ČOI varuje: Šmejdi mají nové triky

Praha - Pořadatelé předváděcích akcí přišli po změně legislativy na začátku roku s novými triky. Nově se vydávají například za spotřebitelského ombudsmana nebo zástupce společnosti, která seniorům pomůže vymoci jejich spotřebitelská práva. Někdy se také schovávají za známé společnosti či pořádají "poradenské přednášky" u spotřebitelů doma.

Jedním ze způsobů, kterým se snaží pořadatelé předváděcích akcí dostat do soukromí spotřebitelů a současně se vyhnout kontrole ČOI, je "výhra s poradenstvím". Na začátku je telefonát z pořádající firmy. Aby "výhru" spotřebitel získal, musí uvést jméno, adresu i kontakt, přizvat svého partnera, případně sehnat další lidi a s nimi se zúčastnit hodinové "poradenské přednášky", kterou má uspořádat u sebe doma.

Riziko pro spotřebitele je podle inspekce v tom, že taková prodejní akce nemusí být ČOI hlášena. Spotřebitel také může zjistit, že není možné od smlouvy odstoupit, protože na adresách ve smlouvě uvedených společnost nesídlí a pro poštu je adresát neznámý.

Zástupci některých předváděcích firem se v poslední době také vydávají za spotřebitelského ombudsmana nebo zástupce společnosti, která seniorům pomůže vymoci jejich spotřebitelská práva. Telefonicky vyzývají seniory k dalšímu setkání pod příslibem, že jim z dotací Evropské unie vrátí přeplatky za předražené zboží. Podmínkou vrácení části peněz za předražené zboží je koupě karty v hodnotě až 25.000 korun, na kterou údajně spotřebitel někdy v budoucnu může získat hodnotný zájezd.

Vyhráli jste – ale pozvěte nás domů!

Jedním ze způsobů, kterým se snaží pořadatelé předváděcích akcí dostat do soukromí spotřebitelů (a k jejich penězům) a současně se vyhnout nepříjemnostem spojeným s kontrolou České obchodní inspekce, je „výhra s poradenstvím". Postup je následující:

Na začátku je telefonát, kdy volající zná pouze číslo majitele telefonu, takže neví, komu se dovolal. Přesto se volaný doví, že jeho telefonní číslo bylo vylosováno a on „vyhrál prémii". Aby však tuto „výhru" mohl dostat, musí uvést svoje jméno, adresu i kontakt, přizvat svého partnera, případně sehnat další pár lidí a spolu s nimi se zúčastnit prý hodinové „poradenské přednášky", kterou má uspořádat u sebe doma.

Nabídka spotřebitele k převzetí „prémie zdarma" v sídle firmy je odmítnuta s odůvodněním, že podmínkou získání prémie je právě poradenství, které proběhne u spotřebitele doma za přítomnosti dalších přizvaných účastníků. Pokud s „poradenstvím" spotřebitel souhlasí, měl by počítat ne s hodinou, ale nejméně se dvěma hodinami času a vymýváním mozku na téma „jak si udržet zdraví". A jaký bude výsledek? Slabší povahy podepíšou smlouvu na koupi zboží za několik desítek tisíc korun – buď v hotovosti, nebo na splátky. A za to dostanou „dárek"!

Riziko pro spotřebitele v tomto případě je, že taková prodejní akce nemusí být České obchodní inspekci hlášena. Spotřebitel sice má právo od smlouvy nebo smluv do 14 dnů odstoupit, ale může se stát, že zjistí, že nemá kde odstoupit, protože na adresách ve smlouvě uvedených společnost nesídlí a pro poštu je adresát neznámý nebo se odstěhoval.

Zveme vás na ochutnávku nových výrobků a výhodný nákup!

Novela zákona o ochraně spotřebitele ukládá společnostem pořádajícím předváděcí prodejní akce od ledna letošního roku nové informační povinnosti, a to jak vůči spotřebitelům, tak i vůči orgánu dozoru. Tyto povinnosti však nejsou prodávajícími dodržovány nebo jsou obcházeny. Inspektoři ČOI zjišťují, že společnosti ohlašovací povinnost o konaných akcích neplní, na pozvánkách neuvádějí, co budou prodávat, lákají účastníky na dárky fiktivních sponzorů. Slibují spotřebitelům výhodné nákupy, ochutnávky výrobků z nabídky nově otevíraných obchodů (samozřejmě bez vědomí jejich majitelů). Realita je však velmi tvrdá: Spotřebitele, kteří se nechají zlákat, nečekají žádné speciality, hody nebo výhodný nákup zboží za velkoobchodní ceny, ale klasické předvádění hrnců, lamp, masážních přístrojů a podobných výrobků za přemrštěné ceny. Srovnatelné výrobky lze za mnohem příznivější ceny a se zárukou solidního jednání koupit v kterémkoliv supermarketu.

Důvodem popsaného jednání zástupců těchto anonymních firem je, že nejsou řádně registrovány a podnikají bez oprávnění. Bohužel společností, které podle registrů podnikajících osob neexistují, a přesto působí na trhu a čile pořádají předváděcí akce, může být celá řada.

Jejich dealeři pod různými záminkami oslovují na ulicích větších měst zejména spotřebitele důchodového věku, snaží se získat jejich osobní údaje – jméno, adresu a telefonní číslo, a následně je telefonicky pozvou na anonymní předváděcí akci do sálu pronajatého v místní restauraci.

Jednání o pronájmu prostor k předváděcí akci s majitelem nebo provozovatelem zařízení je také anonymní - pronájem je sjednán telefonicky nebo e-mailem podepsaným např. nejčastějším příjmením Novák. E-mailová adresa i telefonní číslo jsou následně nefunkční, takže nelze zpětně zjistit nájemce. Podle výpovědí účastníků jsou na těchto akcích uzavírány obchodní smlouvy, na nichž chybí jméno a identifikace prodávajícího, případně nejsou smlouvy vypracovány vůbec, ale jsou požadovány platby. Kupujícím je přislíbeno, že jim bude kupní smlouva předána dodatečně, což se nestane.

Pokud spotřebitel na anonymní předváděcí akci podlehne nátlaku prodávajícího a uzavře koupi bez písemné smlouvy, nemá následně možnost od takové koupě odstoupit ani zakoupené zboží reklamovat. Nezná-li spotřebitel ani identitu prodávajícího, bude také v případě následného soudního sporu v nevýhodě, neboť i nesporné porušení zákona nebude komu prokázat a na kom vymáhat plnění.

Jsme zástupci ombudsmana a pomůžeme vám získat zpět peníze!

S velmi nebezpečnou praktikou se mohli spotřebitelé-senioři setkat v poslední době: Zástupci některých předváděcích firem mají informace o spotřebitelích, kteří již nějakou smlouvu na předváděcí akci uzavřeli. Vydávají za spotřebitelského ombudsmana nebo zástupce společnosti, která seniorům pomůže vymoci jejich spotřebitelská práva. Vyzývají seniory k dalšímu setkání pod příslibem, že jim z dotací Evropské unie vrátí přeplatky za předražené zboží. Na začátku je opět telefonát, kterým se snaží prodávající přimět seniora k návštěvě akce.

Česká obchodní inspekce spotřebitele před těmito „rádci" varuje – jedná se opět o způsob, jak z důvěřivých seniorů vylákat další peníze nebo je znovu zadlužit. Podmínkou „zpětného získání peněz za předražené zboží z předváděcích akcí" je totiž koupě karty v hodnotě až 25 tisíc korun, na kterou údajně spotřebitel někdy v budoucnu může získat hodnotný zájezd.

Podle poznatků ČOI však nikdo peníze zpět nedostal, protože žádný fond Evropské unie pro tyto účely neexistuje, spotřebitelé dostanou jen další přísliby výhod, za které je požadována platba předem. Cílem tohoto jednání je přimět spotřebitele, který v dobré víře očekává pomoc, pod záminkou této pomoci či slevy, k uzavření dalšího nevýhodného finančního závazku.

Související

Česká obchodní inspekce (ČOI)

Jsou ceny cukru v pořádku? ČOI provedla kontroly v obchodech

Kontrola České obchodní inspekce (ČOI) na základě podnětu ministra zemědělství Zdeňka Nekuly (KDU-ČSL) kvůli cenám cukru v maloobchodním řetězci zatím nenasvědčuje porušení zákona v dozorové kompetenci ČOI. Na dotaz ČTK to dnes uvedl mluvčí inspekce Jiří Fröhlich. Kontrola ještě nebyla ukončena. Inspekce uvedla, že případné klamavé obchodní praktiky týkající se potravin dozoruje Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI), kterou s podnětem seznámila.

Více souvisejících

čoi prodejci

Aktuálně se děje

před 29 minutami

Alexander De Croo

Moderátor po útoku na Fica vyzval k odstranění belgického premiéra

Belgický premiér Alexander De Croo podal ve čtvrtek stížnost na rozhlasového moderátora, který posluchače vyzýval k jeho "odstranění". Nejmenovaný moderátor, kterého vyšetřuje policie, se tak vyjádřil v souvislosti se středečním atentátem na slovenského premiéra Roberta Fica. 

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 3 hodinami

včera

včera

Požár lesa u Hřenska v Českém Švýcarsku Prohlédněte si galerii

Největší lesní požár v historii země se dostal k soudu. Muži hrozí 15 let

U ústeckého krajského soudu ve čtvrtek začalo projednávání případu největšího lesního požáru v historii země, k němuž došlo předloni v létě v Českém Švýcarsku. Obviněným je někdejší dobrovolný strážce rezervace, jemuž hrozí až 15 let odnětí svobody. Muž vinu opakovaně odmítl. 

včera

Petr Pavel na konferenci Naše bezpečnost není samozřejmost. (12.3.2024)

Podporujme Ukrajinu, ale hledejme i řešení konfliktu, zdůraznil Pavel

Petr Pavel trvá na pokračování vojenské i jiné podpory Ukrajiny, zároveň je podle něj třeba hledat řešení, které by vedlo ke konci války s Ruskem. Prezident tak dal do kontextu své vyjádření pro jednu ze zahraničních zpravodajských televizí. Jakékoliv budoucí mírové uspořádání nezbytně předpokládá souhlas Ukrajiny, dodala hlava státu.

včera

včera

Policie ČR

U policie definitivně skončil muž, který napadal lidi před pražským barem

Policie propustila muže, který v únoru v opilosti se svou kolegyní napadl několik osob před barem na pražském Smíchově. Zároveň informovala, že ženu zprostila výkonu služby. Dvojici obvinila Generální inspekce bezpečnostních sborů (GIBS). Policie už dříve označila jednání příslušníka za neakceptovatelné a neomluvitelné.

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Poslední rozloučení s Vlastimilem Harapesem. Národní divadlo prozradilo podrobnosti

Poslední rozloučení se zesnulým tanečníkem a hercem Vlastimilem Harapesem se uskuteční příští týden v pondělí, informovalo Národní divadlo na webových stránkách. Harapes zemřel po těžké nemoci ve středu, bylo mu 77 let.

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy