RECENZE: Koprodukční drama Krycí jméno Holec klopýtá na pomezí špionáže a sexu

Recenze - Rok 1968 je stále jedno z nejexponovanějších míst v naší historii a čas od času láká další tvůrce, kteří chtějí využít dramatických událostí ve svém díle. Jako je tomu u méně obvyklé rakousko-české koprodukce.

Na pozadí příchodu spojeneckých nebo též spřátelených armád do tehdejšího Československa se odehrává několik příběhů, které se vzájemně prolínají a ovlivňují. Nejde však o tříbení charakteru nebo národní hrdinství, spíš o postavení v dějinách, které doba před necelým půlstoletím psala.

(zdroj: Dawson Films)

Nadějný režisér Jan David má problémy s autoritami, byl mu zamítnut film i následný scénář. Frustrace vede k rozkolu s jeho přítelkyní, herečkou Evou, která postupně podléhá šarmu rakouského novináře Helmuta Zilka, který v Praze pro národní televizi ORF připravuje diskusní pořad. David usiluje o svou satisfakci a hodlá právě přes Zilka zviditelnit své problémy, stárnoucí seladon se daleko více zajímá o Evu, které hodlá předestřít velkou budoucnost. Mladý režisér se vyrovná se situací po svém a obstará si hned dvě ochotné milenky. Když dojde v Československu ke změně v politických kruzích, David s nadšením konstatuje, že jeho zakázaný film bude promítán vedle režisérských veličin v Cannes, ale známý bojkot kvůli studentským bouřím ve Francii jeho naděje hatí. Doba uvolnění končí příchodem armád pěti států a Jan se pokouší zdokumentovat skutečné události v ulicích. Netuší, že Zilk, který má jeho výtvor dostat na Západ, je ve stejné době kompromitován StB a hraje o svou vlastní existenci a životní jistoty.

Nejlepší pasáž filmu na Vinohradské třídě (zdroj: Donatova.com)

Snímek lze rozdělit do dvou nestejných polovin. Té první dominuje především sex na všechny způsoby, ať v podání dvorného Zilka, který se pokouší Evu získat svým chováním a šarmem, nebo volnomyšlenkářského Davida, jehož erotické hrátky jsou podávány spíš jako zabíjení přemíry volného času. V těchto pasážích film spíše stojí a v oblasti reálného časového posunu pádí vesele vpřed, týden či měsíc sem nebo tam, žádná překážka. Historické změny jsou podány letem světem, takže divák se může dost snadno ztrácet v čase a prostoru. Cítíme jistou scénáristickou bezradnost, zejména ve vykreslení vztahu Jana a Evy. Ač se ti dva nenávidí, přesto jejich každé setkání vypadá, jako by jeden bez druhého nemohli existovat. Jenže na rozdíl od fatálních osudů to v tomto případě příliš zavání prázdnotou a povrchností.

Vznikají  životní záběry, stejně jako se krátí Jardův život (zdroj: Donatova.com)

Když se objeví v ulicích "Rusáci" (další klasický syžet, jako by vojska Polska, NDR, Bulharska a Maďarska nikdy neexistovala), vše se náhle zhustí a zbytek filmu proběhne v jediném dni, vlastně během několika hodin. A hlavní hrdinové stihnou opravdu hodně - zorientovat se v choulostivé situaci, natočit důležitý materiál, dostat se s ním do Vídně, tam ho nějakým způsobem zpracovat (opravdu nejsme v digitální době) a ještě prosadit do vysílání. Odvolání na filmovou licenci v téhle situaci působí jako snaha obhájit, že počít, donosit a zplodit dítě může bez potíží o pět měsíců méně, když je to potřeba. 

Padla tu zmínka o filmových klišé, některá místo navození atmosféry působí spíš komicky. Myslím tím venkovskou ženu s husou v košíku, která při pohledu na televizi v konzumu dojatě šeptá "Svoboda". Není to zase tak dávno, kdy jsme se podobným scénám smáli v socialistických agitkách. Stejně tak si tvůrci vzali příklad z amerických špionážních filmů a vykreslili nám agenty StB jako totálně debilní blbce, kteří se nechají lehounce obalamutit amatéry neznalých souvislostí. Pokud by se tak chovali ve skutečnosti, zjistí maximálně to, že opravdu žijí v Československu, které by jim velice rychle rozuteklo. Pochopitelně, že agent s výcvikem podlehne zaskočenému a nepřipravenému jedinci, který ho směsicí intuice a neuvěřitelných náhod zpacifikuje. Zato například jazykové schopnosti údajně buranských příslušníků Státní bezpečnosti jsou téměř na top levelu akademického vzdělání. Pro někoho může být i značně nadhodnocený význam převozu materiálů o působení vojsk v Československu, protože Zilk a určitě nebyl jediný, kdo měl k této problematice přístup. Stačí vzpomenout na dramatický útěk členů amerického filmového štábu, kteří v té době natáčeli ve zdejších lokalitách slavný Most u Remagenu. Předpokládat, že úderem půlnoci 21. srpna 1968 odsud zmizeli všichni zahraniční dopisovatelé (zvláště s ohledem na vypjatou situaci) lze jen s hodně velkou dávkou fantazie. A pochopitelně velice složitě a konspiračně propracovanou strukturu oblafne obyčejný policejní rada. Nicméně proč ne, když řadový policista je schopen nejen odhalit, eliminovat, ale také prakticky sám vymlátit organizovaný gang (vzpomeňme na Smrtonosnou past 4.0, což ovšem není zdaleka jediný případ.

Můžete hádat, s kým lze spojovat zpěváka Oskara (zdroj: Donatova.com)

Snímek se tak stává dramatickým v poslední, skutečně brilantně natočené pasáži nad vinohradským rozhlasem. Což je s ohledem na stopáž příliš málo. Někomu se může propojit ona autobusová barikáda s Vávrovým Osvobozením Prahy, kdy se podobná scéna natáčela jen o pár metrů níže. Zpracování je v tomto směru tím nejlepším, co Krycí jméno Holec nabízí. Dalším sympatickým a líbivým prvkem je i grafické propracování zejména v úvodu, působí osvěžujícím a svébytným dojmem.

Dominovat snímku mají mužské protipóly. Zatímco Johannes Zeiler představuje gentlemana staré školy, jen setrvávajícího na jediné úrovni. Není vůbec věrohodný jako eventuální agent (a to se o něm tvrdilo, že mohl rozdávat svou přízeň na dvě strrany). Kryštof Hádek zase ztělesnil režiséra Davida, jehož zjevnou předlohou je letos zesnulý Jan Němec (podle jehož povídky byl ostatně film natočen), s flegmatickým pohrdáním všeho, včetně dívčích půvabů. Jeho poslednost budí dojem, že víc než o sdělení spravedlnosti, ač je to divákovi mohutně podsouváno, spočívá ve snaze dosáhnout exkluzivity. Může to být jen dojem a záměr tvůrců, spíš postava Davida vyvolává otázky, jak se tento člověk všemi odmítaný a neúspěšný, vlastně živí. Což sice není hlavní linie snímku, ale v oněch hlušších pasážích to na mysli vytane. Přítomnost ženského půvabu je především zaměřena na erotické scény, tu elegantně pojatých, tu nesoucí punc náznaku bakchanálií, takže následný bleskový přechod k vlasteneckému pojetí značně pokulhává. 

Co možná tomuto špionážnímu pokusu neprospělo, je spojení s Rakouskem, ačkoliv Helmut Zilk (1927-2008) je skutečnou postavou a pozdější starosta Vídně se opravdu angažoval v rakousko-československých vztazích. Zda v tom hráli roli podíl na financování snímku můžeme jen spekulovat, poněkud rozpačitý náhled může být důsledkem náhledu zpoza hranice, motivovaný pouze tím, aby rakouský hrdina získal materiály, kterými předběhne svět, a sám si vyžehlil problematickou osobní situaci. Díky tomu nefunguje film ani jako špionážní drama, ani jako příběh o komplikovanosti vztahů. Jeho záměr bohužel zůstal v mnoha směrech nenaplněn a až na zmíněnou dvacetiminutovku z něj cítíme víc rozpačitého přešlapování, než důrazné vykročení k cíli.

Celkové hodnocení: 50 %

KRYCÍ JMÉNO HOLEC

Hrají: Johannes Zeiler (Helmut Zilk), Kryštof Hádek (Jan David), Vica Kerekes (Eva), David Novotný (agent Nahodil), Ondřej Malý (agent Hádek), Vilma Cibulková (ředitelka televize), Dana Marková (Diana), Jenovéfa Boková (Žofie), Václav Helšus (střihač Jarda), Ondřej Brzobohatý/Gregor (zpěvák Oskar), Jiří Vyorálek (Vacek), Eva Spreitzhofer (Helga Zilk).

Scénář: Franz Novotny, Alrun Fichtenbauer, Martin LeidenfrostKamera: Robert OberrainerHudba: Ondřej Brzobohatý/GregorRežie: Franz Novotny

ČR, 2016, 98 min., drama, nevhodné do 12 letPremiéra: 22. září 2016 (ČR)

Související

Z natáčení filmu Krycí jméno Holec

OBRAZEM: Nový český špionážní film Krycí jméno Holec slibuje drama a napětí

Praha - Nový snímek s názvem Krycí jméno Holec vznikl na motivy povídky režiséra Jana Němce Italská spojka a odehrává se mezi Prahou a Vídní v roce 1968. V době, která směřovala k událostem Pražského jara i srpnové okupaci, musejí hlavní hrdinové řešit nelehkou volbu mezi kolaborací a sebedestruktivním hrdinstvím. V hlavních rolích se objeví Kryštof Hádek, Vica Kerekes, Johannes Zeiler nebo Ondřej Brzobohatý. Název filmu vychází ze skutečnosti, protože právě pod tímto jménem vedla StB složku Helmuta Zilka. Skutečný rozsah a způsob Zilkovy spolupráce s tajnou policií nebyl nikdy objasněn a spousta otázek zůstala nezodpovězena. Ve filmu se vyskytuje řada osob inspirovaných skutečnými lidmi a také řada skutečných dobových situací.
Film Krycí jméno Holec

Hádek a Brzobohatý se vracejí do roku 1968. Napínavé špionážní drama Krycí jméno Holec představuje nový trailer

Praha - Nový napínavý snímek Krycí jméno Holec na motivy povídky režiséra Jana Němce Italská spojka se odehrává mezi Prahou a Vídní v roce 1968. V době, která směřovala k událostem Pražského jara i srpnové okupaci, je špionážní drama, jehož hlavní hrdinové jsou postaveni před zásadní volbu mezi kolaborací a sebedestruktivním hrdinstvím. V hlavních rolích se objeví Kryštof Hádek, Vica Kerekes, Johannes Zeiler nebo Ondřej Brzobohatý.

Více souvisejících

film Krycí jméno Holec Jan Němec (režisér) recenze

Aktuálně se děje

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 6 hodinami

Irácká věznice Abú Ghrajb

20 let od kauzy Abú Ghrajb. Mučení vězňů pomáhalo rekrutovat dobrovolníky do teroristických skupin, říká odborník

Reportáž americké televize CBS News zveřejněná 28. dubna 2004 upozornila na nehumánní zacházení s vězni zadržovanými americkými vojáky v irácké věznici Abú Ghrajb. Jak vyplývá z rozhovoru, který webu EuroZprávy.cz poskytl expert na Blízký východ Josef Kraus, pro další vývoj v okupovaném Iráku měla kauza nezanedbatelný význam. Nejenže byla v arabské společnosti interpretována jako ukázka západního pokrytectví a dvojího metru v otázce lidských práv, ale mobilizační potenciál záběrů ponižovaných muslimů následně dokázala využít militantní a teroristická uskupení v regionu, konstatuje politolog z Masarykovy univerzity v Brně. Dále vysvětlil například to, proč byl americký přístup ke kauze problematický a jakou roli obecně sehrály věznice a detenční zařízení v radikalizaci irácké společnosti po roce 2003. 

před 7 hodinami

před 8 hodinami

včera

Martin Chlumský

Do čela Sokola byl zvolen Martin Chlumský

Martin Chlumský byl dnes zvolen do čela České obce sokolské (ČOS). Chlumský již od března dočasně řídil organizaci poté, co v souvislosti s podvodem rezignovala tehdejší starostka Hana Moučková.

včera

včera

včera

Vrtulník Kamov Ka-32 ve vzduchu.

VIDEO: Ukrajinci zaútočili na mezinárodní letiště v Moskvě

Ukrajinská vojenská tajná služba HUR se pochlubila likvidací helikoptéry Kamov Ka-32, což mělo  proběhnout na moskevském letišti. Jejím agentům se údajně podařilo proniknout na letiště, kde provedli akci, která byla zachycena na videu. Následně helikoptéra skončila v plamenech.

včera

Náčelník generálního štábu Valerij Zalužnyj (vpravo) a generál Oleksandr Syrskyj (vlevo) během obrany Kyjeva v březnu 2022.

Šéf ukrajinské armády přiznal, že situace na frontě se neustále zhoršuje

Velitel ukrajinské armády Oleksandr Syrskyj dnes na Telegramu informoval o zhoršující se situaci na operační i strategické úrovni ukrajinských vojsk na frontě. Tuto skutečnost sdělil také západním spojencům během virtuálního zasedání kontaktní skupiny pro Ukrajinu. Zároveň ruská armáda oznámila dobytí dvou vesnic v Doněcké oblasti a průlom v ukrajinské obraně.

včera

Ilustrační foto

Dopady změn počasí jsou stále ničivější. Prohlubují konflikty, ničí lidem životy, varuje UNHCR

Organizace spojených národů tento týden oznámila, že spouští nový fond, jehož cílem je posílit ochranu uprchlíků a vysídlených komunit ohrožených změnou klimatu. Podle zprávy agentury AFP Úřad vysokého komisaře OSN pro uprchlíky (UNHCR) uvedl, že cílem je do konce roku 2025 získat do nového fondu 100 milionů dolarů na podporu uprchlíků, jejich hostitelských komunit a zemí původu, které jsou klimatickými krizemi zasaženy nejvíce.

včera

Dmitrij Peskov na druhém summitu Rusko Afrika 2023.

Kreml o mírových jednáních s Ukrajinou: Jednu věc je třeba vzít v úvahu

Mluvčí Kremlu Dmitrij Peskov dnes uvedl, že v současné době nejsou žádné podmínky pro mírová jednání s Kyjevem. Podle něj Kyjev již před dvěma lety zakázal veškeré vyjednávání, dokud bude ruským prezidentem Vladimir Putin, pod jehož velením ruská vojska v únoru 2022 vstoupila na Ukrajinu. Tento zákaz Kyjev zdůvodnil odhalením válečných zločinů, které údajně spáchalo Rusko.

včera

včera

včera

Mark Rutte

Misky vah se naklání. Rutte si získává podporu Turecka, v cestě do křesla šéfa NATO mu ale stojí další země

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan v pátek prohlásil, že od nového generálního tajemníka Severoatlantické aliance (NATO) očekává, že upřednostní řešení obav Turecka souvisejících s terorismem. Řekl to v Istanbulu během setkání s vedoucím kandidátem na post šéfa NATO, dosluhujícím nizozemským premiérem Markem Ruttem, který je na návštěvě v Turecku v rámci snah o získání podpory pro svou kandidaturu.

včera

Babišovo ANO opět prachsprostě lže. Tentokrát o důchodech

Zástupci hnutí ANO a kabinetu Petra Fialy (ODS) se shodli na nutnosti změn v prvním důchodovém pilíři, opoziční subjekt zároveň nezpochybnil nutnost zvyšování věkové hranice pro odchod do důchodu. To vyplývá z dokumentů zveřejněných prezidentskou kanceláří k březnové schůzce nad tématech důchodové reformy. Stojí za to připomenout, že onoho 28. Března se schůzky na pozvání prezidenta zůčastnili Karel Havlíček, Alena Schillerová a Aleš Juchelka. Celý zápis přidávám na konec tohoto článku. Závěr si z něj udělejte sami.  

Zdroj: Petr Nutil

Další zprávy