RECENZE – Jak pohlížet na uměleckou kariéru za nedemokratického politického režimu? Jde oddělit umění, které mělo za takové situace zelenou, od politiky? Do jaké míry jsou pak takoví umělci nástrojem propagandy? Na těchto otázkách stojí inscenace Leni, kterou uvedli v pražském Divadle v Řeznické. V hlavní roli přímo září Vilma Cibulková.
Pohled na umělce, kteří svobodně tvořili, hráli či zpívali v době, kdy byl u moci jakýkoli nedemokratický režim, je velmi rozporuplný. Bylo jejich působení ještě přijatelné, nebo už se jednalo o poklonkování režimu a jeho propagaci pomocí umění? Pokud se propaganda v jejich díle neobjevila, nelze je přeci stavět vedle těch, kteří z principu odmítli a raději se kariéry vzdali, či těch, kterým bylo působení zakázáno. A lze se případně vymlouvat na dobu?
Německá režisérka Leni Riefenstahlová natočila několik snímků, které by bylo možné označit za propagandistické. V roce 1933 začala natáčet norimberskou trilogii, o kterou ji požádali Adolf Hitler a Josef Goebbels. Ti ji přesvědčili, že jim nejde o politickou reklamu, ale o umělecké dílo. První film nesl název Vítězství víry, ale během války se ztratil. V druhém díle Triumf vůle z roku 1934 zdokumentovala sjezd NSDAP. Poslední díl natočila o rok později Den svobody: Naše armáda. Jako režisérka byla velmi talentovaná a přišla s řadou inovativních postupů, jež se používají dodnes.
Na první pohled by se dala označit za umělce, který patřil mezi základní pilíře nacistické propagandy. Takové soudy o své osobě však Riefenstahlová odmítá s tím, že ona měla jen zájem točit a její filmy nikoho nepřesvědčovaly o správnosti nacistické filosofie a navíc o hrůzách holocaustu podle svých slov ani nevěděla. Ona chtěla točit jen krásné věci ne tak moc pro diváky, jako pro sebe.
Hra Valerie Schulczové a Romana Olekšáka Leni si pohrává s myšlenkou, jak by to vypadalo, kdyby Hitlerova dvorní režisérka Leni Riefenstahlová dostala pozvání do slavné The Tonight Show Johnnyho Carsona, který jako moderátor dovedl udeřit hřebíček na hlavičku a rychle reagovat na slova hostů. Publikum v Divadle v Řeznické, kde inscenaci Leni před měsícem nově uvedli, je tak nejen publikem divadelním, ale také publikem v talk show, s nímž Ondřej Kavan jako Johnny Carson velmi intenzivně komunikuje.
Příchod Leni, kterou brilantně hraje Vilma Cibulková, na scénu značí člověka, který měl vždy všechno pod kontrolou. Pod palbou dotěrných otázek však sebejistotu Leni postupně ztrácí, ale její argumentace je perfektně promyšlená. Na tomto místě je třeba ocenit tvůrce hry, kteří nevytvořili v obhajobě Riefenstahlové rozpor.
Divadelní soubor vtipně a pohotově zareagoval na současné politické dění v České republice, kdy červenou kartou lidé na ulici vyjádřili nesouhlas s chováním prezidenta Miloše Zemana. Na začátku představení Ondřej Kavan rozdal stejné červené karty i publiku s tím, že tak mohou vyjádřit nesouhlas s tím, co se bude na jevišti v talk show dít.
Stejně, jako je nejasná úloha Leni Riefenstahlové v nacismu, je nejasný i závěr hry. Těsně před koncem představení se skoro až přikloníte k názoru, že Leni je obětí, která je po konci druhé světové války pranýřovaná bezdůvodně. K tomuto názoru diváka posune i výstup Berthy, pro kterou je Hitler takřka spasitelem, a rozhodne se tak Leni hájit. Ta je však pomocí od důchodkyně zhnusena a jasně dává najevo, že s ní nesouhlasí. Myslíte si, že s tímto názorem i z divadla odejdete. Je až neuvěřitelné, jak se váš pohled může změnit v mžiku, který se na jevišti odehraje mezi koncem talk show a koncem samotného divadelního představení. Závěrečná scéna stojí za úvahu i v běžném životě při sledování dění na politickém poli.
Hra Leni nejen, že otevírá diskuzi nad tím, co lze považovat za nevinnou kariéru budovanou za doby nedemokratického režimu, a co je již součást propagandy, zároveň vyvstává otázka manipulace s divákem ze strany moderátorů talk show, kteří mají nad publikem moc a jejich otázky rozhodnou, jaký obrázek si divák o hostech pořadu vytvoří.
Inscenace v podání Divadla v Řeznické je vynikající a stojí za vidění. Co hře dodává šmrnc je v roli Hitlerovy režisérky Vilma Cibulková, která je jednoduše řečeno dokonalá. Tuto psychologicky složitou postavu, která střídá jednu náladu za druhou, hraje s nasazením a emoce Leni jsou vždy naprosto věrohodné.
LeniAutoři: Valeria Schulczová, Roman OlekšákPřeklad: Vilma CibulkováRežie a výprava: Viktor PolesnýDramaturgie: Yvetta SrbováAsistentka režie: Lenka FohlováFoto: Alena HrbkováGrafický design: Markéta Steinert
HrajíLeni Riefenstahlová: Vilma CibulkováBertha: Dana SyslováJohnny Carson: Ondřej KavanHorst Kettner: Daniel Krejčík
Premiéra proběhla v Divadle v Řeznické 23. listopadu 2014.
Nejbližší reprízy jsou na programu 7. a 15. prosince.
Související

Divadlo v Řeznické i přes nepříznivou finanční situaci uvede další českou premiéru

Existují lidé posedlí mocí… Divadlo v Řeznické chystá českou premiéru
Divadlo v Řeznické , Vilma Cibulková
Aktuálně se děje
před 15 minutami

Pokud zaútočíte na Polsko, přijde devastující reakce, varuje NATO Putina
před 1 hodinou

Únik konverzace na Signalu: Které informace jsou nejcitlivější a neměly se dostat na veřejnost?
před 2 hodinami

Budeme bránit Polsko plnou silou, vzkázal Rutte do Kremlu
před 3 hodinami

Táhněte, obořila se vulgární lékařka na pacientku. Incident řeší i policie
před 3 hodinami

„Nejhorší premiér Babiš!“ Koalice SPOLU paroduje kampaň hnutí ANO a vrací úder webem a kolážemi
před 3 hodinami

Výbuch v Poličce se vyšetřuje. Policie prozradila, na co má podezření
před 4 hodinami

Atlantic zveřejnil celou konverzaci Trumpových poradců. Bílý dům se opět bouří
před 5 hodinami

Odborníků na armádu je stejně jako na fotbal, pustil se Pavel do kritiků. Poslanci pak raději schůzi uzavřeli
před 6 hodinami

Domácí zájem má přednost, přede vším. Francii došla trpělivost a vyhodila "jaderného lídra"
před 7 hodinami

Trump rozvrací světový řád. Evropa hledá cestu z krize
před 8 hodinami

Proč Rusko kývlo na příměří v Černém moři? Ukrajině nic nepřináší, profituje z něj Kreml
před 9 hodinami

"Můžu za to já." Ke skandálu v Bílém domě se přiznal významný Trumpův muž, nic ale nevysvětlil
před 9 hodinami

Fialova vláda selhává. Její neschopnost a neefektivita způsobí víc, než jen prohru ve volbách
před 10 hodinami

Inferno v Jižní Koreji: Největší požár v historii země pohltil tisíc let starý chrám, zřítil se hasicí vrtulník
před 11 hodinami

Carney na USA nenechal nit suchou. Trumpovu administrativu po úniku informací tvrdě zkritizoval
před 11 hodinami

Zásoby potravin na tři dny v každé domácnosti. EU dnes představí krizový scénář pro válku a katastrofy
před 12 hodinami

Dva dokumenty, dvě různé dohody. Co je vlastně výsledkem úterých rozhovorů?
před 13 hodinami

Počasí příští týden: Do Česka se mohou vrátit mrazy
včera

Čtvrtá trasa metra v nedohlednu. Antimonopolní úřad odvolal vítěze tendru
včera
Konverzace na Signalu je jen špičkou ledovce. Bezpečnostní problémy v USA sahají mnohem dál
Nedávné bezpečnostní pochybení v administrativě prezidenta Donalda Trumpa znovu otevřelo otázku role Národní bezpečnostní rady (NSC) v tvorbě americké zahraniční politiky, upozornil server National Interest.
Zdroj: Libor Novák