Zbrojní průmysl v EU spoléhá na kovy vzácných zemin, které dováží z Číny. Údaje EU nyní ukazují, že důležitým kanálem pro dovoz těchto strategických kovů je ruská železnice. Rusko je centrem železniční nákladní trasy, která zásobuje západní zbrojovky stálými dodávkami kovů potřebných k výrobě mikročipů, elektroniky a munice pro moderní zbraně. Důležité kovy potřebné pro výrobu zbraní, které EU posílá na Ukrajinu, tak zřejmě putují po železničních kolejích nepřítele, upozornila agentura Bloomberg.
Většina kovů vzácných zemin se těží v Číně. Podle údajů EU se objem kovů vzácných zemin přepravených po železnici přes Rusko za prvních devět měsíců letošního roku zvýšil na 36.074 tun, což je více než dvojnásobek objemu přepraveného za celý rok 2021, uvedl Bloomberg. Hodnota obchodu se do září zvýšila o více než čtyři pětiny na 377 milionů eur (devět miliard Kč).
"Je ohromující, že navzdory všem sankcím tento dodavatelský řetězec stále funguje," řekl zakladatel společnosti Norge Mining Michael Wurmser. Norge Mining má v Norsku majetek, který zahrnuje velká ložiska vanadu a titanu, dvou kovů, které mají zásadní význam pro obranný průmysl a jejichž produkci v současnosti dominují Čína a Rusko.
Čína se na dodávkách kovů vzácných zemin používaných v Evropě podílí více než 90 procenty. Vzácné zeminy z Číny, jako lanthan, hojně využívají západní zbrojovky pro výrobu protipancéřových střel. Většinu evropské poptávky po wolframu, těžkém kovu, který se používá pro protitankové střely vyráběné společnostmi Thales Air Defence a Rheinmetall, pokrývá Čína. A válka na Ukrajině odhalila závislost EU na ruských železnicích a koridorech pro obchod s Čínou. Nejnovější údaje dokonce ukazují, že železniční tratě v Rusku zůstávají frekventovanou dopravní trasou a pro evropský průmysl jsou zásadní.
Přestože objemy přepravy po železnici představují jen asi tři až čtyři procenta celkového obchodu se zbožím mezi Čínou a EU a jsou jen zlomkem námořní přepravy, železniční zásilky mohou zkrátit dobu dodání o týdny. Nákladnímu vlaku z čínského Wu-chanu trvá cesta přes Rusko do německého Duisburgu 16 dní. Přeprava po moři z Asie do severní Evropy může trvat dvakrát tak dlouho. Alternativní železniční koridory pak mají kapacitní omezení, nejsou plně rozvinuté a nejsou schopné absorbovat ztráty severní trasy přes Rusko.
Existence nepřátelských stran s překrývajícími se dodavatelskými řetězci není zcela novým jevem, upozornil analytik Evropské rady pro zahraniční vztahy Rafael Loss. Japonsko v době druhé světové války využívalo americký kovový šrot pro své námořnictvo. V době studené války sloužily dodávky sovětských kovů k výrobě vojenského arzenálu namířeného na Moskvu.
I když hodnota zboží přepravovaného po železnici představuje pouze zlomek z celkových obchodních vztahů mezi EU a Čínou, Rusko by mohlo zvýšit ceny a problémem pro evropské dovozce by bylo, pokud by se Moskva rozhodla zabránit jízdě 15 vagonů denně, které obvykle jezdí na této trase. Starosti by EU mohlo způsobit hlavně narušení přístupu k čínským wolframovým dolům, které se na celosvětové produkci podílejí více než 83 procenty. Tento kov je důležitý pro celou řadu výrobků, od baterií po magnety a mikročipy. Poptávku po wolframu zvyšují výdaje na obranu v reakci na konflikt na Ukrajině.
Související
Rusko nesmí vyhrát. Budu jednat s Putinem, prohlásil Scholz
Ukrajině se nedaří, Evropa bez USA válku nevyřeší, prohlásil Orbán a zablokoval protiruské sankce
válka na Ukrajině , Rusko , železnice , Vlaky
Aktuálně se děje
před 59 minutami
Fico tvrdí, že mu Zelenskyj nabídl půlmiliardu eur za souhlas s Ukrajinou v NATO
před 1 hodinou
Z mírumilovného trhu se stalo místo hrůzného činu. Scholz promluvil v Magdeburgu
před 2 hodinami
Vymyslel si muže se zbraní a zaměstnal policii. Hrozí mu tři roky vězení
před 3 hodinami
Počasí do Vánoc. Meteorologové slibují až 40 centimetrů nového sněhu
před 4 hodinami
Volby by jasně vyhrálo hnutí ANO. Poslance by měli komunisté či Motoristé
před 6 hodinami
Česko si připomíná oběti tragédie na FF UK. Naší společností otřásla, říká Fiala
před 6 hodinami
Němci zjišťují pravdu o útočníkovi z Magdeburgu. Tíhl k AfD a kritizoval islám
před 7 hodinami
V Česku bezprostřední riziko nehrozí, říká Rakušan po útoku na trzích v Německu
před 9 hodinami
Zimní počasí je zpět. Do Česka se o víkendu vrátí sníh
Aktualizováno včera
Mimořádná zpráva Teroristický útok v Magdeburgu: Do davu lidí najelo auto, 2 mrtví a až 80 zraněných. Incident zachytila kamera
včera
Přesně osm let po berlínském masakru. Magdeburg je vyvrcholením dlouhodobých hrozeb v Německu
včera
Prezident Pavel telefonicky hovořil se Zelenským
včera
Deset zemí EU včetně Česka předložilo návrh nových sankcí proti Rusku
včera
Milník v boji se smrtící infekcí: WHO ohlásila konec epidemie marburského viru
včera
Rusko nesmí vyhrát. Budu jednat s Putinem, prohlásil Scholz
včera
USA zabily vůdce Islámského státu Abu Yusifa
včera
Írán se o rozšíření islámské revoluce do Sýrie nepokusí. Měl by vypracovat novou strategii, říká Bacik
včera
Pákistán vyvíjí rakety, kterými by mohl zasáhnout USA
včera
Proč nemá Ukrajina zajatce? Bývalý člen armády vysvětlil, proč nejde severokorejské vojáky vzít do zajetí
včera
Zemřela zpěvačka Helena Zeťová
Česko zasáhla jen pár dní před letošními Vánocemi nečekaná tragédie. Ve věku pouhých 44 let zemřela zpěvačka Helena Zeťová. Podle dostupných informací došlo k jejímu úmrtí za tragických okolností.
Zdroj: Jan Hrabě