Těžební společnost OKD požádala stát, aby jí proplatil 1,2 miliardy korun, které vynaložila na útlum. Radiožurnálu to řekla předsedkyně představenstva OKD Vanda Staňková. Firma podle ní nechce propouštět ani snižovat platy. Ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) novinářům řekla, že k žádosti nemá potřebné informace. Chce shromáždit všechny podklady a jednat o tom s premiérem Andrejem Babišem (ANO). Ministr průmyslu Karel Havlíček (za ANO) uvedl, že jeho resort zahlazování následků těžby postupně plně převezme.
"V tuto chvíli je velmi brzo, nemám dostatek informací, abych k tomu dala autoritativní vyjádření. Určitě ho budu muset dát, protože jsme akcionáři. Pokud je to žádost o peníze, musím to dát na vládu, to ale bude až po schválení rozpočtu," řekla Schillerová po jednání s komunisty o jejich podpoře pro rozpočtový schodek ve výši 500 miliard korun.
Stát je majitelem OKD znovu od roku 2018, kdy ji převzal prostřednictvím své firmy Prisko. OKD v té době bylo v insolvenci, převedení dolů i se zaměstnanci na stát bylo součástí reorganizačního plánu. Staňková řekla, že se firma obrátila na ministerstvo financí, úřad vlády i Prisko.
"Požádali jsme je, aby společnost Prisko plnila ujednání ze smlouvy o koupi akcií OKD, naší firmy, která předpokládá, že společnost Prisko jako zástupce státu, což je náš společný akcionář, bude nést náklady na útlum. Ty jsme až do dnešního dne ve vzájemné shodě s Priskem platili my. Požádali jsme tak o proplacení 1,2 miliardy korun," řekla.
Uvedla, že firma společnost Prisko požádala o řešení situace dopisem 20. dubna a zaslala návrh řešení situace. "Žádost byla od daného dne již několikrát námi doplněna a urgována. Dle našich informací probíhá vyhodnocování této žádosti, jak naším akcionářem, společnosti Prisko, tak ministerstvem financí," uvedla Staňková.
Nejde podle ní o nedovolenou podporu státu, ale pouze o plnění v rámci nařízení a pravidel. "Věříme, že tato částka v součtu s řadou dalších opatření, která činíme jak uvnitř firmy, tak ve spolupráci s našimi s partnery, pomůže krýt naši potřebu tak, aby tato společnost byla zachráněna a dál plnila tak jako i teď všechny svoje závazky včetně mezd svých zaměstnanců," uvedla předsedkyně představenstva.
Havlíček dnes ČTK řekl, že ministerstvo průmyslu a obchodu nemá v OKD finanční oblast v přímé kompetenci, resort se podle něj zaměřuje na termíny útlumu uhlí, sanace a rekultivace. "Termín ukončení těžby bude vyplývat ze závěrů uhelné komise, které budou koncem roku. Současně počítáme, že si plně převezmeme zahlazování následků po těžbě," uvedl.
Těžební společnost OKD je jediným producentem černého uhlí v zemi. Uhlí těží na Karvinsku ve čtyřech dolech, jež se mají postupně utlumovat. Loni firma ukončila těžbu v Dole Lazy. Když stát doly přebíral, mluvilo se o ukončení těžby v posledním dole v roce 2023. Později premiér Babiš řekl, že by se černé uhlí mohlo na Karvinsku těžit až do roku 2030.
"Naším původním záměrem bylo pokračování těžby do roku 2025 s postupným útlumem jednotlivých těžebních lokalit. Dnešní situace OKD, nepředvídatelnost vývoje cen uhlí a celkový stav ekonomiky naší země ale může tuto dobu ovlivnit," uvedla Staňková. O termínu ukončení těžby v OKD se podle ní zatím nerozhodlo.
Radiožurnálu Staňková řekla, že firma je ve složité situaci i kvůli nízkým cenám uhlí, které spadly na několikaleté minimum. "Loni poklesly ceny o 24 procent a teď to bylo řádově o dalších víc než 20, ale je to i kvůli menšímu odběru ze strany zákazníků. V důsledku koronavirové krize nepotřebovali a momentálně pořád nepotřebují tolik našeho uhlí," řekla Staňková. Firma musela snížit produkci také kvůli bezpečnostním opatřením souvisejícím s pandemií koronaviru. V Dole Darkov, kde je ohnisko nákazy, se už několik týdnů netěží a dělají se tam jenom práce nezbytné pro zajištění bezpečného chodu dolu. V dolech pracuje zhruba 8400 lidí.
Související
130 let od jedné z největších důlních katastrof u nás. Co se stalo v Karviné roku 1894?
Při čtvrtečním otřesu v dole na Karvinsku se zranilo 16 lidí
OKD , Alena Schillerová , Karel Havlíček , Andrej Babiš , Ekonomika , Důl Darkov , Covid-19 (koronavirus SARS-CoV-2)
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Počasí na Štědrý den: Bílé Vánoce budou jen někde, vyplývá z předpovědi
včera
Karel III. o Vánocích neuvidí dva prince. Do Sandringhamu nepřijedou
včera
Schick pokračuje ve výtečné fazóně. Čtyřmi góly proti Freiburgu přeskočil Kollera
včera
Útočník z Magdeburgu míří do vazby. Bilance páteční tragédie se změnila
včera
Počasí se ochladilo a déšť se mění ve sníh. Meteorologové poskytli předpověď
včera
RECENZE: Americký muzikálový hit Čarodějka protíná Hollywood a TikTok
včera
Robert Fico je u Putina v Kremlu
včera
Ukrajinci zaútočili na Kazaň. Putin teď slibuje mnohem větší destrukci na Ukrajině
včera
Poslední šance si vyřídit všechno potřebné. Pošta sdělila, jak bude mít otevřeno
včera
Davidovou trápí vyhřezlá ploténka. Na operaci se však zatím nechystá
včera
Bramborový salát podle Magdaleny Dobromily Rettigové
včera
Prosincové projevy politiků: Pavel bude poslední v řadě. Promluví i Zeman
včera
Důchody dostanou lidé do Štědrého dne. Příští rok už to bude o Vánocích jinak
včera
Rok od střelby na FF UK: Oběti se spravedlnosti nedočkají, přestože viníka smrti 14 lidí známe
včera
Otevírací doba o Vánocích. Pořádky se nemění, zákon mluví jasně
včera
Rok od tragédie, která změnila život mnoha lidem. Česko si připomíná nejhorší masovou střelbu v historii
Aktualizováno včera
OBRAZEM: Česko si připomnělo oběti tragédie na FF UK. Naší společností otřásla, říká Fiala
21. prosince 2024 21:56
Kate a William dojali Brity vánoční pohlednicí. Zachycuje klíčový moment tohoto roku
21. prosince 2024 20:30
Česká hymna poprvé zazněla před 190 lety. V Tylově Fidlovačce
21. prosince 2024 19:33
Policii znepokojuje, co se děje na D1 před Brnem. Ukázala záběry nebezpečných nehod
Dálnice D1 spojující Prahu a Brno je nejvytíženější českou dálnicí, na které často nastávají dopravní komplikace. Viníky jsou mnohdy samotní řidiči jako aktéři zbytečných a nebezpečných nehod. Policie se proto rozhodla ukázat záběry z několika havárií a apelovat na řidiče, aby byli za volantem obezřetní.
Zdroj: Jan Hrabě