RECENZE – V podzemních prostorách Studia Švandova divadla od poloviny října uvádějí etudy pro dvě živelné herečky. Hra HŘEBÍČKOVÁ S ONUFRÁKOVOU LEHCE MEDITUJÍ ANEB DĚVKY OD ARBESA je založena na improvizaci a otevřeném přístupu k danému tématu.
V rámci Intimních rozhovorů, které mají podle uměleckého šéfa Švandova divadla Dodo Gombára otevřeně mluvit o společenských tématech a bezprostředně tak reagovat na dění okolo nás, ve Švandově divadle uvedli hru Hřebíčková s Onufrákovou lehce meditují aneb Děvky od Arbesa. Ve čtyřech příbězích, které jsou zasazeny do prostředí Smíchova, konkrétně Arbesova náměstí, si herečky pohrávají s tématem ženského přátelství a s tím, kdo bývá v jaké situaci a době označen za lehkou děvu.
První setkání hereček na jevišti se točí kolem divadelní kritiky, která mnohdy dává divadelním souborům dost zabrat. Herečky v roli divadelních kritiček, z nichž ani jedna coby herečka na pódiu nestála, ale zato všechny z divadelní branže hojně pranýřují, si tak s kritikou vyměnily pozice. S lahví rumu v ruce parodují kritičky a neberou si žádné servítky. Na obou herečkách je jasně vidět, jak si tuto část užívají, a totéž platilo i pro publikum. Na kritice se vyřádily nejen herečky, ale též kostymérka Lenka Odvárková, která je oděla do zastaralých kostýmků a na hlavu jim napařila děsivě vyhlížející paruky. Takovou roli by si zajisté rád zahrál nejeden herec.
Od divadelní kritiky a „nemožného" divadla se herečky přesouvají na lavičky na Arbesově náměstí. Zde se už představují jako dívky žijící na ulici, jejichž čeština není nikterak vytříbená, častují se výrazy, které člověk v poslední době poměrně často slýchá ve spojení s naším panem prezidentem, a jejich největším tématem je jejich pasák, jehož jedna z dívek bezmezně miluje a naivně sní o společné budoucnosti.
Skokem se přehoupnou o století zpět, kdy stačilo poodhalit kotník, aby bylo na dívku pohlíženo skrz prsty, natož když pak neprovdaná dívka otěhotněla. Tato část je však oproti dvěma předchozím příběhům dramatem, což diváka do jisté míry zaskočí. Do této chvíle se bavil vtípky, kterých ve hře není poskrovnu, co není vysloveno, to je zahráno mimikou. Teď se musí rozloučit s humorem, přestože ho nějakou dobu „vyhlíží", než čekání vzdá.
Zatímco první tři příběhy mají pevný text, poslední je založen čistě na improvizaci Zuzany Onufrákové a Petry Hřebíčkové, které zde představují samy sebe a to, jak může být vztah mezi herečkami falešný. Sledujeme humorný vývoj jejich vzájemného vztahu, který je více než přátelstvím ovlivněn touhou po velké kariéře, kvůli níž jsou ochotny tu druhou hodit přes palubu.
Přechody mezi jednotlivými postavami jsou navíc chvilkové, kdy herečky opustí jeviště a během okamžiku se vrátí zpět v jiném kostýmu, s jiným výrazem na tváři a připravené na jinou dobu. Mírným problémem je přechod mezi druhou a třetí částí pro diváky, neboť z parodie se musí přesunout do poněkud pochmurnější atmosféry.
V tomto představení se ukazuje, jak schopnými tyto dvě herečky jsou. Během hodiny a půl se potýkají se čtyřmi postavami tak odlišnými, že více by snad ani odlišné být nemohly. Každý příběh je totiž zasazen do jiné společnosti a doby, což se musí odrazit ve výrazu, podání i pohybu. Ve všech rolích je vidět plné nasazení obou hereček, které jsou sice rozdílné, ale zároveň je znát, že jsou naladěné na stejnou vlnu. Divák většinou tyto herečky vidí v seriózních rolích a je proto těžké uvěřit, že to jsou takové živly.
Je třeba ocenit i program k představení, kde jsou nejen jména všech členů divadelního týmu, který se na inscenaci podílí, ale i medailonky k postavám, které Hřebíčková s Onufrákovou v představení ztvárnily.
Hřebíčková s Onufrákovou lehce meditují aneb Děvky od Arbesa
Režie: Dodo Gombár
Dramaturgie: Lucie Kolouchová
Hudba: David Rotter
Scéna: Jan Polívka
Kostýmy: Lenka Odvárková
Produkce: Ilona Hájková
Hrají: Petra Hřebíčková a Zuzana Onufráková
Premiéra: 18. října 2014 ve Studiu Švandova divadla
Nejbližší reprízy: 24. listopadu, 5. a 28. prosince a 23. ledna.
Související
Lupiči ze Švandova divadla dopadeni. Původně to vypadalo na dokonalý zločin, přiznala policie
Pražská kavárna útočí. Jedni ji brání, druzí ji haní, vše u Švandů
Švandovo divadlo na Smíchově , Petra Hřebíčková , Zuzana Onufraková (herečka)
Aktuálně se děje
před 24 minutami
Islámský stát v tichosti opět sílí. Vytváří statisíce nových uprchlíků
před 1 hodinou
Úřady oznámily, že našly přes milion nových dokumentů v kauze Epsteina
před 2 hodinami
Evropa může čelit válce s Ruskem do několika let. Podle expertů na to není vůbec připravena
před 4 hodinami
Počasí bude mrazivé i po svátcích, o víkendu se přidá sněžení
včera
Brusel vrací úder. Tlaku USA ustoupit nehodlá
včera
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
včera
Napětí na Blízkém východě: Izrael stupňuje údery v Libanonu před klíčovým termínem
včera
Referendum o konci války, budoucnost Záporožské jaderné elektrárny. Co obsahuje 20bodový mírový plán?
včera
Jihomoravští záchranáři jsou na pokraji sil: Místo nehod řeší rýmu a teploty
včera
Ruské jednotky v noci vtrhly do ukrajinské vesnice. Odvlekly desítky lidí
včera
Transatlantická roztržka graduje: USA zakázaly vstup do země strůjcům evropské digitální regulace
včera
Spor USA s Venezuelou má nečekaného vítěze. Zatím z něj těží pouze Čína
včera
V Turecku se zřítilo letadlo s libyjským náčelníkem generálního štábu. Nehodu nepřežil
včera
Průlom v mírových jednáních? Ukrajina zvažuje vznik ekonomické zóny na východě
včera
Ukrajinské město dalo světu nejslavnější vánoční koledu. Rusové ho srovnali se zemí
včera
Návrat terorismu, válka ve Venezuelu nebo souboj o AI? Co lze čekávat od roku 2026
včera
Předpověď počasí na svátky: Budou letos bílé Vánoce?
23. prosince 2025 21:22
Zákaz tělesného trestání dětí, změny v rozvodech, konec střídavé péče. Co přináší novela občanského zákoníku?
23. prosince 2025 19:58
Fond je neodvolatelný, reaguje Babiš na problémy se střetem zájmů. Nic tím nevysvětlil
23. prosince 2025 19:41
Vánoční příměří je dnes už nereálný koncept. Lidé sice potřebují klid, válčení se ale radikálně změnilo
Vánoční příměří na západní frontě v roce 1914 patří k nejznámějším výjimkám moderního válečnictví. Na několik hodin tehdy ustoupily zbraně, propaganda i disciplína a prostor získal prostý lidský instinkt. O více než sto let později však podobná epizoda působí téměř nemyslitelně. Současné konflikty, včetně války na Ukrajině, jsou vedeny nepřetržitě, centralizovaně a v těsném propojení s politikou, médii a ideologií.
Zdroj: Jakub Jurek