Hra o dvorní režisérce Adolfa Hitlera sklízí v Divadle v Řeznické úspěch. Vilma Cibulková jako LENI vyprodává představení

RECENZE – Jak pohlížet na uměleckou kariéru za nedemokratického politického režimu? Jde oddělit umění, které mělo za takové situace zelenou, od politiky? Do jaké míry jsou pak takoví umělci nástrojem propagandy? Na těchto otázkách stojí inscenace Leni, kterou uvedli v pražském Divadle v Řeznické. V hlavní roli přímo září Vilma Cibulková.

Pohled na umělce, kteří svobodně tvořili, hráli či zpívali v době, kdy byl u moci jakýkoli nedemokratický režim, je velmi rozporuplný. Bylo jejich působení ještě přijatelné, nebo už se jednalo o poklonkování režimu a jeho propagaci pomocí umění? Pokud se propaganda v jejich díle neobjevila, nelze je přeci stavět vedle těch, kteří z principu odmítli a raději se kariéry vzdali, či těch, kterým bylo působení zakázáno. A lze se případně vymlouvat na dobu?

Německá režisérka Leni Riefenstahlová natočila několik snímků, které by bylo možné označit za propagandistické. V roce 1933 začala natáčet norimberskou trilogii, o kterou ji požádali Adolf Hitler a Josef Goebbels. Ti ji přesvědčili, že jim nejde o politickou reklamu, ale o umělecké dílo. První film nesl název Vítězství víry, ale během války se ztratil. V druhém díle Triumf vůle z roku 1934 zdokumentovala sjezd NSDAP. Poslední díl natočila o rok později Den svobody: Naše armáda. Jako režisérka byla velmi talentovaná a přišla s řadou inovativních postupů, jež se používají dodnes.

Na první pohled by se dala označit za umělce, který patřil mezi základní pilíře nacistické propagandy. Takové soudy o své osobě však Riefenstahlová odmítá s tím, že ona měla jen zájem točit a její filmy nikoho nepřesvědčovaly o správnosti nacistické filosofie a navíc o hrůzách holocaustu podle svých slov ani nevěděla. Ona chtěla točit jen krásné věci ne tak moc pro diváky, jako pro sebe.

Hra Valerie Schulczové a Romana Olekšáka Leni si pohrává s myšlenkou, jak by to vypadalo, kdyby Hitlerova dvorní režisérka Leni Riefenstahlová dostala pozvání do slavné The Tonight Show Johnnyho Carsona, který jako moderátor dovedl udeřit hřebíček na hlavičku a rychle reagovat na slova hostů. Publikum v Divadle v Řeznické, kde inscenaci Leni před měsícem nově uvedli, je tak nejen publikem divadelním, ale také publikem v talk show, s nímž Ondřej Kavan jako Johnny Carson velmi intenzivně komunikuje.

Příchod Leni, kterou brilantně hraje Vilma Cibulková, na scénu značí člověka, který měl vždy všechno pod kontrolou. Pod palbou dotěrných otázek však sebejistotu Leni postupně ztrácí, ale její argumentace je perfektně promyšlená. Na tomto místě je třeba ocenit tvůrce hry, kteří nevytvořili v obhajobě Riefenstahlové rozpor. 

Divadelní soubor vtipně a pohotově zareagoval na současné politické dění v České republice, kdy červenou kartou lidé na ulici vyjádřili nesouhlas s chováním prezidenta Miloše Zemana. Na začátku představení Ondřej Kavan rozdal stejné červené karty i publiku s tím, že tak mohou vyjádřit nesouhlas s tím, co se bude na jevišti v talk show dít.

Stejně, jako je nejasná úloha Leni Riefenstahlové v nacismu, je nejasný i závěr hry. Těsně před koncem představení se skoro až přikloníte k názoru, že Leni je obětí, která je po konci druhé světové války pranýřovaná bezdůvodně. K tomuto názoru diváka posune i výstup Berthy, pro kterou je Hitler takřka spasitelem, a rozhodne se tak Leni hájit. Ta je však pomocí od důchodkyně zhnusena a jasně dává najevo, že s ní nesouhlasí. Myslíte si, že s tímto názorem i z divadla odejdete. Je až neuvěřitelné, jak se váš pohled může změnit v mžiku, který se na jevišti odehraje mezi koncem talk show a koncem samotného divadelního představení. Závěrečná scéna stojí za úvahu i v běžném životě při sledování dění na politickém poli.

Hra Leni nejen, že otevírá diskuzi nad tím, co lze považovat za nevinnou kariéru budovanou za doby nedemokratického režimu, a co je již součást propagandy, zároveň vyvstává otázka manipulace s divákem ze strany moderátorů talk show, kteří mají nad publikem moc a jejich otázky rozhodnou, jaký obrázek si divák o hostech pořadu vytvoří.

Inscenace v podání Divadla v Řeznické je vynikající a stojí za vidění. Co hře dodává šmrnc je v roli Hitlerovy režisérky Vilma Cibulková, která je jednoduše řečeno dokonalá. Tuto psychologicky složitou postavu, která střídá jednu náladu za druhou, hraje s nasazením a emoce Leni jsou vždy naprosto věrohodné.

LeniAutoři: Valeria Schulczová, Roman OlekšákPřeklad: Vilma CibulkováRežie a výprava: Viktor PolesnýDramaturgie: Yvetta SrbováAsistentka režie: Lenka FohlováFoto: Alena HrbkováGrafický design: Markéta Steinert

HrajíLeni Riefenstahlová: Vilma CibulkováBertha: Dana SyslováJohnny Carson: Ondřej KavanHorst Kettner: Daniel Krejčík

Premiéra proběhla v Divadle v Řeznické 23. listopadu 2014.

Nejbližší reprízy jsou na programu 7. a 15. prosince.

Související

Více souvisejících

Divadlo v Řeznické Vilma Cibulková

Aktuálně se děje

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 6 hodinami

V Praze proběhla pieta za oběti loňské střelby na FF UK. (21.12.2024) Prohlédněte si galerii

Rok od tragédie, která změnila život mnoha lidem. Česko si připomíná nejhorší masovou střelbu v historii

Rok uplynul v sobotu od nejtragičtějšího útoku střelce v historii České republiky na půdě Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Na den přesně před dvanácti měsíci, tedy 22. prosince 2023, předstoupili policisté před veřejnost a potvrdili, že střelba si vyžádala čtrnáct obětí, přičemž pachatel, který byl v okruhu podezřelých z dvojnásobné vraždy v Klánovickém lese, spáchal sebevraždu. 

Aktualizováno před 14 hodinami

V Praze proběhla pieta za oběti loňské střelby na FF UK. (21.12.2024) Prohlédněte si galerii

OBRAZEM: Česko si připomnělo oběti tragédie na FF UK. Naší společností otřásla, říká Fiala

Česko si v sobotu připomíná loňskou tragickou střelbu v budově Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, ke které došlo na den přesně před rokem. Podle premiéra Petra Fialy (ODS) otřásl útok celou českou společností. Ministr vnitra Vít Rakušan (STAN) konstatoval, že v posledních měsících se udělala řada opatření, aby už k podobnému činu nedošlo.  

včera

včera

Česká republika

Česká hymna poprvé zazněla před 190 lety. V Tylově Fidlovačce

Krátce před Vánoci, dne 21. prosince 1834, byla veřejnosti poprvé představena divadelní hra Fidlovačka z pera Josefa Kajetána Tyla. Právě zde před rovnými 190 lety poprvé zazněla i píseň Kde domov můj, která se ihned stala velice oblíbenou a později dokonce státní hymnou.

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Volby, ilustrační fotografie.

Volby by jasně vyhrálo hnutí ANO. Poslance by měli komunisté či Motoristé

Sněmovní volby by v listopadu vyhrálo nejsilnější opoziční hnutí ANO, přičemž mandáty by získalo dalších šest politických stran či hnutí, vyplývá z nejnovějšího volebního modelu agentury Median. Pod pětiprocentní hranicí by samostatně skončily vládní strany TOP 09 a KDU-ČSL, které však mají v příštím roce kandidovat s ODS pod hlavičkou koalice Spolu.

včera

včera

včera

Aktualizováno 20. prosince 2024 22:35

Do davu lidí na trzích v Magdeburgu najelo auto

Mimořádná zpráva Teroristický útok v Magdeburgu: Do davu lidí najelo auto, 2 mrtví a až 80 zraněných. Incident zachytila kamera

V německém Magdeburgu, hlavním městě spolkové země Sasko-Anhaltsko, došlo k tragické události, když auto najelo do davu lidí na vánočním trhu. Podle serveru CNN si incident vyžádal minimálně 2 oběti (původní informace hovořily o 11) a desítky dalších osob utrpěly zranění. Server Bild s odvoláním na úřady uvedl, že šlo o záměrný teroristický útok.

20. prosince 2024 22:32

Přesně osm let po berlínském masakru. Magdeburg je vyvrcholením dlouhodobých hrozeb v Německu

Teror v německém Magdeburgu proběhl prakticky na den přesně osm let od brutálního teroristického útoku na vánočních trzích v Berlíně. Oproti několika případům z posledního měsíce – tentokrát už se německým bezpečnostním složkám tragédii zabránit nepodařilo.

Zdroj: Jakub Jurek

Další zprávy