Hedvábná stezka: Osm tisíc kilometrů dlouhá trasa spojila Asii s Evropou

HISTORIE - Lidé se již od nepaměti pohybovali z místa na místo a vyměňovali si zboží, dovednosti a myšlenky. Kontinent Eurasie tak v minulosti protkala řada suchozemských i námořních obchodních stezek. Některé z nich postupně zformovaly to, čemu dnes říkáme hedvábná stezka. Vedle přepravy hedvábí a dalších výrobků sloužila jako prostředek pro rozšiřování kultury, literatury, myšlenek, náboženství, řemesel, vědeckých poznatků a technologických znalostí. Na její tradici se v současnosti snaží navázat čínský prezident Xi Jinping se svým projektem nové hedvábné stezky.

Hedvábná stezka je novodobé označení, jež roku 1877 poprvé použil německý geograf Ferdinand von Richthofen. Hedvábí je textilie původem z Číny, která se získává z kokonu nočního motýla bource morušového. Ten tvoří jediné nepřerušené hedvábné vlákno o délce 300-900 m.

Jeho výroba je doložena již okolo třetího tisíciletí př. n. l. a původně bylo určeno pouze pro panovnický dvůr či jako diplomatický dar. Přísně střežené čínské tajemství výroby bylo nakonec prozrazeno a hedvábí se tak začalo postupně vyrábět i v Indii, Japonsku, Persii a v 6. století n. l. i v Evropě.

Jak na svých stránkách uvádí mezinárodní organizace UNESCO, hedvábí představovalo jeden z prvních katalyzátorů obchodu. Vedle něj se po hedvábné stezce převážely i další textilní látky, koření, obilí, ovoce, zelenina, nářadí či drahokamy. Hedvábná stezka nebyla jediná trasa, ale tvořilo ji několik cest přes Střední Asii a Indický oceán, které byly využívány až do 19. století.

Původní obchodní spojení mezi starověkým Římem a Čínou ovládli v 8. století n. l. Arabové. V 15. století se portugalskému mořeplavci Vascovi da Gama podařilo obeplout Afriku a doplout až do Indie, čímž obešel arabsko-osmanský monopol na obchod s Čínou. Význam hedvábné stezky dlouhé 8000 kilometrů se tak začal postupně zmenšovat.

Hedvábná stezka významným způsobem přispěla k výměně kulturních zvyklostí a rozšiřování technologií. Díky ní se do Evropy dostaly vynálezy jako je papír, tiskařský lis a závlahové systémy. Na jejím počátku stojí vyslání diplomata a cestovatele Zhanga Qiana za čínské hranice, jenž se měl ve 2. století př. n. l. pokusit uzavřít spojenectví s kmeny ve Střední Asii. Jeho geografické a etnografické poznatky byly klíčové pro vznik obchodního spojení mezi Čínou a starověkým Římem.

Architekturu hedvábné stezky lze obdivovat dodnes

Po hedvábné stezce se rozšiřovaly i náboženské myšlenky. Evropané po ní vysílali diplomatické a náboženské mise směrem na východ. Tímto způsobem se ve 13. století n. l. dostal františkánský mnich Giovanni Carpini k Mongolům a Marco Polo do Číny. Opačným směrem se šířil budhismus, jehož svatyně lze obdivovat až u afghánského města Bámiján či v indonéském Borobuduru.

Ještě dnes lze navštívit některé z mnoha karavanserájů, orientálních hostinců vystavěných podél hedvábné stezky. Jejich intenzivní výstavba započatá v 10. století n. l. pokračovala až do 19. století. Tyto středověké obdoby hotelů vystavěné ve vzdálenosti 30-40 km jeden od druhého vytvořily síť středisek pro setkávání obchodníků, jež můžeme dodnes obdivovat na území Číny, Íránu, Ruska, Turecka nebo severní Afriky.

Dědictví hedvábné stezky začali objevovat noví cestovatelé. Archeologové, geografové a dobrodruzi se opět vydávají na cestu přes starodávnou spojnici mezi Evropou a Asií. Dokonce i Čína se rozhodla navázat na její tradici a obnovení hedvábné stezky v moderní podobě patří k nejvyšším prioritám prezidenta Xi Jinpinga.

Čína má připravené stovky miliard dolarů

Cílem čínského plánu, který Nadège Rollandová popisuje ve svém nedávno zveřejněném článku pro časopis Washington Quarterly, je propojení největšího světového kontinentu. Peking chce vybudovat mohutnou dopravní, energetickou, finanční, politickou a telekomunikační infrastrukturu a propojit tak Singapur s Moskvou či Vladivostok s Lisabonem.

Xi Jinping tento projekt představil v roce 2013 v rámci projevu na Nazarbajevově univerzitě v Kazachstánu. Jeho financování má zajistit Asijská banka pro investice do infrastruktury, Fond hedvábné stezky a Čínská rozvojová banka, které disponují stovkami miliard amerických dolarů.

Hlavní překážku čínského plánu představuje regionální nestabilita a nespokojenost lidí s čínským hospodářským pronikáním. Tyto problémy se Peking pokouší vyřešit zajištěním sociálních jistot. Čína totiž nahlíží na chudobu a zaostalost jako na původce násilí, nespokojenosti a radikalizace. Zlepšení životních podmínek by tak mohlo pomoci vymýtit nestabilitu a tři zla v podobě extrémismu, separatismu a terorismu. Čínský vliv se ovšem snaží vyvažovat státy jako Indie a Rusko, které v regionu mají své vlastní zájmy.

Obnova hedvábné stezky podle čínských představ  

Velké infrastrukturní projekty můžou Pekingu pomoci udržet solidní ekonomický růst, jenž je důležitý k zajištění sociální stability a k udržení Komunistické strany Číny u moci. Obnova hedvábné stezky by mohla čínským komunistům umožnit přežití bez potřeby provádět dalekosáhlé reformy.

Čína se snaží získat vliv v okolních státech bez toho, aby u kohokoliv vyvolala negativní reakci. Říše středu využívá veškerou svou sílu, tj. banky, bezpečnostní specialisty, diplomacii, média a vědce, k jednomu politickému cíli, jímž je získat větší význam ve světě.

Jak daleko to může zajít? Ve střednědobém výhledu by Čína mohla přetvořit sousední státy v odolné autoritářské systémy pod svým vlivem, které potlačují sebemenší projev nesouhlasu s vládou. Tyto státy by sjednocovaly nové hospodářské, politické a regionální instituce, jejichž pravidla by vycházela z čínských hodnot a sloužila by zájmům Pekingu.

Související

Americký prezident Joe Biden.

Američanům se děje přesně to, co si nepřáli. Jde o vliv v Asii

Spojeným státům se nedaří uplatnit svůj vliv v Asii. Po dlouhou dobu se Američané snažili přenést svou pozornost z Blízkého východu, administrativy jednotlivých prezidentů ale jednaly nekoherentně a Washington to stálo důležité mocenské postavení. Čína je teď na vzestupu a USA s tím nemohou moc dělat. 
Tibetský duchovní vůdce Dalajláma Rozhovor

Povstání Tibeťanů proti čínské armádě vypuklo před 65 lety. Spustila jej fáma, uvádí odborník Kučera

Před 65 lety, 10. března 1959, vypuklo v tibetské Lhase rozsáhlé povstání. Přestože odpor místního obyvatelstva proti čínské nadvládě sílil již delší dobu, bezprostřední rozbuškou se stala fáma o chystaném zatčení tibetského duchovního vůdce Dalajlámy a jeho následný útěk, vysvětluje Ondřej Kučera v rozhovoru pro EuroZprávy.cz. Odborník na moderní čínské dějiny z Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci také upozorňuje, že Tibet měl před čínskou anexí velice komplikované postavení a vnitřní uspořádání, nejednalo se však o otrokářský režim, jak bývá Pekingem podsouváno. Dále vysvětlil například to, jakou roli v eskalaci odporu v Tibetu sehrály Spojené státy, proč je obtížné určit počet obětí povstání a jaké mělo dopad na další vývoj Tibetu.

Více souvisejících

Asie AIIB (Asijská banka pro investice) Čína historie Hedvábná stezka

Aktuálně se děje

včera

včera

Donald Trump

Trump přijal Netanjahua a zkritizoval "neuctivou" Harrisovou

Exprezident a republikánský kandidát pro listopadové volby Donald Trump v pátek přijal ve svém floridském sídle Mar-a-Lago izraelského premiéra Benjamina Netanjahua. Zdroje CNN tvrdí, že o setkání požádal Netanjahu. Trump zmínil, že s Netanjahuem měl vždy dobrý vztah, zdůraznila Al Jazeera.

včera

včera

včera

včera

Artur Omarov

V předvečer zahájení her se odhlásil zápasník Omarov. Kvůli zranění achilovky

Ještě než budou letní olympijské hry oficiálně zahájeny, česká výprava sportovců hlásí již druhou ztrátu. Po nedávném odřeknutí účasti na pařížských hrách od tenistky Markéty Vondroušové, která má zraněnou ruku, musel den před zahájením svou účast na nich odříct i zápasník Artur Omarov. Toho totiž do klání pro změnu nepustila zraněná achilovka. Toto zranění si přivodil nešťastně na posledním intenzivním tréninku.

Aktualizováno včera

Na D1 u Prahy se po dopravní nehodě tvoří kolony. (26.7.2024) Prohlédněte si galerii

Dopravní kolaps na D1: Kolony se táhly až do Prahy, potíže hlásí i od Brna

V nejméně vhodnou chvíli na začátku víkendové špičky nastal v pátek odpoledne dopravní kolaps na hlavní české dálnici D1. V Praze a na výjezdu z metropole se tvořily kolony kvůli dopravní nehodě. U Brna zase nastaly potíže kvůli havarijnímu stavu povrchu vozovky. Policie o obou incidentech informovala na sociálních sítích kolem 14. hodiny. 

včera

včera

Lukostřelba, ilustrační fotografie.

LOH 2024: Po Horáčkové se představil i lukostřelec Li. V kvalifikaci skončil až jednašedesátý

Po účasti Marie Horáčkové se olympijské kvalifikace ve stejné disciplíně zúčastnil i Adam Li, pro něhož se jednalo o první start pod pěti kruhy. Li v mužské kvalifikaci nakonec skončil až jako jednašedesátý. Zároveň se spolu s Horáčkovou zúčastnil i kvalifikace v soutěži smíšených dvojic, v nichž ta česká neuspěla, když skončila až pětadvacátá a nepostoupila tak do osmifinále.

včera

včera

včera

Hamas staví své politické zájmy nad zájmy civilního obyvatelstva v pásmu Gazy, za které je odpovědný. Akce Hamasu zbavují Gazany jejich práv a základních potřeb. (zdroj: IDF)

V izraelském zajetí zemřel jeden z lídrů Hamásu

Jeden z předáků militantního hnutí Hamás na Západním břehu Jordánu, Mustafa Muhammad Abú Ara, zemřel v izraelském vězení poté, co se mu v posledních dnech zhoršil zdravotní stav, uvedly v pátek palestinské úřady. Uvedl to server Times of Israel.

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Ve Francii kvůli nahlášené bombě evakuovali v den zahájení olympiády letiště

Mezinárodní letiště Basilej-Mylhúzy-Freiburg, ležící ve Francii poblíž hranic se Švýcarskem a Německem, dnes kolem poledne na přibližně hodinu přerušilo provoz. Vedení letiště uvedlo, že z bezpečnostních důvodů evakuovalo všechny cestující.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy