REPORTÁŽ: Divadelní svět Brno 2017 o konci světa, rakvičkách a odpovědnosti mocných

REPORTÁŽ: Osmý ročník mezinárodního festivalu Divadelní svět Brno ve středu po šesti dnech skončil. Letošní téma znělo „odpovědnost mocných“ stejně jako loni na čím dál prestižnější přehlídku přijaly pozvání soubory z celého světa. Dramaturgie festivalu také přivezla ty nejzajímavější inscenace českých souborů včetně poslední režie nedávno zesnulého Jana Borny v Divadle v Dlouhé nebo ostravské verze Spalovače mrtvol s vynikajícím Norbertem Lichým v hlavní roli.

Květen je pro Brňáky a kulturní nadšence měsícem divadla. Divadelní svět Brno 2017 se sice letos kryl s Divadelní Florou Olomouc, což je politováníhodné, ale co se dá dělat. Téma letošního osmého ročníku, který se konal mezi dvanáctým a sedmnáctým květnem, znělo „odpovědnost mocných“. Pozvání na mezinárodní festival, který každý rokem získává lepší a lepší pověst, přijaly soubory z celého světa. Dramaturgická rada složená ze zástupců všech institucí, které se pod vedením Národního divadla Brno, podílely, pozvala také nejvýraznější inscenace českých souborů. Právě na ty jsem vyrazila já.

„Všecka tráva už je spasena.“

Inscenace Hovory na útěku pražského Divadla v Dlouhé je poslední režií nedávno zesnulého divadelníka a básníka Jana Borny. Je to v podstatě kabaret, který střídá dialogy dvojice mužů (Miloš Kopečný a Miroslav Hanuš) na předscéně s písněmi britské kapely Tiger Lillies, které pro potřeby inscenace přebásnil do češtiny Miroslav Hanuš. Dialogická část je založena na fragmentu rukopisu Bertolta Brechta, v němž si dva čekatelé na azyl povídají na různá témata jak závažná, tak odlehčená.

Brecht text napsal v roce 1941, přesto je dnes velmi aktuální. Toho využili i inscenátoři a nechali nenápadně zaznít narážky na současné politické dění beze snahy je nějak zvlášť zdůrazňovat nebo vysvětlovat. V kontrastu s dialogy stojí dekadentní songy Tiger Lillies, které zábavnou formou plnou bizarnosti a exprese interpretují herci souboru za doprovodu živé kapely.

Vynikající herci z Dlouhé opět předvedli svou muzikálnost a plně se vyřádili v černém humoru, vulgaritách, ale i beznaději bláznivých písní. Nešlo se odtrhnout z Evy Hacurové a její skvěle nakřáplé interpretaci písně Všecka tráva už je spasena… Stejně tak dvojice starších pánů Kopečného a Hanuše vedli chytrý dialog s přirozeností a nenuceností. Tvaru a tempu inscenace by na druhou stranu jistě prospělo narušení mechanického střídání dialogických pasáží s písněmi.

„Tohle nesnáším. Když se lidi berou moc vážně.“

Vynikající Olga (Horrory z Hrádečku) pražského Divadla Letí letos dostala několik cen včetně Inscenace roku v anketě Divadelních novin nebo Ceny divadelní kritiky pro výkon herečky Pavlíny Štorkové. Současná hra Anny Saavedry staví do role hlavní postavy Olgu Havlovou a v nechronologicky řazených obrazech představuje životní období „ženy, která si svůj osud nevybrala, ale dokázala ho žít“, její vnitřní sílu a schopnost stavit se čelem k překážkám role první dámy.

Největším kladem inscenace je vskutku v reakcích opěvovaný výkon Pavlíny Štorkové. Malá a nenápadná herečka dokáže být rázná i bezradná, ironicky drsná i dojemná. Roli Václava Havla si rozdělili tři herci (nejčastěji Jiří Böhm, dále Tomáš Kobr a Pavol Smolárik). Inscenace je plná skrytých významů, závažných momentů, ale i humorných scének (kouzelná je například scéna, kdy „tři Havlové“ staví plot) a především ukazuje Václava Havla v jiném světle, než jak jsme ho zvyklí vnímat. Tento Havel umí být také sebestředný, nevěrný, a když se ptá Olgy na názor na novou hru, povídá si hlavně sám se sebou.

„Nadejde den, kdy lidé budou mít černozlaté oči…“

Pražský soubor MeetFactory letos přivezl inscenaci Malina podle jediného a nedokončeného románu rakouské spisovatelky a filosofky Ingeborg Bachmann. Román měl být jedním z třídílného literárního projektu o smrti. Inscenace v režii Lucie Ferenzové je pro diváka neuchopitelná, stejně jako je pravděpodobně neuchopitelná i předloha. Ženská postava v podání Anity Krausové vypráví o milostném trojúhelníku s Ivanem (Jakub Gottwald) a Malinou (Matěj Nechvátal).

V inscenaci, která nemá prakticky žádný děj (a to nemíním jako výtku) probleskují témata bezvýznamnosti člověka, závislosti na druhých a samozřejmě smrti. Postupně se dozvídáme, že Malina je vlastně hrdinčino alter-ego. Krausová je poutavá, Gottwald přesvědčivě sobecký, Nechvátal z neznámých důvodů roztřesený a společně se brodí v důmyslně jednoduché scéně složené ze tří praktikáblů s koberci. Dohromady je však inscenace jaksi nevýrazná a z patrné snahy o filosofické úvahy zůstanou pouze náznaky motivů.

„A já pro vás dělám pořád tak málo…“

V předposlední den festivalu přijelo z Ostravy Divadlo Petra Bezruče s inscenací Spalovač mrtvol. Příběh románu Ladislava Fukse netřeba představovat, pracovníka krematoria Karla Kopfrkingla, který se z vzorného manžela a otce rodiny stane vraždícím monstrem, zná každý ať už z filmu s Rudolfem Hrušínským nebo z mnoha jevištních adaptací.

V ostravské inscenaci v režii Jakuba Nvoty exceluje Norbert Lichý jako perfektně obsazený hlavní hrdina. Jeho herecký výkon založený na minimalistických výrazových prostředcích a přesné práci s hlasem se stal tahounem inscenace, které by možná neuškodilo několik málo škrtů a větší gradace s přicházejícími vraždami. Z ostatních představitelů zaujala Sarah Haváčová jako dcera Zina nebo Jakub Burýšek jako (mimo jiné) pan Dvořák. Skvělé je také využití tří kontrabasů, které slouží nejen jako atmosférický hudební doprovod, ale zastupují také rakve nebo vánoční stromeček.

Napsala: Pavla Haluzová

Divadlo v DlouhéBertolt Brecht: Hovory na útěkuPřeklad: Rudolf VápeníkÚprava: Miroslav Hanuš, Kateřina ŠavlíkováRežie: Miroslav Hanuš, Jan BornaDramaturgie: Kateřina ŠavlíkováHudba: Tiger Lillies a Milan PotočekTexty songů: Miroslav HanušHudební úprava a nastudování: Milan PotočekScéna: Jaroslav MilfajtKostýmy a masky: Hana FischerováÚčinkují: Miloš Kopečný (Oto), Miroslav Hanuš (Wintr), Eva Hacurová (Velká žena), Magdalena Zimová (Malá žena), Veronika Lazorčáková (Světlovlasá žena), Martin Matejka (Muž bez vlasů), Jan Meduna (Muž s vlasy), Milan Potoček (piano, klarinet), Jan Buble (kontrabas), Slávek Brabec/František Tomášek (akordeon), Tomáš Makovský (bicí)Premiéra: 3. prosince 2016

Divadlo LetíAnna Saavedra: Olga (Horrory z Hrádečku)Režie: Martina SchlegelováDramaturgie: Marie ŠpalováScénografie: Pavla KamanováHrají: Pavlína Štorková, Jiří Böhm, Tomáš Kobr, Pavol SmolárikPremiéry: 23. března a 1. dubna 2016 ve Vile Štvanice

MeetFactoryIngeborg Bachmnn, Patrik Hlavsa: MalinaPřeklad: Michaela JacobsenDramaturgie: Matěj SamecVýprava: Mariana DvořákováRežie: Lucie FerenzováHrají: Jakub Gottwald, Matěj Nechvátal, Anita KrausováPremiéra: 20. prosince 2014

Divadlo Petra BezručeLadislav Fuks, Kateřina Menclerová: Spalovač mrtvolDramaturgie: Kateřina MenclerováScéna: Tom CillerKostýmy: Markéta Oslzlá-SládečkováHudba: Mario BuzziRežie: Jakub NvotaHrají: Norbert Lichý (Roman Kopfrkingl), Marcela Čapková (Lakmé, jeho manželka), Sarah Haváčová (Zina, jeho dcera), Vojtěch Říha (Mili, jeho syn), Dušan Urban (Willi Reinke, doktor Bettelheim a další), Jakub Burýšek (pan Dvořák, mladý důstojník a další), Markéta Haroková (Erna Reinkeová, komediantka, paní Podzimnková a další), Pavla Gajdošíková (slečna Lála, mladá růžolící dívka v černých šatech, slečna Lišková a další)Premiéra: 23. září 2016