Paříž - Se svou jasně oranžovou barvou a velkou sklenicí na nožce se spritz stal během několika let nejčastěji sdílenou fotografií na Instagramu, plodem vědomě řízené strategie italské firmy Campari, které se podařilo udělat z místní tradice světový hit. Píše o tom agentura AFP.
Jaký je recept na spritz? Sklenka do poloviny naplněná ledovou tříští, šest centilitrů vína značky Prosecco, čtyři centilitry aperolu nebo campari, to vše doplněno sodovkou a ozdobeno plátkem pomeranče.
Tradice tohoto nápoje sahá do 19. století, kdy severovýchod Itálie okupovalo Rakousko. Když víno nebylo dost dobré nebo když bylo horko, doplňovali ho vojáci perlivou vodou.
Když se v roce 1919 zrodil v Padově aperol, lehký alkohol na bázi hořkých pomerančů, hořce a rebarbory, nahradil víno a předek spritzu tak přišel na svět.
Téměř o sto let později, v roce 2003, když byl aperol mimo hranice severovýchodní Itálie téměř neznámý, milánská skupina Campari tento alkohol přikoupila, aniž si byla vědma jeho potenciálu.
"Když jsme ho koupili, prodávala tato značka několik milionů litrů ve třech městech na severovýchodě Itálie: v Benátkách, Padově a Trevisu, kde každý obyvatel v průměru vypil pět spritzů za den," říká Bob Kunze-Concewitz, majitel společnosti Campari, která vyrábí celou škálu alkoholických nápojů.
"Brzy jsme si uvědomili, jaké se nabízejí možnosti, a vybudovali jsme svou strategii," dodává. Skupina vždy vstoupí do jedné čtvrti některého města vybraného na základě jeho potenciálu, kde spolupracuje se dvěma či třemi bary a nabízí intenzivní kurzy pro barmany a degustace spritzu. Pozvolna se pak tato aktivita rozšíří na celou čtvrť a na celé město a region.
Skupina pak osloví supermarkety, dělá reklamu a zbavuje nápoj nálepky sezónnosti, například tím, že vstupuje do zimních středisek. Na samý vrcholek vynesly fotogenický koktejl sociální sítě a efekt módy.
Výsledek je úctyhodný: aperol, nyní nejvýznamnější značka skupiny (13 procent prodeje), zaznamenala loni růst o 19,5 procenta, a to o 27 procent ve Francii, o 40 procent ve Španělsku a o 51 procent ve Spojených státech. Stoprocentní nárůst byl na nových trzích, jako je Rusko, Mexiko a Brazílie. Jen za první pololetí letošního roku prodej vzrostl o 24,7 procenta.
Co na spritzu zákazníky tak přitahuje? "Podává se ve velkých sklenicích, je oranžový, barevný, perlí, je čerstvý," uvádí číšník z kavárny Moncoeur v Paříži, jejíž terasa je hojně navštěvovaná.
"Je ideální jako aperitiv, ale je to také módní záležitost," prohlašuje Michael Zenou, barman v podniku Sax v jihofrancouzském města Hyères.
Je také rentabilní: v Itálii stejně jako v Paříži se spritz většinou nabízí za stejnou cenu jako mojito, které je náročnější se svým rumem, čerstvými lístky máty a zeleným citronem. Další výhodou je rychlá příprava.
Podle Kunzeho-Concewitzeho nahrazuje spritz ze dvou třetin pivo a z jedné třetiny bílá vína, šampaňské či růžová vína.
Zatímco mojito zůstává podle barmanů královským koktejlem, ze stínu spritzu by mohly vystoupit další italské koktejly jako je Americano či Negroni. To však nemusí milánskou skupinu znepokojovat: campari je hlavní ingrediencí obou těchto nápojů.
24. října 2025 17:24
Jak si vede Evropa? Dolů ji táhne jediný stát, překvapivě jeden z těch největších
Související
Svět kvůli Trumpovi bojkotuje americké produkty. Jde to i v Česku? Poradíme, jak na to
Obchodní válka s USA se zhoršuje. Výrobci alkoholu spustili nevídaný lobbismus
Aktuálně se děje
před 32 minutami
Jak Zelenskyj šikovně ukázal Západu, jakým problémem je konání voleb ve válce
před 1 hodinou
Skvělá zpráva od policistů. Pohřešovaný dvanáctiletý chlapec se konečně našel
před 1 hodinou
Akt antisemitismu otřásl Austrálií. Pro násilí u nás není místo, řekl Albanese
před 2 hodinami
Maláčová definitivně skončila v čele SOCDEM. Novým předsedou je Nedvěd
před 3 hodinami
Babiš i Fiala odsoudili teroristický útok v australském Sydney
Aktualizováno před 4 hodinami
Útok na populární pláži v Sydney: Dva útočníci zastřelili několik lidí
před 4 hodinami
Babiš pod palbou. Rakušan ho přirovnal k Orbánovi, kritizoval i Hřib
před 6 hodinami
Trump slibuje odvetu po útoku v Sýrii. Zemřeli tři Američané
před 7 hodinami
Volby na Ukrajině by byly výzvou. Experti upozorňují na několik problémů
před 8 hodinami
Za tři dny se nenašel. Policie nasadila do pátrání po Markovi maximální síly
před 9 hodinami
Výhled počasí na příští víkend. Trend má pokračovat
včera
Plzeň prodloužila neporazitelnost. Sparta si zajistila pohár i na jaře, Olomouc vybouchla
Aktualizováno včera
Mnozí Ukrajinci jsou po dalším ruském útoku bez vody a elektřiny
včera
V neděli startuje nový jízdní řád. České dráhy nabídnou ještě více komfortních vlaků
včera
Kupka tepe Babiše, který nechce dát Ukrajincům už ani korunu
včera
Kmoníček má nahradit Pojara. Babiš oslovil i dalšího člověka
včera
Slavia hrála v Londýně sympaticky, kvalita soupeře ale byla jinde. Tottenham vyhrál 3:0
včera
Přes deset událostí. Na západě Čech se zase otřásá země
včera
Turek je stále kandidátem na ministra, tvrdí Motoristé
včera
Česko za Babiše nehodlá financovat Ukrajinu. Nebudeme tam dávat peníze, řekl
Česko podle nově jmenovaného premiéra Andreje Babiše (ANO) potřebuje peníze pro vlastní občany. Evropskou unii proto vyzývá k tomu, aby našla jiné způsoby financování Ukrajiny, která přes tři roky čelí ruské agresi. Nebudeme tam dávat peníze, prohlásil Babiš doslova.
Zdroj: Jan Hrabě