RECENZE – Jeden z nejvíce osobitých českých režisérů se vrací na experimentální scénu divadla Reduta, aby zde završil volnou trilogii věnovanou lidské společnosti. Braňo Holiček po úspěšných hrách Černá labuť a Kmeny, znovu pracuje s ambiciózním tématem, jimž se tentokrát stala otázka, zdali je Slavík měřítkem popularity nebo zdali je znepokojivé, že určití umělci dostanou statní vyznamenání.
Úvodní scéna startuje v roce 1966, kdy Marta Kubišová a Karel Gott vyhráli Zlatého slavíka. Poté se děj začne pomalu posouvat z nadějných šedesátek, přes neonové osmdesátky a nevkusné devadesátky až k roku 2018, kdy bylo udělení cen Slavík přerušeno. Namísto lineárního příběhu vedoucímu ke „šťastnému“ konci, jsou Roky a kroky kompilací děkovných projevů a vystoupení z různých televizních pořadů. Právě anketa Slavík je inspirací a východiskem pro celou hru. Ostatně není se čemu divit, když představuje základní stavební kámen české popkultury. Stěží bychom hledali pořad, který by zobrazoval takovou bizarnost českého showbyznysu a snahu imagologů formovat vkus společnosti. Podobně jako u předchozích her Holiček pracuje s neotřelým tématem, ve kterém se pokouší rozklíčovat komplikovanost a rozpolcenost dnešního světa. Příběh vypráví z minulosti, čímž v divákovi probouzí pocit, že nehledě na tom, v jaké době žijeme, se nešvary kultury ve své podstatě opakují.
V hereckém obsazení se objevují tváře, které následují režiséra od jeho první premiéry na brněnských prknech. Jsou tedy obeznámeni se způsobem práce, jenž je založený na kolektivní improvizaci. Pro nově příchozí to musela být výzva povolání. Herci jsou stylizováni do mimů, což příznačně reprezentuje formu, jakou hrají. V průběhu představení dělají pantomimu slavných postav, napodobují vysílání pro neslyšící nebo „hrají“ na hudební nástroje. Výhradu mimů pak narušují pobrukováním znělky Slavíka nebo zpíváním známých hitů. Scéna se stává otevřeným prostorem, kde se zjevují osobnosti z různých světů na poli kultury. Nalezneme tam Karla Gotta, Michala Davida nebo Evu Pilarovou představující klasické interprety a na druhé straně Daniela Landu a Tomáše Ortela ty novodobé. Z politiky Jiřího Paroubka, Gustava Husáka a z byznysu kontroverzního podnikatele Františka Mrázka.
Tyto osobnosti oprašují dávno zapomenuté kauzy a situace, kterým ve své době patřili titulní stránky téměř všech médií. Režisérově pojetí komiky napomáhá tradiční česká sebeironie, špetka černého humoru nebo Gottova legendární hláška „tohle jsem opravdu nečekal“ nesoucí se napříč celým představením. Dalo by se polemizovat nad tím, proč se Holiček nerozhodl do hry vložit jiné seskupení událostí. Jistě bychom našli dle nás „vhodnější“, ale nesmíme zapomínat na to, že se jedná o natolik subjektivní téma, jemuž by každý divák vdechl jiný život. Holiček jej seskupil a vtiskl mu reprezentativní tvar, který má nejen hlavu i patu, ale hlavně dokáže pobavit. I když se Roky a kroky točí okolo české popkultury a její odvracené, pokleslé stránky zvané bulvár, nepřiklání se na žádnou stranu. Ze hry zcela záměrně nevyplývá, zdali to, co je nám předkládáno je nutné zlo nebo naopak skvělou záležitostí. Je tedy na divákovi, na kterou stranu se přidá, nabízí se mu ještě možnost neutrálního středu, kterou jde sám režisér.
Celkové hodnocení: 80 %
Divadlo Reduta (Národní divadlo Brno)
Braňo Holiček a kol.: Roky a kroky
Režie: Braňo HoličekDramaturgie: Ilona SmejkalováScéna: Nikola TempírÚčinkují: Isabela Smečková Bencová, Milada Vyhnálková j. h., Tomáš David, Roman Blumaier, Jakub Šafránek, Martin Veselý
Česká premiéra: 2. 11. 2018
Související
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
RECENZE: Dospívání je dnes těžké. Festival Anifilm uvedl brilantní indie výpověď o proměně ambic
recenze , činohra Roky a kroky (NdB) , Braňo Holiček
Aktuálně se děje
před 55 minutami
Zelenskyj i Putin chtějí ukončit válku na Ukrajině, prohlásil Trump
Aktualizováno před 1 hodinou
Nebezpečné počasí hrozí už dnes večer. Výstraha se týká celé ČR
před 2 hodinami
Trump měl na telefonu Putina. Hovor byl dobrý a produktivní, tvrdí šéf Bílého domu
před 3 hodinami
Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo
před 3 hodinami
Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř
před 4 hodinami
Příměří u jaderné elektrárny v Záporoží. Začaly kritické opravy vedení
před 5 hodinami
Muž s nožem v Budějovicích vyhrožoval kolemjdoucím. Policista ho zpacifikoval
před 6 hodinami
Francie oplakává Bardotovou. O dojmy se podělil i prezident Macron
před 7 hodinami
Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany
před 9 hodinami
Hazard, jaký se nevidí. Žena v Krkonoších bruslila na tenkém ledu i s kočárkem
před 9 hodinami
Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová
před 10 hodinami
Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec
před 11 hodinami
Zimní počasí na přelomu roku. Napadnout mohou desítky centimetrů sněhu
před 12 hodinami
Trump přivítá Zelenského. Zbývá deset procent a plán bude hotový, tvrdí Kyjev
před 12 hodinami
Anonym vyhrožoval střelbou v teplickém obchodním domě. Policie po něm pátrá
před 14 hodinami
Předpověď počasí: Poslední týden roku bude ve znamení pravé zimy
včera
"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině
včera
Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry
včera
Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti
včera
Období hlubokého otřesu a nejistoty. Rok 2025 se zapíše do dějin Evropské unie
Uplynulý rok 2025 se do dějin evropské ekonomiky zapíše jako období hlubokého otřesu a nejistoty. Server Politico jej popisuje jako jeden z nejvíce vyčerpávajících roků pro unijní obchod, kterému dominoval nevybíravý tlak staronového amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ten od svého lednového návratu do úřadu nešetřil na adresu Bruselu urážkami a označil Evropskou unii za uskupení vytvořené k parazitování na Americe, což následně podpořil zavedením nejtvrdších celních bariér za posledních sto let.
Zdroj: Libor Novák