RECENZE: Kniha Autenticita poradí čtenáři jak má vzít život do svých rukou

Touha po autentickém životě následuje člověka už od doby antického Řecka. Už v té době se lidé pídili po tom, jaký může být dobrý život. Toto nutkání se nezměnilo, i dnes toužíme po životě plném lásky, úspěchu a porozumění. Abychom toho dosáhli, je třeba se vrátit sám k sobě. Nová kniha od psychologa Stephena Josepha rádí, jak na to.

Stephen Joseph je britský psycholog a psychoterapeut, který se specializuje na překonání traumatu a pozitivní psychologii. Na tato témata napsal řadu publikací, z nichž jedna vyšla u nás v minulém roce v nakladatelství Portál pod názvem Co nás nezabije…. V této knize se autor zaměřil na to, jak může traumatická událost ničit náš dosavadní život, čtenářům v ní radí, jak mohou těžit z této nepříjemné zkušenosti.

Josephova nově vydaná kniha Autenticita je tématicky příbuzná té předchozí a je rovněž pojatá jako návod. Čtenář v průběhu četby dostane, jak teoretickou průpravu, tak i sérii různých cvičení, po jejichž splnění může mít nový život na dosah ruky. Autor výchazí ze současných poznatků pozitivní psychologie a často se vrací k humanistické psychologii či existenciální filozofii. Vychází z učení Abrahama Maslowa, Carla Rodgerse nebo Aristotela.

V úvodu knihy Joseph seznamuje s autenticitou a jejím vzorcem, který se skládá ze tří bodů: poznej sebe sama, patři sám/sama sobě a buď sám/sama sebou. Tyto body spolu tvoří autentický život. Zároveň se k této trojici v průběhu čtení neustále vrací a pracuje s nimi v závěrečné kapitole.

Samotná kniha je členěna do tří hlavních kapitol. V první kapitole autor vysvětluje hlavní myšlenku autenticity, jak snadno o ni příchazíme a jak ji můžeme získat zpět. Ve druhé se věnuji posledním výzkumům z oblasti pozitivní psychologie a ve třetí si připravil třícítku cviků, členěných podle zmíněných tří bodů výše. Součástí jsou i dvě přílohy, z nichž jedna je věnována testu štěstí a ta druhá se týká rad pro vyhledání pomoci.

Aby kniha nebyla pouze o teorii a různých cvicích, Joseph připravil případové studie svých bývalých pacientů, které opatřil komentářem. Příběhy pacientů umožňují čtenáři se s nimi ztotožnit, což může být k užitku při sebereflexi. Je vidět, že autor problematice autenticity rozumí, ale často se opakuje a věnuje příliš prostoru zcela zřejmým věcem. Pak se stává, že některé méně podstatné myšlenky jsou více rozepsané než ty doopravdy podstatné.

Otázkou zůstává, zdali navržená cvičení čtenář dokončí. Nejen, že vyžadují hodně času sama o sobě, ale také i hodně mentální přípravy. Je jich přes třicet a z velké části se točí okolo toho, že člověk odpovídá na otázky, buď uvnitř sebe, nebo na papír. Autor si se cviky mohl dát větší práci, mohl je pojmout interaktivnější formou. Na druhou stranu pokud čtenář udělá alespoň pár cviků z jednotlivých bodů, mnohé si ve své hlavě ujasní a bude konat jinak.

Sám Johnson říká, že budeme-li ke každému okamžiku našeho života přistupovat s úmyslem autenticity, nabere náš život nový tvar a směr. Autenticita je cesta na celý život, nelze si ji jednou osvojit a pak přestat. I bez dokončení jediného cviku, čtenář z knihy pochopí, co ve svém životě dělá špatně. Kniha mu nabídne prostor ke zlepšení, ale je pouze na něm, jestli se chopí příležitosti.

Celkové hodnocení: 75%

Autenticita

Autor: Stephen Joseph