RECENZE – Nesnáze dvou milenců, bohaté kostýmy, divadlo na divadle… V Městském divadle Brno uvedli divadelní adaptaci oscarového filmu Johna Maddena Zamilovaný Shakespeare. Vznikla inscenace, která nenadchne, ani neurazí, která baví, ale často i nudí. Tvůrčí tým v čele s režisérem Stanem Slovákem se totiž nesnažil vytvořit originální verzi předlohy. Výsledkem je tak pouze slabý odvar skvělého filmu.
V roce 1998 spatřil světlo světa film Zamilovaný Shakespeare režiséra Johna Maddena. Příběh o Williamu Shakespearovi a dívce Viole, která se převléká za muže, aby mohla hrát v divadle, se rázem stal senzací a dočkal se sedmi Oscarů. Autoři filmového scénáře Marc Norman a Tom Stoppard teprve po patnácti letech svolili k divadelní adaptaci (tu vytvořil Lee Hall), a tak mohli sledovat velkou lásku, která nejslavnějšího dramatika všech dob inspirovala k napsání jeho asi nejproslulejší tragédie, i diváci při její londýnské premiéře v roce 2014.
Teprve dva roky po světové premiéře hry ji uvádí Městské divadlo Brno v režii Stana Slováka. Ten ještě před premiérou avizoval, že se svým týmem zasahovali do předlohy co nejméně, a tedy téměř neškrtali. To se však ukázalo jako největší úskalí inscenace, která je zbytečně zdlouhavá a obsahuje množství scén, bez nichž by se příběh obešel a zbytečně zpomalují děj. Příkladem za všechny jsou celé obrazy z Romea a Julie, které zde inscenátoři nechali hned dva v druhé polovině, což je vzhledem k téměř tří hodinové stopáži inscenace opravdu zbytečné.
Na rozdíl od nedávno uvedeného Limonádového Joea (recenze zde), který byl výborný právě svým originálním, nikoli filmu věrným pojetím, Zamilovaný Shakespeare vyznívá jako pouhý přepis filmu, jehož atmosféru se však nepodařilo přenést. Do scény, které by byly už tak vtipné, v MdB zbytečně přidávají vulgarismy a jiné rušivé prvky. Například hned úvodní obraz, v němž Shakespeare v tvůrčí krizi vymýšlí vhodné básnické přirovnání, by byl roztomile vtipný, kdyby jenom brněnský William nedodal, že „je to na h*vno". Jedna z nejlepších scén filmu, kdy William na loďce konečně pochopí, že Kent je převlečená Viola, je zde zbytečně rušen vtipkováním opilého převozníka.
Režie Stana Slováka je jaksi nenápadná a nesnaží se o velkolepá, ani originální řešení. Přesto se v ní však najdou jak chytré, tak i slabší režijní nápady. Důmyslně je například řešena scéna, kdy jako divadlo na divadle postavy sledují úryvek z představení Dvou kavalírů veronských, pro diváky v hledišti je však němé a místo toho sledujeme dialog Shakespeara s divadelním podnikatelem Henslowem. Působivá je také scéna v nevěstinci, kdy se za štronza ostatních dozvídáme o smrti Christophera Marlowa.
Méně povedeně je naopak řešena již míněná scéna na loďce, v níž je voda zobrazena tak neoriginálním způsobem, jako je modrá látka, kterou natřásají postavy kolem, což nadto velmi ruší dialog Shakespeara s Violou. Z nepochopitelných důvodů jsou také intimní scéně v pokoji Violy přítomny ostatní postavy, které sedí rozmístěné po prostoru a sledují Shakespeara, jak vysvléká Violu, což naprosto ničí atmosféru situace.
Čím však inscenace vyniká, je výtvarné řešení, které v Městském divadle Brno zklame málokdy. Scénografie Jaroslava Milfajta vychází z shakespearovské doby a podoby tehdejšího divadla. Díky skvělému technickém vybavení Činoherní scény se mění často, ale naprosto plynule kulisy scén z divadla Rose do prostředí Violina pokoje nebo míst před Violiným domem. Scénografii doplňují krásné dobové kostýmy Andrey Kučerové.
V titulní roli se představila jedna z největších hvězd souboru, Dušan Vitázek, který se objevuje především v muzikálech, netypicky činoherní roli však zvládl s přehledem. Vitázek vnesl do role básníka šarm i hravost, přesvědčil i ve vážněji laděných scénách. Violu hraje Andrea Zelová, která obstojně dokázala měnit polohy mezi zamilovanou a po divadle lačnící energickou dívkou. O nejvýraznější roli se však postaral Michal Isteník, jehož komediální talent nepřestává překvapovat, a kdykoliv se ukázal, zdlouhavá a někdy monotónní inscenace na chvíli ožila. Stejně zábavná byla jako vždy výborná Alena Antalová v roli Chůvy.
Za pochvalu také stojí hudba, jíž s komorním obsazením nastudoval Karel Cón a která představení doprovází živě z balkonu. Spolu s něžným zpěvem Barbory Remišové se jedná o příjemné doplnění a dotvoření historické doby inscenace.
Zamilovaný Shakespeare v Městském divadle Brno nenadchne, ani neurazí a je určen především pro diváky, kteří si chtějí v divadle odpočinout a netouží po hlubším zážitku. Kdo však chová v oblibě Maddenův film, pravděpodobně nenalezne důvod do divadla chodit. Inscenace totiž působí pouze jako slabší odvar filmu.
Celkové hodnocení: 65 %
Městské divadlo Brno
Marc Norman, Tom Stoppard, Lee Hall: Zamilovaný Shakespeare
Režie: Stanislav SlovákPřeklad: Jitka SloupováScéna: Jaroslav MilfajtKostýmy: Andrea KučerováHudba: Paddy CunneenHudební nastudování a úpravy: Karel CónChoreografie: Michal MatějScénický šerm: Josef JurásekSvětelná režie: David KachlířDramaturgie: Jan ŠotkovskýObsazení: Dušan Vitázek (William Shakespeare), Svetlana Janotová / Andrea Zelová (Viola de Lesseps), Aleš Slanina (Christopher Marlowe), Michal Isteník (Philip Henslowe, divadelní podnikatel), Alena Antalová (Chůva), Jiří Mach (Lord Wessex), Petr Štěpán (Ned Alleyn, herec), Tomáš Sagher (Richard Burbage, herec), Jakub Uličník (Hugh Fennyman), Robert Jícha (Edmund Tilney), Josef Jurásek (Sir Robert de Lesseps), Markéta Sedláčková (Královna Alžběta), Rastislav Gajdoš (Ralph), Tomáš Dalecký (John Webster), Katarína Ptáčková (Molly, šlapka), Barbora Remišová (Kate, šlapka) + Dana Hyblerová, Soňa Kubišová, Hana Vašáková, Jan Brožek, Miloslav Čížek, Jakub Przebinda, Jiří Ressler, Robert Hamala, Michal Nevěčný, Jaroslav Záděra (členové herecké společnosti)
Premiéra: 12. a 13. listopadu 2016 na Činoherní scéně MdB (recenze psána z reprízy 7. prosince 2016)
Související
RECENZE: Dospívání je dnes těžké. Festival Anifilm uvedl brilantní indie výpověď o proměně ambic
RECENZE: Kotrmelce pana herce. Další unavené rýmovačky vysílají v telce
recenze , Městské divadlo Brno (MdB) , William Shakespeare
Aktuálně se děje
před 11 minutami
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
před 31 minutami
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
před 1 hodinou
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
před 1 hodinou
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 2 hodinami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 3 hodinami
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
před 4 hodinami
Počasí o víkendu: V noci bude mrznout, přes den se citelně oteplí
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
včera
New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha
včera
Letadlo se Zelenským pronásledovaly záhadné vojenské drony
včera
Je naprostá iluze věřit, že by Rusko mohlo na Ukrajině prohrát, prohlásil belgický premiér
Aktualizováno včera
Na Hrad dorazil Zůna, Šebestyán a Macinka. Jmenování Turka ministrem není pravděpodobné, řekl Pavel
včera
Macron tajně varoval evropské lídry: Existuje šance, že USA zradí Ukrajinu a Evropu
včera
Amerikou hýbe očkovací kauza: Po vakcíně zemřelo 10 dětí, tvrdí úřady. Důkazy ale nikdo nemá
včera
Král Karel III. pronesl vzácné prohlášení k Ukrajině. Odsoudil Rusko
včera
Zemřel světově proslulý kostýmní výtvarník Theodor Pištěk
včera
Co si myslí Evropané? Bojí se války a Trumpa vnímají jako nepřítele
včera
Eurovize čelí nejtěžšímu rozhodnutí v historii: Rozhodne, zda vyhodí Izrael
Soutěž Eurovision Song Contest čelí v Ženevě klíčovému "přelomovému" zasedání, které rozhodne o její budoucnosti. Organizátoři a zúčastněné země budou ve čtvrtek diskutovat o tom, zda by Izraeli měla být povolena další účast v soutěži. Důvodem jsou protesty proti způsobu, jakým izraelská vláda vede válku v Gaze, a obvinění z nekalých praktik při hlasování.
Zdroj: Libor Novák