Situace ve Francii je mimořádně složitá. Politici mají tři možnosti, každá je velmi riskantní, míní politoložka

Francouzská vláda se opět otřásá poté, co její poslední premiér Sébastien Lecornu odevzdal minulé pondělí svou rezignaci prezidentu Emmanuelu Macronovi, aby jej tentýž Macron minulý pátek večer jmenoval novým premiérem a pověřil sestavením vlády. Jakým směrem se bude francouzská politická situace ubírat dál, pro EuroZprávy.cz uvedla historička a politoložka z Fakulty sociálních věd Karlovy univerzity Doubravka Olšáková 

Francouzská vládní krize začala ve chvíli, kdy Emmanuel Macron vyhlásil předčasné volby kvůli neúspěchu jeho strany při volbách do Evropského parlamentu. Co podle vás jeho neúspěch způsobilo?

Důvodů bylo několik. V prvé řadě už tehdy - a vlastně i teď - Macron bojuje s tím, že jeho „centristický projekt“ se v průběhu jeho druhého volebního období vyprázdnil. Liberální ekonomika, kterou v jeho podání doprovázel progresivní evropský étos, přestala fungovat, když se kvůli inflaci, energetické krizi a plíživému zvyšování daní výrazně zhoršila životní úroveň středních vrstev. Veřejnost potřebovala uklidnit a pocit sociální jistoty, ovšem Macron musel otevřít několik nepopulárních sociálních reforem, včetně důchodové reformy, což vyhnalo Francouze do ulic.

K tomu musíme přičíst, že krajní pravice prošla ve Francii v tomto mezidobí fází normalizace, tj. přestala být stigmatizovaná a její nacionalistický diskurs se stal integrální součástí politické diskuse ve Francii. Tím se na pravici zrodila velmi silná a stabilní politická síla, která se stala vyzyvatelem establishmentu, a kromě svých tradičních voličů dokázala najednou oslovit i protestní voliče nebo rozhněvané středové voliče či mladé voliče. Macronův střed tak byl Národním sdružením tlačen více doleva, kde jej ale blokuje radikalizovaná levice, která dokázala vytvořit silnou platformu pod vedením Jeana-Luca Mélenchona.

Překvapivé hlasování v předčasných volbách přineslo patový výsledek — žádný blok nezískal dostatek k tomu, aby mohl účinně vládnout. Opoziční poslanci potopili dva premiéry, Michela Barniera a Françoise Bayroua, kvůli jejich pokusům omezit veřejné výdaje a zkrotit rostoucí francouzský dluh a rozpočtový schodek. Veřejnost si škrty nepřeje, zdá se ovšem, že pro Francii se její dluh začíná stávat neúnosným. Co mohou francouzští politici v takovéto situaci dělat?

Situace ve Francii je skutečně patová a mimořádně složitá. Francouzští politici tak můžou volit mezi třemi možnostmi, přičemž každá z nich je politicky velmi riskantní. Tu první můžeme nazvat politikou fiskální iluze, kdy Francie bude pokračovat ve stávajícím trendu sociálních jistot a nereforem, která ovšem povede ke zvyšování zadluženosti, takže udržitelnost systému bude stát na různých tricích kdy a kam převádět v rozpočtu jednotlivé položky tak, aby rozpočet působil lépe a vyrovnaněji. Tahle strategie spoléhá na to, že EU i Evropská centrální banka postupují vůči Francii opatrně a prozatím nepřistoupí k radikálním krokům. Tato cesta je ale dlouhodobě neudržitelná, čehož jsou si ve Francii vědomi všichni.

Druhá cesta, kterou se Macron snaží marně prosadit už více než rok, je ustavení vlády shora, tedy něco jako úřednického kabinetu, který bude pomalu a bez velkých rétorických gest provádět minimální fiskální konsolidaci díky otevřené podpoře středu a menšinové podpoře vpravo i vlevo. U ní je problém v tom, že si oba velké bloky – ten pravicový i levicový – myslí, že se jedná o nelegitimní postup, který obchází výsledky voleb z července 2024.

Poslední možností je pak ve Francii otevřít celonárodní debatu o prioritách státu a získat silný politický mandát k realizaci zásadní transformace francouzského státu i systému. Současná krize je totiž především krizí francouzského modelu prosperity, který stojí na vysoké veřejné spotřebě, silném sociálním státu a slabé produktivitě soukromého sektoru. Mám za to, že toto byla i hlavní myšlenka za projevem Emmanuela Macrona v červnu 2024, kdy rozpustil Národní shromáždění.

Macronovi odpůrci požadovali jasné signály, že dojde k odklonu od předchozích politik prezidenta. Jaká prezidentova rozhodnutí mu přinesla tuto nepopularitu?

Macron neztratil popularitu a politickou podporu kvůli jednomu skandálu nebo špatnému rozhodnutí, ale kvůli dlouhé řadě různých politických kroků, které veřejnost vnímala jako technokratické, arogantní a necitlivé vůči sociální realitě. Ať už šlo o tvrdé potlačení protestů žlutých vest v letech 2018-2019, o reformu důchodového systému z roku 2023 či zrušení daně z majetku, která měla sice do Francie přitáhnout investory, ale veřejnost ji pochopila jako dar těm nejbohatším, díky čemuž získal Macron svou přezdívku „prezident bohatých“.

Problémem je v očích mnohých i výrazné angažmá Macrona na mezinárodní scéně, kde sehrál v posledním roce v Evropě klíčovou roli. Jeho kritici mu totiž vyčítají, že se více soustředil na evropskou politiku než na sociální realitu vlastní země.

U politiků a poslanců je pak Macron nepopulární z toho důvodu, že často obcházel tradiční parlamentní procedurální postupy a moc soustředil do úzkého okruhu kolem Elysejského paláce. Jeho kritici tak mluví o „vertikální páté republice“, kterou Macron prosazuje: centralizovanou, s omezeným prostorem parlamentu pro schvalování zákonů, kde prezident disponuje silnou autoritou a Elysejský palác určuje celonárodní strategii a vláda i parlament ji pouze uvádějí do praxe.

Poslední premiér Lecornu v pátek slíbil, že se zdrží použití kontroverzního ústavního mechanismu, který vládě umožňuje prosazovat zákony bez hlasování parlamentu — ale tento slib mnohé neuspokojil. Co by dle vašeho názoru francouzské obyvatele v této situaci uspokojilo?

Francouzi si přejí takovou politickou scénu, která by je reprezentovala, ne takovou, co jim pouze vládne a říká, co mají dělat a kde mají šetřit. A byl to paradoxně Macron, kdo jim tuto cestu v minulosti už ukázal, když spustil Velkou národní debatu (Grand Débat National) po protestech žlutých vest v roce 2019. Tehdy se uskutečnila na lokálních setkáních, kterých bylo více než deset tisíc, či na online platformách, diskuse s občany o čtyřech hlavních okruzích: zdanění a veřejné výdaje, organizace veřejných institucí, ekologická transformace a demokracie a občanství.

Po analýze všech žádostí slíbil Macron daňové úlevy pro nižší třídy, snížení počtu poslanců, zjednodušení byrokracie a větší decentralizaci, ovšem většina z toho zůstala pouze na papíře. Odtud také pramení velká deziluze a zklamání veřejnosti z Macronovy vlády. Macron ten obrovský sociální kapitál po roce 2020 promrhal a příslib jakékoliv změny je už v jeho podání jen stěží uvěřitelný.

Na serveru Politico se objevila informace, že mnozí zákonodárci blízcí Macronovi se domnívají, že prezident záměrně vyvolává chaos, aby připravil cestu pro krajně pravicové Národní sdružení k převzetí moci — čímž by si sám vytvořil příležitost k návratu v roce 2032. Je toto podle vás reálná možnost? Pokud ano, jaký profit by Macronovi přinesla?

Jakkoliv je taková myšlenka spekulativní a vlastně i strašně cynická, Macronovo zahrávání si s ohněm má určitou logiku, nejen proto, že on sám rád riskuje – viz rozpuštění Národního shromáždění v červnu 2024, k němuž fakticky nebyl žádný důvod, ale i proto, že má svůj historický předobraz nejen v de Gaullovi, v němž se shlíží, ale třeba i ve Françoisi Mitterandovi. Právě Mitterand v 80. letech toleroval vzestup Národní fronty, protože tříštila pravici, čímž posilovala levici a díky tomu i jeho pozici uvnitř systému. Macronova normalizace Národní fronty na politické scéně může být v podstatě variací na tuto politiku.

Osobnostně je pak Macron charakterizován jako politik, který sám sebe vidí jako reformátora, jenž – stejně jako de Gaulle – stojí nad tradičním stranictvím a jeho historickou misí je modernizace Francie. Ostatně de Gaulle se vrátil do čela Francie po 12 letech, v době největšího chaosu. Tato strategie je nicméně riskantní, protože pokud Macron kalkuluje s tím, že se krajní pravice či levice vládnutím zkompromituje, pak příklad Giorgie Meloniové jej varuje, že se může stát pravý opak. Macron by pak rychle přestal být vnímán jako zachránce Páté republiky a do dějin by se zapsal jako ten, kdo stál na počátku přechodu francouzské Páté republiky k postrepublikánské éře.

Macron by mohl jmenovat dalšího premiéra ze svého okruhu — byl by to už jeho šestý od znovuzvolení — ale po neúspěších Barniera, Bayroua i Lecornua by takový krok zřejmě ještě více rozdmýchal napětí. Prezident by mohl zvolit premiéra z levicových stran, které si již dlouho nárokují právo na pokus o vládnutí poté, co získaly nejvíce křesel v loňských předčasných volbách. Tyto strany by však mohly ohrozit Macronův politický odkaz. Jaké by nyní bylo pro Macrona nejlepší řešení situace?

Nejlepším způsobem, jak si může Macron zachovat v této situaci politickou autoritu, by bylo, kdyby omezil svou politickou moc. Jedině tak může zachránit svůj odkaz. V současné době by mělo být jeho prioritou minimalizovat ztráty, zachovat institucionální stabilitu a najít a otevřít cestu k postupné obnově důvěry veřejnosti v politiku a stát. Variant, jak toho dosáhnout, je mnoho, veřejnost však od něj již přes rok očekává nabídku premiérského křesla vítězné levici.

Pokud by tak učinil za předem dohodnutých podmínek týkajících se například zahraničního směřování Francie, závazku fiskální odpovědnosti apod., přenechal by jí část politické moci, ale udržel by si kontrolu nad směřováním státu. A zároveň by se mohl profilovat jako ten, kdo dal demokracii šanci. Vlastně by tak uzavřel kruh své politické kariéry, kterou začal jako prezident slibující překonat staré dělení, a fakticky skončil jako ten, kdo by musel část své moci dobrovolně odevzdat, aby vrátil demokracii ztracenou rovnováhu.

Související

Bojový letoun Rafale F2

Ukrajina a Francie uzavřely „historickou dohodu“ o dodávce stíhaček Rafale a systémů PVO

Ukrajina v pondělí podepsala dohodu o záměru s Francií, která vyjadřuje zájem o nákup až 100 stíhacích letounů Rafale, bezpilotních letounů, systémů protivzdušné obrany a další klíčové techniky v průběhu příštích deseti let. Cílem je posílit dlouhodobou bezpečnost země. Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj, který dokument podepsal s francouzským prezidentem Emmanuelem Macronem v Elysejském paláci, označil dohodu za „historickou“. Dopis představuje předběžný závazek Ukrajiny k nákupu řady francouzských obranných zařízení.

Více souvisejících

Francie rozhovor Sébastien Lecornu Emmanuel Macron Doubravka Olšáková

Aktuálně se děje

před 35 minutami

Martin Kupka

Kupka tepe Babiše, který nechce dát Ukrajincům už ani korunu

Čeští političtí konkurenti i zahraniční média už reagují na slova nově jmenovaného premiéra Andreje Babiše (ANO), který dal najevo, že Česko pod jeho vedením nehodlá financovat Ukrajinu. Podle Martina Kupky (ODS) půjde o zjevný obrat v české zahraniční politice, který bude proti národním bezpečnostním zájmům.

před 1 hodinou

Český velvyslanec v USA Hynek Kmoníček předal prezidentu Donaldu Trumpovi pověřovací listiny (24. dubna 2017), foto: Účet Hynka Kmoníčka

Kmoníček má nahradit Pojara. Babiš oslovil i dalšího člověka

Česko se až v pondělí dočká kompletní nové vlády, ačkoliv Andrej Babiš (ANO) byl jmenován premiérem už v úterý. Jednotliví ministři ale budou uvedeni do úřadů až na začátku příštího týdne. Obsazení některých důležitých pozic ale zůstává nejasné. 

před 2 hodinami

Fotbal, ilustrační fotografie.

Slavia hrála v Londýně sympaticky, kvalita soupeře ale byla jinde. Tottenham vyhrál 3:0

Ani na pátý pokus se fotbalistům pražské Slavie nepodařilo skórovat v rámci probíhajícího ročníku Ligy mistrů. Nutno však přiznat, že tentokrát proti svěřencům kouče Jindřicha Trpišovského stál další z velice kvalitních soupeřů, londýnský Tottenham. Přestože se Pražané se svým věhlasným soupeřem snažili držet dlouho krok, nakonec postupem času ukázaná platila a nejen díky větší kvalitě v zakončení, ale i kvůli zbytečným slávistickým faulům ve své šestnáctce nakonec Slavia odjíždí z britských ostrovů s porážkou 0:3.

před 2 hodinami

před 3 hodinami

Filip Turek

Turek je stále kandidátem na ministra, tvrdí Motoristé

Motoristé i nadále počítají s vládním angažmá poslance Filipa Turka. Potvrdil to jeho kolega Boris Šťastný v sobotním vysílání televize Nova. Strana s Turkem počítá do čela ministerstva životního prostředí, v pondělí ale k jeho jmenování členem vlády nedojde. 

před 4 hodinami

před 5 hodinami

Válka na Ukrajině od dvojice fotografů.

Válku na Ukrajině lze vyřešit, ale ne rychle. Důkazem je příběh Německa po první světové válce

Historie varuje, že složité konflikty nelze ukončit rychlými ujednáními ani diktátem silnějšího. Stejně jako po první světové válce vedla touha po jednostranném řešení k dalšímu, ničivějšímu střetu, i dnešní válka na Ukrajině ukazuje, jak nebezpečné jsou ambice velmocí a selhání diplomacie. Ukrajina, usilující o svobodný rozvoj, se stala obětí opakujících se dějinných vzorců, které svět stále nedokáže překonat.

před 6 hodinami

Volodymyr Zelenskyj v Praze

Mnozí Ukrajinci jsou po dalším ruském útoku bez vody a elektřiny

Ukrajina čelila na začátku druhého prosincového víkendu dalšímu ruskému útoku ze vzduchu. Drony a rakety způsobily zranění několika lidí a zastavení dodávek energií na mnoha místech. Podle ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského je zřejmé, že Moskvě nejde o ukončení války. 

před 6 hodinami

Kateřina Konečná

Konečná přežila volební debakl. Komunisté nic měnit nebudou

Europoslankyně Kateřina Konečná (KSČM) bude i nadále předsedkyní tuzemské komunistické strany, kterou upozadila v říjnových sněmovních volbách, kdy neúspěšně kandidovala za hnutí Stačilo. Na mimořádném stranickém sjezdu k žádné změně v nejvyšším vedení nedojde. 

před 7 hodinami

před 8 hodinami

Boris Šťastný

Další člen Babišovy vlády doplatil na zákon střetu zájmů

Nově jmenovaný premiér Andrej Babiš (ANO) nebude jediným členem vládního kabinetu, který se musel podřídit zákonu o střetu zájmů. Poslanec Boris Šťastný (Motoristé), jenž se stane ministrem sportu, prevence a zdraví, v pátek oznámil, že přerušuje živnost. 

před 9 hodinami

Vánoce, ilustrační fotografie.

Dlouhá historie vánočního koření. Sloužilo i jako lék

Advent se dnes nese ve znamení pečení cukroví, svařeného vína a punče, a tedy i vůně skořice, hřebíčku, badyánu nebo třeba vanilky. Vánoční koření má dlouhou a zajímavou historii. Zatímco dnes nám provoní a dochutí sváteční okamžiky, dříve sloužilo třeba jako lék.

před 10 hodinami

před 10 hodinami

před 11 hodinami

před 13 hodinami

včera

Prezident Petr Pavel jmenoval Andreje Babiše předsedou vlády (foto: Tomáš Fongus)

Nezvládli krize, inklinují k neonacismu a chtějí Česko odklonit od Západu. Vžene nás nová vláda do náručí Kremlu?

Do vlády vstupují lidé, kteří v minulosti selhávali při zvládání krizí a opakují vzorce řízení, jež zemi oslabovaly ve chvílích největší potřeby. Kabinet zároveň doplňují politici s vazbami na osoby inklinující k neonacismu, což ohrožuje samotné hodnotové základy státu. Účast expertů bez exekutivních zkušeností pak posiluje riziko odklonu od evropské orientace a erozi institucí právního státu.

včera

včera

María Corina Machadová a Edmundo González Urrutia

Machadové pomohla utéct americká armáda. Z Venezuely se dostala v přestrojení

Opoziční venezuelská vůdkyně Maria Corina Machadová, nositelka Nobelovy ceny za mír, podnikla odvážnou třídenní cestu v přestrojení, aby dorazila na ceremonii do Norska. S pomocí paruky a převleku se jí podařilo proklouznout přes 10 vojenských kontrolních stanovišť ve Venezuele. Po moři přeplula Karibské moře v rybářské lodi, odkud byla následně eskortována do Osla letadlem zajištěným americkou stranou.

včera

VIDEO: Rvačky, alkohol, vulgarity, ponižování žen. Ostudné zasedání parlamentu, jaké Slovensko nepamatuje

Čtvrteční zasedání slovenského parlamentu, které pokračovalo dlouho do noci, se zvrhlo v divoký sled hádek, vulgarismů a fyzických potyček. Mnozí komentátoři i opoziční poslanci se shodují, že jednání přesáhlo veškeré meze důstojnosti, jakou si málokdo pamatuje i z dob mečiarismu. Den poté, v pátek, už poslanci začali jednání výzvami k omluvě, které žádá jak koaliční Smer, tak opoziční Hnutie Slovensko.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy