REPORTÁŽ - Dva různí dopravci, dva různé způsoby jízdy. Vyzkoušeli jsme cestu do hlavního města Slovinska autobusem a zpět do Česka vlakem. FlixBus versus RegioJet. Zelenožlutý souboj nakonec podle hodnocení redakce EuroZprávy.cz těsně vyhrála železnice. Obé má, ale své pro a proti a cestující musí počítat s cestou trvající kolem deseti hodin.
Slovinsko zařadilo na začátku července Česko mezi středně rizikové státy. Následně povolili Čechům přijíždět do země bez omezení s výjimkou Moravskoslezkého kraje. To trvalo až do 17. července. Nyní již obyvatelé Česka mohou cestovat do Slovinska bez omezení všichni.
Cestu do Slovinska lze z České republiky zvládnout i autem. Z Prahy do Lublaně musí řidič počítat až se sedmi a půl hodinami strávenými za volantem. Navigace ukazuje jako nejlepší možnost průjezd Rakouskem. Do Rakouska přes hraniční přechod Dolní Dvořiště a z Rakouska do Slovinska přes hranice za městem Bubenberg. Se zdržením musí počítat turisté zejména na Slovinských hranicích, kde jsou pečlivě kontrolovány doklady.
Díky zpětnému zařazení celého Česka na zelený seznam, stačí mít u sebe občanský průkaz. Lidé jedoucí do Slovinska již nepotřebují negativní test na covid-19 nebo osvědčení o ubytovaní a podobně.
Způsobů, jak se dostat do Slovinska, existuje ale více. Pro cestu tam jsme vyzkoušeli autobusovou dopravu, zatímco zpět jsme jeli vlakem.
Zelenými autobusy do Slovinska
Do Slovinska jsme vyjeli autobusem z Brna. Přímé autobusové spojení neexistuje, tudíž jsme zvolili přestup v rakouském Villachu. Autobus společnosti FlixBus odjížděl z Brna s desetiminutovým zpožděním ve 22:55. Společnost smskou informovala o až padesátiminutovém zpoždění, ale autobus byl na zastávce včas a pokud bychom smsce věřili, ujel by nám.
Do Villachu jsme dorazili téměř na čas a měli jsme před sebou dvě hodiny čekání na navazující spoj. Ten lze strávit projitím sedmého největšího rakouského města. Nádraží se nalézá pár minut od historického centra, na které návštěvníky zavedou různorodé sochy.
V časných ranních hodinách je město velmi klidné a působí spícím dojmem, což je ostatně v šest hodin ráno nejspíš i pravda. Z mostu přes řeku Drávu lze pozorovat hory napovídající, že se člověk blíží ke Slovinským Alpám, dále si lze prohlédnout kostely nebo posedět v blízkém Stadtparku.
Z Villachu odjížděl navazující spoj stejné společnosti v osm hodin ráno. Do Lublaně měl dorazit ve třičtvrtě na deset, ale cesta přes Slovinské hranice zdržela autobus o sedmdesát minut. Před dálničním tunelem Karavanky jsme pomalu popojížděli ve frontě k hraniční kontrole. Následná kontrola probíhala u občanů zemí Evropské unie rychle, pouhým ukázáním občanských průkazů, ale u cestujících žijících mimo EU se cestovní pasy kontrolovaly důkladněji.
Na nádraží v Lublani jsme dorazili před jedenáctou dopoledne.
Cesta stála 1 347 korun včetně rezervace sedadel a trvala jedenáct hodin a čtyřicet minut. Cesta autobusem nakonec nebyla příliš zničující, ale to hlavně díky volným místům, které poskytovaly útočiště pro lepší spánek. Jednoznačnou nevýhodou je vyšší cena.
Žlutým vlakem zpátky do Česka
Z Lublaně jsme vyzkoušeli atraktivnější možnost dopravy, a to vlakový spoj společnosti RegioJet. Odjížděli jsme z vlakového nádraží hlavního města Slovinska přesně podle plánu ve 21:55. Jednalo se o vlak začínající svou cestu v chorvatské Rijece, takže v něm bylo již spoustu cestujících většinou české národnosti.
Vlak se rozjel ještě dříve, než jsme stačili najít svá místa. Velké krosny jsme uložili do zavazadlového prostoru v zadní části vagonu a usadili se.
Čekal jsem větší komfort než v autobusu a větší prostor na nohy, ale oboje bylo s autobusem srovnatelné. Oproti zelenému autobusu měl žlutý vlak dotykové obrazovky na každém sedadle poskytující možnost sledování filmů, poslech hudby a podobně. Navíc se o cestující během jízdy starali růžově odění stevardi. Mezi nesporné výhody patří i to, že se jedná o přímý spoj. Tam ale veškeré výhody končí.
Očekávali jsme, že stejně jako my i ostatní cestující budou chtít spát, a to také chtěli. Bohužel usnout a spát bylo velmi obtížné. Vinu za to nesou zejména automatické dveře na jednom konci vagonu, které dělaly tak ohlušující randál, že usnutí bez nasazených sluchátek bylo téměř nemožné. Navíc, potom co se některým šťastlivcům podařilo usnout, se kolem druhé hodiny ranní rozezněl jakýsi alarm. Ten dokázal probudit i cestující, kteří měli nasazená sluchátka a tvrdě spali. Více jak pět minut ohlušujícího pípání dokázalo dozajista probudit celý vagon. Z vlaku jsem se tedy těšil na spánek v posteli více než z autobusu.
Společnost RegioJet si také zakládá na servisu jako je wifi, multimediální obrazovky, a dokonce na snídani v ceně. Zatímco ve FlixBusu šla velice pomalá wifi nepřetržitě (s výjimkou tunelů samozřejmě) u vlaku RegioJetu nešla téměř vůbec. Brouzdání po internetu by šlo nahradit sledováním filmu, ale ani to nebylo příliš valné, protože se obrazovky snad každou hodinu vypínaly. Útěchou nám mohla být snídaně, kterou jsme těsně před výstupem v Brně dostali, ale bohužel zmačkaný croissant a nedobrá káva nás nakonec donutili jít do nejbližší kavárny.
Do Brna jsme navíc dorazili s podobným zpožděním, který měl autobus cestou do Lublaně.
Cesta z Lublaně do Brna stála 590 korun a trvala deset hodin a dvacet dva minut. Po cestě vlakem jsem čekal, že budu odpočinutější, bohužel opak byl pravdou. Každopádně výhodou bylo to, že nebyl nutný přestup a cena byla více než o polovinu nižší než při cestě autobusem.
Těsné vítězství žluté soupravy
Pokud se cestující rozhoduje mezi cestou vlakem a autobusem, je přívětivější cesta po železnici. Vyjde finančně lépe a pokud nedostane podobný vagon jako my, může být cesta mnohem pohodlnější. Nicméně nějaké extra výhody, které RegioJet slibuje, raději nečekejte.
Zpoždění měly nakonec oba spoje podobné. U autobusu bych s tím spočítal jako s normou, jelikož musí projít přes kontrolu na rakousko-slovinských hranicích. Navíc je možné, že kontrola proběhne i při vstupu z České republiky do Rakouska. Při cestě vlakem s kontrolou počítat příliš nemusíme a zpoždění je spíše dílem náhody.
Pokud se turistům nechce nebo nemohou řídit, je podle nás lepší jet vlakem. Je ale dobré si zarezervovat jízdenky s několikadenním předstihem, protože vlaky ve směru Praha – Rijeka jsou většinou nejméně dva dny dopředu vyprodané.
Související
RegioJet po tragické nehodě vyřazuje všechny spací vozy rakouského typu
České dráhy podle Evropské komise poškodily firmu Regiojet
regiojet , Flixbus , Slovinsko , doprava , Vlaky , cestování
Aktuálně se děje
před 10 minutami
Počasí se ochladilo a déšť se mění ve sníh. Meteorologové poskytli předpověď
před 52 minutami
RECENZE: Americký muzikálový hit Čarodějka protíná Hollywood a TikTok
před 1 hodinou
Robert Fico je u Putina v Kremlu
před 1 hodinou
Ukrajinci zaútočili na Kazaň. Putin teď slibuje mnohem větší destrukci na Ukrajině
před 2 hodinami
Poslední šance si vyřídit všechno potřebné. Pošta sdělila, jak bude mít otevřeno
před 3 hodinami
Davidovou trápí vyhřezlá ploténka. Na operaci se však zatím nechystá
před 3 hodinami
Bramborový salát podle Magdaleny Dobromily Rettigové
před 4 hodinami
Prosincové projevy politiků: Pavel bude poslední v řadě. Promluví i Zeman
před 6 hodinami
Důchody dostanou lidé do Štědrého dne. Příští rok už to bude o Vánocích jinak
před 7 hodinami
Rok od střelby na FF UK: Oběti se spravedlnosti nedočkají, přestože viníka smrti 14 lidí známe
před 9 hodinami
Otevírací doba o Vánocích. Pořádky se nemění, zákon mluví jasně
před 11 hodinami
Rok od tragédie, která změnila život mnoha lidem. Česko si připomíná nejhorší masovou střelbu v historii
Aktualizováno před 19 hodinami
OBRAZEM: Česko si připomnělo oběti tragédie na FF UK. Naší společností otřásla, říká Fiala
včera
Kate a William dojali Brity vánoční pohlednicí. Zachycuje klíčový moment tohoto roku
včera
Česká hymna poprvé zazněla před 190 lety. V Tylově Fidlovačce
včera
Policii znepokojuje, co se děje na D1 před Brnem. Ukázala záběry nebezpečných nehod
včera
Nobelova cena pro Trumpa? Při splnění jednoho předpokladu může být kandidátem
včera
Zlatý měsíc českých dálnic završen. Otevřelo se 28 nových kilometrů na D3
včera
Pavel kondoloval Steinmeierovi. Připomněl tragickou střelbu na FF UK
včera
Fico tvrdí, že mu Zelenskyj nabídl půlmiliardu eur za souhlas s Ukrajinou v NATO
Slovenský premiér Robert Fico (Smer-SD) tvrdí, že mu ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj nabídl půlmiliardu eur za souhlas Bratislavy se členstvím Ukrajiny v NATO. Fico zdůraznil, že je nadále proti. K názorovému střetu mezi oběma politiky došlo kvůli tranzitu plynu přes Ukrajinu.
Zdroj: Jan Hrabě