RECENZE – Jak pohlížet na uměleckou kariéru za nedemokratického politického režimu? Jde oddělit umění, které mělo za takové situace zelenou, od politiky? Do jaké míry jsou pak takoví umělci nástrojem propagandy? Na těchto otázkách stojí inscenace Leni, kterou uvedli v pražském Divadle v Řeznické. V hlavní roli přímo září Vilma Cibulková.
Pohled na umělce, kteří svobodně tvořili, hráli či zpívali v době, kdy byl u moci jakýkoli nedemokratický režim, je velmi rozporuplný. Bylo jejich působení ještě přijatelné, nebo už se jednalo o poklonkování režimu a jeho propagaci pomocí umění? Pokud se propaganda v jejich díle neobjevila, nelze je přeci stavět vedle těch, kteří z principu odmítli a raději se kariéry vzdali, či těch, kterým bylo působení zakázáno. A lze se případně vymlouvat na dobu?
Německá režisérka Leni Riefenstahlová natočila několik snímků, které by bylo možné označit za propagandistické. V roce 1933 začala natáčet norimberskou trilogii, o kterou ji požádali Adolf Hitler a Josef Goebbels. Ti ji přesvědčili, že jim nejde o politickou reklamu, ale o umělecké dílo. První film nesl název Vítězství víry, ale během války se ztratil. V druhém díle Triumf vůle z roku 1934 zdokumentovala sjezd NSDAP. Poslední díl natočila o rok později Den svobody: Naše armáda. Jako režisérka byla velmi talentovaná a přišla s řadou inovativních postupů, jež se používají dodnes.
Na první pohled by se dala označit za umělce, který patřil mezi základní pilíře nacistické propagandy. Takové soudy o své osobě však Riefenstahlová odmítá s tím, že ona měla jen zájem točit a její filmy nikoho nepřesvědčovaly o správnosti nacistické filosofie a navíc o hrůzách holocaustu podle svých slov ani nevěděla. Ona chtěla točit jen krásné věci ne tak moc pro diváky, jako pro sebe.
Hra Valerie Schulczové a Romana Olekšáka Leni si pohrává s myšlenkou, jak by to vypadalo, kdyby Hitlerova dvorní režisérka Leni Riefenstahlová dostala pozvání do slavné The Tonight Show Johnnyho Carsona, který jako moderátor dovedl udeřit hřebíček na hlavičku a rychle reagovat na slova hostů. Publikum v Divadle v Řeznické, kde inscenaci Leni před měsícem nově uvedli, je tak nejen publikem divadelním, ale také publikem v talk show, s nímž Ondřej Kavan jako Johnny Carson velmi intenzivně komunikuje.
Příchod Leni, kterou brilantně hraje Vilma Cibulková, na scénu značí člověka, který měl vždy všechno pod kontrolou. Pod palbou dotěrných otázek však sebejistotu Leni postupně ztrácí, ale její argumentace je perfektně promyšlená. Na tomto místě je třeba ocenit tvůrce hry, kteří nevytvořili v obhajobě Riefenstahlové rozpor.
Divadelní soubor vtipně a pohotově zareagoval na současné politické dění v České republice, kdy červenou kartou lidé na ulici vyjádřili nesouhlas s chováním prezidenta Miloše Zemana. Na začátku představení Ondřej Kavan rozdal stejné červené karty i publiku s tím, že tak mohou vyjádřit nesouhlas s tím, co se bude na jevišti v talk show dít.
Stejně, jako je nejasná úloha Leni Riefenstahlové v nacismu, je nejasný i závěr hry. Těsně před koncem představení se skoro až přikloníte k názoru, že Leni je obětí, která je po konci druhé světové války pranýřovaná bezdůvodně. K tomuto názoru diváka posune i výstup Berthy, pro kterou je Hitler takřka spasitelem, a rozhodne se tak Leni hájit. Ta je však pomocí od důchodkyně zhnusena a jasně dává najevo, že s ní nesouhlasí. Myslíte si, že s tímto názorem i z divadla odejdete. Je až neuvěřitelné, jak se váš pohled může změnit v mžiku, který se na jevišti odehraje mezi koncem talk show a koncem samotného divadelního představení. Závěrečná scéna stojí za úvahu i v běžném životě při sledování dění na politickém poli.
Hra Leni nejen, že otevírá diskuzi nad tím, co lze považovat za nevinnou kariéru budovanou za doby nedemokratického režimu, a co je již součást propagandy, zároveň vyvstává otázka manipulace s divákem ze strany moderátorů talk show, kteří mají nad publikem moc a jejich otázky rozhodnou, jaký obrázek si divák o hostech pořadu vytvoří.
Inscenace v podání Divadla v Řeznické je vynikající a stojí za vidění. Co hře dodává šmrnc je v roli Hitlerovy režisérky Vilma Cibulková, která je jednoduše řečeno dokonalá. Tuto psychologicky složitou postavu, která střídá jednu náladu za druhou, hraje s nasazením a emoce Leni jsou vždy naprosto věrohodné.
LeniAutoři: Valeria Schulczová, Roman OlekšákPřeklad: Vilma CibulkováRežie a výprava: Viktor PolesnýDramaturgie: Yvetta SrbováAsistentka režie: Lenka FohlováFoto: Alena HrbkováGrafický design: Markéta Steinert
HrajíLeni Riefenstahlová: Vilma CibulkováBertha: Dana SyslováJohnny Carson: Ondřej KavanHorst Kettner: Daniel Krejčík
Premiéra proběhla v Divadle v Řeznické 23. listopadu 2014.
Nejbližší reprízy jsou na programu 7. a 15. prosince.
Aktualizováno 5. října 2024 23:28
Vondráčková, Strejček i herci Divadla Na zábradlí. Předávaly se Ceny Thálie
Související
Divadlo v Řeznické i přes nepříznivou finanční situaci uvede další českou premiéru
Existují lidé posedlí mocí… Divadlo v Řeznické chystá českou premiéru
Divadlo v Řeznické , Vilma Cibulková
Aktuálně se děje
před 37 minutami
Ochraňují nás duše zemřelých příbuzných? Naši předci tomu věřili
před 1 hodinou
Netradiční policejní práce. Strážci zákona dnes začnou střílet divočáky na Liberecku
před 2 hodinami
Proruští socialisté označili volby za zmanipulované. Pak se ozvala Gruzie
před 2 hodinami
Trump nebo Harrisová? Výsledek voleb se nemusíme dozvědět několik dní
před 3 hodinami
Republikáni vs demokraté: Jaký je rozdíl mezi největšími politickými stranami v USA?
před 4 hodinami
Izraelská armáda zabila velitele Hizballáhu i organizátora útoků ze 7. října
před 4 hodinami
Historie plná zvratů a nečekaných momentů. Podívejte se na zajímavosti z amerických voleb
před 5 hodinami
Volební úředníci EXKLUZIVNĚ pro EZ popsali, jak se USA brání volebním podvodům
před 5 hodinami
Volby prezidenta USA 2024: Vše, co potřebujete vědět
před 6 hodinami
Španělsko se topí pod vodou. Video ukazuje, jak povodně zaplaví město za pár vteřin
před 7 hodinami
Česko se raduje z výsledků voleb v Moldavsku. Můžete se na nás spolehnout, vzkázal Sanduové Fiala
před 8 hodinami
Prezidentské volby v Moldavsku vyhrála Sanduová, čelila ruským pokusům zvrátit hlasování
před 8 hodinami
Trump zažaloval televizní stanici CBS
před 9 hodinami
WSJ: Írán podnikne mohutný a komplexní útok na Izrael
před 9 hodinami
V amerických volbách už hlasovalo přes 75 milionů lidí. Dříve, než vůbec začaly
před 10 hodinami
Jak funguje Electoral College a proč existuje? Vítěz prezidentských voleb v USA nemusí mít většinu hlasů
před 10 hodinami
Rozzuřený dav se vrhnul na krále Filipa. Proti obětem záplav zasáhla policie
před 10 hodinami
Trump lituje, že přiznal porážku. Neměl jsem odcházet z Bílého domu, prohlásil
před 12 hodinami
Počasí se příští víkend mírně oteplí, přesto bude chladné
včera
Max Verstappen deklasoval konkurenci v těžkých brazilských podmínkách
Náročné deštivé podmínky v São Paulu vytvořily dramatickou závodní podívanou. Max Verstappen zvítězil po fantastické jízdě z 17. pozice, když využil příležitostí, které mu počasí nabídlo. O další překvapení se postaral tým Alpine, který obsadil druhé a třetí místo.
Zdroj: Adam Skála