RECENZE: Zamilovaný Shakespeare v Městském divadle Brno nenadchne, ani neurazí

RECENZE – Nesnáze dvou milenců, bohaté kostýmy, divadlo na divadle… V Městském divadle Brno uvedli divadelní adaptaci oscarového filmu Johna Maddena Zamilovaný Shakespeare. Vznikla inscenace, která nenadchne, ani neurazí, která baví, ale často i nudí. Tvůrčí tým v čele s režisérem Stanem Slovákem se totiž nesnažil vytvořit originální verzi předlohy. Výsledkem je tak pouze slabý odvar skvělého filmu.

V roce 1998 spatřil světlo světa film Zamilovaný Shakespeare režiséra Johna Maddena. Příběh o Williamu Shakespearovi a dívce Viole, která se převléká za muže, aby mohla hrát v divadle, se rázem stal senzací a dočkal se sedmi Oscarů. Autoři filmového scénáře Marc Norman a Tom Stoppard teprve po patnácti letech svolili k divadelní adaptaci (tu vytvořil Lee Hall), a tak mohli sledovat velkou lásku, která nejslavnějšího dramatika všech dob inspirovala k napsání jeho asi nejproslulejší tragédie, i diváci při její londýnské premiéře v roce 2014.

Teprve dva roky po světové premiéře hry ji uvádí Městské divadlo Brno v režii Stana Slováka. Ten ještě před premiérou avizoval, že se svým týmem zasahovali do předlohy co nejméně, a tedy téměř neškrtali. To se však ukázalo jako největší úskalí inscenace, která je zbytečně zdlouhavá a obsahuje množství scén, bez nichž by se příběh obešel a zbytečně zpomalují děj. Příkladem za všechny jsou celé obrazy z Romea a Julie, které zde inscenátoři nechali hned dva v druhé polovině, což je vzhledem k téměř tří hodinové stopáži inscenace opravdu zbytečné.

Na rozdíl od nedávno uvedeného Limonádového Joea (recenze zde), který byl výborný právě svým originálním, nikoli filmu věrným pojetím, Zamilovaný Shakespeare vyznívá jako pouhý přepis filmu, jehož atmosféru se však nepodařilo přenést. Do scény, které by byly už tak vtipné, v MdB zbytečně přidávají vulgarismy a jiné rušivé prvky. Například hned úvodní obraz, v němž Shakespeare v tvůrčí krizi vymýšlí vhodné básnické přirovnání, by byl roztomile vtipný, kdyby jenom brněnský William nedodal, že „je to na h*vno". Jedna z nejlepších scén filmu, kdy William na loďce konečně pochopí, že Kent je převlečená Viola, je zde zbytečně rušen vtipkováním opilého převozníka.

Režie Stana Slováka je jaksi nenápadná a nesnaží se o velkolepá, ani originální řešení. Přesto se v ní však najdou jak chytré, tak i slabší režijní nápady. Důmyslně je například řešena scéna, kdy jako divadlo na divadle postavy sledují úryvek z představení Dvou kavalírů veronských, pro diváky v hledišti je však němé a místo toho sledujeme dialog Shakespeara s divadelním podnikatelem Henslowem. Působivá je také scéna v nevěstinci, kdy se za štronza ostatních dozvídáme o smrti Christophera Marlowa.

Méně povedeně je naopak řešena již míněná scéna na loďce, v níž je voda zobrazena tak neoriginálním způsobem, jako je modrá látka, kterou natřásají postavy kolem, což nadto velmi ruší dialog Shakespeara s Violou. Z nepochopitelných důvodů jsou také intimní scéně v pokoji Violy přítomny ostatní postavy, které sedí rozmístěné po prostoru a sledují Shakespeara, jak vysvléká Violu, což naprosto ničí atmosféru situace.

Čím však inscenace vyniká, je výtvarné řešení, které v Městském divadle Brno zklame málokdy. Scénografie Jaroslava Milfajta vychází z shakespearovské doby a podoby tehdejšího divadla. Díky skvělému technickém vybavení Činoherní scény se mění často, ale naprosto plynule kulisy scén z divadla Rose do prostředí Violina pokoje nebo míst před Violiným domem. Scénografii doplňují krásné dobové kostýmy Andrey Kučerové.

V titulní roli se představila jedna z největších hvězd souboru, Dušan Vitázek, který se objevuje především v muzikálech, netypicky činoherní roli však zvládl s přehledem. Vitázek vnesl do role básníka šarm i hravost, přesvědčil i ve vážněji laděných scénách. Violu hraje Andrea Zelová, která obstojně dokázala měnit polohy mezi zamilovanou a po divadle lačnící energickou dívkou. O nejvýraznější roli se však postaral Michal Isteník, jehož komediální talent nepřestává překvapovat, a kdykoliv se ukázal, zdlouhavá a někdy monotónní inscenace na chvíli ožila. Stejně zábavná byla jako vždy výborná Alena Antalová v roli Chůvy.

Za pochvalu také stojí hudba, jíž s komorním obsazením nastudoval Karel Cón a která představení doprovází živě z balkonu. Spolu s něžným zpěvem Barbory Remišové se jedná o příjemné doplnění a dotvoření historické doby inscenace.

Zamilovaný Shakespeare v Městském divadle Brno nenadchne, ani neurazí a je určen především pro diváky, kteří si chtějí v divadle odpočinout a netouží po hlubším zážitku. Kdo však chová v oblibě Maddenův film, pravděpodobně nenalezne důvod do divadla chodit. Inscenace totiž působí pouze jako slabší odvar filmu.

Celkové hodnocení: 65 %

Městské divadlo Brno

Marc Norman, Tom Stoppard, Lee Hall: Zamilovaný Shakespeare

Režie: Stanislav SlovákPřeklad: Jitka SloupováScéna: Jaroslav MilfajtKostýmy: Andrea KučerováHudba: Paddy CunneenHudební nastudování a úpravy: Karel CónChoreografie: Michal MatějScénický šerm: Josef JurásekSvětelná režie: David KachlířDramaturgie: Jan ŠotkovskýObsazení: Dušan Vitázek (William Shakespeare), Svetlana Janotová / Andrea Zelová (Viola de Lesseps), Aleš Slanina (Christopher Marlowe), Michal Isteník (Philip Henslowe, divadelní podnikatel), Alena Antalová (Chůva), Jiří Mach (Lord Wessex), Petr Štěpán (Ned Alleyn, herec), Tomáš Sagher (Richard Burbage, herec), Jakub Uličník (Hugh Fennyman), Robert Jícha (Edmund Tilney), Josef Jurásek (Sir Robert de Lesseps), Markéta Sedláčková (Královna Alžběta), Rastislav Gajdoš (Ralph), Tomáš Dalecký (John Webster), Katarína Ptáčková (Molly, šlapka), Barbora Remišová (Kate, šlapka) + Dana Hyblerová, Soňa Kubišová, Hana Vašáková, Jan Brožek, Miloslav Čížek, Jakub Przebinda, Jiří Ressler, Robert Hamala, Michal Nevěčný, Jaroslav Záděra (členové herecké společnosti)

Premiéra: 12. a 13. listopadu 2016 na Činoherní scéně MdB (recenze psána z reprízy 7. prosince 2016)

Související

Anora

RECENZE: Ze striptérky princeznou? Anora je nekonvenční černou komedií

Česká kina právě hrají černou komedii říznutou sociálním dramatem, která letos opanovala festival v Cannes a odnesla si Zlatou palmu. Křehká i třeskutě absurdní Anora o americké striptérce a jejím vztahu se synem ruského oligarchy patří ke komediálním vrcholům tohoto roku, ačkoli bychom od jejího tvůrce Seana Bakera čekali možná trochu něco jiného.

Více souvisejících

recenze Městské divadlo Brno (MdB) William Shakespeare

Aktuálně se děje

před 9 minutami

před 24 minutami

před 1 hodinou

před 1 hodinou

Vladimir Putin

Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu

Nedávný útok na ukrajinské město Dnipro, při kterém Rusko použilo novou balistickou raketu, zintenzivňuje válku na Ukrajině a zároveň zvyšuje napětí mezi Moskvou a Západem. Prezident Vladimir Putin označil tento úder za odvetu na údajné použití zbraní dlouhého doletu Spojených států a Velké Británie Ukrajinou proti ruským cílům. Reakce ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského podtrhuje naléhavost mezinárodní reakce na další ruské kroky.

před 1 hodinou

Vladimír Putin na summitu Rusko Afrika 2023

BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí

Tento týden Kreml obvinil „kolektivní Západ“ z eskalace války na Ukrajině. Přesto téměř tři roky trvající konflikt jasně ukazují, že právě Vladimir Putin považuje eskalaci za klíčový nástroj pro dosažení svých cílů. Ať už jde o úplnou kontrolu nad Ukrajinou, nebo alespoň o uzavření míru na ruských podmínkách, eskalace zůstává ústřední strategií jeho vedení války. Uvedl to server BBC.

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 2 hodinami

Čína, ilustrační fotografie

Ruský útok na Ukrajině už se nelíbí ani Číně

Čína reagovala na útok Ruska na ukrajinské město Dnipro balistickou raketou schopnou nést jaderné hlavice výzvou ke klidu a zdrženlivosti. Mluvčí čínského ministerstva zahraničí při pravidelné tiskové konferenci zdůraznil, že je třeba předejít eskalaci a najít politické řešení konfliktu.

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 5 hodinami

včera

včera

včera

Ruská armáda, ilustrační foto

Obrana proti balistickým střelám je extrémně obtížná. Rusko se snaží Západ zastrašit, říká Drmola

Rusko zřejmě vypálilo proti ukrajinskému Dnipru balistickou střelu. Bezpečnostní expert Jakub Drmola z brněnské Masarykovy univerzity upřesnil, že není úplně jisté, zda šlo o střelu mezikontinentální. Raketa středního doletu ale dokáže napáchat obrovské škody – vzhledem k návratové rychlosti hlavic je obrana proti nim extrémně náročná. Velkou roli navíc hraje fakt, že nikdo neví, co hlavice dané rakety nese.

včera

včera

Lidé na Ukrajině prchají před válkou

Mír, ale za jakou cenu? Ukrajinci, kteří utekli ze země, promluvili

Více než 3 000 ukrajinských uprchlíků našlo nový domov v hrabství Essex díky vládnímu programu Homes for Ukraine, který poskytuje možnost ubytování u místních hostitelů. Navzdory příslibům nově zvoleného amerického prezidenta Donalda Trumpa ukončit válku však mnozí Ukrajinci odmítají mír na úkor ztráty území.

včera

COP29

Klimatická dohoda padla. Summit COP29 přinesl jen zklamání a hořkou pachuť

Předposlední den klimatického summitu COP29 v Ázerbájdžánu přinesl výrazné zklamání. Dlouho očekávaný návrh dohody, který měl stanovit konkrétní cíle pro financování klimatických opatření v rozvojových zemích, byl široce kritizován za svou nejasnost. Místo konkrétních čísel obsahoval návrh pouze symbol „X“, což vyvolalo obavy a rozhořčení mezi bohatými i chudšími státy.

včera

Itálie, ilustrační foto

Vadí vám Trump? Prodáme vám dům za dolar, vyzývá italská vesnice Američany

V reakci na výsledek prezidentských voleb v USA se italská vesnice Ollolai na Sardinii rozhodla nabídnout Američanům šanci začít nový život v Evropě. Tento krok je součástí dlouhodobého úsilí vesnice o revitalizaci po desetiletích depopulace, kdy se vesnice potýká s úbytkem obyvatel. Ollolai se rozhodla nabídnout zchátralé domy za cenu jednoho eura (asi 25 korun), aby přilákala nováčky, kteří by pomohli obnovit její úpadek.

včera

včera

Svět řeší podivnou ruskou tiskovku. Neříkejte nic o útoku balistickou střelou, nařídil někdo Zacharovové

Mluvčí ruského ministerstva zahraničí Marija Zacharovová byla ve čtvrtek při tiskové konferenci přistižena, jak přijímá telefonát, během kterého jí mužský hlas nařídil, aby se zdržela komentářů k údajnému raketovému útoku na Ukrajinu. Uvedl to server CNN.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy