Ostrava - Jedním z nejlákavějších částí programu letošního ročníku festivalu Ostravské dny je koncert na scéně Divadla Antonína Dvořáka s názvem Radikální minulost. Dva ostravské orchestry provedou posluchače skladbami autorů, kteří patřili v průběhu poslední stovky let mezi průkopníky a často předznamenávali hudební vývoj. Koncert bude vysílat Český rozhlas Vltava.
Jedním z vrcholů letošního ročníku festivalu Ostravské dny bude jistě patřit koncert s názvem Radikální minulost, který proběhne na scéně Divadla Antonína Dvořáka. Mezinárodní symfonický orchestr mladých ONO / Ostrava New Orchestra a Ostravská banda pod vedením dirigentů Petra Kotíka a Bruna Ferrandise posluchačům představí sladby autorů, kteří patřili v průběhu poslední stovky let mezi průkopníky a často předznamenávali hudební vývoj. Koncert bude v přímém přenostu vysílat i Český rozhlas Vltava.
Koncert zahájí první orchestrální skladba Mortona Feldmana Marginal intersection. Jeden z nejsvérznějších autorů dvacátého století skladbu napsal v roce 1951 - v době, kdy se potkal s s Johnem Cagem. Kompozice je plná náhodných procesů, které později Feldman naprosto opustil.
V kontrastu s "náhodou" zazní Metamorfózy, studie pro 23 strunných nástrojů, kterou napsal Richard Strauss a uzavřel jí jednu velkou kapitolu hudebních dějin. Ve skladbě je patrná obrovská deziluze, bolest válkou zničeného světa i rozčarování jeho představ o německém národu.
Nejstarší skladbou večera je křehký Central Park in the Dark Charlese Ivese z roku 1906. Ives se inspiroval zvuky horké letní noci v newyorském Central Parku před tím, než si zvukový prostor pro sebe uzurpovaly spalovací motory, rozhlas nebo televize.
Zazní také dvě části Afrického cyklu, který v roce 1961 napsal Jan Rychlík pro svůj legendární pražský soubor Musica Viva Pragensis, kde se setkal s Petrem Kotíkem a Rudolfem Komorousem. Uslyšíte také skladbu Olympia z roku 1964 posledního jmenovaného člena uskupení, která pro svou zdánlivou jednoduchost vedla dobovou kritiku k chápání kompozice jako zdařilého hudebního žertu a nikoliv jako mimořádnou předzvěst budoucícho evropského redukcionalismu či amerického minimalismu. Hudba pro tři in memoriam Jan Rychlík od Petra Kotíka vyvolala na Varšavské jeseni v roce 1964 skandál a vedoucí oficiální československé delegace Ctirad Kohoutek hudebníky po koncertě slovně i fyzicky napadl.
Two Pages (Dvě stránky) Philipa Glasse z roku 1968 jsou jednou z jeho nejlepších raných prací a zřetelně reprezentují Glassův počáteční a tolik převratný minimalismus.
Na závěr koncertu Radikální minulost usedne za klavír legendární newyorský klavírista Joseph Kubera, aby spolu s orchestrem přednesl Koncert pro klavír a orchestr Johna Cage z roku 1958 - dílo, které obsahuje 63 stran a 84 typů kompozice, přehrávaných náhodně, v celcích i po částech a v různých formách.
Bienále nové a experimentální hudby Ostravské dny patří mezi unikátní akce v celosvětovém měřítku s bohatou mezinárodní účastí na straně účinkujících i návštěvníků. Festival, který pořádá Ostravské centrum nové hudby v čele s hudebním skladatelem a neúnavným propagátorem moderní hudby Petrem Kotíkem, se letos koná po deváté.
Festival nabízí orchestrální kompozice i současnou operu, zvukové instalace i maraton elektronické hudby, virtuózní sóla a experimentální performance za účasti renomovaných skladatelů a zahraničních hostů, v industriálních prostorách, klubech i kostelích. Součástí Ostravských dní je také vzdělávací Institut, který je mezinárodním pracovním prostředím pro skladatele a interprety pod vedením umělců z celého světa.
„Za 16 let intenzivní práce se nám podařilo zanést Ostravu na mapu významných metropolí soudobé hudby. Dochází zde k unikátním setkáním napříč generacemi hudebníků, skladatelů i publika. Na tři týdny měníme ,nenormální'´hudební situaci, což je ta, která nás dnes obklopuje, na prostředí ,normální', a to je to, které se primárně zaměřuje na tvorbu své doby,“ říká Petr Kotík v tiskové zprávě.
Ostravské dny 2017 se konají od 24. srpna do 2. září 2017 v Ostravě. Podrobný program najdete na webu www.newmusicostrava.cz/cz/ostravske-dny/.
Související
Ostrava se stane podeváté centrem soudobé hudby
festival Ostravské dny , Národní divadlo moravskoslezské (NDM) , kultura , Divadla , koncerty , Divadlo Antonína Dvořáka
Aktuálně se děje
Aktualizováno před 10 minutami
Nebezpečné počasí hrozí už dnes večer. Výstraha se týká celé ČR
před 33 minutami
Trump měl na telefonu Putina. Hovor byl dobrý a produktivní, tvrdí šéf Bílého domu
před 1 hodinou
Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo
před 2 hodinami
Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř
před 3 hodinami
Příměří u jaderné elektrárny v Záporoží. Začaly kritické opravy vedení
před 3 hodinami
Muž s nožem v Budějovicích vyhrožoval kolemjdoucím. Policista ho zpacifikoval
před 4 hodinami
Francie oplakává Bardotovou. O dojmy se podělil i prezident Macron
před 5 hodinami
Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany
před 7 hodinami
Hazard, jaký se nevidí. Žena v Krkonoších bruslila na tenkém ledu i s kočárkem
před 8 hodinami
Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová
před 8 hodinami
Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec
před 9 hodinami
Zimní počasí na přelomu roku. Napadnout mohou desítky centimetrů sněhu
před 10 hodinami
Trump přivítá Zelenského. Zbývá deset procent a plán bude hotový, tvrdí Kyjev
před 11 hodinami
Anonym vyhrožoval střelbou v teplickém obchodním domě. Policie po něm pátrá
před 12 hodinami
Předpověď počasí: Poslední týden roku bude ve znamení pravé zimy
včera
"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině
včera
Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry
včera
Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti
včera
Období hlubokého otřesu a nejistoty. Rok 2025 se zapíše do dějin Evropské unie
včera
Revoluce ve válčení. USA podle expertů vytváří zbraně, které budou využívat umělou inteligenci
Americké ministerstvo války učinilo zásadní krok k transformaci moderního válčení spuštěním nové platformy GenAI.mil. Podle vojenské expertky Emelie Probasco představuje tento nástroj „kritický první krok“, který má americkým vojákům a civilním zaměstnancům Pentagonu umožnit bezpečné experimentování s umělou inteligencí přímo v jejich každodenní pracovní agendě.
Zdroj: Libor Novák