Praha - Švandovo divadlo na Smíchově představí ve své studiové novince písničkáře a básníka Karla Kryla jako kacíře i proroka. Inscenace Země Lhostejnost přiblíží konec disentu v Čechách i Krylovo rychlé střízlivění z polistopadové euforie. Premiéru chystá režisér Dodo Gombár v sobotu 5. října 2013.
Karel Kryl jako písničkář s výjimečným básnickým talentem, ale také jako vizionář a prorok, jehož skeptické názory publikum v porevolučním nadšení najednou nechtělo slyšet. Člověk hořce zklamaný novým vývojem a jeho lídry, člověk, kterému na konci života možná žalem puklo srdce... I tak ukáže Karla Kryla inscenace Země Lhostejnost v režii Doda Gombára, který je zároveň uměleckým ředitelem Švandova divadla v Praze.
Nový titul tak odstartuje u Švandů trojlístek her o prorocích a básnících s podtitulem „Nesvatí". Ty podle Gombára vypovídají o „odvrácené straně - druhé tváři demokracie, života i společnosti". V suterénním Studiu tak do konce sezóny zavládnou ještě Egon Bondy (inscenace Šaman v režii Viktorie Čermákové) a Jan Balabán (Možná, že odcházíme v režii Martina Františáka).
Kryl jako básník i prorok
Autory hry Země Lhostejnost Doda Gombára a Libora Vodičku inspirovaly hlavně Krylovy polistopadové eseje z let 1990-1993. Ty vyšly ve stejnojmenné sbírce nakladatelství TORST v roce 2012. Hra využívá i citací z Krylových básní, písňových textů a představí i jeho dosud nevydané eseje a úvahy. Tvůrcům je z rodinného archivu poskytla umělcova manželka Marlen Krylová - z jeviště tak veřejně zazní úplně poprvé.
„Kryl šel vždycky proti proudu. A vždycky věděl, že minulost se zazdít nedá," říká Dodo Gombár, který k představení zároveň vybíral hudbu. Společně s Liborem Vodičkou se ale rozhodl ukázat Karla Kryla jinak, než jak bývá obvykle vnímán. Hra Země Lhostejnost tak není oslavným medailonem nepochopeného „klasika" ani vzpomínkovým večerem s písničkami, které v době Krylovy emigrace mezi národem zlidověly. Pomocí rytmizovaného slova, obrazu a komentáře hledají tvůrci i herci „svého" Karla Kryla a svůj vztah k němu.
„Chtěli jsme tedy, aby bylo jasné, že jsme to MY, náš čas, náš věk, naše jednání... A že Karel Kryl ´jenom´ předběhl dobu. Hrajeme si také s tím, že je Kryl falešná modla - nemůže proto chybět Bratříček. I to jsme tam chtěli dostat. Ale hlavně jsme chtěli dostat tam nás: Čechy" říká spoluautor hry Libor Vodička, který výsledný scénář označuje jako „politicko-poetický patchwork", kde kousky různých látek sešité do jednoho kusu vytvoří nový, v tomto případě překvapivě aktuální vzor.
„Kryl skvěle pokračoval v české poetické tradici Havlíčka, Machara, Mahena, Dyka. Po roce 1989 to ještě chvíli zkoušel Antonín Brousek a z jiné strany Ivan M. Jirous, ale Kryl i za těch pár let, které mu byly v nových poměrech vyměřeny, došel asi nejdál. Je to poezie povětšinou časová, reagující, poezie vzteku i bolesti, víry, pokory, ale i nesmiřitelného boje. Poezie, v níž básník vždy plně ručí sám sebou a za každým slovem si stojí," míní Vodička.
Sám Dodo Gombár k tomu dodává: „V každé době či generaci jsou takzvaní nepohodlní lidé, lidé, od kterých něco očekáváme, většinou osobnosti z kulturně-společenského života. A jakmile odmítnou ta naše očekávání plnit, stávají se nepříjemnými či nepřijatelnými. Dokud byl Kryl jen písničkářem, tedy idolem, ke kterému lze vzhlížet, byl národ připravený se s ním ztotožnit. Karel Kryl ale podle mě - na rozdíl od mnohých jiných - nepřevlékl kabát, byl stejný před revolucí i po ní. A jeho nesmiřitelnost a zvyk říkat věci naplno se najednou staly nepohodlné. Umím se ztotožnit s pocitem člověka, který je ikonou, je obdivovaný, a najednou se ocitne na druhé straně barikády jen proto, že nehladí po srsti. Kdyby byl národ důslednější a sebekritičtější, musí uznat, že Kryl zůstal Krylem, tím samým, kým byl v šedesátých letech, byl i v devadesátých. Změnila se jen doba, hrdina zůstal."
V inscenaci s živou hudbou a rytmickými voicebandy se představí šest herců, z nichž každý může být a také je Karlem Krylem. Ze smíchovského souboru hrají Miroslav Hruška, Patrik Děrgel, Klára Cibulková, Petra Hřebíčková, pohostinsky vystoupí Jan Holík a Týna Průchová.
„Čím víc mám o něm načteno, nakoukáno a porozprávěno s jeho vrstevníky, tím dvojsečnější mám z něj dojem," říká o svém vztahu ke Karlu Krylovi jedna z protagonistek představení, herečka Klára Cibulková. „Asi to žádný ´brouček´ nebyl, ale za vším tím řvaním, kritikou, ironií, cynismem, ješitností a ambicí člověk cítí velké lví srdce, pokoru, sebereflexi a zanícení pro život jednotlivce i společnosti. Kryl se nedá v autě poslouchat jako kulisa, nad ním člověk musí přemýšlet. Protože to není jen tak a není to jedno..."
Po Krylovi ještě Bondy a Balabán
Jak připomíná dramaturgyně Lucie Kolouchová, nová sezóna u Švandů nazvaná Druhá tvář bude plná přeměn a proměn. Po Krylovi se ve studiovém prostoru divadla brzy představí ještě další dva literáti s básnicko-prorockým nadáním.
Od 15. února 2014 ve smíchovském podzemí zavládne „Šaman": inscenaci na motivy knihy Egona Bondyho Šaman zrežíruje Viktorie Čermáková. Od 22. března 2014 pak uvidíme jevištní adaptaci knihy Jana Balabána „Možná, že odcházíme" v režii Martina Františáka – stejnojmenná kniha byla vyhlášena Knihou desetiletí v anketě sdružení Litera a získala i titul Kniha roku 2004 v anketě Lidových novin.
„Naše Studio jako podzemní řeka, temný proud, ze kterého se vynořují fragmenty slov, obrazů a vizí," slibují Dodo Gombár s Lucií Kolouchovou a dodávají: „Dnešní společnost ze strachu či neschopnosti formulovat jasné názory a postoje se vyzbrojuje výroky a citáty autorit. Pro nás bude tato sezona příležitostí postavit vedle nich názory a postoje vlastní. Švandovo divadlo otáčí kormidlo k náročnějším výzvám."
KAREL KRYL (12. dubna 1944 - 3. března. 1994)
„Stojí někdo o to odpuštění? Snad těch pár vinných, nevědoucích a věřících zrůdné ideologii. Sotvakdo však z těch ostatních. Z těch – lhostejných. Neb praví písmo: „Buď žhavý, nebo ledový, ale nebuď vlažný." Lhostejnost je v mých očích ten nejděsnější hřích, ten nejpodlejší vrah, nejzrůdnější a nejodpornější neřest již je člověk schopen. Neboť právě svobodnou vůlí jsme jedině podobni Pánu.
Narodil se v Kroměříži v knihtiskařské rodině. Byl u toho, když otcovu dílnu počátkem 50. let komunisté zlikvidovali. Vyrůstal pak jen s matkou a sourozenci (sestra a bratr) v bídě, a na tak tvrdou zkušenost pak nikdy nezapomněl.
V Bechyni vystudoval keramickou průmyslovku, a v té době také dostal první kytaru, na níž složil svou první píseň – tehdy byla ještě veselá – o tchýni, které vítr rozfoukal drdol. V roce 1965 napsal jeden ze svých nejslavnějších textů, Anděla s polámanými křídly... Sám o svém prvním protestsongu kdysi řekl: „Když jsem jednou své písničky zpíval v Teplicích v zámeckém sklepení mladým posluchačům, řekl mi jeden z nich po představení, že jsou to protestsongy. Nevěděl jsem tehdy dost přesně, co to je," ironizoval to s odstupem. "Vyprávěl mi o Bobu Dylanovi, Donovanovi a Tomu Paxtonovi, kteří zpívají protestní písně. Později mi některé pustil z gramofonových desek. Teprve když jsem si přečetl jejich překlady, tak jsem se dozvěděl, že vlastně také protestuji."
V té době byl zaměstnán v teplickém závodě na sanitární keramiku a spoluzaložil „Docela malé divadlo", spolu s Tomášem Slámou, Ivanem Binarem a Luďkem Nekudou pak později slavné ostravské divadélko „Waterloo". Střídal různá zaměstnání, místo bydliště a hromadila se v něm nechuť z tehdejších poměrů v komunistickém Československu.
V srpnu 1968, konkrétně druhý den po okupaci sovětských vojsk, napsal další emotivní píseň, Bratříčku, zavírej vrátka. Další den už se její nahrávka, díky Jiřímu Černému, objevila v ostravském rozhlase. Téměř okamžitě se stala doslova hymnou následujících normalizačních let. V září 1969 se Karel Kryl rozjel do Německa na festival písničkářů a nevrátil se dlouhých dvacet let.
Málokterý z exulantů budil po svém návratu do vlasti takovou pozornost. Všichni se na něj v polistopadových dobách těšili, všichni jej vítali. On se však takřka bezprostředně vytasil s varováním a skepsí. Naše nová demokracie mu připadala nekultivovaná, ekonomické reformy neprůhledné, média málo svobodná. Nejvíc ho však zasáhlo rozdělení federace. To také zřejmě definitivně prohloubilo neshody a výhrady, které měl k tehdejšímu prezidentovi Václavu Havlovi. A tak se kromě koncertování zkoušel ze své skepse a frustrace vypsat v básních a fejetonech, z nichž některé vyšly nejprve jednotlivě ve Zlínském deníku, v r. 2012 pak v souboru Země Lhostejnost. Teď se sbírkou inspirovali tvůrci smíchovské divadelní adaptace, kterou inscenují pod stejnojmenným názvem.
ZEMĚ LHOSTEJNOSTKarel Kryl
Z oslavovaného pěvce revoluce jejím skeptikem. Napůl venku, napůl tu, nikde doma. Konec disentu v Čechách aneb hořká kocovina inspirovaná porevolučními eseji Karla Kryla.
režie: Dodo Gombárscénář: Dodo Gombár, Libor Vodičkadramaturgie: Lucie Kolouchovávýběr hudby: Dodo Gombárscéna a kostýmy: Eva Jiřikovská
OBSAZENÍ: Miroslav HRUŠKA Patrik DĚRGEL Klára CIBULKOVÁ Petra HŘEBÍČKOVÁ Jan HOLÍK j.h. Týna PRŮCHOVÁ j.h.
Premiéra 5. 10. 2013 ve Studiu Švandova divadla na Smíchově www.svandovodivadlo.cz
Související
Lupiči ze Švandova divadla dopadeni. Původně to vypadalo na dokonalý zločin, přiznala policie
Pražská kavárna útočí. Jedni ji brání, druzí ji haní, vše u Švandů
Švandovo divadlo na Smíchově , Karel Kryl
Aktuálně se děje
před 13 minutami
Islámský stát v tichosti opět sílí. Vytváří statisíce nových uprchlíků
před 1 hodinou
Úřady oznámily, že našly přes milion nových dokumentů v kauze Epsteina
před 2 hodinami
Evropa může čelit válce s Ruskem do několika let. Podle expertů na to není vůbec připravena
před 4 hodinami
Počasí bude mrazivé i po svátcích, o víkendu se přidá sněžení
včera
Brusel vrací úder. Tlaku USA ustoupit nehodlá
včera
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
včera
Napětí na Blízkém východě: Izrael stupňuje údery v Libanonu před klíčovým termínem
včera
Referendum o konci války, budoucnost Záporožské jaderné elektrárny. Co obsahuje 20bodový mírový plán?
včera
Jihomoravští záchranáři jsou na pokraji sil: Místo nehod řeší rýmu a teploty
včera
Ruské jednotky v noci vtrhly do ukrajinské vesnice. Odvlekly desítky lidí
včera
Transatlantická roztržka graduje: USA zakázaly vstup do země strůjcům evropské digitální regulace
včera
Spor USA s Venezuelou má nečekaného vítěze. Zatím z něj těží pouze Čína
včera
V Turecku se zřítilo letadlo s libyjským náčelníkem generálního štábu. Nehodu nepřežil
včera
Průlom v mírových jednáních? Ukrajina zvažuje vznik ekonomické zóny na východě
včera
Ukrajinské město dalo světu nejslavnější vánoční koledu. Rusové ho srovnali se zemí
včera
Návrat terorismu, válka ve Venezuelu nebo souboj o AI? Co lze čekávat od roku 2026
včera
Předpověď počasí na svátky: Budou letos bílé Vánoce?
23. prosince 2025 21:22
Zákaz tělesného trestání dětí, změny v rozvodech, konec střídavé péče. Co přináší novela občanského zákoníku?
23. prosince 2025 19:58
Fond je neodvolatelný, reaguje Babiš na problémy se střetem zájmů. Nic tím nevysvětlil
23. prosince 2025 19:41
Vánoční příměří je dnes už nereálný koncept. Lidé sice potřebují klid, válčení se ale radikálně změnilo
Vánoční příměří na západní frontě v roce 1914 patří k nejznámějším výjimkám moderního válečnictví. Na několik hodin tehdy ustoupily zbraně, propaganda i disciplína a prostor získal prostý lidský instinkt. O více než sto let později však podobná epizoda působí téměř nemyslitelně. Současné konflikty, včetně války na Ukrajině, jsou vedeny nepřetržitě, centralizovaně a v těsném propojení s politikou, médii a ideologií.
Zdroj: Jakub Jurek