Když v roce 1984 hudební skupina Olympic vydala album Laboratoř, málokdo si připustil, že by jednou mohl mít doma třeba virtuální asistentku, se kterou by se dalo nejen rozprávět v rodném jazyce, ale i z pohodlí domácího křesla jí zadávat úkoly, které pak splní. V úvodní písni zmíněného alba se mimo jiné zpívá: „Když jím, kolik reakcí se ve mně ztrácí. A mám víc než en na entou informací. Tak dál mě má chemie tu nutí k práci. A pak že prý tu nedělám nic… Ať to zkusí laboratoř!“ Uběhlo dost let a laboratoře vyvinuly virtuální realitu.
Alexa, Siri, Timi, ale také Kate nebo Aneta a další pomocnice umělé inteligence dnes využívá kdekdo, od byznysových firem, přes mobilní operátory až třeba po banky, ale i soukromé elektronické zařízení a domácí operační střediska. Můžete namítnout, že i přes nějakou digitalizaci je tu ale pořád sžíravá otázka, zda modernosti komunikace také odpovídá kvalita klientských služeb pro 21. století.
Velký boom pomoci klientům prostřednictvím virtuálních asistentek hned na začátku letošního roku oznámilo několik českých bank. Třeba zpravodajský server Českého rozhlasu uvedl, že: „Osobní schůzky s bankéři se stále častěji přesouvají do online prostředí. Na dálku – třeba skrz videohovor – si klienti můžou vyřešit hypotéku, zařídit pojištění na cesty nebo investovat peníze. Umělá inteligence pak posunula bankovnictví ještě dál. Lidé si aktuálně můžou například popovídat i s virtuálním bankéřem a úkolovat ho jen svým hlasem.“
O tom, že se banky i přes nejrůznější kotrmelce v novodobé historii země v podobě krachů, někdy nesmyslných poplatků a příliš formalizovaného postupu a byrokracie, dlouhodobě těší důvěře lidí, není třeba spekulovat. Může o tom svědčit i tento týden vydaná studie poradenské společnosti KMPG, která hodnotila oblíbenost značek v devíti odvětvích české ekonomiky. A to podle spokojenosti.
A banky, dá-li se to tak zjednodušeně říct, uspěly. V pořadí top 10 značek totiž tak, jak to zveřejnil podle zmiňované studie server Aktuálně.cz se umístila i AirBank ze skupiny PPF. A o tom, že tuzemské bankovní domy chtějí ještě více otevřít klientům dveře do světa budoucnosti svědčí i to, což se vskutku probírá doslova na každém rohu, že většina z nich chce digitalizovat, jednoduše řečeno, snad všechno, co půjde, a to nejen uvnitř svých poboček, ale i vně.
Třeba tzv. bankovní identitu, což je rychlé a bezpečné digitální prokazování totožnosti, využilo za první rok fungování aspoň jednou na 700 tisíc klientů bank. Většina uživatelů se jejím prostřednictvím přihlásila ke službám státních institucí. Každý sedmý uživatel, který používá bankovní identitu u státu, dále využil Bank ID u firem.
Jistě, najde se určitě i leccos ke kritice, ale upřímně, to, že nebudu muset stát desítky minut frontu v nějaké hale a čekat na stohy papírů, které pak nějaký úředník bude klopotně vyplňovat (nemluvě o přepisování, znovu načtení formulářů v počítači a dalších oblíbených záležitostech) nebo, že vůbec budu muset přijít někam na pobočku banky, je opravdovým posunem v klientském pohodlí. A pokud i stát přidá slibovanou masivní digitalizaci komunikace s ním, můžeme být vskutku spokojeni.
Ideální model fungování peněžních domů pro 21. století přesto popsal zmiňovaný iRozhlas.cz. Na jedné straně klientka, na druhé virtuální bankéřka Kate. Přes mobilní aplikaci ji lidé můžou ovládat hlasem a zadávat jí nejrůznější pokyny – třeba si objednat novou platební kartu. Asistentka Kate má o klientech stejné informace jako živý bankéř. Z pohodlí domova tak lidé s virtuální pomocnicí můžou řešit stovky různých témat v podstatě kdykoliv.
Nemusí se ohlížet na otevírací dobu, protože služba je dostupná, na rozdíl od živých lidí, nonstop. A to Kate, mimochodem jde o asistentku v rámci finanční skupiny ČSOB, zvládá i složitější situace, jako je například odeslání platby, automatická splátka kreditky, pojištění mazlíčků, cestovní pojištění, hlídání splátky pojistného, zavolání asistenční služby nebo třeba půjčku formou předschváleného úvěru.
Věřme proto, že popisovaný model nebude na konci roku 2022 jen snem, o kterém zpívala i na začátku textu zmiňovaná skupina Olympic, ale realitou ve většině věcí z místního života. Rýpnout si do firem, státu nebo třeba bank kvůli tomu, že takový komfort obsluhy tu přece mohl být už dávno, rozhodně můžeme a musíme. A jistě si to všichni zaslouží.
Na druhou stranu, proč se ale zbytečně rozčilovat, když si už nějaký ten měsíc můžeme přes vlastní Siri zavolat Kate, aby nám připsala z půjčky peníze na běžný účet a koupit si třeba něco pěknýho? A bez stresu a několika cest na několik míst ve městě. A nepůjde-li to v šest hodin večer, protože zrovna všichni taky skončili v práci a mají chuť si taky půjčit nějaké peníze, zavolejte třeba o půlnoci. Siri ani Kate nebo další „e-asistentky“ nikdy nespí.
Související

Izrael znovu drtí Gazu, příměří je pryč. Svět je rozpolcen mezi lhostejnost a bezmocný hněv

Česko je v NATO už 26 let. Spojenec, na kterého se i Amerika mohla vždy spolehnout
komentář , umělá inteligence (AI) , digitalizace , Roboti
Aktuálně se děje
před 20 minutami

Česko shání nové vojáky. Nabídne jim až milion korun, schválil Senát
před 46 minutami

Přijměte Ukrajinu co nejrychleji, vyzvaly státy EU. Problémem je Maďarsko
před 1 hodinou

Jak Rusko vnímá telefonát Trumpa s Putinem? Média slaví diplomatické vítězství
před 2 hodinami

Trumpem zprostředkované příměří se zhroutilo po hodině. Sestřelili jsme vlastní drony, reaguje Rusko
před 3 hodinami

Pavel: Pokud dojde k nejhoršímu, buďme připraveni vzít zbraň do ruky a chránit zemi
před 3 hodinami

Zelenskyj bude po neúspěšných jednáních USA s Kremlem mluvit s Trumpem, poprvé od hádky v Bílém domě
před 4 hodinami

USA zveřejnily dosud utajované dokumenty o atentátu na Johna F. Kennedyho
před 5 hodinami

Sbalte se, máte 90 minut. Trump vyházel meteorology z NOAA
před 6 hodinami

Ustupování Rusku nikdy nefungovalo. A historie to dokazuje
před 6 hodinami

Na Putinově jídelním lístku nebudeme. Po telefonátu Putina s Trumpem se ozval Kyjev
před 7 hodinami

Evropě dochází čas. Frederiksenová prozradila, do kdy se musí umět sama ubránit Rusku
před 7 hodinami

Putin dal Trumpovi slib a drží ho. Místo energetické sítě zaútočil na nemocnici
před 8 hodinami

Politico: Trump s Putinem nevyřešili nic. Naplánovali hokej, Rusko získalo čas a Zelenského nikdo neinformoval
před 8 hodinami

Putin dal Trumpovi nezbytné minimum. Ale vůbec nic navíc
před 10 hodinami

Výhled počasí až do dubna. Meteorologové řekli, jak to bude s výkyvy
včera

Pátrání v Praze. Nebezpečný muž loupil se zbraní, policie ho dopadla
včera

Trumpova první slova o telefonátu s Putinem. Prozradil, na čem panuje shoda
včera

EU musí být autonomní. Na USA se spoléhat nemůžeme, prohlásila von der Leyenová
Aktualizováno včera

Trump a Putin dokončili telefonát. Rusko přestane útočit na energetickou infrastrukturu
včera
Eskalace v Gaze probíhá v určité kooperaci s Bílým domem, míní Salem. Izraelci čekali, jaká bude jeho pozice
Paul Salem, viceprezident pro mezinárodní spolupráci think tanku Middle East Institute, exkluzivně pro EuroZprávy.cz popsal, co si myslí o obnoveném konfliktu v Pásmu Gazy a jeho propojení s americkými akcemi proti jemenským Husíjům. „Obnovený konflikt v Gaze není překvapivý,“ sdělil.
Zdroj: Jakub Jurek