RECENZE – Sbírka esejů Básníci světla: výbor o čínském umění je poslední knihou významného českého historika umění Josefa Hejzlara (1927 - 2012). Hejzlar objevil západnímu světu umělce Čchi Paj-š’e, napsal jednu z prvních monografií o vietnamském umění a jeho kniha Čínský akvarel dosáhla v zahraničí až šestnácti vydání. V roce 2011 vyhrál spolu se svojí manželkou Taj-ťün Hejzlarovou Literární cenu Knižního klubu za román Na Řece. Hejzlar ve své tvorbě odemyká fenomén Číny a jejího umění, která nám zůstává v tichosti skryta.
Mladý Josef Hejzlar se po studiích na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze vydal do Pekingu, aby mohl rozvíjet své vzdělání na Pekingské univerzitě. Spolu s ním v padesátých letech do Číny mířila skupina malířů a spisovatelů včetně Zdeňka Seydla nebo Zdeňka Sklenáře. Právě Československo, přesněji Praha, se stala jakousi bránou čínského umění do Evropy a kontaktem s evropským uměním. V Číně vznikla “česká škola” čínských tradic, v níž Hejzlarovi náleželo místo hlavního teoretika. V této době se Hejzlar seznámil s řadou čínských umělců, sledoval vznik jejich děl nebo je s nimi tvořil. Zároveň podnikl řadu cest po Číně, jejichž prožitky reflektuje v několika esejích ve sbírce Básníci světla. Básníci světla obsahují sedmnáct esejů zaměřujících se převážně na oblast čínského umění, krajinomalbu a čínskou kulturu. Ne všechny jsou věnovány právě těmto tématům. V těch zbylých Hejzlar píše o čínské architektuře, vzpomínkách na poušť Gobi, své lásce k čaji nebo o tvorbě svých přátel, významných čínských umělcích Čchi Paj-š’ a Chuang Jung-jü. Co esej, to jiný přístup ke psaní. Chvíli je z Hejzlara historik umění, po nějaké době literární vědec a pak třeba cestopisec, čtenář tak nemá tušení s čím autor přijde příště. Samotný název knihy je odvozen ze způsobu zachycení světla v čínském obraze krajiny. Čínští malíři si uvědomili význam zdroje světla a způsoby jeho šíření. Rozlišovali mezi vnitřním a vnějším světelným zdrojem, čímž se vyhnuli jednostrannému naturalistickému pojetí, podle něhož na zemi dopadá světlo nebes. Pečlivě zkoumali a pozorovali přírodu do nejjemnějších detailů, zajímala je třeba eroze hor, proudění vzduchu nebo proměna světla v prostoru i čase. Tato schopnost náhledu na krajinu vtiskla obrazu novou životnost odolávající zubu času. Právě proto Hejzlar hovoří o čínských malířích jako o básnících. Hejzlar si je při psaní o Číně vědom jejího vývoje, ale stejně ji popisuje jako krajinu, kde se zastavil čas. Vnímá ji jako svět jednoduchých vztahů, kde pomalé splynutí s přírodou je naprostou samozřejmostí. Polemizuje nad tím, proč čínské umění je pro nás stále tak neuchopitelné, buď se podle něj jedná o výraz kulturního eurocentrismu nebo o projev trapné odevzdanosti mýtu, že východní umění nám je cizí a nepochopitelné. Tato skutečnost se neprojevuje pouze v rovině výtvarného umění, můžeme ji nalézt třeba v kinematografii nebo ve všeobecných předsudcích na konto Číny. Jakmile se Hejzlar pustí do popisu obrazů, čtenáře udeří živelnost jazyka. Rázem se spolu s ním přesouvá do fiktivní galerie, kde si představuje obrazy, které ve skutečnosti nevidí. Hejzlar s naprostou přesností hovoří o tom, co popisuje a v zapáleném čtenáři probouzí zápal pro čínské umění. Sice se zpočátku neorientuje ve jménech, ale časem si přivykne. Na sbírku esejů Básnici světla lze hledět v několika možných rovinách. Sice se zdá, že kniha je orientována pouze na krajinomalbu a čínské umění, ale autor záměrně otevírá spektrum dalších myšlenek, které nenazývá přímo. Otevírá nové možnost, jak nazírat na čínskou kulturu a kulturu obecně, jak se mohou dva vzdálené světy v průběhu dějin nevědomky protnout a jak je naše uvažování o Číně zkreslené.
Básníci světla: výbor o čínském umění
Autor: Josef Hejzlar
Počet stran: 201 stran, 16 stran obrazových příloh
Vydáno: 1. vydání 2018, Academia
Aktuálně se děje
před 15 minutami
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
před 59 minutami
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
před 1 hodinou
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
před 2 hodinami
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
před 2 hodinami
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
před 3 hodinami
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 3 hodinami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 4 hodinami
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
před 6 hodinami
Počasí o víkendu: V noci bude mrznout, přes den se citelně oteplí
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
včera
New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha
včera
Letadlo se Zelenským pronásledovaly záhadné vojenské drony
včera
Je naprostá iluze věřit, že by Rusko mohlo na Ukrajině prohrát, prohlásil belgický premiér
Aktualizováno včera
Na Hrad dorazil Zůna, Šebestyán a Macinka. Jmenování Turka ministrem není pravděpodobné, řekl Pavel
včera
Macron tajně varoval evropské lídry: Existuje šance, že USA zradí Ukrajinu a Evropu
včera
Amerikou hýbe očkovací kauza: Po vakcíně zemřelo 10 dětí, tvrdí úřady. Důkazy ale nikdo nemá
včera
Král Karel III. pronesl vzácné prohlášení k Ukrajině. Odsoudil Rusko
včera
Zemřel světově proslulý kostýmní výtvarník Theodor Pištěk
Českou uměleckou scénu zasáhla smutná zpráva. Ve věku 93 let zemřel světově proslulý kostýmní výtvarník Theodor Pištěk, držitel Oscara, Césara či Českého lva. Proslavila ho zejména úspěšná spolupráce s oscarovým režisérem Milošem Formanem.
Zdroj: Jan Hrabě