RECENZE Z VARŮ: Od marca do mája je křehce empatickým filmem bez konfliktu

Na probíhajícím festivalu v Karlových Varech se ve vedlejší soutěžní sekci Proxima ve světové předpremiéře představil český film Od marca do mája debutujícího slovenského režiséra Martina Pavola Repky. Vyniká suverénní režií, nespěchajícím tempem a sugestivním zachycením každodenního života jedné rodiny.

Martin Pavol Repka vystudoval režii na pražské FAMU. Jeho bakalářský snímek Do dálky a lodí, pojednávající o intimním chlapeckém přátelství na pozadí životních změn, byl nominovaný na cenu ARAS. I jeho další studentská tvorba se silně opírá o verbálně těžko zprostředkovatelné přátelské a rodinné vztahy. Od tematiky se neodchyluje ani ve svém celovečerním debutu. Loni v karlovarské sekci Proxima získala čestné uznání horečnatá pardubická odysea Brutální Vedro od režiséra Alberta Hospodářského a Repkův portrét každodennosti je dalším podnětným objevem a ukázkou autentické tvorby mladých režisérů, kde je z každého záběru cítit tvůrčí zápal a svoboda.

Od marca do mája je tím typem filmu, jenž nespoléhá na kauzalitami propletený děj, dramatický oblouk či hluboký sociologický přesah. Sledujeme obyčejnou a neobyčejně půvabným způsobem zachycenou rodinu žijící na vesnici. Matka, otec, dvě dcery a syn. Dozvídáme se, že navzdory lehce pokročilejšímu věku rodičů se rodina rozšíří o nového sourozence. Matka je ve druhém měsíci. To je v zásadě jediná kontinuální linie, kterou ve filmu můžeme sledovat. Děti pak řeší drobné problémy, jako například rozjímání nad tím, zda nové šaty stojí za ušetřené peníze, případně to, jak z chlapecké pozice požádat sestru o pomoc s testem z matiky.

Právě se přehrává: Od marca do mája

Od marca do mája Video: YouTube

To jsou však jen drobné motivy, jež pomáhají dotvářet kolorit každodenních situací. Tvůrci narativ záměrně osekávají o jakýkoliv konflikt. Soustředí se pouze na to, jak se postavy chovají v nejbližším rodinném kruhu. Jinak o nich nemáme takřka žádné informace. Nevíme, jakou školu děti studují, co otec vykonává za povolání, v kterém kraji rodina bydlí, ani jaké má sociální zázemí. Vše je podmíněno prožívání naprosto obyčejných situacích, jež tvoří drtivou většinu stopáže.

Film vytváří specifický mikrosvět, ohraničený mantinely rodiny. Postavy známe jen na základě rodinné masky. I když děti vyráží mimo domov se zahradou, činí tak se svými sourozenci, nebo na ně náhodně narazí na autobusové zastávce. Protagonistkou snímku je tak rodina samotná. Vidíme pravidelné návyky či rituály každého z členů. Otec vylehává na gauči, matka rámuje svůj den modlitbami, syn si pouští rapovou hudbu a vyráží se starší sestrou do skateparku, mladší dcera rozvážně přemítá nad koupí šatů.

Tvůrci do titulu nezaklíčovali symboliku, metaforu či alegorické čtení. Jde o poctivě křehké ztvárnění něčeho, co si s rodinným zázemím melancholicky a nostalgicky při vzpomínkách spojujeme. Díky pomalému tempu vyprávění a absenci dramatu můžeme dílem ladně proplouvat a propojovat si fiktivní příběh s tím naším. Repka nás nechává jen na chvíli nahlédnout do soukromí fiktivní rodiny a za necelou hodinu a půl stopáže cítíme, že rodinný cyklus fungoval jak před začátkem viděného, tak po jeho konci.

Rodinu sledujeme v pomyslném vakuu, kdy do její domácnosti nepronikají zprávy, televize, když už vidíme monitory počítačů dětí, tak jsou tmavé, mobilní telefon figuruje jen v několika záběrech. Jakoby žádný okolní svět neexistoval. Jen rodina, která je zde vykreslena jako jediná stabilní a ta nejdůležitější hodnota. Několikrát omílaná životní pravda je zde však předkládáno tak věrným a stylisticky vtahujícím způsobem, aniž by kdykoliv byla řečena explicitně. Postavy slovy obecně neplýtvají. Mají mezi sebou verbálně nezprostředkovatelné pouto, kdy niterné emoce vyjadřují pohledy, lehká gesta a lidský dotek.

Jejich svět tvůrci snímají ve statických a dlouhých záběrech, kamera takřka neopustí stativ. Rámování je fluidně propojené s tempem vyprávění a propisuje se do něj rodinný klid. Repka spoléhá na pečlivou inscenaci a nenarušuje intimní svět zbytečnými a samoúčelnými střihy. Podnětně využívá mimoobrazového prostoru a ve filmu neuslyšíme ani notu nediegetické hudby. Úroveň kamery se drží s viděním postav, volba objektivů se přibližuje lidskému oku a herci před nimi působí organicky, někdy až ležérně.

Prchavost a kouzelnost obyčejnosti hledá v každém záběru. Jako když si sourozenci poměřují prsty u nohou, otec hladí dceru po vlasech nebo když matka poprvé ochutnává v obchoďáku sushi. Jsou to tyto drobné detaily a nuance, na nichž film stojí. Ačkoli i tento snímek je stylizovaný, dokáže v nás vzbudit hřejivý, familiární a autentický pocit, jakkoli nedefinovatelná autenticita ve vztahu ke kinematografii je, neb si pod pojmem každý představí něco jiného. V tom nejlepším slova smyslu jde o milý film o soudržnosti a lásce, dělaný s láskou a bez kýče.

Hodnocení: 80 %

Režie: Martin Pavol Repka

Scénář: Martin Pavol Repka

Hrají: Zuzana Fialová, Jozef Abafi, Natália Fašánková, Jana Markovičová, Damián Humaj

Světová premiéra: KVIFF (28. 6. — 6. 7. 2024)

Premiéra v kinech: Zatím není

Distributor: Zatím není

Související

Více souvisejících

recenze Od marca do mája (film) Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary (MFF KV) filmy

Aktuálně se děje

před 16 minutami

před 36 minutami

před 1 hodinou

před 1 hodinou

Aktualizováno před 1 hodinou

Ve Varšavě proběhlo setkání Volodymyra Zelenského s Donaldem Tuskem (8. července 2024). Prohlédněte si galerii

Zelenskyj v Polsku. Ukrajina se sousedy podepsala bezpečnostní dohodu

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj v pondělí přijel do sousedního Polska, aby se setkal s tamním protějškem Andrzejem Dudou a polským premiérem Donaldem Tuskem. Hlavním účelem návštěvy je podpis bezpečnostní dohody mezi oběma zeměmi, ke kterému došlo v odpoledních hodinách. Informoval o tom server Wiadomości. 

před 1 hodinou

Emmanuel Macron

Porážkou Le Penové to teprve začíná. Francie se potřebuje dát dohromady

Francie vyhrála bitvu, celou válku má ale ještě před sebou. Krajní pravice u voleb utrpěla významnou porážku a nenaplnily se tak obavy z první takové vlády od nacistické okupace. Přesto ale kombinace středu a levice může vést k další nestabilitě a prohloubení krize ve francouzské politice, jejíž stabilita i samotná existence jsou životně důležité pro Evropu i svět. 

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 3 hodinami

Aktualizováno před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

Nadační fond nezávislé žurnalistiky (NFNŽ)

Smrt nezávislé novinařiny v přímém přenosu: NFNŽ a Seznam vytvářejí monopol na pravdu

Pakt Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky a Seznamu vytvořil monopol na hodnocení zpravodajského obsahu. Náš šéfredaktor to již komentoval z pozice řídícího pracovníka. Na zástupce Seznamu se mediální skupina INCORP a.s. obrátila prostřednictvím e-mailové komunikace. Na základě odpovědi na tento mail a obvinění, že mé texty nejsou čistě autorské, je na čase, abych se ohradil i jako autor, jehož obsah je stavěn na pranýř. Tento text je adresován přímo lidem z NFNŽ a Seznamu.

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 7 hodinami

před 7 hodinami

před 8 hodinami

Prezidentská debata CNN: prezident Joe Biden

S Bidenem, anebo bez něj. Demokraté řeší, jak zvýšit šance na triumf nad Trumpem

Demokratičtí kongresmani se na virtuální schůzce nedokázali shodnout, jestli chtějí, aby Joe Biden pokračoval v boji o obhajobu postu prezidenta Spojených států. Podle některých při kampani selhává, jiní mu vyjadřují podporu. Ale ani jeho podporovatelé si nejsou jistí, jestli stárnoucí prezident má na další čtyřleté funkční období. 

před 8 hodinami

Emmanuel Macron

Macron odmítl rezignaci premiéra. Attalovi řekl, co po něm po volbách chce

Francouzský prezident Emmanuel Macron v pondělí odmítl přijmout rezignaci, kterou mu po oznámení výsledků předčasných parlamentních voleb nabídl premiér Gabriel Attal. Informovala o tom stanice France24. Volby skončily překvapivým vítězstvím levicové Nové lidové fronty před Macronovým centristickým blokem a Národním sdružením Marine Le Penové. 

před 9 hodinami

Patrioti získali Le Penovou i Salviniho, budou třetí největší frakcí

K nové europarlamentní frakci Patrioti pro Evropu, jejíž vznik inicioval i český expremiér Andrej Babiš se svým hnutím ANO, se připojí i francouzské krajně pravicové Národní sdružení (RN) Marine Le Penové a italská Liga Mattea Salviniho. 

Zdroj: Lucie Podzimková

Další zprávy