Ve Švandově divadle excelují Hřebíčková s Onufrákovou

RECENZE – V podzemních prostorách Studia Švandova divadla od poloviny října uvádějí etudy pro dvě živelné herečky. Hra HŘEBÍČKOVÁ S ONUFRÁKOVOU LEHCE MEDITUJÍ ANEB DĚVKY OD ARBESA je založena na improvizaci a otevřeném přístupu k danému tématu.

V rámci Intimních rozhovorů, které mají podle uměleckého šéfa Švandova divadla Dodo Gombára otevřeně mluvit o společenských tématech a bezprostředně tak reagovat na dění okolo nás, ve Švandově divadle uvedli hru Hřebíčková s Onufrákovou lehce meditují aneb Děvky od Arbesa. Ve čtyřech příbězích, které jsou zasazeny do prostředí Smíchova, konkrétně Arbesova náměstí, si herečky pohrávají s tématem ženského přátelství a s tím, kdo bývá v jaké situaci a době označen za lehkou děvu.

První setkání hereček na jevišti se točí kolem divadelní kritiky, která mnohdy dává divadelním souborům dost zabrat. Herečky v roli divadelních kritiček, z nichž ani jedna coby herečka na pódiu nestála, ale zato všechny z divadelní branže hojně pranýřují, si tak s kritikou vyměnily pozice. S lahví rumu v ruce parodují kritičky a neberou si žádné servítky. Na obou herečkách je jasně vidět, jak si tuto část užívají, a totéž platilo i pro publikum. Na kritice se vyřádily nejen herečky, ale též kostymérka Lenka Odvárková, která je oděla do zastaralých kostýmků a na hlavu jim napařila děsivě vyhlížející paruky. Takovou roli by si zajisté rád zahrál nejeden herec.

Od divadelní kritiky a „nemožného" divadla se herečky přesouvají na lavičky na Arbesově náměstí. Zde se už představují jako dívky žijící na ulici, jejichž čeština není nikterak vytříbená, častují se výrazy, které člověk v poslední době poměrně často slýchá ve spojení s naším panem prezidentem, a jejich největším tématem je jejich pasák, jehož jedna z dívek bezmezně miluje a naivně sní o společné budoucnosti.

Skokem se přehoupnou o století zpět, kdy stačilo poodhalit kotník, aby bylo na dívku pohlíženo skrz prsty, natož když pak neprovdaná dívka otěhotněla. Tato část je však oproti dvěma předchozím příběhům dramatem, což diváka do jisté míry zaskočí. Do této chvíle se bavil vtípky, kterých ve hře není poskrovnu, co není vysloveno, to je zahráno mimikou. Teď se musí rozloučit s humorem, přestože ho nějakou dobu „vyhlíží", než čekání vzdá.

Zatímco první tři příběhy mají pevný text, poslední je založen čistě na improvizaci Zuzany Onufrákové a Petry Hřebíčkové, které zde představují samy sebe a to, jak může být vztah mezi herečkami falešný. Sledujeme humorný vývoj jejich vzájemného vztahu, který je více než přátelstvím ovlivněn touhou po velké kariéře, kvůli níž jsou ochotny tu druhou hodit přes palubu.

Přechody mezi jednotlivými postavami jsou navíc chvilkové, kdy herečky opustí jeviště a během okamžiku se vrátí zpět v jiném kostýmu, s jiným výrazem na tváři a připravené na jinou dobu. Mírným problémem je přechod mezi druhou a třetí částí pro diváky, neboť z parodie se musí přesunout do poněkud pochmurnější atmosféry.

V tomto představení se ukazuje, jak schopnými tyto dvě herečky jsou. Během hodiny a půl se potýkají se čtyřmi postavami tak odlišnými, že více by snad ani odlišné být nemohly. Každý příběh je totiž zasazen do jiné společnosti a doby, což se musí odrazit ve výrazu, podání i pohybu. Ve všech rolích je vidět plné nasazení obou hereček, které jsou sice rozdílné, ale zároveň je znát, že jsou naladěné na stejnou vlnu. Divák většinou tyto herečky vidí v seriózních rolích a je proto těžké uvěřit, že to jsou takové živly.

Je třeba ocenit i program k představení, kde jsou nejen jména všech členů divadelního týmu, který se na inscenaci podílí, ale i medailonky k postavám, které Hřebíčková s Onufrákovou v představení ztvárnily.

Hřebíčková s Onufrákovou lehce meditují aneb Děvky od Arbesa

Režie: Dodo Gombár

Dramaturgie: Lucie Kolouchová

Hudba: David Rotter

Scéna: Jan Polívka

Kostýmy: Lenka Odvárková

Produkce: Ilona Hájková

Hrají: Petra Hřebíčková a Zuzana Onufráková

Premiéra: 18. října 2014 ve Studiu Švandova divadla

Nejbližší reprízy: 24. listopadu, 5. a 28. prosince a 23. ledna.

Související

Švandovo divadlo na Smíchově a divadelní kavárna

Lupiči ze Švandova divadla dopadeni. Původně to vypadalo na dokonalý zločin, přiznala policie

Policisté zadrželi dva muže, které podezírají z toho, že koncem loňského roku přepadli ve Švandově divadle v Praze vrátného a odnesli si z budovy trezory s penězi a spotřební elektroniku za více než 100.000 korun. Dvojice ve věku 46 a 48 let podle zjištění kriminalistů dříve pracovala ve firmě, která v divadle zajišťovala servisní práce. Za loupež, poškození cizí věci a neoprávněné opatření, padělání a pozměnění platebního prostředku mužům hrozí v případě uznání viny až deset let vězení. ČTK to dnes sdělil policejní mluvčí Tomáš Hulan.

Více souvisejících

Švandovo divadlo na Smíchově Petra Hřebíčková Zuzana Onufraková (herečka)

Aktuálně se děje

před 22 minutami

před 23 minutami

před 58 minutami

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

Vladimir Putin

Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu

Nedávný útok na ukrajinské město Dnipro, při kterém Rusko použilo novou balistickou raketu, zintenzivňuje válku na Ukrajině a zároveň zvyšuje napětí mezi Moskvou a Západem. Prezident Vladimir Putin označil tento úder za odvetu na údajné použití zbraní dlouhého doletu Spojených států a Velké Británie Ukrajinou proti ruským cílům. Reakce ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského podtrhuje naléhavost mezinárodní reakce na další ruské kroky.

před 4 hodinami

Vladimír Putin na summitu Rusko Afrika 2023

BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí

Tento týden Kreml obvinil „kolektivní Západ“ z eskalace války na Ukrajině. Přesto téměř tři roky trvající konflikt jasně ukazují, že právě Vladimir Putin považuje eskalaci za klíčový nástroj pro dosažení svých cílů. Ať už jde o úplnou kontrolu nad Ukrajinou, nebo alespoň o uzavření míru na ruských podmínkách, eskalace zůstává ústřední strategií jeho vedení války. Uvedl to server BBC.

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

Čína, ilustrační fotografie

Ruský útok na Ukrajině už se nelíbí ani Číně

Čína reagovala na útok Ruska na ukrajinské město Dnipro balistickou raketou schopnou nést jaderné hlavice výzvou ke klidu a zdrženlivosti. Mluvčí čínského ministerstva zahraničí při pravidelné tiskové konferenci zdůraznil, že je třeba předejít eskalaci a najít politické řešení konfliktu.

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 7 hodinami

včera

včera

včera

Ruská armáda, ilustrační foto

Obrana proti balistickým střelám je extrémně obtížná. Rusko se snaží Západ zastrašit, říká Drmola

Rusko zřejmě vypálilo proti ukrajinskému Dnipru balistickou střelu. Bezpečnostní expert Jakub Drmola z brněnské Masarykovy univerzity upřesnil, že není úplně jisté, zda šlo o střelu mezikontinentální. Raketa středního doletu ale dokáže napáchat obrovské škody – vzhledem k návratové rychlosti hlavic je obrana proti nim extrémně náročná. Velkou roli navíc hraje fakt, že nikdo neví, co hlavice dané rakety nese.

včera

Putin přiznal, že Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu. Válka se mění v globální konflikt, varoval

Ruský prezident Vladimir Putin dnes ve svém projevu na státní televizi varoval, že konflikt na Ukrajině přerůstá v globální problém. Reagoval tak na nedávné ukrajinské útoky raketami dlouhého doletu dodanými Západem, které zasáhly území Ruska. 

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy