Na probíhajícím festivalu v Karlových Varech se ve vedlejší soutěžní sekci Proxima ve světové předpremiéře představil český film Od marca do mája debutujícího slovenského režiséra Martina Pavola Repky. Vyniká suverénní režií, nespěchajícím tempem a sugestivním zachycením každodenního života jedné rodiny.
Martin Pavol Repka vystudoval režii na pražské FAMU. Jeho bakalářský snímek Do dálky a lodí, pojednávající o intimním chlapeckém přátelství na pozadí životních změn, byl nominovaný na cenu ARAS. I jeho další studentská tvorba se silně opírá o verbálně těžko zprostředkovatelné přátelské a rodinné vztahy. Od tematiky se neodchyluje ani ve svém celovečerním debutu. Loni v karlovarské sekci Proxima získala čestné uznání horečnatá pardubická odysea Brutální Vedro od režiséra Alberta Hospodářského a Repkův portrét každodennosti je dalším podnětným objevem a ukázkou autentické tvorby mladých režisérů, kde je z každého záběru cítit tvůrčí zápal a svoboda.
Od marca do mája je tím typem filmu, jenž nespoléhá na kauzalitami propletený děj, dramatický oblouk či hluboký sociologický přesah. Sledujeme obyčejnou a neobyčejně půvabným způsobem zachycenou rodinu žijící na vesnici. Matka, otec, dvě dcery a syn. Dozvídáme se, že navzdory lehce pokročilejšímu věku rodičů se rodina rozšíří o nového sourozence. Matka je ve druhém měsíci. To je v zásadě jediná kontinuální linie, kterou ve filmu můžeme sledovat. Děti pak řeší drobné problémy, jako například rozjímání nad tím, zda nové šaty stojí za ušetřené peníze, případně to, jak z chlapecké pozice požádat sestru o pomoc s testem z matiky.
Právě se přehrává: Od marca do mája
Od marca do mája Video: YouTube
To jsou však jen drobné motivy, jež pomáhají dotvářet kolorit každodenních situací. Tvůrci narativ záměrně osekávají o jakýkoliv konflikt. Soustředí se pouze na to, jak se postavy chovají v nejbližším rodinném kruhu. Jinak o nich nemáme takřka žádné informace. Nevíme, jakou školu děti studují, co otec vykonává za povolání, v kterém kraji rodina bydlí, ani jaké má sociální zázemí. Vše je podmíněno prožívání naprosto obyčejných situacích, jež tvoří drtivou většinu stopáže.
Film vytváří specifický mikrosvět, ohraničený mantinely rodiny. Postavy známe jen na základě rodinné masky. I když děti vyráží mimo domov se zahradou, činí tak se svými sourozenci, nebo na ně náhodně narazí na autobusové zastávce. Protagonistkou snímku je tak rodina samotná. Vidíme pravidelné návyky či rituály každého z členů. Otec vylehává na gauči, matka rámuje svůj den modlitbami, syn si pouští rapovou hudbu a vyráží se starší sestrou do skateparku, mladší dcera rozvážně přemítá nad koupí šatů.
Tvůrci do titulu nezaklíčovali symboliku, metaforu či alegorické čtení. Jde o poctivě křehké ztvárnění něčeho, co si s rodinným zázemím melancholicky a nostalgicky při vzpomínkách spojujeme. Díky pomalému tempu vyprávění a absenci dramatu můžeme dílem ladně proplouvat a propojovat si fiktivní příběh s tím naším. Repka nás nechává jen na chvíli nahlédnout do soukromí fiktivní rodiny a za necelou hodinu a půl stopáže cítíme, že rodinný cyklus fungoval jak před začátkem viděného, tak po jeho konci.
Rodinu sledujeme v pomyslném vakuu, kdy do její domácnosti nepronikají zprávy, televize, když už vidíme monitory počítačů dětí, tak jsou tmavé, mobilní telefon figuruje jen v několika záběrech. Jakoby žádný okolní svět neexistoval. Jen rodina, která je zde vykreslena jako jediná stabilní a ta nejdůležitější hodnota. Několikrát omílaná životní pravda je zde však předkládáno tak věrným a stylisticky vtahujícím způsobem, aniž by kdykoliv byla řečena explicitně. Postavy slovy obecně neplýtvají. Mají mezi sebou verbálně nezprostředkovatelné pouto, kdy niterné emoce vyjadřují pohledy, lehká gesta a lidský dotek.
Jejich svět tvůrci snímají ve statických a dlouhých záběrech, kamera takřka neopustí stativ. Rámování je fluidně propojené s tempem vyprávění a propisuje se do něj rodinný klid. Repka spoléhá na pečlivou inscenaci a nenarušuje intimní svět zbytečnými a samoúčelnými střihy. Podnětně využívá mimoobrazového prostoru a ve filmu neuslyšíme ani notu nediegetické hudby. Úroveň kamery se drží s viděním postav, volba objektivů se přibližuje lidskému oku a herci před nimi působí organicky, někdy až ležérně.
Prchavost a kouzelnost obyčejnosti hledá v každém záběru. Jako když si sourozenci poměřují prsty u nohou, otec hladí dceru po vlasech nebo když matka poprvé ochutnává v obchoďáku sushi. Jsou to tyto drobné detaily a nuance, na nichž film stojí. Ačkoli i tento snímek je stylizovaný, dokáže v nás vzbudit hřejivý, familiární a autentický pocit, jakkoli nedefinovatelná autenticita ve vztahu ke kinematografii je, neb si pod pojmem každý představí něco jiného. V tom nejlepším slova smyslu jde o milý film o soudržnosti a lásce, dělaný s láskou a bez kýče.
Hodnocení: 80 %
Režie: Martin Pavol Repka
Scénář: Martin Pavol Repka
Hrají: Zuzana Fialová, Jozef Abafi, Natália Fašánková, Jana Markovičová, Damián Humaj
Světová premiéra: KVIFF (28. 6. — 6. 7. 2024)
Premiéra v kinech: Zatím není
Distributor: Zatím není
Související

RECENZE: Stylově sevřený thriller Zabitý večer připomíná Hitchcocka digitálního věku

RECENZE: Degenerace kinematografie ve prospěch TikToku. Sledování Minecraft filmu bolí
recenze , Od marca do mája (film) , Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary (MFF KV) , filmy
Aktuálně se děje
před 20 minutami

Všichni muži prezidenta: Jak vypadá uzavřený svět Putinových klíčových poradců?
před 1 hodinou

Skutečné dopady extrémního počasí? Smrtící povodně loni zasáhly jen v Evropě na půl milionu lidí
před 2 hodinami

Počasí o prodlouženém víkendu: Meteorologové nemají dobré zprávy
včera

Přijde Zuckerberg o Instagram a WhatsApp? V USA odstartoval ostře sledovaný soudní spor
včera

Jižní Kalifornii zasáhlo silné zemětřesení
včera

Policie vyšetřuje vraždu na Karlovarsku. Vše nahlásil podezřelý
včera

Mladým kuřákům v EU hrozí horší časy. V čele boje stojí Nizozemsko
včera

Velikonoční počasí má opakovat scénář z loňska, naznačují modely
včera

Kaliňák ukázal sako, které měl Fico na sobě během loňského atentátu
včera

Policie vyšetřuje sebevraždu v Macoše. Zesnulou je matka oběti střelce z FF UK
včera

Polsko se obořilo na Trumpa: Nevidíte, jak se vám Putin posmívá?
Aktualizováno včera

Historický milník: Katy Perry letěla do vesmíru s první čistě ženskou posádkou Blue Origin
včera

Kam kráčíš, Ameriko? Trump a jeho role při nárůstu politicky motivovaného násilí
včera

Nastal čas. Kyjev pozval západní lídry na návštěvu v den, kdy Rusko slaví Den vítězství
včera

Trump má problém, se kterým nepočítal. Čína navzdory nátlaku nechce jednat
včera

"Nebe nespadne". Čína uklidňuje svět po Trumpových celních excesech
včera

"Byly jsme jako středověké otrokyně, musely jsme se týrat." Slavnou církví Opus Dei otřásá skandál
včera

Trump opět vše mění: Výjimky na smartphony a elektroniku? Pouze dočasně
včera

Prorazí EU Trumpův nezájem a chaos? Pokusí se využít zmrazení cel
včera
34 mrtvých, 117 zraněných. Útok na Sumy se stal omylem, prohlásil Trump
Ruský raketový útok na ukrajinské město Sumy, při němž zemřelo nejméně 34 lidí včetně dvou dětí a dalších 117 osob utrpělo zranění, vyvolal ostrou mezinárodní reakci. Spojenci Ukrajiny, zejména státy Západu, jej označili za hrůzný čin a válečný zločin. Mezi oběťmi byli i civilisté, které zásah zasáhl v blízkosti státní univerzity a kongresového centra.
Zdroj: Libor Novák