Evropský regulátor učinil další krok, který přibližuje letadla Boeing 737 MAX k návratu do vzduchu. Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) dnes zveřejnila návrh směrnice o letové způsobilosti, která by měla umožnit, že tato letadla by po téměř dvou letech mohla v lednu získat povolení k obnovení letů.
Uvedla to agentura Reuters. Letadla byla v celém světě odstavena po dvou smrtelných nehodách.
Směrnice zahrnuje kroky nutné k opětovnému uvedení odstavených letadel do provozu, mezi které patří aktualizace softwaru. Právě ten se podílel na nehodách, při kterých v letech 2018 a 2019 přišlo o život celkem 346 lidí. Zveřejněním návrhu se otevírá 28denní období, ve kterém je možné se k němu vyjádřit. Letadla by pak podle EASA mohla získat povolení k obnovení letů v polovině ledna, po zhodnocení zpětné vazby od veřejnosti a odvětví letecké dopravy.
Jak dlouho bude trvat, než letadla 737 MAX v Evropě skutečně opět vzlétnou, bude záležet na více okolnostech. Nejprve bude potřeba uskutečnit výcvik pilotů, aktualizovat u letadel software a splnit i další nařízení od EASA.
Americký Federální úřad pro letectví (FAA) povolil obnovit provoz letadel Boeing 737 MAX minulý týden. Obnovení provozu je rovněž podmíněno úpravami letadel a novým školením pilotů. Evropská směrnice požaduje stejné změny jako ta od FAA, takže u letadel provozovaných americkými a evropskými přepravci nebudou softwarové ani technické rozdíly, upozornila agentura AP.
Boeing byl nucen přerušit provoz svých nejprodávanějších letadel 737 MAX v celém světě loni v březnu po nehodách v Indonésii a v Etiopii. Odstavení strojů je nejdelší takovou pauzou v dějinách komerčního letectví a náklady s tím spojené už Boeing přišly asi na 20 miliard dolarů (zhruba 442 miliard Kč).
Česká společnost Smartwings vlastní sedm letadel Boeing 737 MAX 8, dalších 21 strojů se chystala převzít ještě loni. Firma v závěru loňského roku vyčíslila ztráty kvůli nutnosti letadla 737 MAX odstavit na více než 1,5 miliardy korun.
Související
Boeing přiznal chybu. Úřady po hororovém incidentu uzemnily letouny 737 MAX 9
Nový problém Boeingu. Letouny 737 MAX 9 stahují i další aerolinky
Boeing 737 MAX , boeing , EU (Evropská unie) , letadla, letectví , Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA)
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Ukrajina dostane od Španělska rakety Patriot
včera
Počasí: Česko čeká poslední mrazivá noc. Pod nulou bude jen na západě
včera
Vinaři vyúčtovali ztráty. Mráz způsobil škody za více než dvě miliardy
včera
Policie večer evakuovala nádraží v Plzni. Někdo vyhrožoval bombou
Aktualizováno včera
Lipavský: Ruský imperialismus je největší hrozbou. Je v zájmu Evropy, aby se Ukrajina ubránila Rusku
včera
Biden poprvé prohlásil, že bude debatovat s Trumpem. Termíny už jsou známé
včera
Válek zmínil, jak české zdravotnictví těží z členství v EU
včera
Erdogan v květnu do Bílého domu nedorazí, potvrdili Turci
včera
Voráček pomalu zavírá dveře za svou hráčskou kariérou. Na 99 procent se na led nevrátí
včera
Rusové cílí na ukrajinskou železnici. Útoky si vyžádaly mrtvé i zraněné
včera
Na Mělnicku leželo bezvládné tělo u havarovaného auta. Případ řeší policie
včera
Kreml: Přístup Ukrajiny k raketám ATACMS válku nezmění
včera
Extrémní počasí spaluje Asii. Kvůli vedrům umírají desítky lidí
včera
Maďarsko převezme otěže EU. Szijjártó řekl, na co se během předsednictví zaměří
včera
Karel III. vzdoruje rakovině a nezapomíná na svou matku. Připomněl si ji v kostele
včera
Gazprom zažaloval v Rusku ČEZ, OMV a slovenský ZSE
včera
"Smrt režimu." Ruská žačka 10. třídy si má odpykat 3,5 roku vazby. Prokurátor požadoval pět let v trestanecké kolonii
včera
Černobyl po 38 letech od výbuchu není mrtvou zónou. Životu se v okolí daří
včera
Korupce na Ukrajině: Soud poslal do vazby jednoho z členů vlády
včera
Na Ještěd se vrátí lanovka. Město schválilo její novou podobu, bude delší
Na Ještěd bude v budoucnu opět jezdit lanovka. Liberecké zastupitelstvo ve čtvrtek schválilo záměr znovuobnovení lanové dráhy, která se před necelými třemi lety zřítila. Nová lanovka bude mít jednu kabinu na dvou lanech a prodlouženou trasu.
Zdroj: Jan Hrabě