RECENZE – Jak pohlížet na uměleckou kariéru za nedemokratického politického režimu? Jde oddělit umění, které mělo za takové situace zelenou, od politiky? Do jaké míry jsou pak takoví umělci nástrojem propagandy? Na těchto otázkách stojí inscenace Leni, kterou uvedli v pražském Divadle v Řeznické. V hlavní roli přímo září Vilma Cibulková.
Pohled na umělce, kteří svobodně tvořili, hráli či zpívali v době, kdy byl u moci jakýkoli nedemokratický režim, je velmi rozporuplný. Bylo jejich působení ještě přijatelné, nebo už se jednalo o poklonkování režimu a jeho propagaci pomocí umění? Pokud se propaganda v jejich díle neobjevila, nelze je přeci stavět vedle těch, kteří z principu odmítli a raději se kariéry vzdali, či těch, kterým bylo působení zakázáno. A lze se případně vymlouvat na dobu?
Německá režisérka Leni Riefenstahlová natočila několik snímků, které by bylo možné označit za propagandistické. V roce 1933 začala natáčet norimberskou trilogii, o kterou ji požádali Adolf Hitler a Josef Goebbels. Ti ji přesvědčili, že jim nejde o politickou reklamu, ale o umělecké dílo. První film nesl název Vítězství víry, ale během války se ztratil. V druhém díle Triumf vůle z roku 1934 zdokumentovala sjezd NSDAP. Poslední díl natočila o rok později Den svobody: Naše armáda. Jako režisérka byla velmi talentovaná a přišla s řadou inovativních postupů, jež se používají dodnes.
Na první pohled by se dala označit za umělce, který patřil mezi základní pilíře nacistické propagandy. Takové soudy o své osobě však Riefenstahlová odmítá s tím, že ona měla jen zájem točit a její filmy nikoho nepřesvědčovaly o správnosti nacistické filosofie a navíc o hrůzách holocaustu podle svých slov ani nevěděla. Ona chtěla točit jen krásné věci ne tak moc pro diváky, jako pro sebe.
Hra Valerie Schulczové a Romana Olekšáka Leni si pohrává s myšlenkou, jak by to vypadalo, kdyby Hitlerova dvorní režisérka Leni Riefenstahlová dostala pozvání do slavné The Tonight Show Johnnyho Carsona, který jako moderátor dovedl udeřit hřebíček na hlavičku a rychle reagovat na slova hostů. Publikum v Divadle v Řeznické, kde inscenaci Leni před měsícem nově uvedli, je tak nejen publikem divadelním, ale také publikem v talk show, s nímž Ondřej Kavan jako Johnny Carson velmi intenzivně komunikuje.
Příchod Leni, kterou brilantně hraje Vilma Cibulková, na scénu značí člověka, který měl vždy všechno pod kontrolou. Pod palbou dotěrných otázek však sebejistotu Leni postupně ztrácí, ale její argumentace je perfektně promyšlená. Na tomto místě je třeba ocenit tvůrce hry, kteří nevytvořili v obhajobě Riefenstahlové rozpor.
Divadelní soubor vtipně a pohotově zareagoval na současné politické dění v České republice, kdy červenou kartou lidé na ulici vyjádřili nesouhlas s chováním prezidenta Miloše Zemana. Na začátku představení Ondřej Kavan rozdal stejné červené karty i publiku s tím, že tak mohou vyjádřit nesouhlas s tím, co se bude na jevišti v talk show dít.
Stejně, jako je nejasná úloha Leni Riefenstahlové v nacismu, je nejasný i závěr hry. Těsně před koncem představení se skoro až přikloníte k názoru, že Leni je obětí, která je po konci druhé světové války pranýřovaná bezdůvodně. K tomuto názoru diváka posune i výstup Berthy, pro kterou je Hitler takřka spasitelem, a rozhodne se tak Leni hájit. Ta je však pomocí od důchodkyně zhnusena a jasně dává najevo, že s ní nesouhlasí. Myslíte si, že s tímto názorem i z divadla odejdete. Je až neuvěřitelné, jak se váš pohled může změnit v mžiku, který se na jevišti odehraje mezi koncem talk show a koncem samotného divadelního představení. Závěrečná scéna stojí za úvahu i v běžném životě při sledování dění na politickém poli.
Hra Leni nejen, že otevírá diskuzi nad tím, co lze považovat za nevinnou kariéru budovanou za doby nedemokratického režimu, a co je již součást propagandy, zároveň vyvstává otázka manipulace s divákem ze strany moderátorů talk show, kteří mají nad publikem moc a jejich otázky rozhodnou, jaký obrázek si divák o hostech pořadu vytvoří.
Inscenace v podání Divadla v Řeznické je vynikající a stojí za vidění. Co hře dodává šmrnc je v roli Hitlerovy režisérky Vilma Cibulková, která je jednoduše řečeno dokonalá. Tuto psychologicky složitou postavu, která střídá jednu náladu za druhou, hraje s nasazením a emoce Leni jsou vždy naprosto věrohodné.
LeniAutoři: Valeria Schulczová, Roman OlekšákPřeklad: Vilma CibulkováRežie a výprava: Viktor PolesnýDramaturgie: Yvetta SrbováAsistentka režie: Lenka FohlováFoto: Alena HrbkováGrafický design: Markéta Steinert
HrajíLeni Riefenstahlová: Vilma CibulkováBertha: Dana SyslováJohnny Carson: Ondřej KavanHorst Kettner: Daniel Krejčík
Premiéra proběhla v Divadle v Řeznické 23. listopadu 2014.
Nejbližší reprízy jsou na programu 7. a 15. prosince.
Související
Divadlo v Řeznické i přes nepříznivou finanční situaci uvede další českou premiéru
Existují lidé posedlí mocí… Divadlo v Řeznické chystá českou premiéru
Divadlo v Řeznické , Vilma Cibulková
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Islámský stát v tichosti opět sílí. Vytváří statisíce nových uprchlíků
před 2 hodinami
Úřady oznámily, že našly přes milion nových dokumentů v kauze Epsteina
před 3 hodinami
Evropa může čelit válce s Ruskem do několika let. Podle expertů na to není vůbec připravena
před 5 hodinami
Počasí bude mrazivé i po svátcích, o víkendu se přidá sněžení
včera
Brusel vrací úder. Tlaku USA ustoupit nehodlá
včera
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
včera
Napětí na Blízkém východě: Izrael stupňuje údery v Libanonu před klíčovým termínem
včera
Referendum o konci války, budoucnost Záporožské jaderné elektrárny. Co obsahuje 20bodový mírový plán?
včera
Jihomoravští záchranáři jsou na pokraji sil: Místo nehod řeší rýmu a teploty
včera
Ruské jednotky v noci vtrhly do ukrajinské vesnice. Odvlekly desítky lidí
včera
Transatlantická roztržka graduje: USA zakázaly vstup do země strůjcům evropské digitální regulace
včera
Spor USA s Venezuelou má nečekaného vítěze. Zatím z něj těží pouze Čína
včera
V Turecku se zřítilo letadlo s libyjským náčelníkem generálního štábu. Nehodu nepřežil
včera
Průlom v mírových jednáních? Ukrajina zvažuje vznik ekonomické zóny na východě
včera
Ukrajinské město dalo světu nejslavnější vánoční koledu. Rusové ho srovnali se zemí
včera
Návrat terorismu, válka ve Venezuelu nebo souboj o AI? Co lze čekávat od roku 2026
včera
Předpověď počasí na svátky: Budou letos bílé Vánoce?
23. prosince 2025 21:22
Zákaz tělesného trestání dětí, změny v rozvodech, konec střídavé péče. Co přináší novela občanského zákoníku?
23. prosince 2025 19:58
Fond je neodvolatelný, reaguje Babiš na problémy se střetem zájmů. Nic tím nevysvětlil
23. prosince 2025 19:41
Vánoční příměří je dnes už nereálný koncept. Lidé sice potřebují klid, válčení se ale radikálně změnilo
Vánoční příměří na západní frontě v roce 1914 patří k nejznámějším výjimkám moderního válečnictví. Na několik hodin tehdy ustoupily zbraně, propaganda i disciplína a prostor získal prostý lidský instinkt. O více než sto let později však podobná epizoda působí téměř nemyslitelně. Současné konflikty, včetně války na Ukrajině, jsou vedeny nepřetržitě, centralizovaně a v těsném propojení s politikou, médii a ideologií.
Zdroj: Jakub Jurek