočník z Magdeburgu doufal, že zemře, naznačují zjištění policistů
včera
Vánoční přání prezidenta i premiéra. Jedno máme všichni společné, říká první dáma
včera
Počasí se vrátí do obvyklých mezí, avizují meteorologové ve výhledu
včera
Fico mě ničím nepřekvapil, tvrdí Zelenskyj. Popsal ukrajinský návrh Bratislavě
včera
České dráhy o svátcích omezí provoz. Cestující se musí pečlivě informovat
včera
Alec Baldwin si může definitivně oddechnout. Případ smrti kameramanky končí
včera
Obchody dnes ještě otevřely. Znovu lidé nakoupí až v pátek
včera
EuroZprávy.cz přejí svým čtenářům příjemné prožití vánočních svátků
včera
Počasí bude o blížícím se víkendu typicky zimní
23. prosince 2024 21:33
Chce vést „suverénní zahraniční politiku“, nemá na to. Je plánem Fica udělat ze Slovenska ruský protektorát?
23. prosince 2024 21:15
Tisícovka je málo. Vyřadili jsme čtvrtinu severokorejských vojáků, ohlásil Zelenskyj
23. prosince 2024 19:54
Zelenskému došla trpělivost: Pokud Severní Korea vyšle další vojáky, odpovíme
23. prosince 2024 18:20
Biden před nástupem Trumpa do úřadu zmírnil tresty smrti pro většinu vězňů
23. prosince 2024 17:15
Podezření se obrací směrem k Číně. Odmítla žádost Švédska o vyšetřování lodi podezřelé z poškození kabelů
Švédské ministerstvo zahraničí potvrdilo, že Čína zamítla žádost švédských vyšetřovatelů o přístup na palubu čínské lodi Yi Peng 3, která je spojována s incidentem poškození podmořských kabelů. Tyto kabely byly přerušeny v Baltském moři, což vyvolalo mezinárodní napětí a spekulace o možném sabotážním útoku.
Zdroj: Libor Novák