Pokud má současná vláda nějaké slabé místo, je to neuspokojivý stav výstavby dálnic. Premiér Andrej Babiš (ANO) a ředitelka jihočeské pobočky Ředitelství silnic a dálnic Vladimíra hrušková přesto naznačili, že staví silnice rychleji ne Rakušané. Ti to však odmítli. Podle serveru HlídacíPes.org je zcela jasné, že Rakušané jsou na tom s výstavbou dálnic mnohem lépe než Češi.
Babiš minulý týden ve čtvrtek v Netřebicích na Českokrumlovsku řekl, že dálnice D3 z Mezna k hranicím s Rakouskem by měla být hotová v roce 2024. Premiér řekl, že předpokládá, že nové volby v Rakousku vyhraje Sebastian Kurz. Bude na něj poté naléhat, aby Rakušané dostavili svou část dálnice co nejdřív, „abychom ten úsek Tábor - Linec měli v kuse v roce 2024.“
Podle ředitelky jihočeské pobočky Ředitelství silnic a dálnic, Vladimíry Hruškové, Rakušané svou část dálnice – od Rainbachu Nord k hranicím – zatím vůbec nepřipravují. „A když se podíváme, že průměrná doba přípravy na rakouské straně je 11 let a nepřipravuje se, tak to vypadá, že my tam budeme rychleji,“ řekla Hrušková.
Rakušané však takovou českou interpretaci odmítli. „Při plánování, respektive realizaci projektů nelze paušálně mluvit o jejich délce. Působí tam řada faktorů, které přípravu buď zkracují, nebo prodlužují, především ve zvláště chráněných oblastech,“ řekl serveru HlídacíPes.org Alexander Holzedl, mluvčí rakouské státní společnosti zaměřené na stavbu dálnic a rychlostní silnice ASFINAG.
Společnost též odmítá, že by byla nečinná v přípravě své části dálnice od Rainbachu Nord k hranicím. „Zejména v případě přeshraniční dopravy jsme v neustálém kontaktu a domlouváme se se sousedními zeměmi – a to i v tomto případě. Jsou vypracované analýzy variant i výběr trasy,“ uvedl Holzedl.
Dle něj termín dokončení posledního úseku závisí na tom, jak rychle bude pokračovat česká strana s výstavbou, a také na hustotě dopravy.
Hrušková serveru sdělila, že informaci o rakouské nepřípravně stavby dálnice z Rainbachu Nord k hranicím získala z z odborného časopisu Silnice-mosty 3/2018 o propojení české a rakouské dálniční sítě. V časopise mel být odkaz na rakouské ministerstvo dopravy, kde byl uveden pouze úsek Freistadt Nord- Rainbach Nord, zatímco úsek Rainbach Nord byl uveden pouze v mapové příloze mezi projekty se zahájením přípravy po roce 2023. HlídacíPes.org však poukazuje, že šlo o jeden případ, nikoli průměrnou dobu přípravy všech dálničních úseků v Rakousku
Podle serveru ze srovnání výstavby dálnic je zcela jasné, že Rakousko je na tom mnohem lépe než Česko. Rakušané dovedli svou dálnici do bezprostřední blízkosti hranic už v roce 2015, kdy začal fungovat dálniční obchvat Freistadtu, odkud dá po dálnici nepřetržitě dojet třeba až na jih Chorvatska. Na české straně dálnice začíná více než 40 kilometrů od hranic za Českými Budějovicemi, přičemž se nedá čekat, že se to v dohledné době změní.
Podobně v případě nekompletního dálničního spojení obou zemí – mezi Vídní a Brnem – jsou na tom lépe Rakušané. Jejich dálnice A5 dnes končí zhruba devět kilometrů od hranic. Naopak na české straně chybí 23 kilometrů od Pohořelic k hranici. Navíc Rakušané chystají co nejdříve otevřít obchvat, který jejich trasu zrychlí, zatímco české ministerstvo dopravy nepočítá s dokončením dálnice dříve než v roce 2030.
V celkovém srovnání má Česko menší dálniční síť (celková délka zhruba 1 270 kilometrů) než Rakousko (celková délka zhruba 2 200 kilometrů). HlídacíPes.org upozorňuje, že dálnice v Rakousku byly postaveny v mnohem komplikovanějším alpském terénu a jejich součástí je řada dlouhých tunelů či náročných mostních staveb.
Není to poprvé, kdy čeští představitelé vyčítali rakouské straně něco, čeho se Rakušané nedopustili. Prezident Miloš Zeman se musel v dubnu s ostudou omluvit bývalému starostovi Vídně, Michaelu Häuplovi, za to, že jej osočil z toho, že za jeho vlády radnice neposlala vídeňské českojazyčné Komenského škole ani šilink.
Související
Padl trest za přípravu útoku na koncert Taylor Swift ve Vídni. Mladík se přiznal
Eurovize odhalila dějiště příštího ročníku. Češi ho budou mít za rohem
Rakousko , Silnice , Dálnice , Andrej Babiš
Aktuálně se děje
před 22 minutami
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
před 1 hodinou
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
před 1 hodinou
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
před 2 hodinami
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
před 2 hodinami
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 3 hodinami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 4 hodinami
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
před 5 hodinami
Počasí o víkendu: V noci bude mrznout, přes den se citelně oteplí
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
včera
New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha
včera
Letadlo se Zelenským pronásledovaly záhadné vojenské drony
včera
Je naprostá iluze věřit, že by Rusko mohlo na Ukrajině prohrát, prohlásil belgický premiér
Aktualizováno včera
Na Hrad dorazil Zůna, Šebestyán a Macinka. Jmenování Turka ministrem není pravděpodobné, řekl Pavel
včera
Macron tajně varoval evropské lídry: Existuje šance, že USA zradí Ukrajinu a Evropu
včera
Amerikou hýbe očkovací kauza: Po vakcíně zemřelo 10 dětí, tvrdí úřady. Důkazy ale nikdo nemá
včera
Král Karel III. pronesl vzácné prohlášení k Ukrajině. Odsoudil Rusko
včera
Zemřel světově proslulý kostýmní výtvarník Theodor Pištěk
včera
Co si myslí Evropané? Bojí se války a Trumpa vnímají jako nepřítele
Téměř polovina Evropanů vnímá Donalda Trumpa jako "nepřítele Evropy". Zhruba stejný počet hodnotí riziko války s Ruskem jako vysoké a více než dvě třetiny se domnívají, že by se jejich země v případě takového konfliktu nedokázala bránit.
Zdroj: Libor Novák