Na probíhajícím festivalu v Karlových Varech se ve vedlejší soutěžní sekci Proxima ve světové předpremiéře představil český film Od marca do mája debutujícího slovenského režiséra Martina Pavola Repky. Vyniká suverénní režií, nespěchajícím tempem a sugestivním zachycením každodenního života jedné rodiny.
Martin Pavol Repka vystudoval režii na pražské FAMU. Jeho bakalářský snímek Do dálky a lodí, pojednávající o intimním chlapeckém přátelství na pozadí životních změn, byl nominovaný na cenu ARAS. I jeho další studentská tvorba se silně opírá o verbálně těžko zprostředkovatelné přátelské a rodinné vztahy. Od tematiky se neodchyluje ani ve svém celovečerním debutu. Loni v karlovarské sekci Proxima získala čestné uznání horečnatá pardubická odysea Brutální Vedro od režiséra Alberta Hospodářského a Repkův portrét každodennosti je dalším podnětným objevem a ukázkou autentické tvorby mladých režisérů, kde je z každého záběru cítit tvůrčí zápal a svoboda.
Od marca do mája je tím typem filmu, jenž nespoléhá na kauzalitami propletený děj, dramatický oblouk či hluboký sociologický přesah. Sledujeme obyčejnou a neobyčejně půvabným způsobem zachycenou rodinu žijící na vesnici. Matka, otec, dvě dcery a syn. Dozvídáme se, že navzdory lehce pokročilejšímu věku rodičů se rodina rozšíří o nového sourozence. Matka je ve druhém měsíci. To je v zásadě jediná kontinuální linie, kterou ve filmu můžeme sledovat. Děti pak řeší drobné problémy, jako například rozjímání nad tím, zda nové šaty stojí za ušetřené peníze, případně to, jak z chlapecké pozice požádat sestru o pomoc s testem z matiky.
Právě se přehrává: Od marca do mája
Od marca do mája Video: YouTube
To jsou však jen drobné motivy, jež pomáhají dotvářet kolorit každodenních situací. Tvůrci narativ záměrně osekávají o jakýkoliv konflikt. Soustředí se pouze na to, jak se postavy chovají v nejbližším rodinném kruhu. Jinak o nich nemáme takřka žádné informace. Nevíme, jakou školu děti studují, co otec vykonává za povolání, v kterém kraji rodina bydlí, ani jaké má sociální zázemí. Vše je podmíněno prožívání naprosto obyčejných situacích, jež tvoří drtivou většinu stopáže.
Film vytváří specifický mikrosvět, ohraničený mantinely rodiny. Postavy známe jen na základě rodinné masky. I když děti vyráží mimo domov se zahradou, činí tak se svými sourozenci, nebo na ně náhodně narazí na autobusové zastávce. Protagonistkou snímku je tak rodina samotná. Vidíme pravidelné návyky či rituály každého z členů. Otec vylehává na gauči, matka rámuje svůj den modlitbami, syn si pouští rapovou hudbu a vyráží se starší sestrou do skateparku, mladší dcera rozvážně přemítá nad koupí šatů.
Tvůrci do titulu nezaklíčovali symboliku, metaforu či alegorické čtení. Jde o poctivě křehké ztvárnění něčeho, co si s rodinným zázemím melancholicky a nostalgicky při vzpomínkách spojujeme. Díky pomalému tempu vyprávění a absenci dramatu můžeme dílem ladně proplouvat a propojovat si fiktivní příběh s tím naším. Repka nás nechává jen na chvíli nahlédnout do soukromí fiktivní rodiny a za necelou hodinu a půl stopáže cítíme, že rodinný cyklus fungoval jak před začátkem viděného, tak po jeho konci.
Rodinu sledujeme v pomyslném vakuu, kdy do její domácnosti nepronikají zprávy, televize, když už vidíme monitory počítačů dětí, tak jsou tmavé, mobilní telefon figuruje jen v několika záběrech. Jakoby žádný okolní svět neexistoval. Jen rodina, která je zde vykreslena jako jediná stabilní a ta nejdůležitější hodnota. Několikrát omílaná životní pravda je zde však předkládáno tak věrným a stylisticky vtahujícím způsobem, aniž by kdykoliv byla řečena explicitně. Postavy slovy obecně neplýtvají. Mají mezi sebou verbálně nezprostředkovatelné pouto, kdy niterné emoce vyjadřují pohledy, lehká gesta a lidský dotek.
Jejich svět tvůrci snímají ve statických a dlouhých záběrech, kamera takřka neopustí stativ. Rámování je fluidně propojené s tempem vyprávění a propisuje se do něj rodinný klid. Repka spoléhá na pečlivou inscenaci a nenarušuje intimní svět zbytečnými a samoúčelnými střihy. Podnětně využívá mimoobrazového prostoru a ve filmu neuslyšíme ani notu nediegetické hudby. Úroveň kamery se drží s viděním postav, volba objektivů se přibližuje lidskému oku a herci před nimi působí organicky, někdy až ležérně.
Prchavost a kouzelnost obyčejnosti hledá v každém záběru. Jako když si sourozenci poměřují prsty u nohou, otec hladí dceru po vlasech nebo když matka poprvé ochutnává v obchoďáku sushi. Jsou to tyto drobné detaily a nuance, na nichž film stojí. Ačkoli i tento snímek je stylizovaný, dokáže v nás vzbudit hřejivý, familiární a autentický pocit, jakkoli nedefinovatelná autenticita ve vztahu ke kinematografii je, neb si pod pojmem každý představí něco jiného. V tom nejlepším slova smyslu jde o milý film o soudržnosti a lásce, dělaný s láskou a bez kýče.
Hodnocení: 80 %
Režie: Martin Pavol Repka
Scénář: Martin Pavol Repka
Hrají: Zuzana Fialová, Jozef Abafi, Natália Fašánková, Jana Markovičová, Damián Humaj
Světová premiéra: KVIFF (28. 6. — 6. 7. 2024)
Premiéra v kinech: Zatím není
Distributor: Zatím není
4. listopadu 2025 14:45
Pokrovsk i Kupjansk v „šedé zóně“. Rusové stupňují úsilí, situaci na frontě ale asi nezmění
Související
RECENZE: Dospívání je dnes těžké. Festival Anifilm uvedl brilantní indie výpověď o proměně ambic
RECENZE: Kotrmelce pana herce. Další unavené rýmovačky vysílají v telce
recenze , Od marca do mája (film) , Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary (MFF KV) , filmy
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Guterres: Neschopnost omezit globální oteplování na 1,5 °C je morální selhání a smrtící nedbalost
před 2 hodinami
Kauza Dozimetr bobtná. Policie obvinila dalších sedmnáct subjektů
před 3 hodinami
Orbán s Trumpem si v Bílém domě notují. S Putinem se ale americký prezident setkat nechce
před 4 hodinami
Orbán míří do Bílého Domu přesvědčit Trumpa, aby se setkal s Putinem
před 6 hodinami
Proč se nedaří zastavit extrémní počasí? Klimatické summity selhávají, místo politiků na ně jezdí tisíce lobbistů
před 7 hodinami
Světoví lídři se sešli v Amazonii na summitu před COP30. Trump setkání bojkotuje
před 7 hodinami
Hluboko v horách se Británie připravuje na ruský útok
před 8 hodinami
Záchrana Amazonie, nebo těžba ropy? COP30 odhalí skutečné touhy Brazílie
před 9 hodinami
Německý generál varuje NATO: Musíme se připravit na možný ruský útok
před 10 hodinami
Konec opakovaných víz. EU zpřísnila Rusům podmínky pro vstup do Evropy
před 11 hodinami
Chodorkovskij: Putinova studená válka s Evropou potrvá nejméně 10 let
před 12 hodinami
Prezident Pavel udělil milost ženám odsouzeným za drogové trestné činy
před 12 hodinami
Okamura nechal po zvolení sundat z budovy Sněmovny ukrajinskou vlajku. Teď tam visí tři
před 13 hodinami
Katar si objednal informace o dítěti zaměstnankyně ICC, která obvinila prokurátora ze zneužívání
před 14 hodinami
Čína masivně zbrojí. Satelitní snímky odhalily obrovský nárůst výroby raket
před 16 hodinami
Počasí bude pokračovat v trendu i po víkendu, naznačili meteorologové
včera
Fialova vláda končí s dobrými výsledky, míní prezident Pavel
včera
Slavia držela krok s londýnským gigantem půlhodinu. Pak Arsenal ukázal rozdíl
včera
Švédsko sníží věk trestní odpovědnosti na 13 let. Následuje širší evropský trend
včera
Nová poslankyně za SPD přitahuje pozornost. Kvůli diplomové práci
V říjnových volbách zvolení poslanci se v pondělí ujali mandátu, když na ustavující schůzi Poslanecké sněmovny složili slib. Učinila tak i nová poslankyně za SPD Irena Němcová, která má však po nástupu do funkce co vysvětlovat. Řeší se v jejím případě okolnosti zisku vysokoškolského titulu.
Zdroj: Jan Hrabě