Berlín - Po úterním neštěstí Airbusu A320 společnosti Germanwings, filiálky Lufthansy, se dají očekávat tvrdé střety mezi zaměstnanci a vedením leteckého koncernu. Mnoho aerolinek se snaží srážet ceny, není to ale na úkor bezpečí?
Šéf odborového svazu pilotů Vereinigung Cockpit (VC) Jörg Handwerg sice v úterý ujistil, že odbory teď neuvažují o další vlně stávek u Lufthansy, ve skutečnosti se ale koncern po nejhorším leteckém neštěstí ve svých dějinách musí vypořádat s naléhavými bezpečnostními otázkami.
"Our way forward" (Naše cesta kupředu) je název programu šéfa Lufthansy Carstena Spohra, který je ve funkci zhruba rok. Plán předpokládá vedle případného zeštíhlení prémiového mateřského přepravce Lufthansa především rozšíření nízkonákladové nabídky nové divize Eurowings, jejíž podstatnou součástí se má stát společnost Germanwings.
Ke strategii Eurowings patří levnější palubní personál i omezení služeb na zemi, počínaje odbavením a konče čekáním na let. Existuje obava, že pokračování v takové cestě by nakonec mohlo být i na úkor bezpečnosti.
Na základě dosavadních informací o zkáze letu 4U9525 usuzuje letecký expert Gerald Wissel, že příčinou neštěstí byla s největší pravděpodobností technická závada.
Proti Spohrovu plánu však nelze uvést jako argument stáří letadla. Naopak šéf Lufthansy úsporná opatření vždy zdůvodňoval tím, že chce mít k dispozici dostatek kapitálu na pořízení nových letounů a vybavení. Koncern si do roku 2025 objednal 272 nových letounů za 38 miliard eur (přes bilion korun).
Bezpečnost a nízké ceny letenek přitom také nemusí být ve vzájemném rozporu. Irský nízkonákladový dopravce Ryanair neměl za téměř 30 let své existence žádné větší incidenty a žádný z jeho zhruba 750 milionů zákazníků nebyl vážněji zraněn, tvrdí šéf vysoce ziskové firmy Michael O'Leary. Flotila Ryanairu nedosahuje ani poloviny průměrného stáří flotily Lufthansy.
Pověst Lufthansy v této oblasti je podle leteckého experta Heinricha Grossbongardta dostatečně silná, aby krizi důvěry přestála podobně jako v minulosti například Air France.
23. června 2025 14:24
Opravu hrozí Rusku ekonomický kolaps? Nezhroutí se, zažilo i horší časy, varuje ekonom
Související

Dva roky od zřícení Germanwings: Lidé drželi minutu ticha, otec pilota zpochybnil vyšetřování

Pravda o zkáze letadla Germanwings? Můj syn je nevinný, mám důkazy, tvrdí otec pilota Germanwings Lubitze. A pozůstalí zuří
zřícení letu 4U9525 Germanwings (24.3.2015) , Lufthansa , Německo
Aktuálně se děje
před 12 minutami

Drama v obci u Prahy. Lev utekl a zaútočil, policisté zvíře zneškodnili
včera

Vážná nehoda na Zlínsku si vyžádala osm zraněných. Zasahoval vrtulník
Aktualizováno včera

Lipavský: Česko chce mír, ale bez vydírání Kyjeva. Ukrajina musí zůstat svobodná
včera

Norské městečko v centru zájmu. Může být klíčem k evropské nezávislosti na Číně
včera

Houbařská předpověď. Počasí v Česku jim přestane svědčit
včera

Zemřel bývalý ředitel IKEM Michal Stiborek
včera

Rusové už plánují druhé setkání s Trumpem. O místu mají jasno
včera

Pozor při cestě na letiště. Nastanou komplikace, uzavře se dálnice
včera

Silná a společná protivzdušná obrana nestačí. Evropské země musí investovat víc
včera

Řecko sužuje další nebezpečný požár. Jeden mrtvý, v akci jsou i čeští hasiči
včera

To nevymyslíš. Lupič zkoumal ukradený trezor před policejním prezidiem
včera

Počasí aktuálně: Meteorologové vydali nové výstrahy před vysokými teplotami
včera

Ukrajinu nedáme okupantům, vzkazuje Zelenskyj. Problém vidí v Rusku
včera

Ukrajina válku neprohrává. Rusko postupuje pomaleji než nacisté a za vyšší cenu, říká Midttun
včera

Vrcholí výluka metra na lince C. Vlaky obsluhují jen několik stanic
včera

Zemřel legendární astronaut Jim Lovell, velitel Apolla 13
včera

Donald Trump oznámil, kdy a kde se setká s Vladimirem Putinem
včera

Počasí: Tropické teploty vydrží i příští týden, naměříme až 35 stupňů
8. srpna 2025 21:10

"Zůstanu tady a zemřu tady." Palestinci promlouvají o plánu Izraele na obsazení Gazy
8. srpna 2025 19:42
Netanjahu po masivní kritice couvá: Izrael nemá v úmyslu Gazu okupovat
Po rozsáhlé kritice a vzrůstu napětí ve vztazích s klíčovými spojenci, zejména s Německem, izraelský premiér Benjamin Netanjahu zmírnil svou rétoriku ohledně budoucího uspořádání Pásma Gazy. Původně prohlásil, že Izrael převezme plnou kontrolu nad Pásmem Gazy, ale po schválení plánu na převzetí kontroly nad městem Gaza ze strany jeho bezpečnostního kabinetu svá slova upravil. Uvedl, že Izrael nemá v úmyslu Gazu okupovat, ale spíše ji „osvobodit od Hamásu“.
Zdroj: Libor Novák