Vejce, umělá sladidla, kofein. To vše údajně našemu tělu škodí. Je to ale pravda? O řadě potravin totiž kolují mýty, které ale vědecké studie vyvracejí.
Možná jste už slyšeli, že energetické nápoje škodí zdraví. Už jen proto, kolik chemie a kofeinu obsahují. Popravdě řečeno ale třeba takový Red Bull (přinejmenším ten bez cukru) není pro lidské tělo tak hrozný. Kromě toho, že má pouze 10 kalorií a žádný cukr, má jen 80 miligramů kofeinu, což je asi třetina množství kofeinu ve velké kávě ze Starbucks. Pokud jde o jeho další složky - a to vitamíny skupiny B a taurin - podle vědeckých studií jsou také bezpečné.
Nejde ale jen o Red Bull, existuje celá řada potravin, o kterých kolují mezi lidmi mýty a pověry. Server Science Alert si posvítil alespoň na některá z nich.
Tučné potraviny
Mýtus: Po tučných potravinách jako avokádo a olivový olej ztloustnete.
Ačkoliv to intuitivně dává smysl, tento mýtus vyvrací celá řada vědeckých výzkumů, včetně rozsáhlé studie, do které se zapojilo více než 135 000 lidí v 18 zemích a která byla vydaná 29. srpna v časopise The Lancet.
Během studie zemřelo téměř 6 000 lidí; téměř 5 000 pacientů utrpělo srdeční infarkt nebo zkolabovalo kvůli srdeční chorobě. Překvapivě však lidé s největším rizikem obou těchto stavů nebyli titíž lidé, kteří jedli stravu s vysokým obsahem tuku. Zdravotní problémy měly naopak osoby, které měly dietu s vysokým obsahem sacharidů.
Jinými slovy, strava s vysokým obsahem tuku sama o sobě zřejmě není spojena se smrtí nebo srdečními chorobami - na druhou stranu diety s vysokým obsahem sacharidů ano. „S ohledem na tyto poznatky by měly být globální dietní pokyny přehodnoceny," napsali vědci ve své studii.
Lepek
Mýtus: Vzhledem k tomu, že stále více lidí ze svého jídelníčku odstraňuje glutenu, možná se ptáte, zda má tato dieta nějaké výhody.
Ve skutečnosti asi pouze asi jedno procento lidí po celém světě trpí celiakií, vzácnou genetickou poruchu, která způsobuje, že lidé trpí intolerancí na gluten, uvádí Nadace celiakie. Pro většinu z nás je tato přísada neškodná.
Vejce
Mýtus: Obrovské množství cholesterolu z vajec se ukládá v žilách.
I když vajíčka mají vysoký obsah cholesterolu (jedno balení vejce zhruba 185 mg ), jejich konzumace pro vás pravděpodobně nebude znamenat vyšší hladinu cholesterolu v krvi.
Kofein
Mýtus: Kofein zpomaluje růst a ohrožuje zdraví.
Podle Mayo Clinic průměrný dospělý může bezpečně konzumovat až 400 mg kofeinu denně. Většina standardních šálků kávy obsahuje mezi 90 a 120 mg. Takže pokud vypijete nanejvýše čtyři šálky kávy denně, měli byste být relativně v pořádku.
Perlivá voda
Mýtus: Mnoho lidí se obává, že bubliny způsobují ledvinové kameny, odebírají vápník z kostí a dokonce ničí zubní sklovinu.
Bublinová voda je stejně dobrá jako čistá voda, tvrdí Jennifer McDanielová, dietetička a certifikovaná odbornice v oblasti sportovní dietetiky. „Perlivá nebo šumivá voda se vyrábí rozpuštěním oxidu uhličitého ve vodě a vytvářením kyseliny uhličité," vysvětluje server. „Tento proces jen přidává bubliny - nepřidává cukr, kalorie nebo kofein,“ uvádí s tím, že do některých je ale přidáván sodík, vitamíny nebo sladidla – a to je třeba ověřovat na etiketě.
Sýr
Mýtus: Někteří tvrdí, že je sýr škodlivý, protože je jako droga
Žádná z dosud provedených studií nic takového neprokázala. Několik výzkumníků z univerzity v Michiganu požádalo lidi, aby vybrali, bez kterých potravin na seznamu se nedokáží obejít nebo je jíst jen občas. Sýr se umístil někde uprostřed. Na druhou stranu je ale pravda, že pizza, jejíž základ tvoří sýr, se umístila vysoko – a právě sýr by mohl být viníkem.
Umělá sladidla
Mýtus: Umělá sladidla způsobují rakovinu.
Úřad pro potraviny a léčiva zhodnotil stovky studií zabývající se různými druhy umělých sladidel. Z výsledků vyplývá, že sladidla jsou ve standardních dávkách považovány za bezpečnou látku. Některé předběžné výzkumy ale naznačují, že umělá sladidla mohou změnit střevní bakterie a nemusí uspokojit vaši chuť na sladkosti, a proto nemusí být účinné při snaze o snížení příjmu cukru.
Geneticky modifikované potraviny
Mýtus: Geneticky modifikované organismy způsobují rakovinu a zhoršují životní prostředí.
Geneticky modifikované plodiny, které se objevují už od počátku 80. let, byly v minulosti podrobně studovány. Nedávná zpráva americké Národní akademie věd, inženýrství a medicíny zjistila, že nepředstavují větší riziko pro životní prostředí než běžné plodiny. Rovněž nebyly objeveny žádné důkazy o tom, že „jsou méně bezpečné než konvenční potraviny".
Sůl
Mýtus: Sůl způsobuje problémy se srdcem a přírůstek hmotnosti.
Zda má konzumace slaných potravin negativní nebo pozitivní vliv na naše zdraví, je poněkud nejasné. Metaanalýza sedmi studií zahrnujících více než 6 000 lidí, která byla publikována v časopise American Journal of Hypertension v roce 2011 neobjevila žádný výrazný důkaz, že omezení přijmu soli snižuje riziko srdečního záchvatu, mrtvice nebo smrti. A to dokonce ani u těch, kteří měli vysoký krevní tlak.
Všechny sacharidy
Mýtus: Sacharidy - včetně rýže, chleba, obilovin a brambor - přispívají k přírůstku hmotnosti.
Přestože je dobrý nápad omezit příjem potravin plných sacharidů, jako je bílý chléb, bílá rýže a bílé těstoviny, ne všechny sacharidy jsou pro vás špatné. Některé jsou zdravé a představují skvělý zdroj energie. Vezměte například brambory. „Bílé brambory jsou pro vás skutečně velmi dobré," řekl Christian Henderson, registrovaný dietetik. Brambory obsahují například draslík a vitamín C a také vlákninu. Je ale třeba je vařit ve slupce.
Ryby
Mýtus: Ryby obsahují vysoké množství rtuti.
I když se rtuť může nahromadit ve větších, starších dravých rybách jako marlín a žralok, není to problém menší ryb. Agentura FDA vydala seznam pokynů týkajících se rtuti v mořských plodech - losos, pstruh, ústřice, sleď, sardinky a makrely pocházející z Atlantiku a Tichomoří jsou podle FDA považovány za „dobrou" nebo dokonce „nejlepší" volbu.
Související
Vědci zjistili, jak ryby bojují se změnami počasí. Doslova mění svá těla
V Chorvatsku číhá nové nebezpečí. Úřady varují před jedovatou rybou
Ryby , geneticky modifikované organizmy , Cukr - inzulín , sůl , Voda , káva , Vejce , potraviny jídlo
Aktuálně se děje
před 38 minutami
Britové po 10 letech brexitu litují. Přijala by je EU zpátky?
před 1 hodinou
Trump označuje globální oteplování za podvod. Američané mu to ale vůbec nevěří
před 2 hodinami
36 hodin po ničivém zemětřesení v Kolumbii záchranáři stále nachází živé
před 3 hodinami
Vance potají jednal se Zelenským. Požaduje, aby se Ukrajina vyhnula útokům na klíčovou trasu pro vývoz ropy
před 3 hodinami
MAPA: Kde pozorovat zatmění Slunce? Najděte si místo přímo ve vašem okolí
před 4 hodinami
Zatmění Slunce nás v příštích letech čeká ještě několikrát. Z Česka jej opět uvidíme už za rok
před 5 hodinami
Zatmění Slunce vám může poškodit oči i zničit mobil. Jak jej sledovat a fotit bez speciálních brýlí?
před 6 hodinami
Počasí se zde zhoršuje dvakrát rychleji než kdekoliv jinde. Proč se Evropa otepluje nejrychleji na světě?
před 7 hodinami
Zákaz sociálních sítí nefunguje. Většina mladých jej už obešla
před 7 hodinami
Zelenskyj: Ukrajina předala USA konkrétní návrhy na ukončení války
před 8 hodinami
Trump potvrdil, že ze summitu NATO odjel v kontejneru na jídlo. Rubio a Bessent zůstali v ohroženém letadle
před 9 hodinami
Počasí dnes bude na pozorování zatmění Slunce a Perseid ideální
včera
Trump změnil názor. Licenci k výrobě raket systému Patriot Ukrajině neudělí
včera
Exšéf Mossadu: Izraelští špioni opakovaně pronikli do íránského jaderného zařízení ve Fordo
včera
Evropa se chystá na zatmění. Přímý pohled do Slunce vám zničí oči dřív, než to pocítíte, varují lékaři
včera
Trump se v Íránu spletl. Nové vedení jmenované Chámeneím prosazuje agresivní přístup
včera
Počet mrtvých v Kolumbii překročil 200. Pohřešují se tisíce lidí
včera
Libanon jako první arabský stát zrušil trest smrti. Zavádí těžké doživotní nucené práce
včera
Orbánova pravá ruka skončila. Novým maďarským prezidentem bude András Baka
včera
Trumpa kvůli hrozbě atentátu odvezli v kontejneru na jídlo
Americký prezident Donald Trump opustil minulý měsíc summit NATO v Turecku za zcela mimořádných bezpečnostních opatření. Jak odhalil deník The Washington Post, šéf Bílého domu byl kvůli bezprostřední hrozbě atentátu ze strany Íránu tajně přemístěn do jiného vojenského letadla. Celá operace proběhla v utajení a využívala propracovaný zastírací manévr, který měl přesvědčit okolí i veřejnost, že prezident cestuje na palubě svého obvyklého speciálu.
Zdroj: Libor Novák