Paříž - Se svou jasně oranžovou barvou a velkou sklenicí na nožce se spritz stal během několika let nejčastěji sdílenou fotografií na Instagramu, plodem vědomě řízené strategie italské firmy Campari, které se podařilo udělat z místní tradice světový hit. Píše o tom agentura AFP.
Jaký je recept na spritz? Sklenka do poloviny naplněná ledovou tříští, šest centilitrů vína značky Prosecco, čtyři centilitry aperolu nebo campari, to vše doplněno sodovkou a ozdobeno plátkem pomeranče.
Tradice tohoto nápoje sahá do 19. století, kdy severovýchod Itálie okupovalo Rakousko. Když víno nebylo dost dobré nebo když bylo horko, doplňovali ho vojáci perlivou vodou.
Když se v roce 1919 zrodil v Padově aperol, lehký alkohol na bázi hořkých pomerančů, hořce a rebarbory, nahradil víno a předek spritzu tak přišel na svět.
Téměř o sto let později, v roce 2003, když byl aperol mimo hranice severovýchodní Itálie téměř neznámý, milánská skupina Campari tento alkohol přikoupila, aniž si byla vědma jeho potenciálu.
"Když jsme ho koupili, prodávala tato značka několik milionů litrů ve třech městech na severovýchodě Itálie: v Benátkách, Padově a Trevisu, kde každý obyvatel v průměru vypil pět spritzů za den," říká Bob Kunze-Concewitz, majitel společnosti Campari, která vyrábí celou škálu alkoholických nápojů.
"Brzy jsme si uvědomili, jaké se nabízejí možnosti, a vybudovali jsme svou strategii," dodává. Skupina vždy vstoupí do jedné čtvrti některého města vybraného na základě jeho potenciálu, kde spolupracuje se dvěma či třemi bary a nabízí intenzivní kurzy pro barmany a degustace spritzu. Pozvolna se pak tato aktivita rozšíří na celou čtvrť a na celé město a region.
Skupina pak osloví supermarkety, dělá reklamu a zbavuje nápoj nálepky sezónnosti, například tím, že vstupuje do zimních středisek. Na samý vrcholek vynesly fotogenický koktejl sociální sítě a efekt módy.
Výsledek je úctyhodný: aperol, nyní nejvýznamnější značka skupiny (13 procent prodeje), zaznamenala loni růst o 19,5 procenta, a to o 27 procent ve Francii, o 40 procent ve Španělsku a o 51 procent ve Spojených státech. Stoprocentní nárůst byl na nových trzích, jako je Rusko, Mexiko a Brazílie. Jen za první pololetí letošního roku prodej vzrostl o 24,7 procenta.
Co na spritzu zákazníky tak přitahuje? "Podává se ve velkých sklenicích, je oranžový, barevný, perlí, je čerstvý," uvádí číšník z kavárny Moncoeur v Paříži, jejíž terasa je hojně navštěvovaná.
"Je ideální jako aperitiv, ale je to také módní záležitost," prohlašuje Michael Zenou, barman v podniku Sax v jihofrancouzském města Hyères.
Je také rentabilní: v Itálii stejně jako v Paříži se spritz většinou nabízí za stejnou cenu jako mojito, které je náročnější se svým rumem, čerstvými lístky máty a zeleným citronem. Další výhodou je rychlá příprava.
Podle Kunzeho-Concewitzeho nahrazuje spritz ze dvou třetin pivo a z jedné třetiny bílá vína, šampaňské či růžová vína.
Zatímco mojito zůstává podle barmanů královským koktejlem, ze stínu spritzu by mohly vystoupit další italské koktejly jako je Americano či Negroni. To však nemusí milánskou skupinu znepokojovat: campari je hlavní ingrediencí obou těchto nápojů.
24. října 2025 17:24
Jak si vede Evropa? Dolů ji táhne jediný stát, překvapivě jeden z těch největších
Související
Svět kvůli Trumpovi bojkotuje americké produkty. Jde to i v Česku? Poradíme, jak na to
Obchodní válka s USA se zhoršuje. Výrobci alkoholu spustili nevídaný lobbismus
Aktuálně se děje
před 50 minutami
Pentagon: Čína v roce 2027 rozpoutá válku s Tchaj-wanem
před 2 hodinami
Izraelská policie zatkla palestinského muže. Převlékl se za Santa Clause
před 2 hodinami
Předvánoční úspěchy českých sportovců, které dávají naději směrem k Zimním olympijským hrám
před 2 hodinami
Ještě v neděli závodil, před Štědrým dnem ho našli v hotelu. Zemřel biatlonista Bakken
před 2 hodinami
Zůna ukázal SPD tvrdou realitu. Bohužel však skončil dříve, než vůbec začal
před 3 hodinami
Na Kilimandžáru se zřítil vrtulník s pěti lidmi na palubě. Mezi mrtvými jsou čeští turisté
před 4 hodinami
Papež vyzval Ukrajinu a Rusko, aby zasedly k jednomu stolu a začaly jednat
před 4 hodinami
Soud poslal MMA zápasníka Karlose Vémolu do vazby
před 5 hodinami
Turecko zadrželo stovku sympatizantů Islámského státu. Chystali teroristické útoky během novoročních oslav
před 7 hodinami
Islámský stát v tichosti opět sílí. Vytváří statisíce nových uprchlíků
před 8 hodinami
Úřady oznámily, že našly přes milion nových dokumentů v kauze Epsteina
před 9 hodinami
Evropa může čelit válce s Ruskem do několika let. Podle expertů na to není vůbec připravena
před 11 hodinami
Počasí bude mrazivé i po svátcích, o víkendu se přidá sněžení
včera
Brusel vrací úder. Tlaku USA ustoupit nehodlá
včera
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
včera
Napětí na Blízkém východě: Izrael stupňuje údery v Libanonu před klíčovým termínem
včera
Referendum o konci války, budoucnost Záporožské jaderné elektrárny. Co obsahuje 20bodový mírový plán?
včera
Jihomoravští záchranáři jsou na pokraji sil: Místo nehod řeší rýmu a teploty
včera
Ruské jednotky v noci vtrhly do ukrajinské vesnice. Odvlekly desítky lidí
včera
Transatlantická roztržka graduje: USA zakázaly vstup do země strůjcům evropské digitální regulace
Vztahy mezi Evropou a Spojenými státy zažívají prudké ochlazení. Francouzský prezident Emmanuel Macron a zástupci Evropské unie ostře odsoudili rozhodnutí Washingtonu uvalit zákaz udělování víz pěti vlivným evropským osobnostem. Jde o lidi, kteří stojí v čele boje za regulaci amerických technologických gigantů a potírání dezinformací. Evropská strana mluví o „zastrašování a nátlaku“, zatímco USA argumentují bojem proti „mimosoudní cenzuře“.
Zdroj: Libor Novák