RECENZE – Když byl spisovatel Günter Grass († 13. dubna 2015) na sklonku své cesty, napsal a připravil do tisku svoji poslední knihu. Nazval ji příznačným názvem „O konečnosti“ a reflektuje v ní své zážitky, úvahy a nápady, ať už osobní, literární či politické. V žádném případě se nejedná o sentimentální nářek, jak by mohl název napovídat. Naopak Grass zúčtuje sám se sebou s humorem a sebeironií.
Poohlédneme-li se za bránu německé literatury 20. století, nalezneme tam dvojici zvučných jmen. Tím prvním je bezpochyby nositel Nobelovy ceny Thomas Mann jakožto představitel první poloviny 20. století. Jeho protějšek v polovině druhé je rovněž nositel Nobelovy ceny za literaturu Günter Grass. Zatímco první jmenovaný v roce 1955 umírá, druhý teprve začíná publikovat své první básně. O čtyři roky později vydává svoji prozaickou prvotinu Plechový bubínek (1959, č. 1969), která z dosud neznámého autora prakticky přes noc udělá předního literáta Západního Německa. Šedesátými lety tak začíná období Grassovi politické angažovanosti umocněné veleúspěšným románem Platejs (1977, č. 2015).
Toto období končí rokem 1992, kdy vystupuje z SPD, čímž vyjadřuje svůj nesouhlas s omezením práv na azyl. Nadále píše prózu, jejíž přijetí se má jako na houpačce. Pozornost na sebe opět strhl s vydáním tzv. „trilogie rozpomínání“, kterou tvoří Při loupání cibule (2007), Příběhy z temné komory (2011) a Slovník bratří Grimmů (2010 – česky dosud nevyšlo). Právě první životopisný titul způsobil rozruch díky opožděnému zveřejnění jeho členství v SS a patrně změnil pohled na autorovu tvorbu. O konečnosti je Grassovým dvanáctým svazkem vydaným autorovým dvorním nakladatelstvím Atlantis v tradičním modrém přebalu. Na knize je zajímavé to, že není přesně orámcována tím, o čem by měla být. Každé téma autor načrtne nejdříve prózou pak básní, a nakonec tam vloží jednu ze svých osobitých ilustrací. I když může kniha napohled působit neuceleně, při pozornějším čtení je vidět jakási síť. Leitmotivem knihy je příprava na loučení se světem, s literaturou, ale především se životem. S nadhledem píše o svém postupné krachu těla, ztrátě sil, vypadávání zubů nebo třeba vybírání rakve s manželkou. Často mísí své intelektuální zájmy s přírodou podobně jako stařec v knize Člověk se objevuje v holocénu od Maxe Frische.
Ve spoustě prozaických textů se s fejetonovým nádechem strefuje do ducha naší doby. Ať už píše, že kdysi byl na nebi Bůh, dnes tam vidí lítat drony nebo že žádný facebook nepočítá jeho přátele a nepřátele. Zrovna tento text příznačně zakončuje větou: „Zbaveni svéprávnosti mrskáme se v síti.“ Vzhledem k jeho dlouholetému působení v politice by čtenář očekával, že se vrátí i k tomuto tématu, což činí Grass jen výjimečně. V minulosti se vypsal v autobiografické trilogii, tudíž nemá potřebu dodávat o sobě něco dalšího. Jediné, čemu ze stále aktuálního dění věnuje pozornost, jsou uprchlíci a stoupající nenávist vůči nim ze strany Němců. Sbírka O konečnosti je kromě kompilace různých textů hlavně cílovou stanicí autora, který za svůj život napsal přes sedmdesát děl a stal se vůdčí osobností jedné generace německých spisovatelů. Kniha není ani tak něčím, co by mělo být jednou přečteno a odloženo, ale naopak směsicí nálad a prožitků, jež může čtenář zažívat opakovaně.
O konečnosti / Vonne Endlichkait (2015)
Autor: Günter Grass
Překlad: Jiří Stromšík
Počet stran: 178 stran
Vydáno: 1. vydání 2017, Atlantis
Související
RECENZE: Kaskadér v čele s křehkým Goslingem je ideální letní zábavou z idealizovaného filmařského zákulisí
RECENZE: Boy Kills World v krvavé lázni zabíjí struhadlem a drží se videoherních kontur
recenze , Günther Grass , O konečnosti , Atlantis (nakladatelství)
Aktuálně se děje
včera
Trump naznačil, zdali by tentokrát uznal porážku ve volbách s Bidenem
včera
RECENZE: Kaskadér v čele s křehkým Goslingem je ideální letní zábavou z idealizovaného filmařského zákulisí
včera
NATO se snaží čelit ruské hybridní válce. Moskva cílí i na Česko
včera
V ZOO Praha se narodil orangutan. Mládě se má čile k světu
včera
Liverpool už má náhradu za Kloppa. Nový kouč si z Feyenoordu může přivést i slovenského fotbalistu
včera
Užitečný idiot, ruská onuce. Morawiecki to schytal za slova pro maďarský týdeník
včera
Pavel přijal demisi ministryně Langšádlové, nahradit ji má Tuleja
včera
Rána pro Putina: Ukrajinci ničí rafinerie, Rusům došly zásoby paliva
včera
Fiala uvedl do funkce nového ředitele NBÚ. Je jím Čuřín
včera
Gazprom skončil ve ztrátě 160 miliard korun. Poprvé od roku 1999
včera
Koubek se rozhodl. I v příští sezóně bude nadále trénovat Viktorii Plzeň
včera
Kuleba řekl, kdy by Ukrajina mohla začít jednat o míru s Ruskem
včera
Rusko poslalo během března na Ukrajinu stovky raket, dronů a tisíce bomb
včera
Vlak bez strojvedoucího se rozjel ze stanice. Jízda skončila vykolejením
včera
Ruská armáda na Ukrajině postupuje. Obsadila další vesnici
včera
Upozornil na problémy při výrobě a zemřel. Boeing obestírají záhadná úmrtí whistleblowerů
včera
Bankovní rada ČNB snížila základní úrokovou sazbu o půl procentního bodu
včera
Trump: Paříž a Londýn už jsou k nerozeznání. Otevřely dveře džihádu
včera
OSN: Obnova zničeného Pásma Gazy může trvat až do příštího století
Aktualizováno včera
Moskva se chlubí ukořistěnou západní vojenskou technikou ve válce na Ukrajině + VIDEO
Rusko v moskevském památníku s názvem Park vítězství odhalilo novou venkovní expozici, která však nemá nic společného s vítězstvím ve druhé světové válce, které se zde obvykle slaví. Pro veřejnost jsou zde vystavena vojenská vozidla a technika západních armád, která byla ukořistěna ruskou armádou ve válce na Ukrajině, kterou Rusko způsobilo. Tyto válečné trofeje slouží jako demonstrace síly a Rusko se rozhodlo je zde prezentovat veřejnosti.
Zdroj: Radek Novotný