Nacistické Německo se ve 30. letech minulého století intenzivně věnovalo výstavbě silniční sítě. Tato činnost se nevyhnula ani obsazeným a okupovaným územím, ke kterým patřil i Protektorát Čechy a Morava. Pozůstatky jednoho dopravního projektu, tzv. Hitlerovy dálnice, se zachovaly až dodnes. Narazit na zbytky mostních konstrukcí a úpravy podloží v přírodě okolo Brna či Moravské Třebové není ničím výjimečným.
Prvopočátky plánované dálnice lze vystopovat v pokynech říšského kancléře Adolfa Hitlera ministru zahraničních věcí Joachimu van Ribbentropovi. Jak uvádí Tomáš Janda a Václav Lídl v publikaci Německá průchozí dálnice, cílem projektu bylo propojit hospodářsky významnou Vratislav v tehdejším německém Slezsku a Vídeň, jež se po obsazení Rakouska v březnu 1938 stala součástí Třetí říše.
Zasedání česko-německé komise na konci října 1938 se věnovalo výstavbě dálnice Vratislav-Vídeň a vodního kanálu Labe-Odra-Dunaj. Adolf Hitler se osobně vložil do vyjednávání a pro průjezd dálnicí požadoval exteritoriální práva, tzn., že by při cestě z Vratislavi do Vídně přes československé území nebylo nutné podstupovat hraniční kontrolu. Podle Tomáše Jandy a Václava Lídla došlo k podepsání smlouvy o stavbě dálnice 29. listopadu 1938.
Projekt dálnice byl vypracován na konci roku 1938. Československo zdarma poskytlo německé státní organizaci pro stavbu dálnic pozemky a na oplátku mohla československá vozidla komunikaci používat bez poplatku. Celková délka dálnice měla dosáhnout 320 km, návrhy počítaly s rychlostí vozidel ve výši až 160 km/h, maximální stoupání bylo stanoveno na 5 % a minimální poloměr směrových oblouků musel mít 600 m.
Oba němečtí vedoucí byli těžkými nacisty
Výstavba začala 11. dubna 1939, necelý měsíc po zahájení okupace a vzniku Protektorátu Čechy a Morava. Rychlý postup stavby umožnila práce ve dvou směnách po deseti hodinách. Na konci dubna 1942 ale došlo k zastavení všech civilních staveb v nacistickém Německu a na okupovaných územích. Celkově bylo rozestavěno 85 km dálnice, především na území Protektorátu. Veškerou pracovní sílu Němci následně využili pro vojenskou výrobu a různá staveniště mezi Vratislaví a Vídní do konce války hlídala armáda. Z této doby pochází velké množství mostních staveb v různém stádiu dokončení, jež jsou v okolí Brna a Moravské Třebové k vidění.
V textu Německá průchozí dálnice se můžeme dočíst, jak na stavbu vzpomínají čeští pamětníci. „Organizačně to vedli Němci,” uvedl jeden z nich, pan Ludvík Kejmara. „Oba němečtí vedoucí byli těžkými nacisty. Snažili se nám od počátku vštípit do hlavy, že rozhodující slovo má německá říše, německá organizace a německý duch. Bylo zde však pouze pět Němců a tak museli přenechat celou výstavbu do rukou českých techniků a dělníků.”
Budování dálnice také provázela výstavba řady dělnických pracovních táborů. Některé z nich, například ten u obce Rozstání či u Vísky u Jevíčka, se z běžných dělnických ubytoven změnily na pracovní tábory pro německé Židy, kteří pracovali na stavbě dálnice. Po ukončení stavebních prací v roce 1942 do nich byli zavíráni zajatci z východní fronty. V táboře nedaleko Vísky u Jevička zemřelo v průběhu války 143 sovětských zajatců na tyfové infekce, jak napsali ve své publikaci Tomáš Janda a Václav Lídl.
D43 jako znovuzrození dálnice Vratislav-Vídeň
Po válce došlo v letech 1946-1947 k demontáži stavebních zařízení a odvezení stavebního materiálu z rozestavěné dálnice. Opuštěná staveniště začala zarůstat. Přesto jsou dokončené objekty a některé úseky dálnice dosud velmi zachovalé.
Ještě dnes můžeme v Brně-Bystrci vidět nedokončenou část dálničního náspu, která byla později upravená jako malý park, pilíř nedostavěného mostu pod Brněnskou přehradou či propustek pod nedokončeným dálničním náspem mezi Kníničkami a Rozdrojovicemi. Ulice Stará dálnice u sídliště Bystrc v Brně není nic jiného, než část nedostavěné dálnice Vratislav-Vídeň. Dálnice D52 jižně od Brna pak využívá čtyři dálniční mosty a původní zemní práce Hitlerovy dálnice.
Některé budoucí stavební projekty počítají s využitím základů vybudovaných nacistickým Německem pro výstavbu dálnice D43. Je pozoruhodné, že by po téměř 80 letech od svého dokončení mohly přeci jen sloužit svému původně zamýšlenému účelu. Pokud k tomu skutečně dojde, doufejme, že dálnice D43 přinejmenším dalších 80 let vydrží pevně stát.
Související
Demokraticky legitimizovaní nacisté? AfD nabírá na síle a zpochybňuje poválečný konsenzus
Heydricha měla za hrdinu. Manželka protektora byla věrná nacismu až do smrti
nacisté , II. světová válka , Hitlerova dálnice v Brně
Aktuálně se děje
před 41 minutami
Kupka tepe Babiše, který nechce dát Ukrajincům už ani korunu
před 1 hodinou
Kmoníček má nahradit Pojara. Babiš oslovil i dalšího člověka
před 2 hodinami
Slavia hrála v Londýně sympaticky, kvalita soupeře ale byla jinde. Tottenham vyhrál 3:0
před 3 hodinami
Přes deset událostí. Na západě Čech se zase otřásá země
před 3 hodinami
Turek je stále kandidátem na ministra, tvrdí Motoristé
před 4 hodinami
Česko za Babiše nehodlá financovat Ukrajinu. Nebudeme tam dávat peníze, řekl
před 5 hodinami
Válku na Ukrajině lze vyřešit, ale ne rychle. Důkazem je příběh Německa po první světové válce
před 6 hodinami
Mnozí Ukrajinci jsou po dalším ruském útoku bez vody a elektřiny
před 6 hodinami
Konečná přežila volební debakl. Komunisté nic měnit nebudou
před 8 hodinami
Trumpa znovu ukázali na fotkách s Epsteinem. Hoax, obořil se Bílý dům na Demokraty
před 8 hodinami
Další člen Babišovy vlády doplatil na zákon střetu zájmů
před 9 hodinami
Dlouhá historie vánočního koření. Sloužilo i jako lék
před 10 hodinami
Česko na prahu epidemie chřipky. Do vývoje se může promítnout nový subtyp infekce
před 10 hodinami
Tragédie v pražské ZOO. Populární orangutan Kawi nešťastně zahynul
před 11 hodinami
Policie hledá dvanáctiletého Marka. Už ve čtvrtek nedorazil do školy
před 13 hodinami
Počasí se příští týden výrazně ochladí. Během dne bude i mrznout
včera
Nezvládli krize, inklinují k neonacismu a chtějí Česko odklonit od Západu. Vžene nás nová vláda do náručí Kremlu?
včera
EU zmrazila ruská aktiva natrvalo, aby obešla veto Maďarska a Slovenska ohledně pomoci Ukrajině
včera
Machadové pomohla utéct americká armáda. Z Venezuely se dostala v přestrojení
včera
VIDEO: Rvačky, alkohol, vulgarity, ponižování žen. Ostudné zasedání parlamentu, jaké Slovensko nepamatuje
Čtvrteční zasedání slovenského parlamentu, které pokračovalo dlouho do noci, se zvrhlo v divoký sled hádek, vulgarismů a fyzických potyček. Mnozí komentátoři i opoziční poslanci se shodují, že jednání přesáhlo veškeré meze důstojnosti, jakou si málokdo pamatuje i z dob mečiarismu. Den poté, v pátek, už poslanci začali jednání výzvami k omluvě, které žádá jak koaliční Smer, tak opoziční Hnutie Slovensko.
Zdroj: Libor Novák