Praha - Pořadatelé předváděcích akcí přišli po změně legislativy na začátku roku s novými triky. Nově se vydávají například za spotřebitelského ombudsmana nebo zástupce společnosti, která seniorům pomůže vymoci jejich spotřebitelská práva. Někdy se také schovávají za známé společnosti či pořádají "poradenské přednášky" u spotřebitelů doma.
Jedním ze způsobů, kterým se snaží pořadatelé předváděcích akcí dostat do soukromí spotřebitelů a současně se vyhnout kontrole ČOI, je "výhra s poradenstvím". Na začátku je telefonát z pořádající firmy. Aby "výhru" spotřebitel získal, musí uvést jméno, adresu i kontakt, přizvat svého partnera, případně sehnat další lidi a s nimi se zúčastnit hodinové "poradenské přednášky", kterou má uspořádat u sebe doma.
Riziko pro spotřebitele je podle inspekce v tom, že taková prodejní akce nemusí být ČOI hlášena. Spotřebitel také může zjistit, že není možné od smlouvy odstoupit, protože na adresách ve smlouvě uvedených společnost nesídlí a pro poštu je adresát neznámý.
Zástupci některých předváděcích firem se v poslední době také vydávají za spotřebitelského ombudsmana nebo zástupce společnosti, která seniorům pomůže vymoci jejich spotřebitelská práva. Telefonicky vyzývají seniory k dalšímu setkání pod příslibem, že jim z dotací Evropské unie vrátí přeplatky za předražené zboží. Podmínkou vrácení části peněz za předražené zboží je koupě karty v hodnotě až 25.000 korun, na kterou údajně spotřebitel někdy v budoucnu může získat hodnotný zájezd.
Vyhráli jste – ale pozvěte nás domů!
Jedním ze způsobů, kterým se snaží pořadatelé předváděcích akcí dostat do soukromí spotřebitelů (a k jejich penězům) a současně se vyhnout nepříjemnostem spojeným s kontrolou České obchodní inspekce, je „výhra s poradenstvím". Postup je následující:
Na začátku je telefonát, kdy volající zná pouze číslo majitele telefonu, takže neví, komu se dovolal. Přesto se volaný doví, že jeho telefonní číslo bylo vylosováno a on „vyhrál prémii". Aby však tuto „výhru" mohl dostat, musí uvést svoje jméno, adresu i kontakt, přizvat svého partnera, případně sehnat další pár lidí a spolu s nimi se zúčastnit prý hodinové „poradenské přednášky", kterou má uspořádat u sebe doma.
Nabídka spotřebitele k převzetí „prémie zdarma" v sídle firmy je odmítnuta s odůvodněním, že podmínkou získání prémie je právě poradenství, které proběhne u spotřebitele doma za přítomnosti dalších přizvaných účastníků. Pokud s „poradenstvím" spotřebitel souhlasí, měl by počítat ne s hodinou, ale nejméně se dvěma hodinami času a vymýváním mozku na téma „jak si udržet zdraví". A jaký bude výsledek? Slabší povahy podepíšou smlouvu na koupi zboží za několik desítek tisíc korun – buď v hotovosti, nebo na splátky. A za to dostanou „dárek"!
Riziko pro spotřebitele v tomto případě je, že taková prodejní akce nemusí být České obchodní inspekci hlášena. Spotřebitel sice má právo od smlouvy nebo smluv do 14 dnů odstoupit, ale může se stát, že zjistí, že nemá kde odstoupit, protože na adresách ve smlouvě uvedených společnost nesídlí a pro poštu je adresát neznámý nebo se odstěhoval.
Zveme vás na ochutnávku nových výrobků a výhodný nákup!
Novela zákona o ochraně spotřebitele ukládá společnostem pořádajícím předváděcí prodejní akce od ledna letošního roku nové informační povinnosti, a to jak vůči spotřebitelům, tak i vůči orgánu dozoru. Tyto povinnosti však nejsou prodávajícími dodržovány nebo jsou obcházeny. Inspektoři ČOI zjišťují, že společnosti ohlašovací povinnost o konaných akcích neplní, na pozvánkách neuvádějí, co budou prodávat, lákají účastníky na dárky fiktivních sponzorů. Slibují spotřebitelům výhodné nákupy, ochutnávky výrobků z nabídky nově otevíraných obchodů (samozřejmě bez vědomí jejich majitelů). Realita je však velmi tvrdá: Spotřebitele, kteří se nechají zlákat, nečekají žádné speciality, hody nebo výhodný nákup zboží za velkoobchodní ceny, ale klasické předvádění hrnců, lamp, masážních přístrojů a podobných výrobků za přemrštěné ceny. Srovnatelné výrobky lze za mnohem příznivější ceny a se zárukou solidního jednání koupit v kterémkoliv supermarketu.
Důvodem popsaného jednání zástupců těchto anonymních firem je, že nejsou řádně registrovány a podnikají bez oprávnění. Bohužel společností, které podle registrů podnikajících osob neexistují, a přesto působí na trhu a čile pořádají předváděcí akce, může být celá řada.
Jejich dealeři pod různými záminkami oslovují na ulicích větších měst zejména spotřebitele důchodového věku, snaží se získat jejich osobní údaje – jméno, adresu a telefonní číslo, a následně je telefonicky pozvou na anonymní předváděcí akci do sálu pronajatého v místní restauraci.
Jednání o pronájmu prostor k předváděcí akci s majitelem nebo provozovatelem zařízení je také anonymní - pronájem je sjednán telefonicky nebo e-mailem podepsaným např. nejčastějším příjmením Novák. E-mailová adresa i telefonní číslo jsou následně nefunkční, takže nelze zpětně zjistit nájemce. Podle výpovědí účastníků jsou na těchto akcích uzavírány obchodní smlouvy, na nichž chybí jméno a identifikace prodávajícího, případně nejsou smlouvy vypracovány vůbec, ale jsou požadovány platby. Kupujícím je přislíbeno, že jim bude kupní smlouva předána dodatečně, což se nestane.
Pokud spotřebitel na anonymní předváděcí akci podlehne nátlaku prodávajícího a uzavře koupi bez písemné smlouvy, nemá následně možnost od takové koupě odstoupit ani zakoupené zboží reklamovat. Nezná-li spotřebitel ani identitu prodávajícího, bude také v případě následného soudního sporu v nevýhodě, neboť i nesporné porušení zákona nebude komu prokázat a na kom vymáhat plnění.
Jsme zástupci ombudsmana a pomůžeme vám získat zpět peníze!
S velmi nebezpečnou praktikou se mohli spotřebitelé-senioři setkat v poslední době: Zástupci některých předváděcích firem mají informace o spotřebitelích, kteří již nějakou smlouvu na předváděcí akci uzavřeli. Vydávají za spotřebitelského ombudsmana nebo zástupce společnosti, která seniorům pomůže vymoci jejich spotřebitelská práva. Vyzývají seniory k dalšímu setkání pod příslibem, že jim z dotací Evropské unie vrátí přeplatky za předražené zboží. Na začátku je opět telefonát, kterým se snaží prodávající přimět seniora k návštěvě akce.
Česká obchodní inspekce spotřebitele před těmito „rádci" varuje – jedná se opět o způsob, jak z důvěřivých seniorů vylákat další peníze nebo je znovu zadlužit. Podmínkou „zpětného získání peněz za předražené zboží z předváděcích akcí" je totiž koupě karty v hodnotě až 25 tisíc korun, na kterou údajně spotřebitel někdy v budoucnu může získat hodnotný zájezd.
Podle poznatků ČOI však nikdo peníze zpět nedostal, protože žádný fond Evropské unie pro tyto účely neexistuje, spotřebitelé dostanou jen další přísliby výhod, za které je požadována platba předem. Cílem tohoto jednání je přimět spotřebitele, který v dobré víře očekává pomoc, pod záminkou této pomoci či slevy, k uzavření dalšího nevýhodného finančního závazku.
Související
Bezútěšný stav českých e-shopů. Ze 152 kontrolovaných porušila předpisy naprostá většina
Jsou ceny cukru v pořádku? ČOI provedla kontroly v obchodech
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Rodinný konflikt v Plzni skončil vraždou a pokusem o další. Případ není uzavřen
před 2 hodinami
ANO válcuje českou politiku i podle dalšího průzkumu. Sahá po vlastní většině
před 3 hodinami
Obrana proti balistickým střelám je extrémně obtížná. Rusko se snaží Západ zastrašit, říká Drmola
před 3 hodinami
Putin přiznal, že Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu. Válka se mění v globální konflikt, varoval
před 4 hodinami
Mír, ale za jakou cenu? Ukrajinci, kteří utekli ze země, promluvili
před 4 hodinami
Klimatická dohoda padla. Summit COP29 přinesl jen zklamání a hořkou pachuť
před 5 hodinami
Vadí vám Trump? Prodáme vám dům za dolar, vyzývá italská vesnice Američany
před 6 hodinami
Útok balistickou střelou na Ukrajině: Západ zpochybnil použití ICBM, internetem kolují nové záběry
před 6 hodinami
Svět řeší podivnou ruskou tiskovku. Neříkejte nic o útoku balistickou střelou, nařídil někdo Zacharovové
před 7 hodinami
Generální ředitel WHO skončil v nemocnici
před 7 hodinami
27 milionů obyvatel na místě, které je zabíjí. Jak se žije v nejznečištěnějším městě na světě?
před 8 hodinami
Rusko jedinou střelou zahodilo všechny snahy ze studené války. Západ nesmí polevit
před 8 hodinami
Rusko je ochotné jednat o míru na Ukrajině. Když se splní jeho požadavky
před 9 hodinami
Netanjahu podle OSN zdecimoval Pásmo Gazy. Absurdní, brání se zatykači
před 9 hodinami
EU se připravuje na obchodní válku. Podle ekonoma Kuchaře Trumpova cla pocítí hlavně Američané
před 9 hodinami
ICC vydal zatykače na Netanjahua a Gallanta
před 10 hodinami
Nástup Trumpa znervózňuje všechny. Kyjev i Moskva se snaží získat výhodu ve válce, než převezme úřad
před 10 hodinami
Rusko vypálením ICBM vyslalo signál, že má technologie a je ochotné je použít, řekl Kraus pro EZ
před 11 hodinami
Polsko je naším prioritním cílem, prohlásila Zacharovová
před 11 hodinami
Nové varování meteorologů. Sněhu bude až 15 centimetrů, zesílí i vítr
Na Moravě a ve Slezsku může napadnout ještě o pár centimetrů více, než se původně předpokládalo. Vyplývá to z nejnovějšího znění výstrahy, v němž Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) upřesnil její časovou a územní platnost. Meteorologové zároveň přidali varování před silným větrem.
Zdroj: Jan Hrabě