RECENZE: Potlačovaná modernita Ve jménu cti. Film o duelech vás strhne

Přízeň publika karlovarského festivalu si loni podmanilo francouzské drama Ve jménu cti. Diváckou cenou ověnčený snímek je takřka staromilským a přímočarým příběhem, který se teď dostává i do široké distribuce. Pod vrstvou mužské ublíženosti a šermu trefně reflektuje dnešní dobu.

Pod snímkem je podepsaný švýcarský herec a režisér Vincent Perez, dlouhodobě etablovaný ve strukturách francouzské kinematografie. Kontinuálně hraje od 80. let, proslavil se především svými rolemi ve filmech o Fanfánu Tulipánovi, oceněný byl i za vedlejší úlohy v převyprávění Cyrana z Bergeracu či dobrodružství Hrbáč. Jako herec je tak silně spjatý s romantizujícími snímky, kde figuruje šerm a zachování cti je středobodem jednání postav. Jeho režijní filmografie však osciluje mezi milostnými dramaty a melodramaty. Perezův čtvrtý film Ve jménu cti tak svým provedením i tematikou navazuje především na jeho hereckou kariéru.

Romantizující i kritický titul předkládá přímočarý narativ zasazený na konec 19. století, kdy nastupující modernita skýtá pozůstatky starých časů. Pro muže je nejdůležitější zachování cti a prestižního společenského statutu. Pokud jsou tyto hodnoty v ohrožení, brání se formou duelu. Tradici soubojů udržuje exkluzivní klub, navzdory zákonům. Jedním z mistrů meče je protagonista Clément Lacaze –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ respektovaný, profesionální, jeden z nejlepších v oboru. Je však velmi záhy nucen bránit (nejen) svou čest, což prozkouší jeho zdánlivě ledový klid. Katalyzátorem děje je totiž touha po pomstě.

Právě se přehrává: Ve jménu cti - trailer.

Ve jménu cti - trailer. Video: YouTube

Struktura přímočarého děje se odvíjí od zmíněných duelů, jež narativ rámují a dodávají rytmus. Od performativního šermu při večerní zábavě, přes krvavý souboj a střelbu, až po boj s mačetami na koních. Každý ze soubojů vyžaduje odlišnou průpravu i styl, na který se postavy musí adaptovat. Styl boje nám o vlastnostech postav říká nejvíce. Film není psychologizující, většina postav vychází z archetypálních obrysů. Díky jejich řeči těla, roztržitosti či klidu s kordem a schopnosti reagovat na utržené rány je máme možnost poznat. To, co v nitru opravdu cítí, se nedozvíme. Neschopnost racionální mužské komunikace se promítá do uzavřenosti filmu směrem k publiku.

Muži svou ukřivděnost schovávají za ušlechtilou formou tradičního souboje, ve skutečnosti však neumí kočírovat míru vlastního ega. Odmítají empatii, vůči sobě i ostatním. Film připomíná nastupující modernu, postavy žasnou nad možnostmi fonografu a tisk se konečně zbavil cenzury, doba pomyslného divokého západu už odzvonila. Elitářští pánové jsou zaseknutí v dějinném přechodu, neschopní adaptace na nový věk. Svoboda slova vede k ukřivděnosti a zlobě zastánců starých pořádků. Měnícímu se světu nerozumí. To umocňuje paralelní linie Marie-Rose Astié de Valsayre, která jakožto svérázná feministka bojuje za práva žen.

Zakořeněné patriarchální struktury ji odmítají přijmout jako rovnocennou a když se Marie-Rose snaží diskutovat formou šermu, povýšeně se jí vysmějí. Ženy se musí přizpůsobovat mužskému světu. Ačkoli boj o legislativní a mediální boj o rovnoprávnost zůstává spíše v pozadí, v kombinaci se světem duelů vytváří dynamickou paralelu. Ústřední mužský svět feministická linka pomalu nahlodává. Perez v závěru ukazuje smutnou pravdu – pokud chce žena mezi muži uspět, musí se chovat jako oni, přejímat jejich rétoriku a de facto přistoupit na machinace systému, proti němuž dříve bojovala. Jen díky tomu ji budou muži brát seriózně a má tak možnost prosazovat své názory.

Vedle ctnosti s dvousečným významem je ústředním motivem odkaz. Odkaz, který po nás zbyde. Jak na nás budou ostatní vzpomínat. Je důležitější vyhrát malicherný souboj o vlastní renomé, nebo napomoci něčemu většímu, co pomůže měnit běh společnosti? Na to se tvůrci prostřednictvím Clémentova osudu ptají. Působivě vykreslují dobový kolorit a ačkoli možná až moc lpějí na dobových reáliích na úkor obrazové významotvornosti, nikdy nesklouznou k fetišizaci rekvizit a kýči. Samotné duely jsou zbavené bombastičnosti. Neslyšíme během nich téměř žádnou hudbu, jen cinkání kordů, lapání po dechu, vztek a rozšlapanou zem.

Inscenace ve šlépějích staré filmařské školy spoléhá především na propracovanou choreografii a neschovává se za roztěkaný střih. Duely sledujeme v polocelcích a polodetailech s odstupem, rozzáběrování pozdějších bojů je pak postavám stále blíže a stupňuje napětí, s nímž se na jednotlivých úrovních pracuje mistrně. Ve jménu cti je podnětným průsečíkem staromilského přístupu a stále aktuální problematiky, která sice byla zpracována několikrát a její vyznění zde může působit jednoduše (ostatně stejně jako předkládaný mužský svět), nicméně stále jde mezi řádky o podnětnou reflexi toho, jak málo jsme se v mnoha ohledech za více než sto let posunuli. Stejně jako aktéři filmu. V první řadě jde však o vybroušený šermířský titul, jenž v mnohém připomene strhující Soupeře Ridleyho Scotta.

Hodnocení: 80 %

Režie: Vincent Perez

Scénář: Vincent Perez, Karine Silla