RECENZE: Spalovač mrtvol v Národním divadle zachraňuje duše v nákupním centru

RECENZE – Národní divadlo uvedlo v prosinci loňského roku na prknech Stavovského divadla premiéru Spalovače mrtvol. Režisér Jan Mikulášek adaptaci proslulého románu o zaměstnanci krematoria převedl do současnosti a do hlavní role obsadil vynikajícího Martina Pechláta.

Proslulou novelu Ladislava Fukse Spalovač mrtvol o zaměstnanci krematoria Karlu Kopfrkinglovi, který se z vzorného manžela a otce stane vrahem, známe také z filmové adaptace Juraje Herze s Rudolfem Hrušínským v hlavní roli. Režisér Jan Mikulášek společně s dramaturgyní Martou Ljubkovou se rozhodli jít vlastní cestou a vytvořili vlastní dramatizaci, v níž je příběh přenesen do současnosti a klade důraz především na groteskní obraz společnosti a přerod charakteru hlavní postavy.

Inscenátoři dokázali především nadčasovost příběhu, který Fuks napsal již v roce 1967 a v té době fungoval hlavně jako varování před druhou světovou válkou. Ve své dramatizaci kladou důraz na dnešní konzumní společnost, kariérismus a manipulaci. Největší část textu tvoří vyprávění Koprfkingla o sobě a své rodině.

Pro kmenového režiséra Divadla Na zábradlí, Jana Mikuláška, je Spalovač mrtvol prvním režijním vstupem na scénu Národního divadla. Jak je u Mikuláška zvykem, inscenace je plná jevištních obrazů a metafor, z nichž některé jsou velmi působivé. Velký význam zde mají postavy s bílými hlavami, které tvoří jak bezejmenný dav, přes něhož je vyjádřena právě dnešní konzumní společnost, tak i mrtvoly v Kopfrkinglově krematoriu.

„Každé manželství, Nebeská, nemůže být tak krásné jako to naše…“

Působivý obraz vytváří také televizní obrazovky v jedné části scény, na nichž pozorujeme „rodinnou idylku“ Kopfrkinglů a Karlův monolog o milosrdenství smrti. Právě láska rodiny je zde několikrát vyjádřena tak expresivně, že je od začátku jasné, že skutečnost je úplně jiná. Všichni víme, jak příběh dopadne, ale právě díky Karlově přehnanému dokazování jeho štěstí a spokojenosti v životě, není těžké uvěřit postupné změně jeho chování. Proto se jeví jako až příliš názorné ukázání Koprkinglovy změny v charakteru, když se asi v polovině inscenace natře hnědou barvou po těle.

Autorem scénografie je Mikuláškův stálý spolupracovník Marek Cpin. Společně příběh zasadili do prostoru nákupního centra, který je v zadním plánu členěný na několik prosklených místností. Nákupní centrum efektně vyjadřuje hlavní myšlenky inscenace, zároveň dokáže zastoupit i domov Kopfrkinglových, kdy například koupelna s umyvadly funguje i jako společenská místnost, kde se schází návštěva.

„Ještě jednu dobrou duši spasit…“

Důkazem, že se tvůrci nenechali inspirovat Herzovým filmem je i obsazení. Do hlavní role totiž obsadili typově naprosto odlišného herce, než jakým byl Rudolf Hrušínský, a to Martina Pechláta. Pechlát výborně ztvárnil Karla Kopfrkingla ve všech polohách této postavy, a že jich není málo. Muže, který s vnitřním odstupem popisuje svůj život, ve skutečnosti je však prázdný a bez názoru, znázornil především pomocí velkým expresivních gest. Stejně uvěřitelný je i přerod v jeho chování, a nakonec změna v chladnokrevného vraha, který bez pohnutí vyvraždí svoji rodinu s vírou, že tak spasí jejich duše.

Lakmé, kterou hraje Pavla Beretová, je v tomto pojetí energická a není tou poslušnou manželkou, jakou byla v podání Vlasty Chramostové. Ve výrazu Beretové je jasně patrná předstíraná spokojenost v rodině, v níž najdeme záblesky neštěstí. Kromě Radúze Máchy a Lucie Polišenské v rolích dětí Miliho a Ziny je nutné zmínit ještě vynikajícího Vladimíra Javorského, který v roli Williho Reinke figuruje jako jakýsi pokušitel, který s úspěchem svádí Karla na scestí.

Zásadním problémem inscenace je její uvedení na scéně Stavovského divadla. Jedná se totiž přece jen o komorní příběh jedné rodiny, kterému by mnohem více prospěla menší scéna. Mikulášek navíc v minulých letech dokázal, že se mu na malých scénách daří mnohem lépe. Velký prostor Stavovského divadla inscenaci ubírá na síle a pro diváka tak není úplně lehké se vcítit do příběhu.

Celkové hodnocení: 80 %

Národní divadlo

Ladislav Fuks: Spalovač mrtvol

Dramatizace: Jan Mikulášek, Marta Ljubková Režie: Jan Mikulášek Dramaturgie: Marta Ljubková Scéna: Marek Cpin Kostýmy: Marek Cpin Světelný design: Pavla Beranová

Hrají: Martin Pechlát (Karel Kopfrkingl), Pavla Beretová (Lakmé), Lucie Polišenská (Zina), Radúz Mácha (Milivoj), Vladimír Javorský (Willi Reinke), Klára Sedláčková-Oltová (Erna) a další

Premiéra: 15. prosince 2016 (psáno z reprízy 11. ledna 2017)

Související

Více souvisejících

Národní divadlo Stavovské divadlo recenze

Aktuálně se děje

před 53 minutami

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

Hasiči, ilustrační fotografie.

Požár v Tlumačově zaměstnal hasiče. Dva se zranili

Hasiči v sobotu zasahovali u požáru na autovrakovišti v Tlumačově na Zlínsku. Dva z nich se při zásahu, během kterého byl vyhlášen třetí stupeň poplachu, zranili. Zasahovalo celkem třináct hasičských jednotek, příčina je předmětem vyšetřování. 

Aktualizováno před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

Ústav pro studium totalitních režimů.

Kudrnův ÚSTR: Nákladné soudy, odborná ostrakizace, matení veřejnosti

Od nástupu Ladislava Kudrny do funkce ředitele Ústavu pro studium totalitních režimů (ÚSTR) uplynuly dva roky. Letmé ohlédnutí za jeho dosavadním působením v čele uvedené instituce neskýtá příliš povzbudivý pohled. Pro politickou reprezentaci, která o směřování ústavu naneštěstí fakticky rozhoduje, by mělo jít o příležitost zamyslet se nad tím, zda je ve veřejném zájmu nadále podporovat management, který se krom banálních proklamací na adresu nedávné historie může pochlubit především sérií prohraných soudních sporů s ředitelovými kritiky a současnými i bývalými zaměstnanci.

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 6 hodinami

před 8 hodinami

Hokej, ilustrační fotografie.

Z posil z NHL už reprezentaci opustil Zadina, následoval ho i Kodýtek. Týmu bude pomáhat kouč Gross

Týden před startem světového šampionátu v Praze a Ostravě se český národní tým ukazuje fanouškům v Brně, kde se konají České hokejové hry. Jedná se o závěrečnou přípravu na hokejový vrchol této sezóny v domácím prostředí, a proto není divu, že je o tuto akci mezi hokejisty ohromný zájem a na závěrečnou přípravu tak přijelo ze zámoří až deset hokejistů. Národní tým už ale stihli po úvodním zápase v Brně s Finy (1:4) opustit Filip Zadina ze San Jose a Petr Kodýtek z Ilvesu Tampere. Posilu si pak do realizačního týmu přivedl i ze Sparty, a to trenéra Pražanů Pavla Grosse, jenž bude pomáhat se skautingem. 

před 8 hodinami

před 9 hodinami

před 9 hodinami

Anthony Blinken a Yoav Gallant

USA nadále odrazují Izrael od postupu do Rafáhu. Z OSN zní hlasy o hladomoru

Washington nadále odrazuje Izrael od útoku na Rafáh na jihu Pásma Gazy. Podle amerického ministra zahraničí Antonyho Blinkena by způsobil nepřijatelné škody, uvedly světové agentury. Izrael podle USA zatím nepředstavil plán ochrany obyvatel, přičemž je známo, že ve městě se tísní až půldruhého milionu lidí, včetně uprchlíků z jiných částí Pásma Gazy. 

před 10 hodinami

před 10 hodinami

Everest zřejmě přestane být tak dosažitelný, vyplývá z rozhodnutí soudu

Z Nepálu přichází špatná zpráva pro horolezce. Tamní nejvyšší soud totiž nařídil vládě, aby omezila počet povolení k výstupu na nejvyšší horu světa Mount Everest a další himálajské vrcholy. S odkazem na právníka, který o omezení usiloval, o tom informovala AFP. 

Zdroj: Lucie Podzimková

Další zprávy