Praha - Polovina manažerů se v období recese bojí o pověst svých firem, podle téměř tří čtvrtin manažerů za to mohou nespokojení zákazníci, jen 22 procent se obává nespokojenosti svých zaměstnanců. Vyplývá to z průzkumu PR agentury Weber Shandwick a poradenské firmy RSM Tacoma zveřejněného ve středu.
Během krize nebo recese je podle 48 procent manažerů výrazněji ohrožena reputace firem. Nejnebezpečnější zdroje poškození dobrého jména firmy jsou neetické chování manažerů, korupce a finanční problémy firmy. Nejmocnějším médiem šíření firemní pověsti je s velkým odstupem televize (61 %). V součtu je však vliv sociálních sítí a klasických online médií ještě silnější (72 %).
Průzkumu se zúčastnilo 126 vrcholových a seniorních manažerů českých firem. Shodli se zejména na tom, že pověst firmy a její komerční úspěch jsou spojené nádoby. Na otázky o souvislosti mezi firemní reputací, hodnotou firmy či jejím nahlížením bankami při financování projektů totiž odpověděli maximálně konzistentně.
"Otázka firemní reputace je stejně důležitá pro PR a marketing, jako pro finanční ředitele nebo CEO. Dostupnost úvěrů a podmínky financování jdou totiž podle drtivých 82 procent dotázaných ruku v ruce s dobrým jménem firmy," poznamenal Vítězslav Horák, ředitel Weber Shandwick v Praze.
Programy společenské odpovědnosti a firemní filantropie se podle dotázaných odrážejí na dobrém jméně firmy jen minimálně (8,1 %). Jako důvod je možné uvést jistou "strojenost" CSR programů mnoha firem. Z odpovědí manažerů je totiž zřejmé, že odpovědné podnikání je otázkou firemní etiky, přístupu k zákazníkům a integrace firem do svého prostředí. Daleko méně se jedná o vracení části finančních zisků zpět do společnosti.
V době ekonomického poklesu se manažeři obzvlášť obávají nespokojených zákazníků (74,8 %). Hrozí jejich nižší loajalita a vyvíjejí tlak na cenu. Už méně se obávají svých obchodních partnerů (34 %) a vlastních zaměstnanců (22 %). Podle vyjádření respondentů je však velkou hrozbou i agrese ze strany konkurence. Respondenti se obávají pomluv a křivých obvinění, zejména pokud ekonomický pokles v daném odvětví vyvolává extrémní konkurenční tlak až paniku. Příkladem může být stavebnictví v letech 2009 až 2010 a případy insolvenční šikany v něm.
"Úspěch firmy se skládá z mozaiky mnoha ukazatelů. Dobré jméno je jedním z těch důležitých. Z výsledků jasně vyplývá stále silnější potřeba proklientské orientace. Na konci takového systému je logicky spokojený, loajální zákazník a zaměstnanec hrdý na příslušnost ke své firmě. Lidé mají rádi pocit, že náležejí k něčemu, co je přesahuje. Právě zaměstnanci výrazně ovlivňují tvorbu reputace u zákazníků. Pokud ve vlastních lidech vzbudíme tento pocit hrdosti, pozvedne to jejich morálku a vzroste jejich závazek vůči odvedené práci pro zákazníka. Tyto principy jsou platné o to více právě v době recese," poznamenala Monika Marečková, Managing Partner poradenské společnosti RSM Tacoma.
V krizových letech 2009 a 2010 řešilo případy poškození pověsti bezmála 35 procent firem. Přesto pouze 18,9 procenta dotázaných považuje za pravděpodobné, že jejich organizace budou během roku 2012 konfrontovány s útokem na dobré jméno. Tuto možnost si nepřipouští až 73,8 procenta manažerů.
Nejčastější sebeobranou proti poškození dobrého jména je vyvážení negativní publicity pozitivními zprávami. Plných 69,3 procenta respondentů uvádí, že komunikační incident by měl v médiích vysvětlovat představitel firmy – ideálně její generální ředitel. Doporučují však zejména prověření faktů a případnou rychlou nápravu stavu, který negativní ohlasy způsobil. Pouze devět procent manažerů uvedlo, že placený inzertní prostor je vhodná forma pro očištění firemní pověsti.
Faktory nejvíce ovlivňující firemní pověst Faktor Procentní podíl respondentů Kvalita produktů a služeb 83,9 % Kvalita zaměstnanců 44,4 % Finanční výsledky 33,9 % Kvalita managementu 29,8 % Zdroj: Weber Shandwick, RSM Tacoma
Související
Bubenik Partners: S krizí se nejlépe vyrovnávají digitální firmy, manažeři mění priority
Konec zlatých padáků? Vláda změnila limity příjmů pro zásady odměňování
Aktuálně se děje
před 39 minutami
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
před 59 minutami
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
před 1 hodinou
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
před 2 hodinami
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 2 hodinami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 3 hodinami
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
před 5 hodinami
Počasí o víkendu: V noci bude mrznout, přes den se citelně oteplí
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
včera
New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha
včera
Letadlo se Zelenským pronásledovaly záhadné vojenské drony
včera
Je naprostá iluze věřit, že by Rusko mohlo na Ukrajině prohrát, prohlásil belgický premiér
Aktualizováno včera
Na Hrad dorazil Zůna, Šebestyán a Macinka. Jmenování Turka ministrem není pravděpodobné, řekl Pavel
včera
Macron tajně varoval evropské lídry: Existuje šance, že USA zradí Ukrajinu a Evropu
včera
Amerikou hýbe očkovací kauza: Po vakcíně zemřelo 10 dětí, tvrdí úřady. Důkazy ale nikdo nemá
včera
Král Karel III. pronesl vzácné prohlášení k Ukrajině. Odsoudil Rusko
včera
Zemřel světově proslulý kostýmní výtvarník Theodor Pištěk
včera
Co si myslí Evropané? Bojí se války a Trumpa vnímají jako nepřítele
včera
Eurovize čelí nejtěžšímu rozhodnutí v historii: Rozhodne, zda vyhodí Izrael
Soutěž Eurovision Song Contest čelí v Ženevě klíčovému "přelomovému" zasedání, které rozhodne o její budoucnosti. Organizátoři a zúčastněné země budou ve čtvrtek diskutovat o tom, zda by Izraeli měla být povolena další účast v soutěži. Důvodem jsou protesty proti způsobu, jakým izraelská vláda vede válku v Gaze, a obvinění z nekalých praktik při hlasování.
Zdroj: Libor Novák