RECENZE – Nedávno světem umění zatřásla situace, kdy se dílo záhadného umělce Banskyho skartovalo poté, co bylo zakoupeno za více než milion liber. Skartovaný obraz záhy navýšil svoji cenu až o 50 %. O tom, jak je dnešní umění vrtkavé a měňavé píše známý ekonom Don Thompson, který na něj nahlíží z hlediska jeho hrabivého trhu.
Není to poprvé, co se Thompson věnuje problematice současného trhu s uměním. Ve svých předchozích knihách Jak prodat vycpaného žraloka za 12 milionů dolarů a Supermodelka a krabice Brillo vycházel z předpokladu, že na trhu dochází k interakci prodejců s kupci, jejímž výsledkem je stanovení racionální ceny. Události z roku 2014 jeho předpoklad relativně snadno smetly ze stolu, a tak vznikla kniha Oranžový Balonkový pejsek.
Nejznámějším newyorským aukčním domům jako Christie’s nebo Sotheby’s se tehdy podařilo během čtyř dnů vydělat 1,66 miliardy dolarů, což představovalo zhruba šest milionů na jednu aukční minutu. Odborníci tak žili v přesvědčení, že se v příštích 12 či 24 měsících podaří během jednoho aukčního večera vynést až na částku jedné miliardy.
Tento úspěch vysvětlují jednak koncepty behaviorální ekonomie, marketing, tak i iracionalita lidského rozhodování. Jestliže o dané dílo soupeří více dražitelů, zvítězí většinou ten, kdo nejvíce nadsadí jeho hodnotu. Dražitel si následně uvědomí, že nabídl větší částku, než bylo třeba a obrátí se na zástupce aukční síně anulovat obchod.
Současní lovci umění se vydávají na honbu za kultovním dílem, které je pro ně kořistí té nejvyšší ceny. Bohužel těchto děl není mnoho, proto v každé aukční sezóně dochází k výrazné cenové propasti mezi nimi a zbytkem umělecké produkce, jejichž hodnota je stanovena odborníky a uměleckými poradci.
Zároveň samo označení „kultovní dílo“ bylo dříve spjato s umělci jako Picasso, Monet nebo Vermeer, dnes se běžně váže k sítotiskům Warhola, graffiti Jean-Michela Basquiata nebo verbálním obrazům Christophera Woola. Ojedinělé postavení má v tomto případě současný nejúspěšnější americký umělec Jeff Koons, který vytvoří pouze koncept, jenž následně zhotoví jeho asistenti.
Thompson se jako ekonom zcela přirozeně vyhýbá uměnovědné omáčce, drží se faktů, statistik nebo příběhů ze zákulisí, čímž si udržuje divákovu pozornost. Záměrně se nevymezuje pouze na problematiku současného trhu umění a její iracionality, ale naopak otevírá spektrum rozmanitých témat.
Čtenář se tak dočte o regulaci trhu s uměním, co podmiňuje úspěch daného díla, jak internetový prodej umění mění aukční prodej nebo proč je více galerií v New Yorku než v Londýně. Thompsonův rukopis je po celou dobu srozumitelný bez přebytečné odbornosti, vyžadující nějaké předchozí znalosti.
Nicméně co činí čtení problematické je velký výskyt jmen kupců, uměleckých poradců či obchodníků. Některá jména lezou do hlavy snadněji, jiná po letmém přečtení upadnou v zapomnění. Autor se mohl vydat zlatou střední cestou, kdy by jmenoval pouze ty osoby, které jsou pro knihu stěžejní. Takhle je až příliš komplexní, což nemusí být nutně dobře.
Pro orientaci mezi uměleckými díly je na konci knihy obrázková příloha. Jakmile padne název daného díla, čtenář se přesune dozadu, kde to má černé na bílém. Další užitečnou záležitostí v textu jsou poznámky překladatelky, jež doplňují některé informace a kauzy.
Kniha Oranžový Balonkový pejsek nápaditě reflektuje situaci současného umění a předkládá vlastní odpovědi na věčné otázky typu: Co je to umění? nebo Proč někdo vystavil v galerii nějaký kus plastu?. Mohou z ní čerpat nejen zájemci o behaviorální ekonomii, ale i čtenáři, jimž stav dnešního umění nedá spát.
Oranžový Balonkový pejsek / The Orange Balloon Dog (2017)
Autor: Don Thompson
Překlad: Martina Neradová
Počet stran: 248 stran
Vydáno: 1. vydání 2018, Kniha Zlín
Oranžový Balonkový pejsek , Don Thompson , Kniha Zlín (nakladatelství) , Andy Warhol , Banksy , recenze
Aktuálně se děje
před 34 minutami
Ukrajina už vyřadila z boje 1100 severokorejských vojáků
před 2 hodinami
Počasí na Štědrý den: Bílé Vánoce budou jen někde, vyplývá z předpovědi
včera
Karel III. o Vánocích neuvidí dva prince. Do Sandringhamu nepřijedou
včera
Schick pokračuje ve výtečné fazóně. Čtyřmi góly proti Freiburgu přeskočil Kollera
včera
Útočník z Magdeburgu míří do vazby. Bilance páteční tragédie se změnila
včera
Počasí se ochladilo a déšť se mění ve sníh. Meteorologové poskytli předpověď
včera
RECENZE: Americký muzikálový hit Čarodějka protíná Hollywood a TikTok
včera
Robert Fico je u Putina v Kremlu
včera
Ukrajinci zaútočili na Kazaň. Putin teď slibuje mnohem větší destrukci na Ukrajině
včera
Poslední šance si vyřídit všechno potřebné. Pošta sdělila, jak bude mít otevřeno
včera
Davidovou trápí vyhřezlá ploténka. Na operaci se však zatím nechystá
včera
Bramborový salát podle Magdaleny Dobromily Rettigové
včera
Prosincové projevy politiků: Pavel bude poslední v řadě. Promluví i Zeman
včera
Důchody dostanou lidé do Štědrého dne. Příští rok už to bude o Vánocích jinak
včera
Rok od střelby na FF UK: Oběti se spravedlnosti nedočkají, přestože viníka smrti 14 lidí známe
včera
Otevírací doba o Vánocích. Pořádky se nemění, zákon mluví jasně
včera
Rok od tragédie, která změnila život mnoha lidem. Česko si připomíná nejhorší masovou střelbu v historii
Aktualizováno včera
OBRAZEM: Česko si připomnělo oběti tragédie na FF UK. Naší společností otřásla, říká Fiala
21. prosince 2024 21:56
Kate a William dojali Brity vánoční pohlednicí. Zachycuje klíčový moment tohoto roku
21. prosince 2024 20:30
Česká hymna poprvé zazněla před 190 lety. V Tylově Fidlovačce
Krátce před Vánoci, dne 21. prosince 1834, byla veřejnosti poprvé představena divadelní hra Fidlovačka z pera Josefa Kajetána Tyla. Právě zde před rovnými 190 lety poprvé zazněla i píseň Kde domov můj, která se ihned stala velice oblíbenou a později dokonce státní hymnou.
Zdroj: Lucie Žáková