Recenze - Rok 1968 je stále jedno z nejexponovanějších míst v naší historii a čas od času láká další tvůrce, kteří chtějí využít dramatických událostí ve svém díle. Jako je tomu u méně obvyklé rakousko-české koprodukce.
Na pozadí příchodu spojeneckých nebo též spřátelených armád do tehdejšího Československa se odehrává několik příběhů, které se vzájemně prolínají a ovlivňují. Nejde však o tříbení charakteru nebo národní hrdinství, spíš o postavení v dějinách, které doba před necelým půlstoletím psala.
(zdroj: Dawson Films)
Nadějný režisér Jan David má problémy s autoritami, byl mu zamítnut film i následný scénář. Frustrace vede k rozkolu s jeho přítelkyní, herečkou Evou, která postupně podléhá šarmu rakouského novináře Helmuta Zilka, který v Praze pro národní televizi ORF připravuje diskusní pořad. David usiluje o svou satisfakci a hodlá právě přes Zilka zviditelnit své problémy, stárnoucí seladon se daleko více zajímá o Evu, které hodlá předestřít velkou budoucnost. Mladý režisér se vyrovná se situací po svém a obstará si hned dvě ochotné milenky. Když dojde v Československu ke změně v politických kruzích, David s nadšením konstatuje, že jeho zakázaný film bude promítán vedle režisérských veličin v Cannes, ale známý bojkot kvůli studentským bouřím ve Francii jeho naděje hatí. Doba uvolnění končí příchodem armád pěti států a Jan se pokouší zdokumentovat skutečné události v ulicích. Netuší, že Zilk, který má jeho výtvor dostat na Západ, je ve stejné době kompromitován StB a hraje o svou vlastní existenci a životní jistoty.
Nejlepší pasáž filmu na Vinohradské třídě (zdroj: Donatova.com)
Snímek lze rozdělit do dvou nestejných polovin. Té první dominuje především sex na všechny způsoby, ať v podání dvorného Zilka, který se pokouší Evu získat svým chováním a šarmem, nebo volnomyšlenkářského Davida, jehož erotické hrátky jsou podávány spíš jako zabíjení přemíry volného času. V těchto pasážích film spíše stojí a v oblasti reálného časového posunu pádí vesele vpřed, týden či měsíc sem nebo tam, žádná překážka. Historické změny jsou podány letem světem, takže divák se může dost snadno ztrácet v čase a prostoru. Cítíme jistou scénáristickou bezradnost, zejména ve vykreslení vztahu Jana a Evy. Ač se ti dva nenávidí, přesto jejich každé setkání vypadá, jako by jeden bez druhého nemohli existovat. Jenže na rozdíl od fatálních osudů to v tomto případě příliš zavání prázdnotou a povrchností.
Vznikají životní záběry, stejně jako se krátí Jardův život (zdroj: Donatova.com)
Když se objeví v ulicích "Rusáci" (další klasický syžet, jako by vojska Polska, NDR, Bulharska a Maďarska nikdy neexistovala), vše se náhle zhustí a zbytek filmu proběhne v jediném dni, vlastně během několika hodin. A hlavní hrdinové stihnou opravdu hodně - zorientovat se v choulostivé situaci, natočit důležitý materiál, dostat se s ním do Vídně, tam ho nějakým způsobem zpracovat (opravdu nejsme v digitální době) a ještě prosadit do vysílání. Odvolání na filmovou licenci v téhle situaci působí jako snaha obhájit, že počít, donosit a zplodit dítě může bez potíží o pět měsíců méně, když je to potřeba.
Padla tu zmínka o filmových klišé, některá místo navození atmosféry působí spíš komicky. Myslím tím venkovskou ženu s husou v košíku, která při pohledu na televizi v konzumu dojatě šeptá "Svoboda". Není to zase tak dávno, kdy jsme se podobným scénám smáli v socialistických agitkách. Stejně tak si tvůrci vzali příklad z amerických špionážních filmů a vykreslili nám agenty StB jako totálně debilní blbce, kteří se nechají lehounce obalamutit amatéry neznalých souvislostí. Pokud by se tak chovali ve skutečnosti, zjistí maximálně to, že opravdu žijí v Československu, které by jim velice rychle rozuteklo. Pochopitelně, že agent s výcvikem podlehne zaskočenému a nepřipravenému jedinci, který ho směsicí intuice a neuvěřitelných náhod zpacifikuje. Zato například jazykové schopnosti údajně buranských příslušníků Státní bezpečnosti jsou téměř na top levelu akademického vzdělání. Pro někoho může být i značně nadhodnocený význam převozu materiálů o působení vojsk v Československu, protože Zilk a určitě nebyl jediný, kdo měl k této problematice přístup. Stačí vzpomenout na dramatický útěk členů amerického filmového štábu, kteří v té době natáčeli ve zdejších lokalitách slavný Most u Remagenu. Předpokládat, že úderem půlnoci 21. srpna 1968 odsud zmizeli všichni zahraniční dopisovatelé (zvláště s ohledem na vypjatou situaci) lze jen s hodně velkou dávkou fantazie. A pochopitelně velice složitě a konspiračně propracovanou strukturu oblafne obyčejný policejní rada. Nicméně proč ne, když řadový policista je schopen nejen odhalit, eliminovat, ale také prakticky sám vymlátit organizovaný gang (vzpomeňme na Smrtonosnou past 4.0, což ovšem není zdaleka jediný případ.
Můžete hádat, s kým lze spojovat zpěváka Oskara (zdroj: Donatova.com)
Snímek se tak stává dramatickým v poslední, skutečně brilantně natočené pasáži nad vinohradským rozhlasem. Což je s ohledem na stopáž příliš málo. Někomu se může propojit ona autobusová barikáda s Vávrovým Osvobozením Prahy, kdy se podobná scéna natáčela jen o pár metrů níže. Zpracování je v tomto směru tím nejlepším, co Krycí jméno Holec nabízí. Dalším sympatickým a líbivým prvkem je i grafické propracování zejména v úvodu, působí osvěžujícím a svébytným dojmem.
Dominovat snímku mají mužské protipóly. Zatímco Johannes Zeiler představuje gentlemana staré školy, jen setrvávajícího na jediné úrovni. Není vůbec věrohodný jako eventuální agent (a to se o něm tvrdilo, že mohl rozdávat svou přízeň na dvě strrany). Kryštof Hádek zase ztělesnil režiséra Davida, jehož zjevnou předlohou je letos zesnulý Jan Němec (podle jehož povídky byl ostatně film natočen), s flegmatickým pohrdáním všeho, včetně dívčích půvabů. Jeho poslednost budí dojem, že víc než o sdělení spravedlnosti, ač je to divákovi mohutně podsouváno, spočívá ve snaze dosáhnout exkluzivity. Může to být jen dojem a záměr tvůrců, spíš postava Davida vyvolává otázky, jak se tento člověk všemi odmítaný a neúspěšný, vlastně živí. Což sice není hlavní linie snímku, ale v oněch hlušších pasážích to na mysli vytane. Přítomnost ženského půvabu je především zaměřena na erotické scény, tu elegantně pojatých, tu nesoucí punc náznaku bakchanálií, takže následný bleskový přechod k vlasteneckému pojetí značně pokulhává.
Co možná tomuto špionážnímu pokusu neprospělo, je spojení s Rakouskem, ačkoliv Helmut Zilk (1927-2008) je skutečnou postavou a pozdější starosta Vídně se opravdu angažoval v rakousko-československých vztazích. Zda v tom hráli roli podíl na financování snímku můžeme jen spekulovat, poněkud rozpačitý náhled může být důsledkem náhledu zpoza hranice, motivovaný pouze tím, aby rakouský hrdina získal materiály, kterými předběhne svět, a sám si vyžehlil problematickou osobní situaci. Díky tomu nefunguje film ani jako špionážní drama, ani jako příběh o komplikovanosti vztahů. Jeho záměr bohužel zůstal v mnoha směrech nenaplněn a až na zmíněnou dvacetiminutovku z něj cítíme víc rozpačitého přešlapování, než důrazné vykročení k cíli.
Celkové hodnocení: 50 %
KRYCÍ JMÉNO HOLEC
Hrají: Johannes Zeiler (Helmut Zilk), Kryštof Hádek (Jan David), Vica Kerekes (Eva), David Novotný (agent Nahodil), Ondřej Malý (agent Hádek), Vilma Cibulková (ředitelka televize), Dana Marková (Diana), Jenovéfa Boková (Žofie), Václav Helšus (střihač Jarda), Ondřej Brzobohatý/Gregor (zpěvák Oskar), Jiří Vyorálek (Vacek), Eva Spreitzhofer (Helga Zilk).
Scénář: Franz Novotny, Alrun Fichtenbauer, Martin LeidenfrostKamera: Robert OberrainerHudba: Ondřej Brzobohatý/GregorRežie: Franz Novotny
ČR, 2016, 98 min., drama, nevhodné do 12 letPremiéra: 22. září 2016 (ČR)
Související
OBRAZEM: Nový český špionážní film Krycí jméno Holec slibuje drama a napětí
Hádek a Brzobohatý se vracejí do roku 1968. Napínavé špionážní drama Krycí jméno Holec představuje nový trailer
film Krycí jméno Holec , Jan Němec (režisér) , recenze
Aktuálně se děje
před 39 minutami
Karel III. o Vánocích neuvidí dva prince. Do Sandringhamu nepřijedou
před 1 hodinou
Schick pokračuje ve výtečné fazóně. Čtyřmi góly proti Freiburgu přeskočil Kollera
před 2 hodinami
Útočník z Magdeburgu míří do vazby. Bilance páteční tragédie se změnila
před 2 hodinami
Počasí se ochladilo a déšť se mění ve sníh. Meteorologové poskytli předpověď
před 3 hodinami
RECENZE: Americký muzikálový hit Čarodějka protíná Hollywood a TikTok
před 3 hodinami
Robert Fico je u Putina v Kremlu
před 4 hodinami
Ukrajinci zaútočili na Kazaň. Putin teď slibuje mnohem větší destrukci na Ukrajině
před 4 hodinami
Poslední šance si vyřídit všechno potřebné. Pošta sdělila, jak bude mít otevřeno
před 5 hodinami
Davidovou trápí vyhřezlá ploténka. Na operaci se však zatím nechystá
před 6 hodinami
Bramborový salát podle Magdaleny Dobromily Rettigové
před 7 hodinami
Prosincové projevy politiků: Pavel bude poslední v řadě. Promluví i Zeman
před 8 hodinami
Důchody dostanou lidé do Štědrého dne. Příští rok už to bude o Vánocích jinak
před 10 hodinami
Rok od střelby na FF UK: Oběti se spravedlnosti nedočkají, přestože viníka smrti 14 lidí známe
před 12 hodinami
Otevírací doba o Vánocích. Pořádky se nemění, zákon mluví jasně
před 13 hodinami
Rok od tragédie, která změnila život mnoha lidem. Česko si připomíná nejhorší masovou střelbu v historii
Aktualizováno před 21 hodinami
OBRAZEM: Česko si připomnělo oběti tragédie na FF UK. Naší společností otřásla, říká Fiala
včera
Kate a William dojali Brity vánoční pohlednicí. Zachycuje klíčový moment tohoto roku
včera
Česká hymna poprvé zazněla před 190 lety. V Tylově Fidlovačce
včera
Policii znepokojuje, co se děje na D1 před Brnem. Ukázala záběry nebezpečných nehod
včera
Nobelova cena pro Trumpa? Při splnění jednoho předpokladu může být kandidátem
Pokud budoucí americký prezident Donald Trump dokáže docílit vyřešení konfliktu na Ukrajině, mohl by dostat Nobelovu cenu míru. V komentáři pro server Foreign Affairs napsal americký politolog Michael McFaul.
Zdroj: Jakub Jurek