Co je pro americké letectvo bombardér B-52, tím je pro ruské letectvo Tupolev Tu-52. Stroj poprvé vzlétl ve stejném roce jako jeho americký protějšek, tedy v roce 1952. Oba stroje měly prakticky stejné úkoly: zničit nukleárním bombardováním území protivníka. Přesto technické řešení a kariéra obou letounů je velmi rozdílná.
Historie Tupolevu Tu-95 se začala psát v roce 1949. Sovětské letectvo tehdy mělo ve výzbroji Tupolev Tu-4, což byla kopie amerického Boeingu B-29 Superfortess. Tyto kopie byly schopny dosáhnout celou Západní Evropu, ale většina Spojených států byla pro ně nedosažitelná.
Sovětské vedení proto rozhodlo o vývoji nového bombardovacího stroje, který měl mít takový dolet, aby mohl zasáhnout celé území USA. Užitečný dolet měl být tedy alespoň 8000 kilometrů. Vedle toho měl stroj dosáhnout alespoň 900 kilometrové rychlostí. To bylo nejen kvůli stíhačům, ale i kvůli tomu že se již počítalo s tím, že stroj ponese atomové zbraně. Ty měly být nad cíl dopraveny co nejrychleji a stroj musel opustit místo bombardování co nejrychleji. Nový bombardér měl unést 11 tun bomb.
Zcela unikátním se stal na bombardéru pohon. Tupolevův konstrukční tým se rozhodl použít místo tryskového motoru turbovrtulové motory a protiběžnou čtyřlistou vrtulí o průměru 5,6 metru. Toto řešení mělo ohromné výhody. Turbovrtulový pohon dával letadlu dolet 15 000 kilometrů, což z něj dělalo dokonalý hlídkový letoun. Verze Tu-142 pro protiponorkový boj je ve výzbroji ruského letectva dodnes.
Tu-95 také dosahuje vynikající rychlosti 925 kilometrů, což mnohé odborníky v 50. letech velmi překvapilo. Předpokládalo se, že této rychlosti letoun poháněný vrtulí není schopen dosáhnout. Za tyto výhody však bylo tvrdě zaplaceno. Vrtule se totiž pohybují rychlostí větší, než je rychlost zvuku, a stroj je tedy nesmírně hlasitý. Tvrdí se, že pokud nad ponořenými americkými ponorkami Tu-142 letí, jsou jej díky hluky, který čtyřmotorový stroj vydává, schopny zachytit na sonaru.
První prototyp vzlétl 12. listopadu 1952. Protože měl stroj slabší motory, letectvo s jeho výkony nebylo spokojeno. Práce se zpozdily také kvůli nehodě, která se stala na konci roku 1954, při níž byl první prototyp zcela zničen, a zahynuli při tři lidé. Dalších devět se zachránilo včasným opuštěním stroje na padácích.
Druhý prototyp dostal nové motory NK-12M, které měly výkon 15 000 koňských sil. S nimi stroj vyhověl všem podmínkám letectva, a byla zahájena sériová výroba. Na veřejnosti se letoun poprvé představil na tradičním leteckém dni v Tušinu v srpnu 1955.
Nové „Tůčko“ překvapilo především západní pozorovatele. NATO mu kvůli velikosti dalo kódové jméno „Bear“, tedy Medvěd.Tu-95 je i dnes velikán. Rozpětí má 51 metrů. Dlouhý je 49,50 metrů. Vysoký je 12,12 metrů. Prázdný váží 90 tun. Dostup 12 000 metrů. Maximální rychlost je 925 kilometrů a nosnost 15 tun. Bylo jich vyrobeno přes 500.
Z tůčka vzniklo také mnoho odvozených verzí. V roce 1968 poprvé vzlétl protiponorkový a námořní hlídkový letoun Tu-142. Ten se dostal i do služby v Indickém letectvu, kde poslední tři kusy dosloužili vloni.
Tupolev Tu-114 byla civilní verze pro Aeroflot. Dodnes se jedná o největší civilní letoun vybavený turbovrtulovým pohonem. Celkem bylo vyrobeno 32 kusů.
Zcela unikátní byl Tu-119. Na jeho palubě se totiž nacházel atomový reaktor a mělo na něm být ověřeno, zda je možné letadlo pohánět atomovou energií. Stroj nebyl sice nikdy atomovým reaktorem poháněn, přesto se prokázalo, že to není vhodné řešení při tehdejší úrovni techniky. Reaktor byl špatně odstíněn a většina posádek byla zasažena radioaktivitou.
Stroje se staly symbolem studené války. Často se objevovaly u amerického pobřeží a zkoušeli americkou protiletadlovou ochranu. Po skončení studené války se předpokládalo, že stroje skončí s ní. Rusové však svoje stroje upravily na nosiče křižujících střel. V roce 2007 obnovil prezident Vladimír Putin. i hlídkové lety k pobřeží USA. Překvapivě poprvé byl Tu-95 bojově nasazen až v roce 2015, kdy šest strojů bombardovalo cíle v Sýrii.
Související
Rusko zaútočilo na Kyjev řízenými střelami vypálenými z bombardérů
Mezi Sibiří a Aljaškou proletěly nad mořem ruské strategické bombardéry
Tu-95 Bear , Ruská armáda , B-52 Stratofortresses , Rusko
Aktuálně se děje
před 53 minutami
Počasí na Štědrý den: Bílé Vánoce budou jen někde, vyplývá z předpovědi
včera
Karel III. o Vánocích neuvidí dva prince. Do Sandringhamu nepřijedou
včera
Schick pokračuje ve výtečné fazóně. Čtyřmi góly proti Freiburgu přeskočil Kollera
včera
Útočník z Magdeburgu míří do vazby. Bilance páteční tragédie se změnila
včera
Počasí se ochladilo a déšť se mění ve sníh. Meteorologové poskytli předpověď
včera
RECENZE: Americký muzikálový hit Čarodějka protíná Hollywood a TikTok
včera
Robert Fico je u Putina v Kremlu
včera
Ukrajinci zaútočili na Kazaň. Putin teď slibuje mnohem větší destrukci na Ukrajině
včera
Poslední šance si vyřídit všechno potřebné. Pošta sdělila, jak bude mít otevřeno
včera
Davidovou trápí vyhřezlá ploténka. Na operaci se však zatím nechystá
včera
Bramborový salát podle Magdaleny Dobromily Rettigové
včera
Prosincové projevy politiků: Pavel bude poslední v řadě. Promluví i Zeman
včera
Důchody dostanou lidé do Štědrého dne. Příští rok už to bude o Vánocích jinak
včera
Rok od střelby na FF UK: Oběti se spravedlnosti nedočkají, přestože viníka smrti 14 lidí známe
včera
Otevírací doba o Vánocích. Pořádky se nemění, zákon mluví jasně
včera
Rok od tragédie, která změnila život mnoha lidem. Česko si připomíná nejhorší masovou střelbu v historii
Aktualizováno včera
OBRAZEM: Česko si připomnělo oběti tragédie na FF UK. Naší společností otřásla, říká Fiala
21. prosince 2024 21:56
Kate a William dojali Brity vánoční pohlednicí. Zachycuje klíčový moment tohoto roku
21. prosince 2024 20:30
Česká hymna poprvé zazněla před 190 lety. V Tylově Fidlovačce
21. prosince 2024 19:33
Policii znepokojuje, co se děje na D1 před Brnem. Ukázala záběry nebezpečných nehod
Dálnice D1 spojující Prahu a Brno je nejvytíženější českou dálnicí, na které často nastávají dopravní komplikace. Viníky jsou mnohdy samotní řidiči jako aktéři zbytečných a nebezpečných nehod. Policie se proto rozhodla ukázat záběry z několika havárií a apelovat na řidiče, aby byli za volantem obezřetní.
Zdroj: Jan Hrabě