Recenze – V rámci letošního 28. ročníku mezinárodního festivalu současného tance a pohybového divadla Tanec Praha bylo možné zhlédnout i představení The Black Piece. Pražské divadlo Ponec po dva večery naplnila tajemná atmosféra choreografie Ann Van den Broek. Pohybujíc se na hraně snu a skutečnosti divák odchází zmaten, avšak oslněn.
The Black Piece – skutečně příhodný název. V rámci tohoto představení současného tance vás obklopuje téměř samá tma. Když se zhasne poprvé, ocitáte se jakoby v jiném světě. Nevidíte naprosto nic, což může být zprvu poněkud nepříjemné. Chvíli tedy trvá, než si oči přivyknou. Pak se ovšem necháváte unášet jednotlivými atmosférickými obrazy, které párkrát naruší úplné rozsvícení v sále, což je poprvé opět trochu šok.
Jste diváky v podstatě černobílého představení doslova postaveného na kontrastech, na hře světel a stínů. Na hře vystavené na většinou sekaných až nepřirozených pohybech doprovázených nejrůznějšími zvuky, které se mnohdy až repetitivně opakují a umocňují tak emoce, které víří vaší myslí.
Představením provází pětice tanečníků, dvě ženy a tři muži. Doprovází je žena, která chvílemi baterkou nasvěcuje postavy či předměty na scéně a kameraman, který prochází jevištěm a zachycuje tak roztodivné grimasy a pohyby tanečníků. Ty současně sledujeme na plátně pověšeném na zdi, jak se vynořují ze tmy a vzápětí zase mizí. „Kamera odkrývá to, co by mělo zůstat neviděné, ale zároveň se dotěrně vyptává, co je skutečnost a co přelud." Čímž si skutečně nemůžete být jisti. Každopádně některé záběry nejsou úplně příjemné na pohled, jsou kolikrát poněkud skličující, což ale na druhou stranu může být i účel.
Temnota a volnost
I občasné vokály napovídají a pojmenovávají (alespoň mé) emoce: „sen, černé šílenství, spánek, noční můra"; „temnota a volnost"; až protiřečící si „přeji si, abys tu byl se mnou – vypadni odsud". Jde pouze o vybrané úryvky, které celé představení poměrně dobře vystihují. Nejde zde ani tak o nějaký příběh, jako spíše o ztvárnění určitých aspektů obecně řečeno světa, které není úplně jednoduché pojmenovat. Jsou ovšem reálné a je třeba si je uvědomit, byť to nemusí být příjemné, což rozhodně není. Jde tedy spíše o asociace či představy, které v nás vyvolávají tato slova, zvuky, pohyby či záběry.
Kamera nám poskytuje kolikrát velice detailní záběry na tanečníky, což je bezpochyby neobvyklé. To doprovází silně znějící zvuk hlasu i těla, nejčastěji formou dechu. Autorka představení, vlámská choreografka Ann Van den Broek pracuje právě s těmito prostředky, videem a zvuky, které jsou tím, co tak silně působí na divákovy emoce. Co vás donutí se nechat vtáhnout, ať už se vám to líbí, nebo ne. Knack to popsal: „...řetězcem omamných detailních záběrů na tanečnice a tanečníky, kteří se beze studu tu promenádují po jevišti jako po přehlídkovém mole, tu v potu oddávají pohybu na hraně sadomasochismu." Přičemž dodává, že vás provedou temnými zákoutími lidské duše, života, což je trefa doslova do černého. Zároveň je to právě to nepříjemné, co ovšem dělá toto představení takovým, jakým je. Zvláštním, v jistých ohledech nehezkým, avšak jedinečným a potřebným.
Van den Broek jakožto autorka konceptu představení, režie a choreografie, byla původně sama úspěšnou tanečnicí. Po skončení této kariéry založila v roce 2000 holandsko-belgický soubor WArd/waRD. S ním se zaměřuje zejména na vzory lidského chování, stavy mysli a reflexe, které odrážejí stav našeho světa. Postupem času přešla právě k zapojování videa a amplifikovaného zvuku těla a hlasu. Tento soubor ovšem nevystupuje pouze na klasických jevištích, ale i v galeriích či muzeích. Z jejich nejznámějších děl jmenujme Co(te)lette z roku 2007, I SOLO MENT z roku 2008 nebo Phrasing the Pain z roku 2014, které vzniklo pro český soubor 420PEOPLE.
Výsledek tak místy může působit až depresivně, úzkostlivě, že byste nejraději už „vypadli pryč", ale ono to nejde. Místy ovšem probleskují i plamínky naděje, že vše ještě není zcela ztraceno, že svět a lidská bytost, její duše, na tom ještě není tak špatně. Že tma ji ještě úplně nepohltila. Ale zároveň si tím nejste jisti. Tato studie „temného okraje barevného spektra" vás zavede na místa, kde byste sice možná raději nebyli, ale ve výsledku jste rádi. Nic se zde neschová a i to zdánlivě vytěsněné vyplouvá na povrch. Zaujmou zde neobvyklé pohyby tanečníků, z nichž sálá zvláštní energie, která se představuje ve svých nejrůznějších barvách a polohách.
Dobrovolně se oddáváte snu až hraničícímu s noční můrou, který se před vámi odehrává. Možná zahlédnete i kus sama sebe... Tma vás na oněch osmdesát minut pohltí, ale zároveň vám ponechává onu volnost, možnost úniku, který přichází tak trochu nečekaně. Náhle se rozeznívá potlesk, rozsvěcí se světlo, jste probuzeni.
Za vaše představy neručíme
„Za vaše představy neručíme" - naprosto trefný podtitul letošního ročníku festivalu Tanec Praha. Vstup do The Black Piece byl skutečně tak trochu na vlastní nebezpečí, ale stálo to za to. Počáteční poměrně zmatený dojem z toho, co si o tom vlastně myslet, vystřídal rychle pocit uspokojení. Současné umění nemusí být (na první pohled) nutně líbivé a není ani o doslovném porozumění. Je o představách, myšlenkách, pocitech, které dokáže vyvolat. O tom, jakou stopu umí v lidské duši zanechat. Stopa tohoto „černého kusu" je rozhodně hluboká. Jako samotná temnota...
Inspirací této surrealistické choreografie byla kniha s názvem Black, the History of a Colour francouzského historika Michaela Pastoureaua, která „přibližuje symbolické proměny černé barvy v myšlení a dějinách lidstva".
Představení bylo oceněno několika prestižními cenami. V roce 2015 cenou Zwaan (Labuť), což je nejprestižnější holandské ocenění v oblasti současného tance, které udílí Holandská asociace ředitelů divadel a koncertních síní. Získalo také ocenění Dioraphte za silný mezinárodní potenciál.
Hodnocení: 80 %
The Black Piece
Hrají: Louis Combeaud, Konstantinos Kranidiotis, Nik Rajšek, Emma Seresia, Frauke Mariën a další.
Kamera: Bernie van VelzenŽivá kamera: Thorsten AlofsRuční lampa: Ann Van den BroekHudební skladatel: Arne Van DongenVokály: Gregory FrateurScéna: Ann Van den Broek, Bernie van VelzenKoncept, režie, choreografie: Ann Van den Broek
Nizozemsko, 2014, 80 min., tanecPremiéra: 19. září 2014, Korzo theater, The Hague
Související

Dnes je Mezinárodní den tance. Kdy a jak začali lidé tančit?

Hudební kluby vyzvaly soud, aby zrušil zákaz tance pro neočkované
Aktuálně se děje
před 42 minutami

Inferno v Jižní Koreji: Největší požár v historii země pohltil tisíc let starý chrám, zřítil se hasicí vrtulník
před 1 hodinou

Carney na USA nenechal nit suchou. Trumpovu administrativu po úniku informací tvrdě zkritizoval
před 1 hodinou

Zásoby potravin na tři dny v každé domácnosti. EU dnes představí krizový scénář pro válku a katastrofy
před 2 hodinami

Dva dokumenty, dvě různé dohody. Co je vlastně výsledkem úterých rozhovorů?
před 3 hodinami

Počasí příští týden: Do Česka se mohou vrátit mrazy
včera

Čtvrtá trasa metra v nedohlednu. Antimonopolní úřad odvolal vítěze tendru
včera

Konverzace na Signalu je jen špičkou ledovce. Bezpečnostní problémy v USA sahají mnohem dál
Aktualizováno včera

Rusko a Ukrajina se dohodly na zastavení útoků v Černém moři, tvrdí Bílý dům. Kreml tvrdí něco jiného
včera

USA se mění v druhé Rusko? Trumpova média zamlčela obří bezpečnostní skandál
včera

Dánská premiérka Frederiksenová má Trumpa plné zuby. Chce se postavit agresivním krokům Washingtonu
včera

Vládní fiasko ve Sněmovně: Koalice nedokázala prosadit ani vlastní mimořádnou schůzi
včera

Trump únik vojenských plánů bagatelizuje: Nepodstatné, jediná chyba za dva měsíce, ten novinář je šmejd
včera

Skandál v USA: Proč je plánování útoku přes aplikaci Signal velký problém?
včera

Ženy by měly být na pozoru. Hygienici varovali před nebezpečnou kosmetikou
včera

Fico vyhlásil mimořádnou situaci na celém Slovensku
včera

Znovu Spolu. Fiala je lídrem do voleb, které prý rozhodnou o budoucím směřování Česka
včera

Rusové nechtějí říct, o čem včera tak dlouho jednali s Američany
Aktualizováno včera

Poličkou otřásl výbuch. Jeden zraněný, veřejnosti nehrozí nebezpečí
včera

Trump přeceňuje sám sebe. Rusko s každým dnem války ztrácí budoucnost, říká Řepa
včera
USA vás nechtějí, přijďte do "pekelné díry". Evropa láká americké vědce prchající před Trumpem
Evropské akademické instituce se otevírají vědcům z USA, kteří se snaží uniknout omezením financování a ideologickým zásahům pod vládou Donalda Trumpa. Belgická Vrije Universiteit Brussel (VUB) či francouzský Pasteurův institut aktivně lákají americké výzkumníky, kterým se kvůli novým politickým prioritám zužují možnosti k bádání.
Zdroj: Libor Novák