Zbrojní průmysl v EU spoléhá na kovy vzácných zemin, které dováží z Číny. Údaje EU nyní ukazují, že důležitým kanálem pro dovoz těchto strategických kovů je ruská železnice. Rusko je centrem železniční nákladní trasy, která zásobuje západní zbrojovky stálými dodávkami kovů potřebných k výrobě mikročipů, elektroniky a munice pro moderní zbraně. Důležité kovy potřebné pro výrobu zbraní, které EU posílá na Ukrajinu, tak zřejmě putují po železničních kolejích nepřítele, upozornila agentura Bloomberg.
Většina kovů vzácných zemin se těží v Číně. Podle údajů EU se objem kovů vzácných zemin přepravených po železnici přes Rusko za prvních devět měsíců letošního roku zvýšil na 36.074 tun, což je více než dvojnásobek objemu přepraveného za celý rok 2021, uvedl Bloomberg. Hodnota obchodu se do září zvýšila o více než čtyři pětiny na 377 milionů eur (devět miliard Kč).
"Je ohromující, že navzdory všem sankcím tento dodavatelský řetězec stále funguje," řekl zakladatel společnosti Norge Mining Michael Wurmser. Norge Mining má v Norsku majetek, který zahrnuje velká ložiska vanadu a titanu, dvou kovů, které mají zásadní význam pro obranný průmysl a jejichž produkci v současnosti dominují Čína a Rusko.
Čína se na dodávkách kovů vzácných zemin používaných v Evropě podílí více než 90 procenty. Vzácné zeminy z Číny, jako lanthan, hojně využívají západní zbrojovky pro výrobu protipancéřových střel. Většinu evropské poptávky po wolframu, těžkém kovu, který se používá pro protitankové střely vyráběné společnostmi Thales Air Defence a Rheinmetall, pokrývá Čína. A válka na Ukrajině odhalila závislost EU na ruských železnicích a koridorech pro obchod s Čínou. Nejnovější údaje dokonce ukazují, že železniční tratě v Rusku zůstávají frekventovanou dopravní trasou a pro evropský průmysl jsou zásadní.
Přestože objemy přepravy po železnici představují jen asi tři až čtyři procenta celkového obchodu se zbožím mezi Čínou a EU a jsou jen zlomkem námořní přepravy, železniční zásilky mohou zkrátit dobu dodání o týdny. Nákladnímu vlaku z čínského Wu-chanu trvá cesta přes Rusko do německého Duisburgu 16 dní. Přeprava po moři z Asie do severní Evropy může trvat dvakrát tak dlouho. Alternativní železniční koridory pak mají kapacitní omezení, nejsou plně rozvinuté a nejsou schopné absorbovat ztráty severní trasy přes Rusko.
Existence nepřátelských stran s překrývajícími se dodavatelskými řetězci není zcela novým jevem, upozornil analytik Evropské rady pro zahraniční vztahy Rafael Loss. Japonsko v době druhé světové války využívalo americký kovový šrot pro své námořnictvo. V době studené války sloužily dodávky sovětských kovů k výrobě vojenského arzenálu namířeného na Moskvu.
I když hodnota zboží přepravovaného po železnici představuje pouze zlomek z celkových obchodních vztahů mezi EU a Čínou, Rusko by mohlo zvýšit ceny a problémem pro evropské dovozce by bylo, pokud by se Moskva rozhodla zabránit jízdě 15 vagonů denně, které obvykle jezdí na této trase. Starosti by EU mohlo způsobit hlavně narušení přístupu k čínským wolframovým dolům, které se na celosvětové produkci podílejí více než 83 procenty. Tento kov je důležitý pro celou řadu výrobků, od baterií po magnety a mikročipy. Poptávku po wolframu zvyšují výdaje na obranu v reakci na konflikt na Ukrajině.
23. června 2025 14:24
Opravu hrozí Rusku ekonomický kolaps? Nezhroutí se, zažilo i horší časy, varuje ekonom
Související

Starmer a Macron vyzvali k tvrdším sankcím na Rusko, Rubio jednal s Lavrovem

Trump splnil slib poté, co ho rozzuřil Putin. Na Ukrajinu opět proudí americké dodávky
válka na Ukrajině , Rusko , železnice , Vlaky
Aktuálně se děje
včera

Umělá inteligence sítě X chválila Hitlera. Musk přiznal problémy
včera

Slovinsko balancuje na ostří nože: Premiér Golob návrhem referenda o členství v NATO vyrazil dech
včera

Poprask v Nizozemsku: Každý jeden občan má v krvi chemikálie
včera

Tchaj-wan usiluje o omezení hospodářských vazeb na Čínu, úplné přerušení je však nereálné. Případná válka způsobí globální problémy s mikročipy
včera

Dalo se nedávným protestům v Los Angeles předejít? Podle expertů stačilo dodržet tři postupy
včera

Starmer a Macron vyzvali k tvrdším sankcím na Rusko, Rubio jednal s Lavrovem
včera

Nečekaný propad ANO. Babiš je v novém průzkumu pod 30 procenty
včera

Napětí na hranici Německa a Polska. Volný pohyb je minulostí, přinejmenším dočasně
včera

Politický darebák a lichvář. Trump z mezinárodního obchodu odstraňuje respekt, obětí budou i jeho voliči
včera

Důchody v roce 2026. Ministerstvo zveřejnilo první odhady růstu penzí
včera

Trump zahájil obchodní válku s Brazílií. Nejspíš hraje o osud Bolsonara
včera

Ministerstvo vnitra odhalilo útok hackerů. Citlivá data údajně neunikla
včera

Trump splnil slib poté, co ho rozzuřil Putin. Na Ukrajinu opět proudí americké dodávky
včera

Rusové se pokoušeli o další sabotáže v Česku. BIS je zastavila
včera

Rubio míří na klíčové jednání s Lavrovem. Trump stupňuje tlak na Putina i spojence v Asii
včera

Zdražování nafty má pokračovat. Ve světě panují obavy z jejího nedostatku
včera

Budoucnost ekonomických vztahů Moskvy se Západem. Ekonom si jeden scénář neumí představit
včera

Izrael oznámil pozemní operaci v Libanonu. Křehké příměří se rozpadá, hrozí další konflikt
včera

Exprezidenta Juna znovu zatkli. Jihokorejci se obávají, že by ničil důkazy
včera
Von der Leyenová čelí hlasování o nedůvěře. Nejspíš ho ustojí, ale za vysokou cenu
Evropská komise pod vedením Ursuly von der Leyenové bude ve čtvrtek čelit hlasování Evropského parlamentu o vyslovení nedůvěry. Tlak na šéfku výkonného orgánu Evropské unie se stupňuje, přičemž politická opozice proti ní roste napříč celým ideologickým spektrem – jak na úrovni Evropského parlamentu, tak i v rámci národních vlád, které se v posledních měsících posunuly znatelně doprava.
Zdroj: Jakub Jurek