ROZHOVOR – Většina divadel s koncem června zakončila sezonu. Nejinak tomu bylo i ve Švandově divadle na Smíchově. S uměleckým šéfem a režisérem Dodo Gombárem jsme se ohlédli za uplynulou sezonou, která byla poměrně bohatá na nové inscenace.
Koncem června uzavřeli ve Švandově divadle na Smíchově sezonu 2013/2014, která byla dle uměleckého šéfa divadla a režiséra Dodo Gombára „vyčerpávající, radostná, snad smysluplná." Během uplynulého divadelního roku do divadla našlo cestu více diváků, zvýšil se počet zájezdových představení, soubor ze Smíchova pozvání dostal k dlouhodobému hostování na přední off-Broadway scéně v New Yorku a zařadilo na repertoár několik nových her.
„Máme za sebou šest premiér, tři na velkém sále, tři ve Studiu a zdá se mi, že to všechno byly události, které nenechávají nikoho, ani tvůrce ani publikum, pasivním a lhostejným," uvádí Gombár, který uvedl do divadelní podoby a následně zrežíroval soubor komentářů Karla Kryla Země Lhostejnost a povídku Proměna od Franze Kafky.
Režisér věří, že každá z nových inscenací má šanci být divácky úspěšná i v dalších sezonách: „Doufám, že každá nese v sobě potenciál najít si publikum. Najít si diváky, kteří vstupují do divadla s otevřeným srdcem a myslí, kteří přicházejí bez předsudků, jsou schopni polemizovat, vstupovat do dialogu." Posledními slovy vystihuje repertoár Švandova divadla, který si žádá přemýšlivost ze strany publika a jistou míru pochybování o fungování naší společnosti.
Gombár se řadí mezi úspěšné dramatiky, kteří byli oceněni prestižní Cenou Alfréda Radoka. Jedinečnost jeho hrám dává témata, která zpochybňují, přetáčejí a mohou být společností přijata s jistou mírou skepse. Sám zvolená témata popisuje jako „v jistém smyslu extrémní a hraniční."
Gombár jako autor tíhne také k tématům, „která počítají kromě lidské a hmotné přítomnosti také s přítomností, řekněme, duchovního světa, nebo věcí, které naši existenci přesahují. Mám moc rád zkoumání a otáčení různých perspektiv pohledu na skutečnost, zpochybňování nastolených konstant."
V současné době pracuje na hrách, které jsou určené pro konkrétní scény. „Čehož si samozřejmě vážím!" zdůrazňuje. Zároveň však přiznává, že by si zase rád našel čas napsat nějakou hru „z intimní potřeby, bez předem určeného cíle neboli tlaku termínu. Už mi tento druh svobody chybí, mám to ztracení se v čase u psaní moc rád," dodává.
Dodo Gombár působil několik let na volné noze v řadě evropských divadel a v roce 2010 se stal uměleckým šéfem Švandova divadla. Angažmá v pražském divadle jej dle jeho slov poutalo tím, „čím vás angažmá poutá vždycky. Čili možností systematického myšlení, konsekventní práce, vizemi, které nejsou náhodné, ale pramenící z jednoho zdroje úvah. Tato perspektiva umožňuje vnímání jevů v souvislostech, v kontextu."
V něčem se však působení v tomto divadle přece jen odlišuje: „Ve Švandově divadle jsme určitě nejblíže cestě, po které má podle mého názoru smysl jít a trávit život v tak pominutelné zóně jakou je divadlo. Cítím tady taky největší rezonanci a jiskření," uvádí Gombár s tím, že se mu líbí styl komunikace v divadle, který je nejen o toleranci, ale také o kritickém a otevřeném dialogu.
„Za podstatné považuji, že zdejší soubor se hodně posunul, vytříbil ve stylu myšlení, umíme věci sdílet společně, zacílit naši pozornost na momenty, které nás upřímně a jednotně zajímají. Když se objeví pochybnost, tak tvořivá a dostředivá, ne pokrytecká a zákeřná," dodává ke spolupráci s kolektivem v divadle na Smíchově.
Všechny tyto momenty ve spolupráci považuje za důležité pro fungování divadelního kolektivu. „V tomto období vnímám určitou stabilitu, která je zdrojem síly, motivace a víry," dodává dramatik a režisér Dodo Gombár.
Slovenský dramatik a divadelní režisér Dodo Gombár (* 1973), který po studiích působil na volné noze v řadě evropských divadel, v roce 2006 přišel do Městského divadla Zlín, kde působil tři roky. Před čtyřmi lety zamířil do Prahy a stal se uměleckým šéfem a kmenovým režisérem Švandova divadla na Smíchově. V současné době jsou na repertoáru tohoto divadla čtyři jeho hry. Vedle dvou nových her, Proměna a Země Lhostejnost, také Crash u potoka a Vladimirova děvka. Gombár je také uznávaným dramatikem mezi divadelními kritiky a je držitelem Ceny Alfreda Radoka. V roce 1999 ji získal za text Hugo Karas a s texty Třetí věk (2003) a Bez Boha dům (2008) se dostal do finále.
Související
Lupiči ze Švandova divadla dopadeni. Původně to vypadalo na dokonalý zločin, přiznala policie
Pražská kavárna útočí. Jedni ji brání, druzí ji haní, vše u Švandů
Švandovo divadlo na Smíchově , Dodo Gombár (umělecký šéf Švandova divadla)
Aktuálně se děje
před 24 minutami
Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo
před 1 hodinou
Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř
před 2 hodinami
Příměří u jaderné elektrárny v Záporoží. Začaly kritické opravy vedení
před 2 hodinami
Muž s nožem v Budějovicích vyhrožoval kolemjdoucím. Policista ho zpacifikoval
před 3 hodinami
Francie oplakává Bardotovou. O dojmy se podělil i prezident Macron
před 4 hodinami
Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany
před 5 hodinami
Nebezpečné počasí hrozí už dnes večer. Výstraha se týká celé ČR
před 6 hodinami
Hazard, jaký se nevidí. Žena v Krkonoších bruslila na tenkém ledu i s kočárkem
před 7 hodinami
Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová
před 7 hodinami
Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec
před 8 hodinami
Zimní počasí na přelomu roku. Napadnout mohou desítky centimetrů sněhu
před 9 hodinami
Trump přivítá Zelenského. Zbývá deset procent a plán bude hotový, tvrdí Kyjev
před 10 hodinami
Anonym vyhrožoval střelbou v teplickém obchodním domě. Policie po něm pátrá
před 11 hodinami
Předpověď počasí: Poslední týden roku bude ve znamení pravé zimy
včera
"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině
včera
Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry
včera
Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti
včera
Období hlubokého otřesu a nejistoty. Rok 2025 se zapíše do dějin Evropské unie
včera
Revoluce ve válčení. USA podle expertů vytváří zbraně, které budou využívat umělou inteligenci
včera
Už nenadávají u mobilů. Hněv generace Z se v roce 2025 přetvořil a začal měnit svět
Rok 2025 se stal okamžikem, kdy se hněv generace Z převalil z displejů mobilních telefonů do ulic po celém světě. Od Káthmándú přes Jakartu až po Limu se mladí lidé narození na přelomu tisíciletí postavili zavedeným elitám a proměnili lokální nepokoje v globální hnutí za spravedlnost. Podle sociologů nejde jen o rebelii pro rebelii samotnou, ale o protest poháněný univerzálními hodnotami, jako je právo na vzdělání, dostupné bydlení a konec korupce.
Zdroj: Libor Novák