Pokud má současná vláda nějaké slabé místo, je to neuspokojivý stav výstavby dálnic. Premiér Andrej Babiš (ANO) a ředitelka jihočeské pobočky Ředitelství silnic a dálnic Vladimíra hrušková přesto naznačili, že staví silnice rychleji ne Rakušané. Ti to však odmítli. Podle serveru HlídacíPes.org je zcela jasné, že Rakušané jsou na tom s výstavbou dálnic mnohem lépe než Češi.
Babiš minulý týden ve čtvrtek v Netřebicích na Českokrumlovsku řekl, že dálnice D3 z Mezna k hranicím s Rakouskem by měla být hotová v roce 2024. Premiér řekl, že předpokládá, že nové volby v Rakousku vyhraje Sebastian Kurz. Bude na něj poté naléhat, aby Rakušané dostavili svou část dálnice co nejdřív, „abychom ten úsek Tábor - Linec měli v kuse v roce 2024.“
Podle ředitelky jihočeské pobočky Ředitelství silnic a dálnic, Vladimíry Hruškové, Rakušané svou část dálnice – od Rainbachu Nord k hranicím – zatím vůbec nepřipravují. „A když se podíváme, že průměrná doba přípravy na rakouské straně je 11 let a nepřipravuje se, tak to vypadá, že my tam budeme rychleji,“ řekla Hrušková.
Rakušané však takovou českou interpretaci odmítli. „Při plánování, respektive realizaci projektů nelze paušálně mluvit o jejich délce. Působí tam řada faktorů, které přípravu buď zkracují, nebo prodlužují, především ve zvláště chráněných oblastech,“ řekl serveru HlídacíPes.org Alexander Holzedl, mluvčí rakouské státní společnosti zaměřené na stavbu dálnic a rychlostní silnice ASFINAG.
Společnost též odmítá, že by byla nečinná v přípravě své části dálnice od Rainbachu Nord k hranicím. „Zejména v případě přeshraniční dopravy jsme v neustálém kontaktu a domlouváme se se sousedními zeměmi – a to i v tomto případě. Jsou vypracované analýzy variant i výběr trasy,“ uvedl Holzedl.
Dle něj termín dokončení posledního úseku závisí na tom, jak rychle bude pokračovat česká strana s výstavbou, a také na hustotě dopravy.
Hrušková serveru sdělila, že informaci o rakouské nepřípravně stavby dálnice z Rainbachu Nord k hranicím získala z z odborného časopisu Silnice-mosty 3/2018 o propojení české a rakouské dálniční sítě. V časopise mel být odkaz na rakouské ministerstvo dopravy, kde byl uveden pouze úsek Freistadt Nord- Rainbach Nord, zatímco úsek Rainbach Nord byl uveden pouze v mapové příloze mezi projekty se zahájením přípravy po roce 2023. HlídacíPes.org však poukazuje, že šlo o jeden případ, nikoli průměrnou dobu přípravy všech dálničních úseků v Rakousku
Podle serveru ze srovnání výstavby dálnic je zcela jasné, že Rakousko je na tom mnohem lépe než Česko. Rakušané dovedli svou dálnici do bezprostřední blízkosti hranic už v roce 2015, kdy začal fungovat dálniční obchvat Freistadtu, odkud dá po dálnici nepřetržitě dojet třeba až na jih Chorvatska. Na české straně dálnice začíná více než 40 kilometrů od hranic za Českými Budějovicemi, přičemž se nedá čekat, že se to v dohledné době změní.
Podobně v případě nekompletního dálničního spojení obou zemí – mezi Vídní a Brnem – jsou na tom lépe Rakušané. Jejich dálnice A5 dnes končí zhruba devět kilometrů od hranic. Naopak na české straně chybí 23 kilometrů od Pohořelic k hranici. Navíc Rakušané chystají co nejdříve otevřít obchvat, který jejich trasu zrychlí, zatímco české ministerstvo dopravy nepočítá s dokončením dálnice dříve než v roce 2030.
V celkovém srovnání má Česko menší dálniční síť (celková délka zhruba 1 270 kilometrů) než Rakousko (celková délka zhruba 2 200 kilometrů). HlídacíPes.org upozorňuje, že dálnice v Rakousku byly postaveny v mnohem komplikovanějším alpském terénu a jejich součástí je řada dlouhých tunelů či náročných mostních staveb.
Není to poprvé, kdy čeští představitelé vyčítali rakouské straně něco, čeho se Rakušané nedopustili. Prezident Miloš Zeman se musel v dubnu s ostudou omluvit bývalému starostovi Vídně, Michaelu Häuplovi, za to, že jej osočil z toho, že za jeho vlády radnice neposlala vídeňské českojazyčné Komenského škole ani šilink.
Související
Padl trest za přípravu útoku na koncert Taylor Swift ve Vídni. Mladík se přiznal
Eurovize odhalila dějiště příštího ročníku. Češi ho budou mít za rohem
Rakousko , Silnice , Dálnice , Andrej Babiš
Aktuálně se děje
před 26 minutami
Jak Zelenskyj šikovně ukázal Západu, jakým problémem je konání voleb ve válce
před 1 hodinou
Skvělá zpráva od policistů. Pohřešovaný dvanáctiletý chlapec se konečně našel
před 1 hodinou
Akt antisemitismu otřásl Austrálií. Pro násilí u nás není místo, řekl Albanese
před 2 hodinami
Maláčová definitivně skončila v čele SOCDEM. Novým předsedou je Nedvěd
před 3 hodinami
Babiš i Fiala odsoudili teroristický útok v australském Sydney
Aktualizováno před 4 hodinami
Útok na populární pláži v Sydney: Dva útočníci zastřelili několik lidí
před 4 hodinami
Babiš pod palbou. Rakušan ho přirovnal k Orbánovi, kritizoval i Hřib
před 6 hodinami
Trump slibuje odvetu po útoku v Sýrii. Zemřeli tři Američané
před 7 hodinami
Volby na Ukrajině by byly výzvou. Experti upozorňují na několik problémů
před 8 hodinami
Za tři dny se nenašel. Policie nasadila do pátrání po Markovi maximální síly
před 9 hodinami
Výhled počasí na příští víkend. Trend má pokračovat
včera
Plzeň prodloužila neporazitelnost. Sparta si zajistila pohár i na jaře, Olomouc vybouchla
Aktualizováno včera
Mnozí Ukrajinci jsou po dalším ruském útoku bez vody a elektřiny
včera
V neděli startuje nový jízdní řád. České dráhy nabídnou ještě více komfortních vlaků
včera
Kupka tepe Babiše, který nechce dát Ukrajincům už ani korunu
včera
Kmoníček má nahradit Pojara. Babiš oslovil i dalšího člověka
včera
Slavia hrála v Londýně sympaticky, kvalita soupeře ale byla jinde. Tottenham vyhrál 3:0
včera
Přes deset událostí. Na západě Čech se zase otřásá země
včera
Turek je stále kandidátem na ministra, tvrdí Motoristé
včera
Česko za Babiše nehodlá financovat Ukrajinu. Nebudeme tam dávat peníze, řekl
Česko podle nově jmenovaného premiéra Andreje Babiše (ANO) potřebuje peníze pro vlastní občany. Evropskou unii proto vyzývá k tomu, aby našla jiné způsoby financování Ukrajiny, která přes tři roky čelí ruské agresi. Nebudeme tam dávat peníze, prohlásil Babiš doslova.
Zdroj: Jan Hrabě