RECENZE – Jak pohlížet na uměleckou kariéru za nedemokratického politického režimu? Jde oddělit umění, které mělo za takové situace zelenou, od politiky? Do jaké míry jsou pak takoví umělci nástrojem propagandy? Na těchto otázkách stojí inscenace Leni, kterou uvedli v pražském Divadle v Řeznické. V hlavní roli přímo září Vilma Cibulková.
Pohled na umělce, kteří svobodně tvořili, hráli či zpívali v době, kdy byl u moci jakýkoli nedemokratický režim, je velmi rozporuplný. Bylo jejich působení ještě přijatelné, nebo už se jednalo o poklonkování režimu a jeho propagaci pomocí umění? Pokud se propaganda v jejich díle neobjevila, nelze je přeci stavět vedle těch, kteří z principu odmítli a raději se kariéry vzdali, či těch, kterým bylo působení zakázáno. A lze se případně vymlouvat na dobu?
Německá režisérka Leni Riefenstahlová natočila několik snímků, které by bylo možné označit za propagandistické. V roce 1933 začala natáčet norimberskou trilogii, o kterou ji požádali Adolf Hitler a Josef Goebbels. Ti ji přesvědčili, že jim nejde o politickou reklamu, ale o umělecké dílo. První film nesl název Vítězství víry, ale během války se ztratil. V druhém díle Triumf vůle z roku 1934 zdokumentovala sjezd NSDAP. Poslední díl natočila o rok později Den svobody: Naše armáda. Jako režisérka byla velmi talentovaná a přišla s řadou inovativních postupů, jež se používají dodnes.
Na první pohled by se dala označit za umělce, který patřil mezi základní pilíře nacistické propagandy. Takové soudy o své osobě však Riefenstahlová odmítá s tím, že ona měla jen zájem točit a její filmy nikoho nepřesvědčovaly o správnosti nacistické filosofie a navíc o hrůzách holocaustu podle svých slov ani nevěděla. Ona chtěla točit jen krásné věci ne tak moc pro diváky, jako pro sebe.
Hra Valerie Schulczové a Romana Olekšáka Leni si pohrává s myšlenkou, jak by to vypadalo, kdyby Hitlerova dvorní režisérka Leni Riefenstahlová dostala pozvání do slavné The Tonight Show Johnnyho Carsona, který jako moderátor dovedl udeřit hřebíček na hlavičku a rychle reagovat na slova hostů. Publikum v Divadle v Řeznické, kde inscenaci Leni před měsícem nově uvedli, je tak nejen publikem divadelním, ale také publikem v talk show, s nímž Ondřej Kavan jako Johnny Carson velmi intenzivně komunikuje.
Příchod Leni, kterou brilantně hraje Vilma Cibulková, na scénu značí člověka, který měl vždy všechno pod kontrolou. Pod palbou dotěrných otázek však sebejistotu Leni postupně ztrácí, ale její argumentace je perfektně promyšlená. Na tomto místě je třeba ocenit tvůrce hry, kteří nevytvořili v obhajobě Riefenstahlové rozpor.
Divadelní soubor vtipně a pohotově zareagoval na současné politické dění v České republice, kdy červenou kartou lidé na ulici vyjádřili nesouhlas s chováním prezidenta Miloše Zemana. Na začátku představení Ondřej Kavan rozdal stejné červené karty i publiku s tím, že tak mohou vyjádřit nesouhlas s tím, co se bude na jevišti v talk show dít.
Stejně, jako je nejasná úloha Leni Riefenstahlové v nacismu, je nejasný i závěr hry. Těsně před koncem představení se skoro až přikloníte k názoru, že Leni je obětí, která je po konci druhé světové války pranýřovaná bezdůvodně. K tomuto názoru diváka posune i výstup Berthy, pro kterou je Hitler takřka spasitelem, a rozhodne se tak Leni hájit. Ta je však pomocí od důchodkyně zhnusena a jasně dává najevo, že s ní nesouhlasí. Myslíte si, že s tímto názorem i z divadla odejdete. Je až neuvěřitelné, jak se váš pohled může změnit v mžiku, který se na jevišti odehraje mezi koncem talk show a koncem samotného divadelního představení. Závěrečná scéna stojí za úvahu i v běžném životě při sledování dění na politickém poli.
Hra Leni nejen, že otevírá diskuzi nad tím, co lze považovat za nevinnou kariéru budovanou za doby nedemokratického režimu, a co je již součást propagandy, zároveň vyvstává otázka manipulace s divákem ze strany moderátorů talk show, kteří mají nad publikem moc a jejich otázky rozhodnou, jaký obrázek si divák o hostech pořadu vytvoří.
Inscenace v podání Divadla v Řeznické je vynikající a stojí za vidění. Co hře dodává šmrnc je v roli Hitlerovy režisérky Vilma Cibulková, která je jednoduše řečeno dokonalá. Tuto psychologicky složitou postavu, která střídá jednu náladu za druhou, hraje s nasazením a emoce Leni jsou vždy naprosto věrohodné.
LeniAutoři: Valeria Schulczová, Roman OlekšákPřeklad: Vilma CibulkováRežie a výprava: Viktor PolesnýDramaturgie: Yvetta SrbováAsistentka režie: Lenka FohlováFoto: Alena HrbkováGrafický design: Markéta Steinert
HrajíLeni Riefenstahlová: Vilma CibulkováBertha: Dana SyslováJohnny Carson: Ondřej KavanHorst Kettner: Daniel Krejčík
Premiéra proběhla v Divadle v Řeznické 23. listopadu 2014.
Nejbližší reprízy jsou na programu 7. a 15. prosince.
Související

Divadlo v Řeznické i přes nepříznivou finanční situaci uvede další českou premiéru

Existují lidé posedlí mocí… Divadlo v Řeznické chystá českou premiéru
Divadlo v Řeznické , Vilma Cibulková
Aktuálně se děje
Aktualizováno včera

Česko - Švédsko 2:5. Rozhodla první třetina, zlatá obhajoba nevyjde
včera

Pád cen pohonných hmot se zastavil. Teď zdraží, ekonom ale očekává další obrat
včera

Nová vlna podvodů na WhatsAppu zaměstnává policisty. Lidé přicházejí i o miliony
včera

Zemřel herec George Wendt, hvězda sitcomů
včera

Paradoxní květnové počasí. Meteorologové poukázali na zajímavou věc
včera

Zemřel Jiří Pernes, uznávaný historik s velkou vazbou na Brno
včera

Policie vyšetřuje smrt chlapce v Táboře. Reagovala na spekulace
včera

Světoví lídři čelí nové výzvě: Trumpova Oválná pracovna mění diplomacii v reality show
včera

Studenti mohou konečně k holiči? Thajsko mění zavedené pořádky, povoluje, co bylo dříve nemyslitelné
včera

Vědci zjistili, jak ryby bojují se změnami počasí. Doslova mění svá těla
včera

UNICEF bije na poplach: Tisíce dětí v Gaze skončilo v péči lékařů, hrozí hladomor
včera

Putin nechce ukončit válku, protože věří, že vítězí, řekl lídrům Trump. Zvažuje, že zapojí papeže
včera

Trumpova dohoda století za 2 biliony dolarů? Skutečnost je úplně jiná
včera

Švédové se ve čtvrtfinále proti Čechům vytasí s posilou s NHL Nylanderem
včera

Pokud vyhraje Nawrocki, bude to mít ruská propaganda v Polsku snazší, říká Klípa
včera

Afrika platí za změny počasí nejvyšší cenu. Za klimatickou krizi přitom vůbec nemůže
včera

Zázračný lék na hubnutí? Ozempic s sebou nese i vážná rizika
včera

Partneři, kteří se nedožili svatby. Zastřelení diplomaté se měli příští týden zasnoubit
včera

Francii dochází trpělivost. EU musí jednat, a to rychle. Místo toho vymýšlí další komplikace
včera
Proevropské a proamerické Polsko ukazuje EU, jak se vypořádat s Trumpem
Evropská unie se v nadcházejících letech bude muset znovu naučit jednat s prezidentem Donaldem Trumpem. Ten totiž po návratu do Bílého domu nejen hrozí novými cly, ale zároveň zpochybňuje základní principy NATO i samotné fungování mezinárodního řádu. V této složité situaci může mít EU užitečný vzor – Polsko, které se dlouhodobě pohybuje na pomezí loajality vůči USA a zároveň hlubokého zapojení do evropského integračního projektu.
Zdroj: Libor Novák