Pro Českou republiku je navrhovaná emisní norma Euro 7 v současné podobě nepřijatelná. Znamenala by ohrožení výroby osobních i nákladních aut a autobusů, snížení dostupnosti nových aut a jejich zdražení. Dopady na snižování emisí jsou přitom spíše sporné. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) proto chce v pátek v Bruselu jednat o změnách normy s v Bruselu s eurokomisařem pro vnitřní trh Thierry Bretonem. Uvedl to dnes na tiskové konferenci v Poslanecké sněmovně.
"Náš postoj ke stávající podobě normy je jednoznačně odmítavý. Uvědomujeme si ohrožení automobilové výroby osobní i nákladní a autobusové i významné ohrožení dostupnosti aut pro veřejnost. Budeme apelovat za nezbytnou úpravu té normy," uvedl Kupka. Proti normě se podle něj staví většina evropských výrobců, ale i některé členské země, zmínil například německého ministra dopravy.
Navrhovaná norma má mimo jiné snížit zplodiny oxidů dusíku a pevných částic vypouštěných do ovzduší. Euro 7 má sladit limity pro benzinová a naftová auta, vozidla jí budou muset vyhovovat dvakrát déle než dosavadním standardům a kromě výfuků se bude vztahovat i na brzdy a pneumatiky. Vozy mají mít navíc čidla, která emise umožní kdykoliv zkontrolovat.
Norma by podle Kupky měla poskytnout jednotlivým výrobcům dostatek času na to, aby vůbec měli k dispozici dostupné technologie, jako jsou třeba nízkoemisní brzdy nebo senzory sledující množství emisí za jízdy.
Podle automobilek to nové vozy prodraží o desítky tisíc korun. Například menší modely Škody Auto, jako jsou Scala, Kamiq nebo Fabia, se však podle ředitele vnějších vztahů Škody Michala Kadery dostanou na cenovou úroveň, za kterou budou pro zákazníky neprodejné. Zatímco nyní modelová řada Škody začíná na úrovni 300.000 korun, tak by podle něho, aby byla vyrobitelná podle nových podmínek, prodražila na 450.000 až 500.000 korun. "Zákazníci na tyto vozy nebudou mít,“ varoval. To bude mít podle něho za následek delší využívání méně ekologických ojetých aut a stárnutí vozového parku. Upozornil také na uvažovanou platnost od roku 2025, přičemž automobilky by na zavedení požadavků normy potřebovaly zhruba čtyři roky.
Návrh podle Sdružení automobilového průmyslu neposkytuje fakticky čas na vývoj a adaptaci výroby, což způsobí výpadky ve výrobě v řadě závodů. Vyžadované masivní investice budou navíc využitelné jen pro relativně krátké časové období do roku 2035, kdy EU spalovací motory zakázala úplně, přitom však výrazně omezí dostupné zdroje pro vývoj a výrobu zcela bezemisních vozidel. "Bude mít negativní dopad na občany, neboť povede k zásadnímu omezení nabídky dostupných menších vozidel a nárůstu nákladů na osobní silniční dopravu, potažmo mobilitu celkově," uvedl výkonný ředitel sdružení Zdeněk Petzl. Přínos pro životní prostředí je podle něj přitom zanedbatelný, protože při neexistenci systémové podpory obnovy zastarávajícího vozového parku, bude podíl emisí z provozu vozidel splňujících normy starší než Euro 7/VII, dlouhodobě výrazně převyšovat emise z vozidel na trh nově přicházejících. Přínos nové emisní normy přitom dále sníží rychle rostoucí podíl zcela bezemisních vozidel.
Komise odhaduje, že ve srovnání s dosavadní normou by měla Euro 7 zajistit do roku 2035 snížení emisí oxidů dusíku o 35 procent, u pevných částic pak o 13 procent. U nákladních aut a autobusů má jít o 56 procent emisí oxidů dusíku a 39 procent pevných částic.
Související
Rusové přes hackery sabotují evropskou železnici, prohlásil Kupka
Kupkovi by se líbil Korčok. Havlíček preferuje Pellegriniho, přeje si ho i Babiš
Martin Kupka (ODS) , emise , doprava , EU (Evropská unie)
Aktuálně se děje
před 8 minutami
Audrey Hepburnová, hvězda stříbrného plátna a módní ikona, by dnes oslavila 95. narozeniny
před 16 minutami
VIDEO: Diktátor Kim Čong-un se stal hvězdou TikToku s propagandistickou písní „Přátelský otec“
Aktualizováno před 38 minutami
Ukrajina hlásí šest zraněných po nočních útocích. Sama útočila na Krymu
před 1 hodinou
V Německu napadli neznámí útočníci europoslance. Scholz už reagoval
před 2 hodinami
Princezna Kate si prochází peklem, tvrdí osoba blízká manželce prince Williama
před 2 hodinami
Čtvrteční nehodu vlaku bez strojvedoucího šetří i policie
před 3 hodinami
Polsko je rovněž terčem ruských kybernetických útoků, potvrdila Varšava
před 3 hodinami
Důvody, proč je pro Ukrajinu tak těžké úplně zničit Kerčský most
před 4 hodinami
NATO cvičí poblíž ruských hranic. Připravují se na válku, soptí Kreml
před 4 hodinami
Požár v Tlumačově zaměstnal hasiče. Dva se zranili
Aktualizováno před 4 hodinami
Maradonova smrt a nová fakta. Zvrat ve vyšetřování záhadného úmrtí legendy
před 5 hodinami
Rusko vydalo zatykač na Volodymyra Zelenského
před 5 hodinami
U Masarykova nádraží nejezdí tramvaje. Úpravy vedení linek budou platit až do léta
před 5 hodinami
Ukrajina odpálila na Krym rakety ATACMS. Americká munice už pomáhá
před 6 hodinami
Kudrnův ÚSTR: Nákladné soudy, odborná ostrakizace, matení veřejnosti
před 7 hodinami
U Paříže se střílelo kvůli drogám. Jeden člověk je po smrti
před 7 hodinami
Pekarová Adamová ocenila Tulejovu reakci. Fiala čeká na další návrh TOP 09
před 9 hodinami
Z posil z NHL už reprezentaci opustil Zadina, následoval ho i Kodýtek. Týmu bude pomáhat kouč Gross
před 9 hodinami
Hrůzný nález ostatků v Plzni. V řece plavala lidská hlava
před 10 hodinami
Tragická nehoda na D1. Havaroval tahač s tankem, zemřela jedna osoba
Tragická dopravní nehoda se v sobotu dopoledne stala na dálnici D1 v Moravskoslezském kraji. Ve směru do Polska se srazilo několik vozidel včetně tahače, který převážel tank. Jeden člověk nepřežil, na místě zasahují složky integrovaného záchranného systému.
Zdroj: Jan Hrabě