Brno - Do Česka letos přišlo pět zahraničních firem, které jsou subdodavateli tuzemských automobilek. Investovaly 5,4 miliardy korun a vytvořily téměř 1400 pracovních míst. V roce 2016 to byly pouze dvě firmy a investice 1,5 miliardy korun.
Jsou zřejmé dva inovační trendy při příchodu nových firem. "Jeden je snaha o snižování hmotnosti vozidel a druhý trend jsou firmy zabývající se výrobou plastových interiérových dílů," uvedl na konferenci o očekávaném vývoji automobilového průmyslu ředitel odboru řízení investičních projektů z agentury Czech Invest Pavel Chovanec.
Vnímá také příchod firem, které už nejsou vysloveně součástí automobilového průmyslu. "Jedná se o výrobce elektroniky, kteří se zabývají vývojem a výrobou dílů pro autonomní vozidla," řekl Chovanec. Naopak si rozmyslely investici dvě asijské firmy, které dělají baterie do elektromobilů, a šly do jiných okolních zemí.
Nové trendy v automobilovém průmyslu
Jedním z nich jsou alternativní pohony, už ne čistě elektromobilita. "Ta zažívala boom před čtyřmi pěti lety, ale pak opadl a až aféra s dieslovými motory znovu zažehla diskusi o alternativních pohonech," řekl Jan Linhart ze společnosti KPMG, která dělá každoročně anketu mezi manažery světových automobilek.
Zájem o alternativní pohony podle výzkumu ovlivní především regulace, které postupně znemožňují některým autům vjezd do historických center měst, více se zdaňují konvenční pohony a omezuje se množství povolených emisí.
Automobilky se také musí do budoucna více soustředit na takzvanou konektivitu, tedy připojení auta na mobil uživatele, internet atd. "Tři čtvrtiny respondentů míní, že jedno připojené auto bude generovat desetkrát větší výnos než auto nepřipojené," uvedl Linhart.
Dalším trendem, kterému se automobilky musí v budoucnu věnovat, je nižší touha auto vlastnit, ale pouze jej využívat. "U mladé generace je zřetelné, že auto už pro ni není statusová záležitost. Chce ho používat, ale nevlastnit a nestarat se o něj," řekl Linhart.
Související
Ferdinand Porsche se narodil před 150 lety. Život automobilové legendy má temnou stránku
Trump hodlá ulevit automobilkám. Nebudou muset platit některá cla
automobilový průmysl , elektromobily , firmy , Ekonomika , Česká republika
Aktuálně se děje
včera
Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen
včera
Papír s informací o růstu důchodů už nepřijde každému, upozornil úřad
včera
V USA padl první trest v případu smrti herce Matthewa Perryho
včera
Nedorozumění vedlo k policejnímu zásahu ve škole v Praze
Aktualizováno včera
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
včera
Německo schválilo dobrovolnou vojenskou službu. Čekají se protesty mladých
včera
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
včera
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
včera
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
včera
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
včera
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
včera
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
včera
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
včera
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
včera
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
včera
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
včera
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
včera
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
včera
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
včera
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
Německý kancléř Friedrich Merz odcestuje v pátek večer do Bruselu, aby se pokusil přesvědčit belgické vedení k podpoře půjčky pro Ukrajinu ve výši 165 miliard eur. Tato reparační půjčka má být financována z peněžní hodnoty zmrazených ruských státních aktiv, které jsou uloženy na belgickém území. Merz zrušil své původní cestovní plány do Osla, aby se mohl zúčastnit klíčové večeře s belgickým premiérem Bartem De Weverem a předsedkyní Evropské komise Ursulou von der Leyenovou.
Zdroj: Libor Novák