Přízeň publika karlovarského festivalu si loni podmanilo francouzské drama Ve jménu cti. Diváckou cenou ověnčený snímek je takřka staromilským a přímočarým příběhem, který se teď dostává i do široké distribuce. Pod vrstvou mužské ublíženosti a šermu trefně reflektuje dnešní dobu.
Pod snímkem je podepsaný švýcarský herec a režisér Vincent Perez, dlouhodobě etablovaný ve strukturách francouzské kinematografie. Kontinuálně hraje od 80. let, proslavil se především svými rolemi ve filmech o Fanfánu Tulipánovi, oceněný byl i za vedlejší úlohy v převyprávění Cyrana z Bergeracu či dobrodružství Hrbáč. Jako herec je tak silně spjatý s romantizujícími snímky, kde figuruje šerm a zachování cti je středobodem jednání postav. Jeho režijní filmografie však osciluje mezi milostnými dramaty a melodramaty. Perezův čtvrtý film Ve jménu cti tak svým provedením i tematikou navazuje především na jeho hereckou kariéru.
Romantizující i kritický titul předkládá přímočarý narativ zasazený na konec 19. století, kdy nastupující modernita skýtá pozůstatky starých časů. Pro muže je nejdůležitější zachování cti a prestižního společenského statutu. Pokud jsou tyto hodnoty v ohrožení, brání se formou duelu. Tradici soubojů udržuje exkluzivní klub, navzdory zákonům. Jedním z mistrů meče je protagonista Clément Lacaze – respektovaný, profesionální, jeden z nejlepších v oboru. Je však velmi záhy nucen bránit (nejen) svou čest, což prozkouší jeho zdánlivě ledový klid. Katalyzátorem děje je totiž touha po pomstě.
Právě se přehrává: Ve jménu cti - trailer.
Ve jménu cti - trailer. Video: YouTube
Struktura přímočarého děje se odvíjí od zmíněných duelů, jež narativ rámují a dodávají rytmus. Od performativního šermu při večerní zábavě, přes krvavý souboj a střelbu, až po boj s mačetami na koních. Každý ze soubojů vyžaduje odlišnou průpravu i styl, na který se postavy musí adaptovat. Styl boje nám o vlastnostech postav říká nejvíce. Film není psychologizující, většina postav vychází z archetypálních obrysů. Díky jejich řeči těla, roztržitosti či klidu s kordem a schopnosti reagovat na utržené rány je máme možnost poznat. To, co v nitru opravdu cítí, se nedozvíme. Neschopnost racionální mužské komunikace se promítá do uzavřenosti filmu směrem k publiku.
Muži svou ukřivděnost schovávají za ušlechtilou formou tradičního souboje, ve skutečnosti však neumí kočírovat míru vlastního ega. Odmítají empatii, vůči sobě i ostatním. Film připomíná nastupující modernu, postavy žasnou nad možnostmi fonografu a tisk se konečně zbavil cenzury, doba pomyslného divokého západu už odzvonila. Elitářští pánové jsou zaseknutí v dějinném přechodu, neschopní adaptace na nový věk. Svoboda slova vede k ukřivděnosti a zlobě zastánců starých pořádků. Měnícímu se světu nerozumí. To umocňuje paralelní linie Marie-Rose Astié de Valsayre, která jakožto svérázná feministka bojuje za práva žen.
Zakořeněné patriarchální struktury ji odmítají přijmout jako rovnocennou a když se Marie-Rose snaží diskutovat formou šermu, povýšeně se jí vysmějí. Ženy se musí přizpůsobovat mužskému světu. Ačkoli boj o legislativní a mediální boj o rovnoprávnost zůstává spíše v pozadí, v kombinaci se světem duelů vytváří dynamickou paralelu. Ústřední mužský svět feministická linka pomalu nahlodává. Perez v závěru ukazuje smutnou pravdu – pokud chce žena mezi muži uspět, musí se chovat jako oni, přejímat jejich rétoriku a de facto přistoupit na machinace systému, proti němuž dříve bojovala. Jen díky tomu ji budou muži brát seriózně a má tak možnost prosazovat své názory.
Vedle ctnosti s dvousečným významem je ústředním motivem odkaz. Odkaz, který po nás zbyde. Jak na nás budou ostatní vzpomínat. Je důležitější vyhrát malicherný souboj o vlastní renomé, nebo napomoci něčemu většímu, co pomůže měnit běh společnosti? Na to se tvůrci prostřednictvím Clémentova osudu ptají. Působivě vykreslují dobový kolorit a ačkoli možná až moc lpějí na dobových reáliích na úkor obrazové významotvornosti, nikdy nesklouznou k fetišizaci rekvizit a kýči. Samotné duely jsou zbavené bombastičnosti. Neslyšíme během nich téměř žádnou hudbu, jen cinkání kordů, lapání po dechu, vztek a rozšlapanou zem.
Inscenace ve šlépějích staré filmařské školy spoléhá především na propracovanou choreografii a neschovává se za roztěkaný střih. Duely sledujeme v polocelcích a polodetailech s odstupem, rozzáběrování pozdějších bojů je pak postavám stále blíže a stupňuje napětí, s nímž se na jednotlivých úrovních pracuje mistrně. Ve jménu cti je podnětným průsečíkem staromilského přístupu a stále aktuální problematiky, která sice byla zpracována několikrát a její vyznění zde může působit jednoduše (ostatně stejně jako předkládaný mužský svět), nicméně stále jde mezi řádky o podnětnou reflexi toho, jak málo jsme se v mnoha ohledech za více než sto let posunuli. Stejně jako aktéři filmu. V první řadě jde však o vybroušený šermířský titul, jenž v mnohém připomene strhující Soupeře Ridleyho Scotta.
Hodnocení: 80 %
Režie: Vincent Perez
Scénář: Vincent Perez, Karine Silla
Hrají: Roschdy Zem, Doria Tillier, Vincent Perez, Guillaume Gallienne, Damien Bonnard, Noham Edje, Pepe Lorente, Myriem Akeddiou, Eva Danino, Manda Touré
Česká premiéra: 13. června 2024
Distribuce: Artcam
Související
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
RECENZE: Dospívání je dnes těžké. Festival Anifilm uvedl brilantní indie výpověď o proměně ambic
recenze , Ve jménu cti (film) , filmy , Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary (MFF KV)
Aktuálně se děje
před 38 minutami
Pentagon: Čína v roce 2027 rozpoutá válku s Tchaj-wanem
před 1 hodinou
Izraelská policie zatkla palestinského muže. Převlékl se za Santa Clause
před 2 hodinami
Předvánoční úspěchy českých sportovců, které dávají naději směrem k Zimním olympijským hrám
před 2 hodinami
Ještě v neděli závodil, před Štědrým dnem ho našli v hotelu. Zemřel biatlonista Bakken
před 2 hodinami
Zůna ukázal SPD tvrdou realitu. Bohužel však skončil dříve, než vůbec začal
před 3 hodinami
Na Kilimandžáru se zřítil vrtulník s pěti lidmi na palubě. Mezi mrtvými jsou čeští turisté
před 4 hodinami
Papež vyzval Ukrajinu a Rusko, aby zasedly k jednomu stolu a začaly jednat
před 4 hodinami
Soud poslal MMA zápasníka Karlose Vémolu do vazby
před 5 hodinami
Turecko zadrželo stovku sympatizantů Islámského státu. Chystali teroristické útoky během novoročních oslav
před 6 hodinami
Islámský stát v tichosti opět sílí. Vytváří statisíce nových uprchlíků
před 8 hodinami
Úřady oznámily, že našly přes milion nových dokumentů v kauze Epsteina
před 9 hodinami
Evropa může čelit válce s Ruskem do několika let. Podle expertů na to není vůbec připravena
před 10 hodinami
Počasí bude mrazivé i po svátcích, o víkendu se přidá sněžení
včera
Brusel vrací úder. Tlaku USA ustoupit nehodlá
včera
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
včera
Napětí na Blízkém východě: Izrael stupňuje údery v Libanonu před klíčovým termínem
včera
Referendum o konci války, budoucnost Záporožské jaderné elektrárny. Co obsahuje 20bodový mírový plán?
včera
Jihomoravští záchranáři jsou na pokraji sil: Místo nehod řeší rýmu a teploty
včera
Ruské jednotky v noci vtrhly do ukrajinské vesnice. Odvlekly desítky lidí
včera
Transatlantická roztržka graduje: USA zakázaly vstup do země strůjcům evropské digitální regulace
Vztahy mezi Evropou a Spojenými státy zažívají prudké ochlazení. Francouzský prezident Emmanuel Macron a zástupci Evropské unie ostře odsoudili rozhodnutí Washingtonu uvalit zákaz udělování víz pěti vlivným evropským osobnostem. Jde o lidi, kteří stojí v čele boje za regulaci amerických technologických gigantů a potírání dezinformací. Evropská strana mluví o „zastrašování a nátlaku“, zatímco USA argumentují bojem proti „mimosoudní cenzuře“.
Zdroj: Libor Novák