RECENZE Z VARŮ: Od marca do mája je křehce empatickým filmem bez konfliktu

Na probíhajícím festivalu v Karlových Varech se ve vedlejší soutěžní sekci Proxima ve světové předpremiéře představil český film Od marca do mája debutujícího slovenského režiséra Martina Pavola Repky. Vyniká suverénní režií, nespěchajícím tempem a sugestivním zachycením každodenního života jedné rodiny.

Martin Pavol Repka vystudoval režii na pražské FAMU. Jeho bakalářský snímek Do dálky a lodí, pojednávající o intimním chlapeckém přátelství na pozadí životních změn, byl nominovaný na cenu ARAS. I jeho další studentská tvorba se silně opírá o verbálně těžko zprostředkovatelné přátelské a rodinné vztahy. Od tematiky se neodchyluje ani ve svém celovečerním debutu. Loni v karlovarské sekci Proxima získala čestné uznání horečnatá pardubická odysea Brutální Vedro od režiséra Alberta Hospodářského a Repkův portrét každodennosti je dalším podnětným objevem a ukázkou autentické tvorby mladých režisérů, kde je z každého záběru cítit tvůrčí zápal a svoboda.

Od marca do mája je tím typem filmu, jenž nespoléhá na kauzalitami propletený děj, dramatický oblouk či hluboký sociologický přesah. Sledujeme obyčejnou a neobyčejně půvabným způsobem zachycenou rodinu žijící na vesnici. Matka, otec, dvě dcery a syn. Dozvídáme se, že navzdory lehce pokročilejšímu věku rodičů se rodina rozšíří o nového sourozence. Matka je ve druhém měsíci. To je v zásadě jediná kontinuální linie, kterou ve filmu můžeme sledovat. Děti pak řeší drobné problémy, jako například rozjímání nad tím, zda nové šaty stojí za ušetřené peníze, případně to, jak z chlapecké pozice požádat sestru o pomoc s testem z matiky.

Právě se přehrává: Od marca do mája

Od marca do mája Video: YouTube

To jsou však jen drobné motivy, jež pomáhají dotvářet kolorit každodenních situací. Tvůrci narativ záměrně osekávají o jakýkoliv konflikt. Soustředí se pouze na to, jak se postavy chovají v nejbližším rodinném kruhu. Jinak o nich nemáme takřka žádné informace. Nevíme, jakou školu děti studují, co otec vykonává za povolání, v kterém kraji rodina bydlí, ani jaké má sociální zázemí. Vše je podmíněno prožívání naprosto obyčejných situacích, jež tvoří drtivou většinu stopáže.

Film vytváří specifický mikrosvět, ohraničený mantinely rodiny. Postavy známe jen na základě rodinné masky. I když děti vyráží mimo domov se zahradou, činí tak se svými sourozenci, nebo na ně náhodně narazí na autobusové zastávce. Protagonistkou snímku je tak rodina samotná. Vidíme pravidelné návyky či rituály každého z členů. Otec vylehává na gauči, matka rámuje svůj den modlitbami, syn si pouští rapovou hudbu a vyráží se starší sestrou do skateparku, mladší dcera rozvážně přemítá nad koupí šatů.

Tvůrci do titulu nezaklíčovali symboliku, metaforu či alegorické čtení. Jde o poctivě křehké ztvárnění něčeho, co si s rodinným zázemím melancholicky a nostalgicky při vzpomínkách spojujeme. Díky pomalému tempu vyprávění a absenci dramatu můžeme dílem ladně proplouvat a propojovat si fiktivní příběh s tím naším. Repka nás nechává jen na chvíli nahlédnout do soukromí fiktivní rodiny a za necelou hodinu a půl stopáže cítíme, že rodinný cyklus fungoval jak před začátkem viděného, tak po jeho konci.

Rodinu sledujeme v pomyslném vakuu, kdy do její domácnosti nepronikají zprávy, televize, když už vidíme monitory počítačů dětí, tak jsou tmavé, mobilní telefon figuruje jen v několika záběrech. Jakoby žádný okolní svět neexistoval. Jen rodina, která je zde vykreslena jako jediná stabilní a ta nejdůležitější hodnota. Několikrát omílaná životní pravda je zde však předkládáno tak věrným a stylisticky vtahujícím způsobem, aniž by kdykoliv byla řečena explicitně. Postavy slovy obecně neplýtvají. Mají mezi sebou verbálně nezprostředkovatelné pouto, kdy niterné emoce vyjadřují pohledy, lehká gesta a lidský dotek.

Jejich svět tvůrci snímají ve statických a dlouhých záběrech, kamera takřka neopustí stativ. Rámování je fluidně propojené s tempem vyprávění a propisuje se do něj rodinný klid. Repka spoléhá na pečlivou inscenaci a nenarušuje intimní svět zbytečnými a samoúčelnými střihy. Podnětně využívá mimoobrazového prostoru a ve filmu neuslyšíme ani notu nediegetické hudby. Úroveň kamery se drží s viděním postav, volba objektivů se přibližuje lidskému oku a herci před nimi působí organicky, někdy až ležérně.

Prchavost a kouzelnost obyčejnosti hledá v každém záběru. Jako když si sourozenci poměřují prsty u nohou, otec hladí dceru po vlasech nebo když matka poprvé ochutnává v obchoďáku sushi. Jsou to tyto drobné detaily a nuance, na nichž film stojí. Ačkoli i tento snímek je stylizovaný, dokáže v nás vzbudit hřejivý, familiární a autentický pocit, jakkoli nedefinovatelná autenticita ve vztahu ke kinematografii je, neb si pod pojmem každý představí něco jiného. V tom nejlepším slova smyslu jde o milý film o soudržnosti a lásce, dělaný s láskou a bez kýče.

Hodnocení: 80 %

Režie: Martin Pavol Repka

Scénář: Martin Pavol Repka

Hrají: Zuzana Fialová, Jozef Abafi, Natália Fašánková, Jana Markovičová, Damián Humaj

Světová premiéra: KVIFF (28. 6. — 6. 7. 2024)

Premiéra v kinech: Zatím není

Distributor: Zatím není

Související

Více souvisejících

recenze Od marca do mája (film) Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary (MFF KV) filmy

Aktuálně se děje

před 10 minutami

před 49 minutami

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 2 hodinami

Donald Trump vystoupil během volební noci. (6.11.2024)

Izrael začal radit Trumpovi, co má dělat

Izraelský zvláštní vyslanec pro změnu klimatu a udržitelnost Gideon Behar doporučil Donaldu Trumpovi neodstupovat od Pařížské dohody, kterou Spojené státy podepsaly v roce 2015. Uvedl to server Politico.

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

Peter Pellegrini

O počasí nám nejde, ale využijeme ho. Politico zmapovalo, jak Slovensko či Maďarsko zneužily COP29

Někteří pravicoví lídři v Evropě, jako je italská premiérka Giorgia Meloni, se zasazují o nový přístup k řešení klimatických změn s důrazem na národní zájmy a bezpečnost. V úvodních dnech letošního klimatického summitu COP29 někteří evropští nacionalisté a autoritářští vůdci překvapivě podpořili určité klimatické kroky, a to navzdory tomu, že například bývalý americký prezident Donald Trump plánuje odstoupení USA od Pařížské dohody.

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 6 hodinami

Dominik Feri

Dominika Feriho převezli zpět do vězení. Ke zranění mělo dojít jinak

Exposlanec Dominik Feri, který si odpykává tříletý trest odnětí svobody za znásilnění dvou dívek a jeden další pokus o znásilnění, je zpátky v teplické nemocnici. V uplynulých dnech ji vyměnil za prostředí vězeňské nemocnice v Praze na Pankráci, protože panovaly obavy z možné nákazy virem HIV. 

před 6 hodinami

před 7 hodinami

Donald Trump po volbách promluvil ve West Palm Beach na Floridě (6. listopadu 2024).

Přežijí jen ti nejbohatší? Před změnami počasí zavírají oči, na případné katastrofy se chystají po svém

Vítězství Donalda Trumpa představuje triumf politiky „bunkru na konci světa“, což je špatnou zprávou pro globální životní prostředí. Tento přístup vychází z myšlenky, že v době klimatických katastrof, vymírání přírody a narůstající nerovnosti je pro bohaté nejlepší šancí na přežití vybudování osobního útočiště, kde se mohou chránit před zoufalými masami. Jedná se o přežití těch nejbohatších, varuje server The Guardian.

před 7 hodinami

před 8 hodinami

před 8 hodinami

Krůček od apokalypsy? Studená válka by nově zahrnovala tři strany, a byla by pořádně horká

S aktuálními hrozbami ze strany ruského prezidenta Vladimira Putina na Ukrajině, zrychleným programem zbrojení v Číně a americkou touhou po nadřazenosti, vyvstává podle serveru The Guardian základní otázka: Co by donutilo světové vůdce ustoupit od hrozící světové války?

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy