Recenze: : Clarksonova farma je unikátní pořad o farmaření, který musíte vidět

V únoru dorazila druhá série oblíbené dokumentární show Clarksonova farma, v níž motoristický novinář a tlučhuba Jeremy Clarkson ukazuje, jak mu (ne)jdou farmářské práce. Kromě známé hvězdy dorazil i mladý farmář Kaleb Cooper, který se díky první sérii stal světoznámou celebritou, i muž na svém místě Charlie Ireland.

Příběh první série se točil zejména okolo chovu neposlušných ovcí, které neustále likvidovaly ohrady, a hlavním zdrojem zábavy byla Clarksonova neschopnost udělat cokoliv pořádně. Druhá série poněkud dospěla, ubylo Kalebových nechápavých výrazů, a pořad tak celkově zvážněl. Hlavním motivem série se stal dobytek a příběh je tažen bojem Clarksona s byrokratickým aparátem, který se mu ze všech sil snaží zabránit ve vybudování restaurace. Ta má finančně zachránit nejen jeho farmu ale i farmáře v okolí, protože ti strádají nejen tuberkulózou skotu, ale i brexitem a snížením zemědělských dotací.

Trochu nestandardně budeme rovnou pokračovat vizuálem, který je i tentokrát výborný. První série byla také nadprůměrná, ale tentokrát jsme se posunuli o pořádný kus dopředu a pořad vypadá naprosto parádně. Kromě krásných záběrů dokáže pracovat také s improvizovanými záznamy, které pořídil někdo z aktérů na mobil, když zrovna štáb nestíhal být včas na místě.

O něco více prostoru je věnováno také Clarksonově partnerece Lise Hogan, která se musí vypořádávat s problematickým obchodem, s nímž mají neustále nějaké problémy. O něco lépe je také prokreslena dynamika vztahu Lisy s Clarksonem.

Právě se přehrává: Clarkson's Farm 2 - Trailer

Clarkson's Farm 2 - Trailer Video: YouTube.com

Pořad však není jen prostoduchým pobíháním čerstvého šedesátníka po polích. Clarksonova farma má i jistý edukativní potenciál pro lidi, kteří takovou farmu nikdy naživo neviděli. Samozřejmě nejde o žádný vzdělávací dokument, ale v každém díle se divák doslechne několik poznámek k tomu, jak funguje běh farmy obecně.

Asi samostatnou kapitolou o sobě je hlavní představitel pořadu, Jeremy Clarkson. O jeho osobních názorech si můžeme myslet co chceme, ale jeho prostořekost a břitkost dodává každému pořadu, kde se objeví, jistou jiskru a notnou dávku kontroverznosti. Nutno však přiznat, že hrana, po níž se Clarkson rád vydává, je velice zrádná a nechybí mnoho, aby se dostal daleko za ní. Což se mu ostatně již mnohokrát povedlo a u mnohých lidí se tak stal personou non grata.

Celkově se jedná o velice podařený dokumentární pořad, jehož hlavní předností je neskutečná dynamika vztahů mezi Clarksonem a ostatními aktéry. Ať už se jedná o přátelství s Kalebem, pracovní vztah s Charliem nebo osobní vztah s Lisou. Dobře byla zvolena příběhová linie, která alegoricky zobrazuje boj Davida s Goliášem. K tomu připočtěte výborný vizuál, který je doplněný o velmi dobrou hudbu, Clarksonovy peprné poznámky či Kaleba, jenž se znovu snaží Clarksonovi vysvětlit, jak funguje určitá technika a dostanete výborný pořad, u něhož se rozhodně nebudete nudit.

Celkové hodnocení: 90 % (2. série 2023)

Clarkson's Farm (2021–2023)

Hrají: Jeremy Clarkson (průvodce), Kaleb Cooper, Lisa Hogan, Charlie Ireland